کد خبر 1194782
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
قرن جدید

لازم است که در اعلام سال ۱۴۰۱ شمسی برای شروع قرن جدید، تجدید نظر صورت گیرد. آغاز قرن پانزدهم هجری شمسی، باید سال ۱۴۰۰ محسوب شود. این چیزی است که عرف و فهم عمومی بر آن دلالت دارد و غلط هم نیست.

به گزارش مشرق، مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، آغاز قرن جدید را سال ۱۴۰۱ شمسی اعلام کرده است. اما به نظر می‌رسد که این معرفی، اشتباه و بر خلاف فهم عمومی است. این یادداشت، نگاهی دارد به این موضوع و اینکه چرا سال ۱۴۰۰ باید آغاز قرن پانزدهم هجری شمسی قلمداد شود.

******

در پی استعلام صداوسیما از مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، دکتر محمد جواد کلایی مدیر این مؤسسه آغاز قرن جدید را سال ۱۴۰۱ اعلام کرد (شروع سال ۱۴۰۰ شمسی، آغاز قرن جدید نیست، ۲۷ بهمن ۱۳۹۹، پایگاه خبری دانشگاه تهران). این جواب، به طور غیر منتظره‌ای رسانه‌ای شد و در خبرگزاری‌ها منعکس گشت. استدلال مؤسسه ژئوفیزیک بر اساس محاسبات دقیق ریاضی صورت گرفته، که البته لزوم آن احساس نمی‌شود. مطابق این نظر، قرن اول را باید سال‌های ۱ تا ۱۰۰ هجری قلمداد کرد، چنانکه قرن دوم از سال ۱۰۱ تا ۲۰۰ را شامل می‌شود.  لذا، قرن چهاردهم هجری از ابتدای سال 1301 هجری تا پایان 1400 خواهد بود. بنابراین، روز اول قرن پانزدهم هجری خورشیدی، دوشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۱ خواهد بود.

طبق برخی اخبار واصله، این بیانیه فقط در نتیجۀ مشورت با دو نفر از اساتید مؤسسه اعلام شده در حالیکه اکثر اعضای این مؤسسه و مرکز تقویم، چنین تلقی‌ای ندارند. این تصمیم، با عرف و فهم عمومی مخالفت دارد و لازم است تصحیح شود. قابل توجه اینکه طبق برخی خبرها، جناب حسن روحانی به مسئولان دولتی ابلاغ کرده است که در سال ۱۴۰۰، کسی نباید بگوید که قرن جدید یا قرن پانزدهم شروع شده است.

چرا سال ۱۴۰۰، آغاز قرن جدید است؟

  استدلال ما، بر مبنای عرف و قرائن است. دهۀ ۱۳۹۰، به آن ده سالی گفته می‌شود که از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ را شامل می‌شود. همچنین هزارۀ اول، سال‌های ۱ تا ۹۹۹ را در بر می‌گیرد. بنابراین قرن پانزدهم نیز سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۹۹ را شامل خواهد شد.

 تنها ایراد این نظریه، در آن است که قرن اول هجری را باید ۹۹ ساله قلمداد کرد. موضوعی که فقط به کار تاریخ‌شناسان و محققان می‌آید و می‌تواند به صورت یک قرارداد در میان آنها توافق شود. چنانکه محققان طبق توافق، فاصلۀ سال اول هجری و یک سال قبل از هجرت را، یک سال در نظر می‌گیرند. در حالی که این فاصله در ریاضیات، دو سال است. لذا ایرادی ندارد که گاهی بر نظم ریاضی، در جهت فهم عمومی و عرف، تبصره زد.

  در واژه‌نامۀ آکسفورد بعد از تعریف قرن (century)، در بخش کاربردها به دو معنای آن اشاره کرده. یکی را دقیق، و دومی را کاربردی و عرفی دانسته اما آن را اشتباه  قلمداد نکرده است (اینجا). همچنین دانشگاه آکسفورد در جدول‌ وقایع زمانی (Timeline) قرن بیستم را شامل سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۹۹ قلمداد کرده است (اینجا).

 سال ۱۴۰۰ شروع قرن جدید است؟

 بنده به یاد دارم که در خصوص آغاز قرن پانزدهم هجری قمری نیز همین فهم وجود داشت. اولین روز از سال ۱۴۰۰ هجری قمری، برابر با چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۵۸ بود. در این ایام، سه تمبر به مناسبت آغاز پانزدهمین قرن هجرت، از سوی وزارت پست و تلگراف و تلفن منتشر شد.

 سال ۱۴۰۰ شروع قرن جدید است؟

روزنامه‌های کیهان و اطلاعات در صفحه‌های نخست خود در عصر ۲۹ آبان، آغاز قرن جدید را تبریک گفتند. کیهان خبر داد که به مناسبت آغاز قرن پانزدهم هجرت، فریاد الله اکبر در شب اول محرم طنین‌انداز خواهد شد.

 سال ۱۴۰۰ شروع قرن جدید است؟

 کارکنان روزنامه جمهوری اسلامی، شامگاه ۲۹ آبان در راهپیمایی شرکت کرده و کار چاپ روزنامه را معطل می‌گذارند. لذا روزنامه در ۳۰ آبان منتشر نمی‌شود. صبح اول آبان با ذکر این خبر، گزارشی از این تظاهرات با این تیتر درج می‌شود: قرن رهایی آغاز شد؛ عظیم‌ترین راهپیمایی تاریخ علیه امریکا؛ الله اکبر.

 سال ۱۴۰۰ شروع قرن جدید است؟

    در سال ۲۰۰۰ میلادی مشاهده شد که فهم ملل مسیحی نیز همینطور است و آنها این سال را آغاز قرن بیست و یکم و ابتدای هزارۀ سوم مسیحی قلمداد کردند. به تصویر صفحۀ نخست از چند روزنامه توجه کنید:

   

 سال ۱۴۰۰ شروع قرن جدید است؟

 سال ۱۴۰۰ شروع قرن جدید است؟

 سال ۱۴۰۰ شروع قرن جدید است؟

 سال ۱۴۰۰ شروع قرن جدید است؟

بنابراین لازم است که در اعلام سال ۱۴۰۱ شمسی برای شروع قرن جدید، تجدید نظر صورت گیرد. آغاز قرن پانزدهم هجری شمسی، باید سال ۱۴۰۰ محسوب شود. این چیزی است که عرف و فهم عمومی بر آن دلالت دارد و غلط هم نیست.

تقویم هجری شمسی از چه زمانی پدید آمد؟

روزشمار شمسی، از قدیم الایام در ایران متداول بوده است. این تقویم، عمدتاً برای تعیین روزهای کشت و زرع یا تعیین نوروز به کار می‌آمده و آن را تقویم یزدگردی می‌نامیدند. حدود هزار سال قبل، به دستور جلال ‌الدین ملک‌شاه سلجوقی، خیام و چند نفر دیگر تقویم شمسی را تدقیق کردند. این تدوین جدید که به نام «تقویم جلالی» مشهور شد، از دقت بسیار خوبی برخوردار است، اما مبدئی برای شمارش نداشت. تقویم کنونی شمسی بر همان پایه عمل می‌کند.

ابتکار یکی از منجمان در زمان قاجار، تقویم هجری شمسی را پدید آورد. در سال ۱۳۰۲ هجری قمری که سی و هفتمین سال سلطنت ناصرالدین شاه بود یکی از منجمان به نام حاج میرزا عبدالغفار خان نجم‌ الدوله، برای اول بار سال‌های هجرت پیامبر را به تقویم شمسی محاسبه کرد و در تقویم منتشرۀ خود اینطور نوشت که از هجرت رسول خدا(ص) به مدینه، ۱۲۶۴ بهار گذشته است. او تا زمان رحلتش که هفت سال بعد رخ داد، رقم سال‌های شمسیِ هجرت را در تقویم‌های خود ذکر کرد.

سال‌شمار هجری شمسی، به تدریج اقبال عمومی یافت. به طوریکه بعد از انقلاب مشروطه توسط وکلای مردم در دومین مجلس سنا، برای تقویم رسمی ایران انتخاب شد. اما مردم و بخصوص علما، هیچگاه از تقویم قمری دست نکشیدند. چنانکه ۶۵ درصد از مناسبت‌های تقویم کنونی ما، به تاریخ هجری قمری است. ظاهراً قبل از عبدالغفار نجم‌الدوله، هیچکس به فکر نیفتاده بود که با ترکیب کردن تقویم شمسی و هجرت پیامبر اکرم(ص)، یک تقویم هجری شمسی استخراج کند.

  باید متذکر شد که تقویم قمری از دیرباز در میان اعراب متداول بود اما آنها مبدأ تاریخ نداشتند و سال‌ها را نمی‌شمردند. حدود پنج سال از رحلت پیامبر اکرم(ص) گذشته بود که حضرت امیرالمؤمنین(ع) پیشنهاد کرد که سال و ماه هجرت رسول اکرم(ص) مبنای شمارش تقویم مسلمانان قرار گیرد. خلیفۀ دوم فقط مبدأ سالشمار را پذیرفت، و ماه ربیع الاول را همچنان سومین ماه تقویم، تلقی کرد. توضیحاً اینکه پیامبر اکرم(ص) در روز یکم ربیع‌الاول سال اول، از مکه خارج شد و دوازدهم ربیع الاول به مدینه داخل گشت. (این روز، با ۲۷ تیر سال اول شمسی مطابق است). اهمیت تقویم قمری در این است که فاصلۀ هر رخداد را با تشکیل اولین حکومت عدل اسلامی در مدینه النبی معین می‌کند.

تقویم شمسی ـ قمری، بدعت علمای یهود

 چنانکه در تورات کنونی آمده، تقویم یهودیان دوازده ماه قمری دارد. آن روزی که حضرت موسی(ع) با قومش از مصر کوچ کردند تا به فلسطین درآیند، روزی از روزهای بهار و چهاردهمین روز از ماه اول (ماه نیسان) بود که عید فِصَح نامیده شد (سفر خروج ۱۲/ ۱ تا ۱۴). نام دیگر این روز، «عید فطیر» است. زیرا یهودیان باید از این روز به مدت یک هفته، نان فطیر (بدون خمیرمایه) بخورند تا به یاد آن روزی باشند که از مصر بیرون آمدند و چیزی جز نان فطیر نداشتند (خروج ۱۲/ ۱۷ تا ۱۹). و این ترتیب، برای آن است که فروتنی را ملازم خود کنند و همواره شکرگزار باشند.

  قرآن کریم بعد از اشاره به این واقعه در سورۀ ابراهیم(ع)، تأکید دارد که روز خروج، یکی از روزهای خدا است که باید یادآوری شود:

وَ لَقَدْ أرْسَلْنَا مُوسیَ‌ بَِایَتِنَا أنْ أخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إلیَ النُّورِ وَ ذَکِّرْهُم بِأیَّامِ اللهِ إنَّ فیِ ذَلِکَ لاََیَاتٍ لِّکلُ‌ِّ صَبَّارٍ شَکُور (ابراهیم/ ۵).

موسی را با آیات خود فرستادیم که قوم خود را از تاریکی به روشنایی بیرون آر، و روزهای خدا را به یادشان بیاور. و در این برای هر شکیبای شکرگزار، عبرت‌هایی است.

 متأسفانه کاهنان بدعت‌گذار یهود، برای آنکه عید فصح را همواره در بهار، ثابت نگاه دارند یک تقویم شمسی ـ قمری وضع کردند. در این تقویم، ماه‌ها بر طبق رؤیت هلال خواهند بود اما طول سال، مطابق سال شمسی است. بدین صورت که هر سه سال، یک ماه سیزدهم به عنوان کبیسه می‌افزایند تا به حساب خودشان، از چرخش عید فصح در فصل‌های سال، جلوگیری کنند. ماجرا به گونه‌ای شده است که عید فصح از ماه نخست تغییر کرده و به ماه هفتم تقویم منتقل شده است (و در سال‌های کبیسه به ماه هشتم). یعنی به جای اینکه سال از ماه نیسان شروع شود، از ماه تیشری (مقارن با مهر ماه) آغاز می‌شود.

 یهودیان ساکن در حجاز، این تقویم را به اعراب آموخته بودند و آنها پیش از ظهور اسلام از آن استفاده می‌کردند تا بتوانند موسم حج را در یک فصل خوش آب و هوا، ثابت نگاه دارند. پیامبر اکرم(ص) این بدعت را برداشت و در حجة الوداع فرمود که موسم حج به جای اصلی خود بازگشته است. لذا پس از آن، باید تقویم را مطابق ۱۲ ماه قمری شمارش کنند. قرآن مجید در آیات ۳۶ و ۳۷ از سورۀ توبه در این خصوص، این تقویم یهود را «النّسئ» نامیده است:

إنَّ عِدَّةَ الشُُّهورِ عِندَ اللهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْراً فیِ کِتَابِ اللهِ یَوْمَ خَلَقَ السَّمَوَاتِ وَ الأرْضَ مِنْهَا أرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَالِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ فَلاَ تَظْلِمُواْ فِیهِنَّ أنفُسَکُمْ وَ قَاتِلُواْ الْمُشْرِکِینَ کاَفَّةً کَمَا یُقَتِلُونَکُمْ کَافَّةً وَ اعْلَمُواْ أنَّ اللهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ * إنَّمَا النَّسیِ‌ءُ زِیَادَةٌ فیِ الْکُفْرِ یُضَلُّ بِهِ الَّذِینَ کَفَرُواْ یحُِلُّونَهُ عَاماً وَ یحَُرِّمُونَهُ عَاماً لِّیُوَاطِئُواْ عِدَّةَ مَا حَرَّمَ اللهُ فَیُحِلُّواْ مَا حَرَّمَ اللهُ زُیِّنَ لَهُمْ سُوءُ أعْمَالِهِمْ وَ اللهُ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِین‌ (توبه/ ۳۶ و ۳۷).

همانا نزد خدا، شمارۀ ماه‌ها از آن روز که آسمان‌ها و زمین را بیافرید، دوازده است در کتاب خدا. چهار ماه از آنها، ماه‌های حرامند. فطرت درست، همین است. در آن ماه‌ها بر خویشتن ستم مکنید. و آنچنان که مشرکان همگی به جنگ شما برخاستند، همگی به جنگ ایشان برخیزید. و بدانید که خدا با پرهیزگاران است. * به تأخیر افکندن ماه‌ها، افزونی در کفر است و موجب گمراهی کافران. آنان یک سال آن ماه را حلال می‌شمردند و یک سال حرام، تا با آن شماره که خدا حرام کرده است توافق یابند. پس آنچه را که خدا حرام کرده حلال می‌شمارند. کردار ناپسندشان در نظرشان آراسته گردیده و خدا کافران را هدایت نمی‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
    6 12
    همه مشكلاتمون حل شده بود فقط مونده بود ببينيم قرن جديد كي شروع ميشه
    • IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
      18 2
      مقاله ی بسیار جالبی بود ممنون از نویسنده ی اندیشمند و سایت مشرق
    • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      6 1
      مهمه که بدونیم قرن جدید از چند شروع میشه. در پناه حق
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
    9 0
    موافقم مثل زمانیکه در فوتبال دقیه 24 هست گزارگشر میگه وارد دقیقه 25 شدیم
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
    5 19
    تعجب می کنم چرا ایرانی ها دوست دارند به جهان بفهمانند که همه بد هستند، ما خوبیم. یکی از خاصیت بد ایرانی ها همین است که بگویند ما از همه برتریم. یعنی چه این رفتارها ؟؟؟
    • رامین IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
      13 4
      خطاب به ۱۳:۴۳، الان این نظرت چه ربطی به متن بالا داشت؟!!! در ضمن توهمات ذهنی خودتو به کل ملت ایران تعمیم نده.
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
    4 0
    فقط قرن اول را باید ۹۹ ساله حساب کرد تا حرف شما درست شود؟؟! یعنی چی؟
    • آرش شیدایی IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      0 0
      قرن ۱۵ سال ۱۳۹۹ نمی شود سال ۱۳۹۹ مال قرن ۱۴ است
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
    9 2
    ما سال اول هجری رو سال صفرم نمیگیم. اینهمه فلسفه چینی نمیخواد.
  • ف IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
    10 5
    عالی بود تحقیقی جامع . تشکر از مقاله تان رهبر هم در سخنرانی به آغاز قرن جدید اشاره کردند
    • مهدی IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      0 0
      چی بگم به تو آخه بی سواد قرن از سال ۱ شروع میشه و تا ۱۰۱ که میشه ۱۰۰ سال ادامه پیدا می کنه پس اینهمه فلسفه چینی از پایه غلط محسوب میشه
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
    3 18
    برو بابا، دلت خوشه!
  • DE ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
    1 3
    عجب قرن نحسی بود قرن سیزدهم!!! با وبا و رضاخان شروع شد!!!! با کرونا تموم شد!!! الحمدلله که جان سالم به در بردیم!!! خدا رحمت کند رفتگان را ان شاءالله با انتخاب صحیح در خرداد ماه تتمه نحسی هم برای همیشه از ایران پاک بشه ان شاءالله تعالی
    • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
      0 0
      نویسنده مشرق یک سال از قرن کم کرد، بعد هم میگه اشتباه هم نیست که قرن اول را ۹۹ سال حساب کنیم!خیلی عجیبه. بابا تو حساب میگن دو دو تا میشه چهارتا. یعنی هر کی کم و زیاد کنه نشان بی منطقی و بی حسابیه. بعد هم به یهود خرده میگیره که ماه ها را جابجا میکردن. خوب خودتم که همین کار را به نوعی کردی! حالا شما نظر دهنده محترم هم یک قرن را جابجا کردی عزیز. الان سال پایانی قرن چهاردهم است نه ۱۳
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
    8 6
    بعضی عجب بیسوادند بابا آغاز قرن جدید از 1401 است. کمی حساب و آمار یاد بگیرید
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
    4 1
    یعنی شما فقط ماسمالی کنید.نگید که نمیدونید منظورم به چیه
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
    2 1
    چه تاثیری توی زندگی مردم داره؟ شما که همیشه اینجور مسائل را موضوعات فرعی زندگی میدونستید، چطور اینهمه وقت برای اثبات موضوع قرن جدید گذاشتید. قرن جدید از زمانی شروع میشه که تصمیمات جدید بر زندگی مردم، تاثیرات مثبت اساسی بذاره وگرنه اصلا فکر کنیم قرن جدید، پارسال شروع شده، خب ، که چی؟
  • فرزند ایران IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    4 4
    استدلال ما، بر مبنای عرف و قرائن است. دهۀ ۱۳۹۰، به آن ده سالی گفته می‌شود که از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ را شامل می‌شود. همچنین هزارۀ اول، سال‌های ۱ تا ۹۹۹ را در بر می‌گیرد. بنابراین قرن پانزدهم نیز سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۹۹ را شامل خواهد شد. از همین اول نوشتت معلوم شد که هیچی حالیت نیست....نیازی به این همه چرت و پرت نبود بنویسی...چجوریه که دهه 90 رو از 90 تا 99 محاسبه کردی ولی هزاره رو از 1 تا 999....مبنات یا باید 0 باشه یا 1....در ثانی 999 رو منهای 1 بکنی میشه 998 که اینجوری 2 سال تا هزاره کم میاری.... مغز متفکر....کافیه فکر کنی به تولدت که از لحظه تولد باید 365 روز طی بشه تا تولد یکسالگیت و جشن بگیری....وقتی ده سالت تموم شد جشن 10 سالگیت....و وقتی 100 سالت تموم شد جشن 100 سالگیت....ممکنه برا تو زمان 9 سالگی جشن 10 سالگی گرفته باشن ولی انتظار نداشته باش بیان قرن اول و 99 ساله حساب کنن که حرفت و به کرسی بشونی....امان از مقاومت در برابر فهمیدن
    • بابای ایران DE ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
      3 2
      زیاد حرص نخور فرزندم. یک کم هم فکر کن شاید بفهمی.
  • IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    4 0
    یعنی روحانی قرن رو هم دستکاری کرده ؟
  • مریم IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    9 3
    از اول فروردین سال ۱۳۰۰ تا ۱ول فروردین سال ۱۴۰۰ دقیقا ۱۰۰ سال کامل داریم و الان وارد قرن جدید شده ایم
  • محمد IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    4 1
    در زمان گالیله، عرف جامعه می‌گفت زمین مرکز کائنات است و خورشید به دور زمین می‌چرخد ولی گالیله بر اساس مبنای علمی می‌گفت زمین به دور خورشید می‌چرخد. هر نظریه‌ای بدون مبنای علمی و توجیه عقلانی فاقد وجاهت است چه این نظر عرف جامعه باشد چه یک یا چند دانشمند
  • سید حسن IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    1 1
    سده و صده هر دو میگویند صحیح ست ! اما به نظر من صده صحیح میباشد ! دهه ...ده و صده....صد قضاوت با شماست!!
    • آرش شیدایی IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      0 0
      صده می شود یک قرن و دهه می شود ده سال مانند سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۹ یک دهه می شود نمی شود آنهارا از سال حذف کرد صده می شود از سال ۱۲۰۰ تا ۱۲۹۹
  • علی IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    0 3
    جالبش این است که ما باز واقعا6قرن از دنیای جاری عقب هستیم. هر چیز هم داریم به صدقه سر پول نفتی است. که ان هم جمع شود درست میشود زمان سلسه چوپانیان قبل ازصفویه.
    • آرش شیدایی IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      0 0
      تو داری سال های میلادی حساب می کنی نه سال شمسی سال های شمسی را حساب کن
  • حبیب GB ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    1 2
    داستان نوشتن کلمه مار و کشیدن عکس آن تداعی می شود.
    • آرش شیدایی IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      0 0
      چرا داستان ها را وسط می آوری؟
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    5 3
    قرن جدید ، قرن شکوفایی دوباره فرهنگ و تمدن اسلامی و قرن پیروزی مسلمانان و سیطره دین اسلام بر کل جهان است .
    • یا علی IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      0 0
      ان شاالله
  • بی نام IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    3 1
    تاریخ شروع هجرت در سال یک هجری بوده نه در سال صفر هجری تاربخ شروع بشر در سال یک بوده نه در سال صفر هر چیزی از یک شردع مبشه نه از صفر
    • سعيد IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
      0 0
      اگر اینطور باشه پس بچه در لحظه تولد 1 ساله هست چون باید سال از یک شروع بشه.
  • دهقان IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    2 1
    اگر صدسال را یک قرن بحساب آوریم نمی توان گفت قرن اول را ۹۹ ساله حساب میکنیم و چون گذشته مشکلی هم به وجود نمی آید ، لذا قرن ۱۵ هجری شمسی از اولین روز فروردین ۱۴۰۱ آغاز میشود و فهم عموم هم بر همین است
  • محسن IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    6 2
    چنانچه میدانیدمبنای اعداد طبیعی صفر است چه مثبت وچه منفی لذااگر امروز نوزادی تولد شودپس از ۳۶۵ روز او یک ساله شده واگر او۳۶۵۰۰ روز زنده باشد درواقع صدسال تمام معادل یک قرن زندگی کرده نتیجه اینکه یک قرن از مبداءتاپایان ۱۰۰سال می باشدنه بعد ازپایان ۹۹سال لذابطور قطع وبدون هیچ تردیدی لحطه پایانی سال ۱۴۰۰ قدن ۱۴ تمام ولحظه بعدباشروع سال۱۴۰۱قرن ۱۵ شروع میشود.
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
    0 1
    خب اگه سال‌های کبیسه رو هم در نظر بگیریم نتیجه اینکه قرن تقریبا 25 روز زودتر شروع شده قبل از شروع سال 1400
  • Majidch IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    2 2
    یعنی این حرفایی که میبینم واقعیه، یعنی تو خواب نیستم و بیدارم، تمام ریاضیات زیر سوال رفت با این مزخرفات، آخه این چه حرفیه قرن پانزدهم از ۱۴۰۱ شروع میشه، به قرن جدید وارد شدیم و تمام، 😭😭😭😭😭
    • مجید IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      0 0
      چون تو عدد رو صفر یک دو سه چهار می شماری
  • CA ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    3 1
    همچنین هزارۀ اول، سال‌های ۱ تا ۹۹۹ را در بر می‌گیرد. !!! خیر قربان! سالهای 0 تا دقیقا لحظه شروع 1000! مثال 24 ساعت شبانه روز از ساعت 1 شروع نمیشه از اول ساعت 0:000 تا سر ساعت 24:00 .
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      0 0
      کاملا موافقم
  • متعجب IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    6 1
    بدیهی، واضح و روشن است که آغاز قرن پانزدهم شمسی، ابتدای سال ۱۴۰۰ است. یک ریاضی بسیار ساده و کاملاً دقیق بر این مفهوم استوار است. از جامعه‌ای با این سطح از تحصیلات دانشگاهی، واقعاً چنین بحث های غریب است.
    • ناشناس IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      0 1
      شما که سطح معلوماتت بالاست اینم باید بفهمی که اگه از سال یک شرو کنیم صد سال بعدش میشه سال صد و یک نه صد
  • CA ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    2 0
    بچه، سال اول زندگیش هنوز یکساله نشده در واقع 0 ساله و چند ماهه است. سال اول یک قرن هم سال 0 و چند ماه و چند روز است.
    • آرش شیدایی IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      0 0
      ممنون از نظر درستت
  • رضا IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    2 0
    اگر دوستان محترم در موسسه ژئو فیزیک کمی کار علمی کرده بودند احتمالا م دانستند که اعداد از 0 شروع میشوند و به 9 ختم می شوند اشتباهی که 1400 سال پیش رخ داده را نباید تکرار میکردند(شاید هم رخ نداده است!) مسلما اولین سال هجری شمسی 0 است و مسلما پس از گذشت 6 ماه از تقویم همان سال میگفته اند 6 ماه گذشته است و نمی گفته اند 1 سال و 6 ماه گذشته است! "در معماری و فریمور تمام تراشه ها اعداد از 0 شروع می شوند"
    • آرش شیدایی IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      0 0
      توی ژیو فیزیک کارکردن لازم نیست که همه می دانند اعداد از ۰ شروع میشه و تا ۹ ادامه پیدا می کند عدد اضافی مانند عدد ۱۲ که همان یک یک با دو است
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    2 0
    همانطور که 24ساعت از 00تا 23،59 هستش پایان هرقرن آخرین روز سال 99 هرقرنه باز هم یکنفر گوج مسئول جایی شده و نظر شخصی خودشو قانون کرده
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    1 0
    پس بگید بچه 364 روزه هنوز به دنیا نیومده
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
    0 2
    شما اگر فقط کتاب درسی رو خونده باشید میفهمید که قرن ۱۵ از سال ۱۴۰۱ شروع میشه
    • ناشناس IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
      0 0
      بین علما اختلاف افتاده خخخخخخخخخخخخخ
  • علی IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
    0 0
    قرن اول طبق قول شمابایداز0تا99باشه.نه از1تا100
  • شریف IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
    0 0
    خیلی خوب بود.
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    1 0
    این بابا با این مدارک تحصیلیش خیلی بی سواده ، بعداً گندش درمیاد و سوتیش مشخص میشه چه اشتباه مضحکی کرده
  • بهراد IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    2 0
    به نظر من حرف شما درسته اما قرن اول 99 ساله نيست سال ها از صفر شروع ميشن ديگه نه از يك دليلش هم رو با يه مثال ميگم مثلا وقتي يه بچه به بدنيا نميگن 1 سالشه ميگن 1روزشه 1 ماهشه و به طور سني نميگن 1 سالشه ميگن 0 سالشه قرن هم همين جوريه بعد از هجرت پيامبر كه يهويي يك سال زمان نرفته جلو شده يه روز يه هفته يه ماه يه فصل بعدش يه سال پس اولش هم از 0 شروع شده تو خيلي از مقاله هاي تاريخي هم اول تاريخ رو با 0 نشون ميدن نه 1 پس به اين دلايلي كخ گفتم ميتونيم بگيم 1400 قرن جديده |:
  • امین پارسا یادگار IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 0
    ....
  • آرش شیدایی IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    0 0
    عدد صفر را حساب نکنید چون صفر اصلاً عدد نیست و شروع قرن پانردهم سال ۱۴۰۱ است نه سال ۱۴۰۰ نیمه اول سال ۱۴۰۱ می شود فروردین ۱۴۰۱ تا شهریور ۱۴۰۱ و نمیه دوم سال ۱۴۰۱ می شود مهر ۱۴۰۱ تا اسفند ۱۴۰۱

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس