ایران چین

یکی از چند کشور انگشت‌شماری که سیاست‌های تحریمی ایالات متحده علیه ایران را زیر پا می‌گذارد، چین است. این شرایط برای دو کشور ایران و چین به دلایل مختلف، برد-برد است.

سرویس جهان مشرق - پایگاه تحلیلی اویل پرایس انگلیس در گزارشی به افزایش همکاری‌ها و روابط میان ایران و چین اشاره کرد و نوشت: یکی از موضوعات کمتر مورد بحث قرار گرفته در رسانه‌ها، همکاری‌های پشت پرده ایران و چین در حوزه نفت است. در نگاه نخست به نظر می‌رسد که آنها چندان نقاط اشتراک قابل توجهی ندارند.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


اختلافات مهم ژئوپلیتیک ایران و چین با ایالات متحده

این وب‌سایت تخصصی نفت و انرژی می‌نویسد: ایران و چین اگرچه از نظر مذهبی و حکمرانی با یکدگیر متفاوتند اما اگر شما با نگاهی عمیق‌تر بنگرید، آنها اشتراک‌های دیگری دارند که باعث اتحاد منافع مشترک آنها می‌شود. نکته مشترک و کلیدی میان آنها اینست که دو کشور ایران و چین دارای اختلافات مهم ژئوپلیتیک با ایالات متحده هستند.

ایران از سال‌ها پیش با تحریم‌های اعمال‌شده به ویژه توسط ایالات متحده و در گام بعدی توسط قطعنامه‌های سازمان ملل متحد در مورد برنامه هسته‌ای تهران روبه‌رو است. چین نیز به قرن کنونی به عنوان زمان تصرف جایگاه آمریکا به عنوان ابرقدرت مسلط دنیا می‌نگرد. این دولت‌ها، در موضع‌گیری خود در برابر ایالات متحده از دیدگاهی مشترک برخوردارند.

موفقیت چشمگیر چین، بیش از هر چیز مدیون دیدگاه کشورهای غربی در ۷۵ سال گذشته است که خواهان خرید هر چیزی به پایین‌ترین قیمت ممکن هستند. از آن زمان، کشور چین به مرکز تولید برای دنیا تبدیل شد و ثروت چشمگیری به دست آورد. همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد که منطق برون‌سپاری کالاهای راهبردی به چین، مورد تجدیدنظر قرار گیرد. اما در شرایط کنونی به استثنای مواد غذایی، اکثر کالاها در کشور چین ساخته شده است.

توسعه پرشتاب محور تهران-پکن تحریم‌های آمریکا را خنثی می‌کند / روابط ایران و چین برد-برد است

همکاری‌های مشترک تهران و پکن برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها

موضوع مورد توجه، دامنه همکاری‌های مشترک تهران و پکن برای بی‌اثر کردن تحریم‌های ایالات متحده در مسیر فروش نفت ایران است. بسیاری از کشورها پس از اعمال تحریم‌های واشنگتن، فعالیت‌های تجاری خود با ایران را متوقف کرده‌اند. تنها چند کشور همچنان دارای مبادلات تجاری با ایران هستند و در میان آن‌ها، چین از جایگاه مهمی برخوردار است.

یکی از چند کشور انگشت‌شماری که سیاست‌های تحریمی ایالات متحده علیه ایران را زیر پا می‌گذارد، چین است. آنها بنادر خود را بدون توجه به تبعات تحریم‌های کاخ سفید به روی نفتکش‌های حامل نفت ایران گشوده‌اند. این شرایط برای دو کشور ایران و چین به دلایل مختلف، برد-برد است.

توافق ۲۵ ساله ایران و چین در عصر مدرن

در ادامه این گزارش آمده است: این دو کشور در چند دهه اخیر با ایستادگی در برابر خواسته‌های ایالات متحده از شرایط مشابهی برخوردارند. از اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی و زمانی که ایران تلاش کرد تا توان نظامی خود را در حوزه فرامرزی افزایش دهد، چینی‌ها با فروش موشک‌های ضدکشتی توانستند به ایران قدرت تهدید مستقیم ناوگان نظامی ایالات متحده در تنگه هرمز را بدهند. در دهه‌های اخیر، دولت چین حامی ایران در رقابت‌های ژئوپلیتیک بوده است و هم‌اینک این دو کشور به دنبال یک توافق مشترک بلندمدت هستند که می‌تواند به توسعه چشمگیر حضور تجاری و نظامی چینی‌ها در ایران منجر شود.

 روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی می‌نویسد: این همکاری راهبردی و بلندمدت شامل ۱۸ قرارداد پیشنهادی است که رئوس آن در اختیار نیویورک‌تایمز قرار گرفته است. بدین ترتیب شاهد توسعه گسترده حضور چینی‌ها در بانکداری، ارتباطات راه دور، بنادر، راه‌آهن و ده‌ها پروژه بزرگ ایران خواهیم بود. در مقابل، چین به صورت دائم نسبت به واردات نفت ایران (بر اساس اعلام یکی از مقامات ایرانی و یک تاجر نفت با تخفیف‌های هنگفت) در مدت ۲۵ سال اقدام خواهد کرد. در آینده قابل پیش‌بینی، چینی‌ها میزان معینی از نفت ایران را خریداری خواهند کرد.

توسعه پرشتاب محور تهران-پکن تحریم‌های آمریکا را خنثی می‌کند / روابط ایران و چین برد-برد است

اعتیاد نفتی چین و افزایش خرید نفت ایران در ماه‌های اخیر

پایگاه اویل پرایس در بخش دیگری از گزارش خود پیامدهای احتمالی در سال‌های پیش رو در حوزه‌های نفت و ژئوپلیتیک را مورد بررسی قرار داد و نوشت:

در بهار سال ۲۰۲۰ میلادی، اقتصاد چین تا حدود زیادی از پیامدهای ویروس کرونا نجات یافت. بدین ترتیب شاهد بازگشت سریع میزان نفت خریداری‌شده این کشور به میزان پیش از همه‌گیری برای تأمین تقاضای اقتصاد اژدهای زرد پس از آغاز مجدد فعالیت‌ها بوده‌ایم. نکته مهم اینست که این دو کشور تلاش کرده‌اند با همکاری‌های مشترک، تحریم‌های ایالات متحده را بی‌اثر کنند. در حقیقت، تحریم‌ها نتوانستند این کشور اسلامی را از رؤیاهای هسته‌ای خود دور کنند.

اویل پرایس در ادامه دلایل احتمالی این ناکامی را بررسی و عنوان کرد: شبکه بلومبرگ، در گزارش بازار نفت خود در روز ۱۱ ماه مارس و بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده، جزییات کامل خرید نفت ایران توسط چینی‌ها را منتشر کرده است. بر اساس اعلام کوین رایت، تحلیلگر موسسه کپلر در سنگاپور، در ماه مارس، میزان خرید نفت ایران توسط چینی‌ها ۸۵۶۰۰۰ بشکه در روز بوده که بالاترین رقم در دو سال اخیر و ۱۲۹ درصد بیشتر از ماه قبل بوده است.

در این آمار، محموله‌های نفتی منتقل‌شده از طریق کشتی به کشتی در خاورمیانه و یا در آب‌های سنگاپور، مالزی و یا اندونزی برای مخفی کردن مبدأ نفت صادراتی آنها محاسبه شده است. چینی‌ها نفت زیادی خریداری می‌کنند که بیش از ۱۲ میلیون بشکه در روز بوده و از منابع مختلفی تأمین می‌گردد. تقاضای نفت این کشور ۳۰ میلیون بشکه در روز است. به نظر می‌رسد پکن این میزان از تجارت مخفیانه خود را در میان تعدادی از سفارش‌های تأمین‌کنندگانش مخفی می‌کند.

یکی از دلایل متقاعد شدن چینی‌ها برای خرید نفت ایران، تخفیف‌های جذاب تعیین‌شده از سوی این کشور به ویژه در دوره کنونی رشد قابل توجه قیمت‌ها است.

در مقاله بلومبرگ اعلام شده که نفت صادراتی نفتکش‌های ایران قیمتی ۳ تا ۵ دلار کمتر از شاخص‌های شناخته شده بازار نظیر برنت دارند. با توجه به میزان خرید چینی‌ها، این تخفیف‌ها به سرعت به پول واقعی تبدیل می‌شود. اما این مبادلات، تأثیرات عمیق‌تری در مصرف چشمگیر نفت پکن وجود دارد.

توسعه پرشتاب محور تهران-پکن تحریم‌های آمریکا را خنثی می‌کند / روابط ایران و چین برد-برد است

رقابتی شدن بازار نفت در سال ۲۰۲۱ میلادی

این اعتیاد نفتی چه نقشی در رقابتی کردن بازار نفت در سال ۲۰۲۱ میلادی داشته است؟ نفت به یک کالای جهانی مورد مبادله تبدیل شده است. بنزین خریداری‌شده توسط شما از پمپ‌بنزین، ممکن است از میادین عربستان سعودی، کانادا و یا کشوری دیگر تأمین شده باشد. شبکه گسترده انتقال نفت دنیا شامل نفتکش‌های غول‌پیکر با ظرفیت جابجایی یک تا دو میلیون بشکه نفت در یک زمان است. این نفتکش‌ها در مسیرهای حرکت خود با ریسک دزدی دریایی و یا ایجاد ممانعت از تردد توسط ناوگان‌های نظامی روبرو هستند.

در سال‌های اخیر، وقوع این دو اتفاق با افزایش روبرو شده است. بخشی از این اتفاقات به دلیل کسب درآمد بوده، اما در اغلب موارد، اعمال خواسته‌های ژئوپلیتیک دولت‌ها سهم بیشتری داشته است. نکته مورد توجه اینست که شبکه جهانی توزیع نفت به شدت شکننده و در معرض آسیب‌های شدید در آب‌های کشورهایی نظیر یمن است.

در این منطقه، حوثی‌های حمایت ایران که در حال جنگ با عربستان سعودی هستند، در دو سال اخیر، حملات پهپادی و موشکی مختلفی به سوی تأسیسات و زیرساخت‌های نفتی سعودی‌ها داشته است.

براساس داده‌های اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده میزان عرضه و تقاضای نفت در سال جاری و سال آینده از شرایط کم‌وبیش متوازنی برخوردارند. در این شرایط، هرگونه توقف در جابجایی جهانی نفت می‌تواند تأثیراتی منفی بر کشورهای واردکننده به ویژه ایالات متحده بر جای گذارد. تولید کنونی نفت آمریکا ۱۱ میلیون بشکه در روز است. مصرف این کشور نیز حدود ۲۰ میلیون بشکه در روز می‌باشد. کسری ۹ میلیون بشکه‌ای نفت مورد نیاز ایالات متحده باید توسط نفتکش‌ها و از دریاهای با ریسک فزاینده عبور کرده و به پایانه‌های این کشور برسند. در این دریاها، بازیگرانی بالقوه و التهاب آفرین نظیر ایران و چین وجود دارند که خواهان نشان دادن تأثیرگذاری ژئوپلیتیک خود هستند.

توسعه پرشتاب محور تهران-پکن تحریم‌های آمریکا را خنثی می‌کند / روابط ایران و چین برد-برد است

سناریوهایی برای پیش‌بینی آینده

این گزارش در پایان با طرح سناریوهای مختلفی برای پیش‌بینی آینده نوشت: نخست اینکه چین یکی از برندگان تولید نفت ایران است. ظرفیت تولید نفت ایران ۳.۵ تا ۴ میلیون بشکه در روز می‌باشد. ایران در ماه‌های اخیر با تغییر دولت ایالات متحده روبرو شده و با حمایت شریک چینی خود در حال افزایش تولید نفت است.

ایرانی‌ها نشان دادند که در دوره تحریم برای صادرات نفت خود، بسیار محتاط هستند. نفتکش‌های ایرانی شبانه از بنادر خارج می‌شدند و ردیاب‌های خود را خاموش می‌کردند. با ایجاد مانع در برابر صادرات نفت ایران، چینی‌ها بیشترین منفعت را کسب می‌کنند.

نکته بعدی این است احتمال کمبود نفت به تدریج افزایش یافته است. میزان تولید نفت ایالات متحده در شیب نزولی قرار دارد. در بسیاری از کشورهای عضو اوپک نیز به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری غول‌های نفتی در چند سال اخیر، شاهد کاهش میزان تولید نفت هستیم.

با توجه به رؤیاهای ژئوپلیتیک ایران و چین و تلاش برای افزایش تنش‌ها در برابر ایالات متحده، ما با شرایط پیچیده‌ای همانند یک انبار باروت روبرو شده‌ایم که برای انفجار نیازمند یک جرقه نظیر مسئله تایوان در آینده نزدیک است.

سرانجام، اگر ریسک جنگ را به قیمت نفت بیفزاییم، باید نسبت به بازنگری ارزش دارایی‌های نفتی در کشورهای غیرمتخاصم اقدام نماییم. اقتصاد مدرن بر پایه محصولات نفتی و فرآورده‌های نفتی بنیان گذاشته شده است و در دهه‌های آینده نیز این شرایط همچنان پابرجا خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 63
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 43
  • US ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    ان‌شاءالله که خیر باشد و به نفع ایران و ایرانیان عزیز. فقط نمیدانم نقش آقای لاریجانی در این میان چیست؟ آیا به انتخابات ارتباط دارد یا خیر؟
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
      1 0
      نقش آقای لاریجانی در این مورد فرصت سوزی بوده
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    29 75
    راست ميگين از اين به بعد هر چي پينگ بخواد مي بره
    • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
      0 0
      غربگرایان روی تمام دنیا پنجه می کشند و حیات سیاسیشان در انزوای ایران است. با هر کشوری خواستیم روابط داشته باشیم مانع تراشی کردند. توریست های خارجی را رنجاندند و دائما با دنیا سر جنگ دارند.
  • NL ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    40 12
    با چینی ها اختلافات ایدئولوژیک زیادی داریم ولی از نظر ژئوپلیتیک رویاهای مشترکی داریم. شاید مهمترین بخش سند پیام رسان مالی مشترک باشه که از سویفت جداست و آمریکا امکان ردگیری مبادلات تجاری مون رو نداره.علت اصلی سوزش پمپئو هم همینه که تحریم ها رو تا حد زیادی بی اثر می کنه.
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      22 6
      اولا ما باید در توافقات هوشیار و زیرک باشیم --- 2- سابقه طرف معامله را در نظر بگیرید--- 3-سابقه چین بدتر است یا انگلیسیها و امریکاییها 4- ایران وچین صدها سال با هم مراوده دارند و تاکنون جنایاتی مثل انگلیسیها و امریکاییها در حق ایران انجام نداده اند
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    31 2
    دوستان زمانبندی این توافق خیلی مهمه. ایران منتظر برجام و آمریکا نمی مونه
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      7 0
      این توافق ها باعث میشن آمریکا توی تحریم تنها بمونه اگه ایران بتونه اجماع جهانی را بشکنه خود به خود تحریم ها هم برداشته میشن و حتی خود آمریکا برای سرمایه‌گذاری توی ایران پیش‌قدم بشه. اگر روابط اقتصادی را منحصر نکرده بودیم توی آمریکا و اروپا هرگز تحریم اتفاق نمی‌افتاد
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    62 35
    الان باز یه سریا میان میگن ایران رو فروختن رفت
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    51 78
    واگذاری جزایر و جارو کردن ماهی های خلیج فارس و بردن نفت و گاز حتما منافع برد برد است!
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      31 8
      شما یک نگاهی به قراردادهای نفتی عربستان بنداز که حتی مالکیت چاه‌های نفت را واگذار کرده و به هر صورتی قرارداد می‌بندد تا یک قطره نفت بیشتر صادر کند.
    • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      30 2
      قابل درکه که داری می سوزی مزدور کثیف ولی خوب طبق معمول نمی تونی غلطی کنی
    • IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      11 2
      دوست عزیز کالاهای چینی باکیفیت ترین و بادوام ترین کالاهای کل جهانه !!
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    22 3
    تحریم فقط از طریق مدیریت علمی و مبارزه با فساد خنثی میشه نه قرارداد خارجی ، اگر سر حق هسته ای مجبور به مذاکره شدیم به خاطر سو مدیریت داخلی بود اگه برجام به سرانجام نرسید به خاطر ضعف خودمون در مقابله با غرب بود ؛ هیچ کس از اون سر دنیا نمیاد کشور شما رو آباد کنه اون میاد که منافع خودش رو حداکثر کنه مراقب نباشید استعمارتون می کنه
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    25 53
    چین به صورت دائم نسبت به واردات نفت ایران (بر اساس اعلام یکی از مقامات ایرانی و یک تاجر نفت با تخفیف‌های هنگفت) در مدت ۲۵ سال اقدام خواهد کرد.
    • IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      2 1
      زیاد سر به سر اصلاح طلبهای اشرافی نذار . یه موقع دیدی زدن سیم آخر قرارداد 250 ساله با چین امضا کردن
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    21 33
    یکی از دلایل متقاعد شدن چینی‌ها برای خرید نفت ایران، تخفیف‌های جذاب تعیین‌شده از سوی این کشور به ویژه در دوره کنونی رشد قابل توجه قیمت‌ها است.
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      32 5
      علت این هست چین فهمیده بعد از ایران نوبت خودش هست و سعی می کند تعاملات خودش را با جهان متنوع کند و منحصر به یک بلوک خاص نباشد. ما منافع مشترک داریم.
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    18 8
    اشتباهی که سر برجام و رابطه با غرب مرتکب شدیم رو اینبار در رابطه با شرق تکرار نکنید مثل اصلاح طلب ها در سال 92 صحبت کنید
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    16 1
    در مقاله بلومبرگ اعلام شده که نفت صادراتی نفتکش‌های ایران قیمتی ۳ تا ۵ دلار کمتر از شاخص‌های شناخته شده بازار نظیر برنت دارند.
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      3 3
      شما نفت سبک برنت را با نفت نیمه‌سنگین ایران مقایسه می‌کنید؟
  • حسین IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    20 6
    چرا باید یک دولت چند ماهه با سابقه خراب برجام قرار داد 25 ساله امضا کنه؟ اقای لاریجانی با اون سابقه در نزد افکار عمومی این وسط چی میگه؟ این ها باعث میشه تا ادم خوش بین نباشه!
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    22 31
    وقتی چین می بیند ایران در تنگنای شدید مالی و اقتصادی است چرا حداکثر امتیاز را مطالبه نکند؟
    • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
      0 0
      دوست عزیز ایران در شرایط بدر و خیبر قرار دارد. این شما هستید که مرتب به گوش دشمن خواندید ما داریم آخرین نفس‌هایمان می کشیم و دشمن نادان را هم برای فشار بیشتر بر ایران برای تیر خلاص حریص و لجوج کردید.
  • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    22 48
    چینی ها امتحان خود را در ماجرای اتوبان شمال پس دادند. فقط یک کشور بگید که از این چینی ها خیر دیده باشد؟ البته جز کره شمالی.
    • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      33 7
      آمریکا لیس ها به درویزگی افتادند
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    30 46
    با این تفسیر که ۱۰ هیچ به نفع چینه !!!!
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      29 5
      از نظر غربگراها روابط اقتصادی با هر کشوری به جز غرب خیانت محسوب میشه. سال‌ها با همین سیاست کشورهای مستقل را منزوی کردن و غرب را آقای دنیا کردن
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    44 25
    این قرارداد باید خیلی سال پیش امضا میشد.
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    13 39
    شما نیگید برد برد ما میگیم اجبار بر ایران
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      25 2
      برای همه‌ی دنیا حلال است با چین قرارداد امضا کنند ولی برای ایران حرام است. چون دشمن گفته تقسیم و غلبه
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    45 18
    احتمال خیلی زیاد و ان شاالله منافع زیادی برای ما داره که وطن فروش های مزدور اسقاطیل و آل سقوط مثل پوریا زراعتی و شبکه های وطن فروش مزدور مثل منوتو و اینترنشنال و همچنین منافقین صداشون دراومده :))))) امسال به یاری خدا سال خیلی خوبی خواهد بود مخصوصا با آمدن دولت جدید انقلابی
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    0 3
    احسنتم خرجام دیگر مُرد خوب است ظریف هم بلاخره فهمید از نمد غرب کلاهی برایش دوخته نمیشود .هرچند دیر فهمید
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    13 15
    خدا کنه بعدا نگن عجله کردیم و فلان و بهمان خدا به خیر کنه آمین
  • هاتف IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    7 8
    امیدوارم سرنوشت این قراردادطویل المدت هم به سرنوشت برجام نا فرجام دچار نشود.تنوع بخشی در سبد اقتصادی مشروط بر ایجاد توازن خوب است.و دیوار کشیدن دورکشور و اتکاء به چین هژمونی طلب و روسیه فرصت طلب و...همانا ضرر متقل برای استقلال و توسعه فراگیر کشور است.
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    20 16
    این که متن قرار داد برای مردم منتشر نشده و بدون تصویب مجلس قرارداد امضا شده خیلی نگران کننده است.
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      2 4
      متن قرارداد از یک سال پیش منتشر شده
    • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      5 1
      اول دولت با دولت های دیگه طرحی را نهایی می کنه بعد برای اجرایی شدن باید به تایید مجلس برسه و بعد تایید شورای نگهبان کمی مطالعه برای همه ما لازمه جالبه که همه هم تاییدش کردن یعنی اینقدر نسبت به قانون اساسی کشورتون بی اطلاعید
    • حجت IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      18 2
      نه اینکه متن برجام منتشر شد و یه چند سالی سربرجام بحث شد
    • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      0 1
      قرارداد نیست که بخواد مجلس تصویبش کنه در حد نقشه راهه! بعدا هم هر چیزی براساس این بخوان قرارداد ببند باید مجلس تصویب کنه
  • قلک IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    5 2
    به احتمال زیاد دهنمون سرویسه.نه به خاطر قرارداد بلکه به خاطر اینکه دولت می خواهد توداین ۳ماه کارنامه خودشو سفید کنه به خاطر همین فکرکنم دولت گننند بزنه تو این فرصت
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    7 1
    همیشه در طول تاریخ هژمونی جهانی دشمن ایران بوده ولی قدرت‌های نوظهور دوست ایران بودند. مثلا ایرانی‌ها به کمک بابل امپراتوری آشور را نابود کردند.
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      1 3
      برادر عزیز نام واقعی آن منطقه بابیروش بوده و ایرانی بوده اند. بابل به معنای دروازه خدایی به سرتاسر ایران گفته میشده است. یک نگاهی به آثار بدست آمده از آن منطقه بکنید . همه چیز ایرانی است. از فرم مو و ربش مردان تا نمادهای دینی و اساطیری .
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    9 28
    واقعیت این هست که چین ۲ و نیم ملیون بشکه نفت در روز تولید می کند و اساسا نیازی به نفت ایران ندارد. چین برای ایجاد جهان چندقطبی و تضعیف هژمونی واشینگتن به ایران کمک می‌کند.
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    15 7
    جانم فدای ایران
  • CA ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    16 9
    از غرب گدایی تا شرق گدایی، بیش از ۱۰۰ سال دور باطل و خسران و خسارت
    • IR ۰۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      4 1
      خواست دشمن این هست نه خودش با ایران رابطه داشته باشد و در مسیر روابط حسنه ما با شرق هم اخلال ایجاد کند و بعد القا کند ایرانی ها نه تنها با ما بلکه با همه دشمن هستند.
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    12 14
    صبر کنین بعد بایدن ۴ سال بعد ترامپ میاد ، اون موقعه هنوز جالبتر میشه ، این ایرانه که اوضاعش هر روزش سیاه سیاه تر میشه
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      6 3
      یک کلمه از مادر عروس .... چی میگی خودت فهمیدی؟!!
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    7 0
    از این به بعدم فکر کنم صدا و سیمای خودمون فقط فیلم های چینی بخش میکنه
  • احمد IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    5 4
    این قرار داد حتماً به نفع کشور است لطفاً غربگراها مزاحمت ایجاد نکنند!!
  • زینب IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    8 13
    برد برد!؟ شتر درخواب بیند پنبه دانه
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    5 2
    با برجام اعتماد به غرب رو تجربه کردیم حال با سند25ساله ببینیم اعتماد به شرق چه نتیجه ای می دهد
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
    9 0
    حکومت چین و آمریکا نداره چون هردو ماکیاولیستی عمل می کنن ما باید حواسمون باشه کلاه سرمون نره
    • IR ۰۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      8 0
      تفاوت آمریکا با کشورهای دیگر این هست که قدرت بیشتری دارد و در همه چیز دخالت می کند چون قدرتش را دارد همه را به بردگی می کشد. قدرت فاسدکننده است. آمریکای امروز همان انگلیس دیروز هست. بنابراین آمریکا با هیچ کشور قابل مقایسه نیست.
  • IR ۰۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    1 2
    هر کشوری که در شرایط اقتصادی بد قراردادی امضا کنه تماما باخته تمام دریک جمله گفتم که حساب دستتون بیاد
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
      1 0
      چطور در مورد برجام این قدر نگران نبودید؟
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    3 1
    هموطنان عزیزم در این وضعیت تحریم غرب به رهبری آمریکا و عدم تجارت تمام کشورهای جهان با ایران بخاطر ترس از تحریم آمریکا بهترین گزینه همکاری بیشتر با کشورهای مستقل شرقی ضد آمریکایی مثل چین و روسیه است و هرچند که دو کشور چین و روسیه هم چندان قابل اعتماد نیستند ولی ما چاره ای جز این کار نداریم و باید در این راه هزینه بدهیم چون این هزینه ها هر قدر زیاد هم باشند از هزینه تسلیم در برابر آمریکا و اروپا و دچار شدن به سرنوشت لیبی کمتر خواهد بود و این را بدانید که هدف غرب فقط تجزیه ایران است و بس.
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      2 1
      تجارت با کشورهای مستقل از غرب مانند چین و روسیه آن قدر پر سود است که حتی آلمان و ترکیه و هند و اعراب را هم به طمع انداخته و از ترس آمریکا جلوتر نمی‌آیند.
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    1 0
    استقرار هرگونه‏ پایگاه‏ نظامی‏ خارجی‏ در کشور هر چند به‏‌عنوان‏ استفاده‏‌های‏ صلح‏‌آمیز باشد، ممنوع‏ است‏. اصل 146 گفتیم که بدونید :)
  • حسين IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    2 0
    انشاالله كه سند امضا شده براي پيشرفت مردم خوب باشد . اگر چين صداقت خود را مي خواهد نشان دهد چرا 12 ميليارد دلار خود را به ايران از بابت فروش نفت به ايران نمي دهد
  • مرصاد IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    0 2
    آقایان تدبیری ! این قرارداد ؛ واقعا برد برد است ، نه برجام نافرجام شما !!
  • DE ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    1 0
    چگونه این سند (یا هر سند دیگر) راهبردی می تواند منجر به بی‌وزنی سیاسی در معادلات بین‌الملل برای ایرن نشود؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس