کد خبر 1196151
تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
حریری استعفا نمی‌کند/ تاکید حزب‌الله بر اهمیت تشکیل دولت برای جلوگیری از فروپاشی کشور

درحالی که هنوز چشم‌انداز روشنی برای تشکیل دولت در لبنان مشاهده نمی‌شود منابع وابسته به حریری و میشل عون بر عدم عقب‌نشینی دو طرف از مواضع خود تاکید دارند.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری النشره، در پی ادامه بحران سیاسی در لبنان منابع نزدیک به «سعد حریری» نخست وزیر مکلف این کشور اعلام کردند که حریری هر آنچه را که تا امروز از او خواسته شده انجام داده و توپ اکنون در زمین «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان است.

بیشتر بخوانید:

«الحریری»: با تشکیل دولت جدید، اجازه سقوط ارزش لیره را نخواهم داد

این منابع تاکید کردند که گزینه استعفای سعد حریری در حال حاضر مطرح نیست و چنین امکانی وجود ندارد.

در مقابل منابع وابسته به عون گزارش دادند که رئیس جمهور درباره پرونده تشکیل دولت بیکار نخواهد ماند. او دیپلماسی فعال خود را برای تشکیل دولت از طریق جلساتی که با شماری از سفرا داشت آغاز کرد و علاوه بر آن نشست هایی با دیپلماتها و سیاستمداران داخلی نیز برگزار خواهد کرد. در حال حاضر گزینه های زیادی مطرح نیست اما امکان عبور از این بن بست بعد از بسته شدن همه افق ها از هر طرف وجود دارد.

از سوی دیگر فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان اعلام کرد که تشکیل دولت می تواند به هرج و مرج به وجود آمده در کشور پایان دهد؛ به ویژه این که همه لبنانی‌ها از خطرات فروپاشی کشور و نیز اهمیت وجود دولتی که از این امر جلوگیری کند آگاه هستند.

این فراکسیون تاکید کرد با وجود اینکه نتایج نشست بعبدا «کاخ ریاست جمهوری» برای لبنانی ها ناامید کننده بود، اما همچنان تشکیل دولت و تلاش برای غلبه بر موانع پیش روی آن تنها راه صحیح جهت خروج از بحران است.

فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان درباره سفر هیئت حزب الله به روسیه اعلام کرد که پس از شرح مباحث مطرح شده در روند مذاکرات مسکو و نمایندگان حزب الله مشخص شد که این سفر موفقیت آمیز بوده و به اهداف خود رسیده است. این اوج هماهنگی و همکاری میدانی میان دو طرف در طول سالهای گذشته در زمینه مبارزه با تروریسم تکفیری که سوریه را مورد هدف قرار داد و امنیت و ثبات لبنان را به چالش کشید، است.

فراکسیون حزب الله از همه لبنانی ها خواست تا پایبندی به اصول ملی و عملگرایی را در برخورد با هر مسئله حاکمیتی به کار بگیرند.

سعد حریری با تصویب پارلمان لبنان و تایید عون برای چهارمین بار مکلف به تشکیل کابینه شده اما ناظران تاکید دارند آمریکا، فرانسه و سعودی که همچنان مقاومت ضدتروریسم تکفیری و صهیونیستی را مانع تحقق اهداف خود می‌دانند، به الحریری اجازه تشکیل دولت جدید را نمی‌دهند.

مشکل اساسی و کنونی لبنان دخالت‌های عربستان، آمریکا و فرانسه در امور داخلی این کشور و پیروی برخی گروه‌های لبنانی وابسته به محور صهیونیستی - تکفیری از جمله «سمیر جعجع» رئیس گروه «نیروهای لبنانی» از سیاست‌ها و راهبردهای ضد مقاومت این محور است.

جریان‌ها و احزاب سیاسی لبنان به ویژه جریان محور مقاومت و رییس جمهوری این کشور در ماه‌های اخیر تلاش‌های خود را برای تشکیل کابینه حریری متمرکز کرده‌اند، ولی وی تاکنون نتوانسته است به دلیل تبعیت از کشورهایی همچون آمریکا، فرانسه و عربستان دولت لبنان را تشکیل دهد.

کلاف سردرگم مشکلات سیاسی و اختلاف های احزاب لبنانی مدت‌ها است که پیچیده شده و تاکنون با وجود رایزنی‌های داخلی نتیجه‌ای برای تشکیل دولت جدید حاصل نشده است. همین امر سبب شده نگاه‌ برخی طرفها در لبنان معطوف به امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه شود تا شاید وی با ابتکار عمل، راهکاری برای حل این بحران ارائه دهد.

این در حالی است که تلاش‌های قبلی مکرون پس از انفجار بیروت برای متقاعد کردن نیروهای سیاسی لبنان به تشکیل دولتی که قادر به انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی باشد، نتیجه بخش نبوده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مرصاد IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    1 2
    خب چرا این مزدور کثیف رو ؛ دوباره نخست وزیر کردن ، که لبنان رو نابود کنه ؟؟!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس