ویژه ها

اگر واقعا بنابر ادعای اصلاح طلبان، رئیس جمهور در ایران هیچ اختیاراتی ندارد و صرفا تدارکاتچی است، پس این ترافیک کاندیداهای اصلاح طلب برای ورود به پاستور برای چیست؟!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**ربیعی: دولت روحانی از «گرسنگی کشیدن مردم» جلوگیری کرد

«علی ربیعی» سخنگوی دولت و وزیر استیضاح شده تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت:«ترامپ با خروج غیرقانونی از برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، سه سال ملت ایران را از مزایای یک توافق بین‌المللی محروم کرد و با خصومت‌ورزی علیه ملت ایران، وجهه مخدوش غرب را مخدوش‌تر کرد. با وجود این، دولت تدبیر و امید با استفاده از ظرفیت‌هایی که در همان مدت زمان اجرای برجام به وجود آمد، با به‌کارگیری ظرفیت‌های داخلی، آرام و بی‌صدا اقدام به توسعه زیرساخت‌ها کرد و توانست سه سال سخت بعد را، با تکیه بر توان ملی و تولید داخلی پشت سر بگذارد».

ربیعی در ادامه نوشت:«همان‌طور که دولت با همه توان خود در مقابله با کرونا در حوزه سلامت و در مقابله با جنگ اقتصادی در حوزه‌های اقتصاد، رفاه اجتماعی و نیز در سیاست خارجی اقدامات بیشماری سامان داده و دنبال کرده است، در ماه‌های باقیمانده تا پایان این هشت سال نیز، به تلاش‌های خود برای لغو تمامی تحریم‌ها ادامه خواهد داد و بدون توجه به برخی کارشکنی‌های خارجی و ممانعت‌ها، اتهام‌زنی‌ها و بی‌مهری‌های داخلی، تا لحظه آخر دست از کار نخواهد کشید؛ همان‌طور که در سال‌های گذشته، بدون توجه به انواع تحریف‌ها و اخبار جعلی، به دور از هر نوع جنجال و هیاهو، به وظایف خود در قبال سرزمین ایران و مردمش متعهدانه و وفادارانه، عمل کرد و امروز ثمره آنها برای مردم ملموس است».

سخنگوی دولت در این یادداشت تصریح کرد:«هرچند با رونق فاصله داریم اما از رکود خارج شده‌ایم.در حوزه شکنندگی معیشتی، هدف اصلی تحریم، قرار دادن ایران در یک دو راهی بود، اول گرسنگی کشیدن مردم و دیگری به هم ریختن جامعه و ایجاد فضای امنیتی. ولی ما اجازه ندادیم که هیچ کدام از این دو سناریو محقق شود. ما تلاش کردیم تا جایی که ممکن است نتایج و اثرات تحریم بر زندگی مردم را دور کنیم و برای کاهش آزادی‌های سیاسی و مدنی مردم ایستادگی کردیم».

وی در ادامه تاکید کرد:«با تجربه سال‌هایی که پشت سر گذاشته، دولت اطمینان دارد در ماه‌های نزدیک آینده، دولت امریکا چاره‌ای جز تن دادن به روند صلح جهانی و پایان دادن به ظلم علیه ایران نداشته و در آینده‌ای بسیار نزدیک، زمستان برجام هم به پایان خواهد رسید و فصل تازه‌ای از تعامل با جهان که رضایت و امنیت اقتصادی بیشتری برای مردم ما و البته همه ملت‌های منطقه فراهم می‌کند به وجود خواهد آمد. قطعاً هیچ یک از اینها به دست نمی‌آمد اگر دولت در هفت سال گذشته در برابر تحریک‌های خارجی و ناملایمات داخلی شکیبا نمی‌بود و به استراتژی تعامل سازنده با جهان متعهد نمی‌ماند».

ربیعی: دولت روحانی از «گرسنگی کشیدن مردم» جلوگیری کرد/ ترافیک کاندیداهای اصلاح طلب برای تصاحب پست «تدارکاتچی»!

متاسفانه برخی دولتمردان اصرار دارند که بر زخم مردم نمک بپاشند. ربیعی در روزهای گذشته در اظهارنظری مشابه گفته بود:«برجام توازنی نوین میان چرخ سانتریفیوژها و چرخ زندگی شهروندان به وجود آورد»!

در شرایطی که قیمت اقلام در آستانه سال جدید رضایت بخش نیست و صف های طویل عرضه اقلام خوراکی از جمله مرغ، موجب گلایه مندی و نارضایتی مردم شده است، سخنگوی دولت تاکید می کند که دولت روحانی از نقشه دشمن برای «گرسنگی کشیدن مردم ایران» جلوگیری کرده است!

یکی از علت های اصلی وضع موجود، غفلت دولت از اجرای اقتصاد مقاومتی و چیدن همه تخم مرغ ها در سبد برجام و عدم مدیریت صحیح نقدینگی است.

متاسفانه دولت به هیچ عنوان نتوانسته بازارهای مختلف، از مرغ و تخم مرغ و خیار و موز تا خودرو و دلار و مسکن را به درستی مدیریت کند.

چرا دولت نتوانست؟! به این علت که اولا ارتباط دولت با صاحبنظران و کارشناسان در حوزه های مختلف و از جمله حوزه اقتصادی بسیار ضعیف است. ثانیا، دولت همچنان تم ظرفیت خود را به برجام خلاصه کرده و نگاه خوشبینانه ای نسبت به دولت بایدن دارد.

ثالثا، دولت ارتباط بسیار ضعیفی با مردم دارد و بخش قابل توجهی از مدیران ارشد دولتی با عموم مردم جامعه ارتباط مستقیم ندارند و همین مسئله موجب شده که دولتمردان از دغدغه ها و مشکلات و مطالبات مردم فاصله بگیرند.

تا زمانیکه دولت از موضع ضعف با طرف آمریکایی و اروپایی مواجه شده و از اتکا به ظرفیت های عظیم داخلی و تقویت دیپلماسی منطقه ای و اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی و مدیریت صحیح نقدینگی غفلت کند، شاهد تغییر در وضع اقتصادی و بهبود آن نخواهیم بود.

** ترافیک کاندیداهای اصلاح طلب برای تصاحب پست «تدارکاتچی»!

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت:«علاوه بر فائزه هاشمی...محسن مهرعلیزاده، چهره سیاسی اصلاح‌طلب نیز سوی دیگر میدان با اعلام حضور خود در انتخابات ریاست‌جمهوری، در مسیر تکرار تجربه‌ای دیگر قرار گرفته است. شرایط امروز ایران به گونه‌ای است که اگر در انتخابات 28 خرداد 1400، شانسی برای اصلاح‌طلبان باشد، در سایه اجماع کامل و حمایت از کاندیدای واحد است و در صورت تعدد کاندیداهای این جریان سیاسی نمی‌توان چندان به نتیجه خوش‌بین بود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«حال باید منتظر ماند و دید آیا اصلاح‌طلبان دچار دژاوو شده و تجربه تلخ سال 84 را تکرار خواهند کرد یا آن‌طور که اغلب چهره‌های منتسب به این جریان سیاسی می‌گویند، با اجماع کامل و کاندیدای واحد وارد گود رقابت می‌شوند».

ربیعی: دولت روحانی از «گرسنگی کشیدن مردم» جلوگیری کرد/ ترافیک کاندیداهای اصلاح طلب برای تصاحب پست «تدارکاتچی»!

در سالهای اخیر هر وقت افکارعمومی و رسانه ها درباره عملکرد دولت روحانی از فعالین اصلاح طلب سوال می کرد، این افراد با این ادعا که رئیس جمهور در ایران صرفا یک «تدارکاتچی» است و اختیاراتی ندارد و...از پاسخ طفره رفته و فرافکنی می کردند.

اما انتخابات ریاست جمهوری 1400، یکبار دیگر عیار این ادعا را مشخص کرد و نشان داد که این طیف برای رسیدن به مطامع قبیله ای و حزبی و شخصی خود، به راحتی به شعور و فهم مردم توهین کرده و به عبارتی با دروغ، به مردم دهن کجی می کند.

اگر واقعا بنابر ادعای اصلاح طلبان، رئیس جمهور در ایران هیچ اختیاراتی ندارد و صرفا تدارکاتچی است، پس این ترافیک کاندیداهای اصلاح طلب برای ورود به پاستور برای چیست؟! شرایط به گونه ای شده است که هر روز یک کاندیدای جدید اصلاح طلب، برای حضور در پاستور اعلام آمادگی می کند.

اصلاح طلبان بجای جنگ و دعوا برای راهیابی به پاستور، باید درباره کارنامه 8 ساله خود به مردم پاسخگو باشند. باید توضیح دهند که چرا علیرغم امکانات و اختیارات گسترده ای که داشتند، نه تنها مشکلات را برطرف نکرده بلکه بر حجم آن نیز افزوده و سفره مردم را کوچک کردند.

** زیباکلام:وقتی روحانی درباره اقتصاد صحبت می‌کند،آدم تصور می‌کند درباره کشور دیگری است

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت:«سالی که گذشـت را بدون اغراق می‌توان سال تداوم بی‌اعتباری‌ها دانست...آنچه آقای روحانی می‌گفت، نوعی گفتاردرمانی بود. آنقدر  تصنعی بود که حتی اطرافیان خود او نیز آن را باور نمی‌کردند، چه برسد به مردم. برای مثال این گفته که در سال آینده، دیگر مشکل کرونا را نخواهیم داشت و اقتصاد ما مجددا روی پای خود می‌ایستد، به یک طنز شباهت داشت. به‌واسطه آنکه اقتصاد ایران، حتی قبل از کرونا نیز حال خوشی نداشت و کرونا این افول را سرعت بخشید».

زیباکلام در ادامه نوشت:«آقای روحانی به گونه‌ای درباره اقتصاد و خراب نبودن آن صحبت می‌کند که انسان تصور می‌کند، دو جامعه وجود دارد؛ یکی که در عالم واقعیت است و دومی که در ذهن آقای روحانی و همکاران ایشان است. اینها باعث شد که نگاه انتقادی مردم، خصوصا رای‌دهندگان به ایشان، اقشار و لایه‌های تحصیلکرده بیشتر شود».

ربیعی: دولت روحانی از «گرسنگی کشیدن مردم» جلوگیری کرد/ ترافیک کاندیداهای اصلاح طلب برای تصاحب پست «تدارکاتچی»!

چندی پیش کانال اصلاح طلب «امتداد» با اعتراض به اظهارات اقتصادی رئیس جمهور در مطلبی نوشته بود:«آقای روحانی سخنانی را بیان کرد که...جای سؤال داشت. در مورد تورم و رکود و سایر مسائل اقتصادی به گونه‌ای صحبت کرد که تعجب‌برانگیز بود. به نظر می‌رسد آقای رئیس‌جمهور، خود خرید منزل را انجام نمی‌دهد و کسی هم به او درباره هزینه‌های اقلام روزمره اطلاعی نمی‌دهد. از آقای روحانی تنها یک سری دستاورد اقتصادی شنیده شد که گویی این دستاوردها به دولت سوئیس اختصاص دارد، نه دولت روحانی چرا که دستاوردهای نام برده از سوی رئیس‌جمهوری در زندگی مردم ملموس نیست».

این کانال اصلاح طلب در ادامه نوشت:«پس از گذشت بیش از 7 سال کمترین انتظاری که از آقای روحانی می‌رفت این بود که به خاطر ‌اشتباهات، کم‌کاری‌ها و مدیریت غلط یک عذرخواهی کند و درصدد جبران آن برآید اما ایشان همواره اظهار می‌دارد که ما بهترین هستیم و بی‌سابقه‌ترین عملکرد را از خود نشان داده‌ایم».

«سید رضا اکرمی» رئیس ‌وقت ‌شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری- تابستان 95- با انتقاد از تناقض قول و فعل برخی دولتمردان گفت «متاسفانه نتیجه‌محور عمل نمی‌کنیم. سوئیسی حرف می‌زنیم، آفریقایی عمل می‌کنیم». او که مدتی بعد برکنار شد، با اشاره به ماجرای حقوق‌های نجومی گفته بود «خداوند نوبخت و صفدر حسینی را به موزه بسپارد. اگر حسینی آن گونه که نوبخت می‌گوید، ذخیره و امانتدار کشور بود، چرا از ریاست صندوق توسعه ملی برداشتید؟! خداوند به همه عقل بدهد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 20
  • ناصر IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    32 1
    ربیعی: دولت روحانی از «گرسنگی کشیدن مردم» جلوگیری کرد. مردک خجالت بکش چرا برعکس میگی
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
      26 1
      قبای ایتالیایی رئیست همین دیروز رونمایی شد، چطور می تونی انقدر وقیح باشی که از حمایتش برای تولید داخل و ملی حرف بزنی؟ واقعا تهوع اورین
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
      25 1
      این افراد که ملت به این روز انداختن کی محاکمه می شوند
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
      22 1
      در دولتهای هاشمی و روحانی مستضعفین مستضعف تر شدند و فاصله طبقاتی و تورم و فقر و بیکاری و تبعیض به شدت افزایش یافت.
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
      23 1
      کلا"از افعال معکوس استفاده می کنند.
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
      21 1
      ننگ بر دولتی که مردم را از گرسنگی کشیدن نجات داده حتما مردم هم مدیون این دولت بی عرضه باشند خجالت نمی کشند بی غیرتها
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
      14 1
      عجب
    • IR ۰۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
      2 4
      درود برشما
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    27 1
    حرف راست!!!! جناب ربیعی کاملاً از صف‌هایی که برای مایحتاج زندگی ملت تشکیل شده مشخصه، سرطان اصلاحات
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    17 1
    !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
      19 1
      برجامو پله کردند / مردمو ذله کردند
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    22 0
    خدا به حق حضرت عباس تا قیامت گرسنگی بهت بده خجالت بکش دروغگو
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    15 0
    فهم و درک اقتصاد نیاز مبرم کشورداری در ایران است
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    18 0
    فخیمه انگلیسی مردم را نابود کرد
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    24 1
    جناب سخنپران شما اگه میخوای بدونی ملت حرفهاتو چقدر باور دارن بیا بیم مردم.
  • ali IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    6 0
    دلیلش در شرکتهای دولتی و منافعی است که بدون شفافیت عایدشان میشود یک خورده روی این قضیه فکر کنید به درآمدها و تقسیم پول در بودجه توجه کنید
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    10 0
    **ربیعی: دولت روحانی از «گرسنگی کشیدن مردم» جلوگیری کرد الحق و انصاف آقای ربیعی این یکی را راست گفتی . چون مردم گرسنگی کشیدن از سرشان خیلی وقته گذشته و رو به موتند.لطفا از خواب بیدار شوید. فعلا زنگ تفریح را زدند.
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    13 0
    بنویسید حزب کارگزاران اسلامی بخوانید حزب کارگزاران گرانی، هر وقت بر دولتی مسلط شدن به عناوین مختلف گرانی های فراوان به ارمغان آوردن، زمان دولت سازندگی به اسم خصوصی سازی یک گرانی سخت بر مردم تحمیل کردن، در زمان دولت اصلاحات به اسم تحریم و رکود گرانی تحمیل کردند در زمان دولت دهم و یازدهم به اسم تحریم اول صرافی زدن بعد هم گرانی را در پشت پرده حمایت کردن البته در این دولت هم به اسم برجام و برداشتن تحریم ها بر مردم فاجعه عظیم گرانی و بعد کمبود بعضی کالاها را تحمیل کردن، حالا این حزب بجز گرانی چه چیز دیگه ایی برای کشور به ارمغان آورده است؟
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    17 0
    جناب سخنگو! رئیس بزرگوار شما کلاً زندگی رو برا ما گل و بلبل کرد! خالی بندی هم حدی داره بسه دیگه ...
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    14 0
    از رئیس تا سخنگو و مشاور و دفتردار و ... کلا بنا رو گذاشتن این مدت مونده رو تا می تونن برن رو اعصاب ملت!
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    12 0
    ربیعی: دولت روحانی از «گرسنگی کشیدن مردم» جلوگیری کرد البته با عبای ایتالیایی
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۸
    2 2
    عالی
  • IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    8 0
    چرا دولت بنفش نتوانست بازار ارزاق عنومی را کنترل کند؟ چون نه میخواهد و نه میتواند آنها خود بخشی از مافیای فاسد اقتصادی هستند،اصلا با خیانت مافیای اقتصادی سیاسی وارد گود سیاست شده اند.
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    5 0
    ربیعی و هیئت دولت ، لطفا ...نگید !
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
    4 0
    جناب ربیعی ببند اینقدر اراجیف میگید مردم آتیش زیر خاکستر هستن میریزن بیرون دودمانتون رو به باد میدن
  • محسن IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
    3 0
    آقای ربیعی ! مردم را احمق فرض کردید که اینطوری وراجی می کنید وقاحت هم حدی داره
  • DE ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
    0 0
    گرسنگی که سیگار نیست که کشیده شود!!!! شق القمر دولت روحانی برای همه آشکار است اگر دولت ایشان نبود قحطی همه را نفله کرده بود!
  • DE ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
    1 0
    ربیعی: دولت روحانی از « بیرون کشیدن مردم از گرسنگی » جلوگیری کرد
  • IR ۰۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۰
    0 0
    شمااصلاحطلبها غیر دروغ کار دیگری بلدید خجالت بکشید
  • شهریار IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    0 0
    ربیعی پاشو صبح شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس