رهبرانقلاب نمایه خطابه امضا عفو دستور خطاب خامنه ای رهبری عزاداری ولادت

چپ‌های ستادی دائما تأکید دارند که اگر میزان مشارکت در انتخابات پایین باشد، نظام مشروعیت خود را از دست می‌دهد! در بیانات رهبر معظم انقلاب باطل‌السحر قدرتمندی برای این توطئه وجود دارد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

عطریانفر: قول نمی‌دهیم آینده پیروزی نامزد ما متفاوت از گذشته باشد

نظر رهبری درباره رابطه مشارکت در انتخابات و مشروعیت نظام/ عطریانفر: قول نمی‌دهیم آینده پیروزی نامزد ما متفاوت از گذشته باشد

محمد عطریانفر، عضو ارشد حزب کارگزاران و از دستگیرشدگان فتنه 88 در بخشی از یک مصاحبه با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی در پاسخ به این سؤال که "در آستانه انتخابات 1400 هستیم و احزاب اصلاح‌طلب نامزدهایی را برای انتخابات معرفی می‌کنند. آیا در صورت پیروزی اصلاح‌طلبان باز هم باید منتظر بروز مشکلاتی در دولت باشیم؟ آیا برای تضمین عملکرد دولت اصلاح‌طلب آینده باید ضمانت اجرایی وجود داشته باشد؟" گفته است:

"گذشته، چراغ راه آینده است. 40 سال از تاریخ انقلاب ایران می‌گذرد و دست به دست شدن دولت‌ها و رفتارها را می‌بینیم و حس می‌کنیم. آینده هم مثل گذشته است و ما نمی‌توانیم به شما قول قطعی بدهیم که آینده متفاوت از گذشته خواهد بود."

او می‌افزاید: برای ایجاد تفاوت باید مسئولیت‌ها را تبیین و تصدیق کنیم. در واقع باید رابطه حق و تکلیف را مجددا معنادار کنیم. هر کسی که هر مقدار مسئولیت دارد باید اختیارات کافی داشته باشد و هر کسی اختیاراتی دارد، باید در قبال اختیارات خود پاسخگو باشد. تا این گرفتاری‌ها مرتفع نشود، نمی‌توان به کسی تضمین داد.  باید تلاش کنیم و در این عرصه، مبارزه و گفت‌وگو کنیم. خیرخواهی کنیم، گلایه کنیم، نظارت کنیم و صمیمانه ایرادات را مطرح کنیم. از همه طرف‌های درگیر بخواهیم رقابت‌های چپ و راست را در ایران به رسمیت بشناسند، نهادهای مرجع از طرفداری گروه‌های چپ و راست مبرا باشند و از جانبداری پرهیز کنند و مرجعیت خود را حفظ کنند. اگر چنین اتفاقاتی رخ بدهد، نگرانی‌هایی که به آنها اشاره کردید، پیدا نمی‌شوند.[1]

***

*آنچه که عطریانفر گفته است و تأکید او بر اینکه "ما نمی‌توانیم به شما قول قطعی بدهیم که آینده متفاوت از گذشته خواهد بود"! از علت‌العلل ناکارآمدی‌های سیاسی و اجرایی در برخی دولت‌های ایران است.

این در حالی است که در صورت "رأی خوب" مردم به یک "نامزد مقتدر" با مدیریت جهادی، اتفاقا اوضاع با گذشته متفاوت خواهد شد.

همانطور که تجربه رأی خوب مردم به شورای شهر دوره‌های دوم، سوم و چهارم نشان داد که چگونه می‌توان با "قول سدید" به مردم اوضاع را متحول کرد و روزگار متفاوت از گذشته را میهمان مردم ساخت.

پس بدانیم که اظهارات عطریانفر در واقع برآمده از یک نگاه قدیمی، پشت میزی و فانتزی به سیاست است که به زعم ما با مقولاتی مثل "مدیریت جهادی" نیز بیگانه است و اساساً توانی در خود نمی‌بیند که قادر به تحول اوضاع باشد.

نشانه‌های بیگانگی تفکر عطریانفر با آنچه که ما از آن تحت عنوان "اقتدار و کارآمدی" یاد می‌کنیم در جملات بعدی او عیان شده است.

تأکید بر فهم میزان اختیار پس از 42 سال! تقدم سیاست‌ورزی سنتی و رقابت راست و چپ بر مدیریت جهادی و دور ساختن نهادهای مرجع کشور از سیاست‌ورزی اصولی همگی نشان می‌دهد که اگر مانیفستی اینچنین در انتخابات رأی بیاورد و بر اجرائیات کشور حاکم شود؛ در خاتمه چیزی جز ناکارآمدی تحویل مردم نخواهد داد. همانطور که طی 7 سال اخیر نیز دولت همین آقایان و همین تفکرات در ساختمان پاستور حضور داشت و "وضع موجود" را رقم زد.

ذکر این نکته ضروریست که کارگزارانی‌ها تا اینجا اعلام کرده‌اند که بر خلاف هسته سخت اصلاحات مخالف تحریم انتخابات هستند و قصدی برای خروج از دموکراسی ندارند.

این تصمیم حزب کارگزاران علیرغم انتقاداتی که به تفکر آنها وجود دارد؛ قابل تمجید است.

***

باطل‌السحر رهبری برای توطئه مشروعیت‌زدایی اصلاح‌طلبان از نظام

نظر رهبری درباره رابطه مشارکت در انتخابات و مشروعیت نظام/ عطریانفر: قول نمی‌دهیم آینده پیروزی نامزد ما متفاوت از گذشته باشد

محمد اشرفی اصفهانی، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با اعتمادآنلاین پیرامون انتخابات 1400، خواستار کنار گذاشتن نظارت‌های قانونی شورای نگهبان بر صلاحیت نامزدها شده و گفته است: مردم این روزها فشارهای زیادی متحمل می‌شوند و روزبه‌روز بیشتر به مشکل برمی‌خورند. با این اوصاف طبیعی است انگیزه‌ای برای رأی دادن پیدا نکنند. در چنین شرایطی تغییر رویه آقایان در شورای نگهبان بیش از پیش ضرورت دارد چراکه رد صلاحیت‌های فله‌ای اوضاع را سخت‌تر و کشور را وارد بحران‌های هزینه‌سازی خواهد کرد.

او می‌افزاید: البته بنده امید زیادی به شورای نگهبان ندارم و می‌دانم آنها همچنان با اصرار بر نظارت استصوابی مسیر را فقط برای یک سلیقه سیاسی هموار خواهند کرد که این رویه، با توجه به وضعیتی که در مملکت حاکم است، خطرات زیادی در پی خواهد داشت. نکته تاسف‌برانگیز این است که آقایان خودشان را به خواب زده‌اند و نسبت به وضعیت فعلی بی‌تفاوت هستند.

اشرفی اصفهانی همچنین تصریح کرده است:

" نظام امروز به اثبات مشروعیت و قوت خود احتیاج دارد و فقط در انتخاباتی با مشارکت بالا می‌توانیم چنین ادعایی داشته باشیم. در واقع دشمنان با انتخابات سرد به این مساله پی می‌برند که مردم از حاکمیت ناامید شده‌اند."[2]

***

*اظهارات آقای اشرفی در بحث ارتباط مشروعیت نظام به میزان حضور انتخاباتی در حالی است که اگرچه "مشارکت حداکثری" یک امتیاز بزرگ است اما حیات و قوام یک انتخابات و نظام اسلامی به رعایت مُرّ قانون و حضور در مسیر عدالت است و مادام که یک نظام حکومتی اهل رعایت قانون و عقلانیت است؛ هم مشروع است و هم نتایج انتخاباتش لازم‌الاتباع.

مقام معظم رهبری نیز در سال 94 و در خلال یکی از بیانات خود در همین رابطه فرمودند:

"هر دولتی که در چهارچوب قانون اساسی بر سر کار بیاید، دولت قانونی است، دولت مشروع است. مهم نیست که چقدر و چه نسبتی از آحاد رأی‌دهندگان به این رئیس‌جمهور یا آن رئیس‌جمهور رأی دادند؛ تعداد کاهش و افزایش آراء به محبوبیّت ارتباط پیدا میکند، امّا به مشروعیّت و قانونیّت ارتباطی ندارد. هر کسی با هر تعداد رأیی که از طرف اکثریّت مردم بر طبق چهارچوب قانون اساسی انتخاب شد؛ این مشروع است، دولت قانونی است و باید مردم او را قانونی بدانند و تا آنجایی که میتوانند به او کمک کنند."[3]

پس اظهارات اشرفی اصفهانی پیرامون خدشه یافتن مشروعیت نظام با مشارکت پایین، در حالت خوشبینانه از سر جهالت و ندانستن جایگاه عقلانی نظام است.

مردم و خواص کشور باید آگاه باشند که اصلاح‌طلبان به بهانه "مشارکت حداکثری" در حال طرح این مبحث هستند که نظام اسلامی و دستگاه‌های نظارتی باید نامزدهای دارای سوابق شرارت و سوء را نیز با تأیید صلاحیت در سبد انتخاب مردم بگذارد!

این در حالی است که تأکید متواتر نظام اسلامی بر اهمیت مشارکت حداکثری هرگز به معنی کنار گذاشتن عقلانیت و سلب وظیفه قانونی از نهادهای نظارتی نیست.

از طرفی گروه‌های سیاسی که نامزد حائز صلاحیتی در انتخابات ندارند نیز اگر برانداز نیستند بایستی اقدام به معرفی نامزدهای کمتر شناخته شده اما حائز صلاحیت کنند و یا اینکه دست به معرفی نامزد ائتلافی بزنند.

البته این تقصیر بر ذمه آنهاست که چرا فعالیت‌هایشان بر مداری نبوده است که بتواند یک نامزد حائز صلاحیت را به مردم و نظام اسلامی تحویل دهد...

***

این روحانی سوابق سوء خود را سوزاند!

نظر رهبری درباره رابطه مشارکت در انتخابات و مشروعیت نظام/ عطریانفر: قول نمی‌دهیم آینده پیروزی نامزد ما متفاوت از گذشته باشد

عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات به تازگی در بخشی از یک مصاحبه در اشاره به کاهش مشارکت کسانی از مردم در انتخابات مجلس یازدهم گفته است:من معتقدم آنچه در اسفند 98 اتفاق افتاد متوجه اصلاح طلبان نبود و متوجه کل مدیریت کشور بود. یعنی قهر مردم از صندوق های رأی ربطی به اصلاح طلبان نداشت. اصلاح طلبان که کاندیدایی نداشتند تا کسی بگوید اینها از اصلاح طلبان قهر کرده اند. اصلاح طلبان چون کاندیدا نداشتند، کاندیدایی هم معرفی نکردند و احزابی هم که از بین افراد ثبت نام شده عده ای را شب آخر انتخاب کردند، معلوم بود که تکلیفشان چیست. بنابر این قهری که صورت گرفته از کل مدیریت است و کل مدیریت باید دست به کار شود که این سرخوردگی مردم از بین برود.

او می‌افزاید: قدم اول این است که مردم احساس کنند مطلوب آنها همین صندوق رأی است؛ حالا ممکن است به نفع آنها یا به ضررشان باشد. مردم احساس کنند که صندوق رأی واقعا برای کل جریان حاکمیت مبنا است. دستگاه نظارت مثل شورای نگهبان و امثال اینها باید این را بپذیرند و بزرگان جامعه بپذیرند که مردم می خواهند رأی آنها دیده شود. مردم می خواهند احساس کنند که رأی آنها واقعی است.[4]

***

*مردم و جوانان کشور در حال یک "سندسوزی" آشکار سیاسی از جانب یک رجل مبرّز هستند.

کاری مذموم که بایستی به آن بعنوان یک عبرت نگاه شود.

مسئولیت کاهش حضور کسانی از مردم در انتخابات 98 اتفاقا بصورت مستقیم متوجه ستاد اصلاحات است و طرح این کاهش حضور نیز از مدت‌ها قبل در آشپزخانه چپ‌ها پخت و پز شد.

آقای لاری که خود مقام بلندپایه شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بودند و با معرفی نکردن نامزد؛ حکم به تحریم انتخابات دادند حتما به خوبی می‌دانند که شأن حضور یک نیرو یا طیف سیاسی چیزی جز تحکیم‌بخشی به نظام، حضور در انتخابات و تقویت فرایندهای مردمسالار نیست.

اما چپ‌ها که از ماه‌ها قبل از انتخابات 98 بحث "مشارکت مشروط" یا همان "تحریم خاموش انتخابات" را بوسیله حجاریان مطرح کرده و امضای خاتمی را نیز پای آن نشانده بودند[5] در موسم انتخابات نیز علام کردند که ما نامزدی در انتخابات نداریم و در نتیجه هیچ تشویقی هم به مشارکت مردم نکردند!

بدیهیست که در این شرایط مشارکت کسانی از مردم در انتخابات کاهش می‌یابد و مسئول مستقیم این رویداد هم جز تئوریسین‌های تحریم خاموش یا همان اصلاح‌طلبان ستادی نیستند.

جالب است که آقای لاری حاضر نیست به مخاطبان خود حتی در اردوگاه اصلاحات بگوید که یک جریان سیاسی اگر نامزد واجد صلاحیتی در انتخابات ندارد یا نمی‌یابد بایستی نسبت به معرفی نامزد ائتلافی اقدام کند.

رفتاری که چپ‌ها در ایام انتخابات 96 و انتخابات مجلس دهم انجام دادند اما بعدا با توجه به استشمام بوی "فتنه اقتصادی" حاضر به تکرار آن نشدند.

چپ‌های ستادی و امثال آقای لاری، خواب تکرار کاهش مشارکت و تحریم خاموش انتخابات را برای سال 1400 هم دیده‌اند و این مسئله بصیرت‌بخشی خواص و توجه مردم را می‌طلبد.[6]

هسته سخت اصلاحات در این تصور است که ماه‌های ابتدایی سال 1400 می‌تواند یک سیاه‌بهار منجر به "فتنه اقتصادی" باشد که البته بایستی به هنر کاهش مشارکت نیز آراسته شود تا طرح غایی آقایان درباره فرجام نظام اسلامی عملی شود...

سعید حجاریان پیش از این درباره "سیاه‌بهار" 1400 و احتمال وقوع اغتشاش اقتصادی یا همان "فتنه اقتصادی" در سال 1400 سخن گفته است.

***

1_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/309403

2_ https://etemadonline.com/content/468469

3_ https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=29236

4_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1499086

5_mshrgh.ir/976402

6_mshrgh.ir/1121882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 39
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    28 35
    قطع و یقین هر رئیس جمهوری بیاد وضع از این بهتر است
  • همشهری IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    14 44
    مشرق ممنونم
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
      19 8
      یک وقتی یکی به این جماعت اصلاح طلب لقب تهوع آور داد! آن زمان به اندازه اکنون نمی شد پی به استحقاق این جماعت برای داشتن این عنوان برد! اما اینک کاملاً شایستگی این فرقه برای داشتن چنین صفتی معلوم شده است !
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    20 40
    فقط رئیس جمهور جوان انقلابی
  • DE ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    5 32
    عطریانفر: قول نمی‌دهیم آینده پیروزی نامزد ما متفاوت از گذشته باشد زیرا حزب الهی حزب الهی ست اصولگرا اصولگراست و اصلاحاتچی اصلاحاتچی و کارگریزانی کارگریزان و جهادی جهادی وهر کدام خط و مشی خودشان را دارند .ما کارگریزانی ها و اصلاحاتچی ها هر دو سرو ته یک کرباسچی هستیم و بودور که وادور . بابا کی دیگه حال و حوصله مبارزه داره .اگه دولت انقلابی و مبارز میخواهید خب به ماچه بروید حزب الهی و جهادی انتخاب کنید والا. اگه میخواین به ما رای بدهید تا کل کشور را فوتبالی بدهیم دست مربی خارجی خب شروع کنیم بهتر از امریکاییها هم مگه پیدا میشسه ؟ تازه گی رین کارتمون هم به راه میشه . غریق مرحوم بارها از تابو شکستن و ارتباط با امریکا گفت ماهمچنان بر این عقیده ایم.
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    5 5
    عجب صبری خدادارد
    • GB ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
      2 0
      واقعا باید گفت چ صبری خدا دارد
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    11 26
    همه قبول دارن که جناب ایت ا…رئیسی بهترین ، شایسته ترین و اصلح ترین فرد برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است. اما آیا نیمه خالی لیوان را هم دیده ایم؟ اگر به واسطه تبلیغات هیجانی جریان غربگرا چه مثبت و به احتمال خیلی زیاد منفی ….!!!همچون سال ۸۸،۹۲ و ۹۶ موجی شدید در لحظات آخر مانده به انتخابات و در هماهنگی با دشمن و برخی از مغرضان و مفسدان اقتصادی که هدفشان بیرون کشیدن آیت ا…رئیسی از قوه قضاییه و نفوذی های موجود در جریان اصولگرا که هدفشان تخریب این جریان ارزشی و اصالت آن است تا شرایط موجود در جریان اصلاحات را برای جریان اصولگرا رقم بزنند و دوباره همان اتفاق سال ۹۶ تکرار شود و آیت ا… رئیسی علارغم شایستگی و صلاحیت و اصلح بودن نتواند رای حداکثر مردمی را کسب نماید چه اتفاقی خواهد افتاد؟
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    7 25
    همه قبول دارن که جناب ایت ا…رئیسی بهترین ، شایسته ترین و اصلح ترین فرد برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است. اما آیا نیمه خالی لیوان را هم دیده ایم؟ اگر به واسطه تبلیغات هیجانی جریان غربگرا چه مثبت و به احتمال خیلی زیاد منفی ….!!!همچون سال ۸۸،۹۲ و ۹۶ موجی شدید در لحظات آخر مانده به انتخابات و در هماهنگی با دشمن و برخی از مغرضان و مفسدان اقتصادی که هدفشان بیرون کشیدن آیت ا…رئیسی از قوه قضاییه و نفوذی های موجود در جریان اصولگرا که هدفشان تخریب این جریان ارزشی و اصالت آن است تا شرایط موجود در جریان اصلاحات را برای جریان اصولگرا رقم بزنند و دوباره همان اتفاق سال ۹۶ تکرار شود و آیت ا… رئیسی علارغم شایستگی و صلاحیت و اصلح بودن نتواند رای حداکثر مردمی را کسب نماید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا رسانه های معاند همچون بی بی سی و شبکه سلطنت طلب -من و تو- در بوغ و کرنا نمی کنند که منصوب مقام معظم رهبری مدظله العالی در قوه قضاییه از دید اکثریت مردم شایستگی حضور در راس قوه مجریه را نداشته پس چطور به ریاست قوه قضاییه منصوب گردیده است؟!!!
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    7 3
    شاخصه های مدیریت جهادی را تعریف کنید!
  • مسعود IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    24 9
    مردم از رای دادن به اصلاح طلبان بی کفایت سرخورده شده اند.
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
      14 10
      دقیقا مثل روز روشنه
  • 110 DE ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    11 17
    هر کسی با هر تعداد رأیی که از طرف اکثریّت مردم بر طبق چهارچوب قانون اساسی انتخاب شد؛ این مشروع است، دولت قانونی است و باید مردم او را قانونی بدانند و تا آنجایی که میتوانند به او کمک کنند. یعنی اکثریت نه اقلیت
    • DE ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
      29 8
      حالا یک سئوال در تمام طول تاریخ 124000 پیامبری که خداوند ارسال نمود همه بدون استثناء یکنفره با کل اکثریت مخالف بودند و تا آخرین نفس ضد اکثریت خلاف راه جنگیدند .این لوس بازیها و دمکراسی بازی ها و حق با اکثریت است در جامعه دینی هیچ معنایی ندارد اگر بنا شد این رای اوردگان ضد دین و دیانت و استقلال و آزادی و انقلاب ..... عمل کنند . ایران جمهوری دمکراسی نیست که مجلسش و کلیسای آن رای به ازدواج همجنسگرایان بدهد و فاحشه گری را شغل بداند و مالیات و بازنشستگی برایش تعریف کند.و یا مانند فرانسه ازدواج محارم را در دستور کار قرار دهد...... . اینجا جمهوری اسلامی ایران است نه جمهوری دمکراتیک ایران. حق با کتاب الله است و شرع نه با اکثریت.
    • سید۲ IR ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
      1 0
      منظور از اکثریت آن معنی نیست که شما از آن برداشت کرده اید . بلکه منظور از اکثریت در فرمایشات رهبری ، اکثریت رای دهنده است . به این معنی که اگر با رای اکثریت ( رای دهنده ) کاندیدی را انتخاب کردند ، این انتخاب مشروع ، قانونی و مورد احترام همه است .
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    7 23
    اخه روزهای قبل رای گیری تبلیغات زیادی درباره کشندگی و انتقال ویروس کرونا از طرف اصلاح‌طلبا شد و مردم را شدیدا ترساندند و خیلی از مردم از ترس صف و تجمع که مبادا کرونا بگیرند مراجعه نکردند و رای ندادند ولی اصلاح طلبا از این سو استفاده بنفع خود میکنند در حالیکه اگر کرونا نبود مشارکت بالا بود
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    25 21
    فدایت شوم سیدعلی
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    14 19
    کسی غلط می‌کنه به بهانه مردم رای جمع کنه.منه مردم اقتدار کشورم به یه نون بی عزت بیشتر ترجیح میدم.ننگ بر بزدلان مذاکره کننده
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
      12 3
      آقا فرمودند بی ادبی باید از جامعه جمع شود.این حرفارو مودبانه هم میشه زد.
  • محمدایوب IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    16 4
    درود بر ایت الله جوادی آملی فرمود دیاثت سیاسی اکنون به عینه... می بینیم. که برای رفتن در آغوش آمریکا از هیچ. خیانتی دریغ ندارند.
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    1 1
    اگه کسی خدارابشناسد وازخدابترسد مسئولیت قبول نمیکند وکسانی که شتابان بسوی مسئولیت گرفتن هستند فقط برای خیانت میایند وکسی قصد خدمت ندارد چون اگه کسی بخواهد خدمت کند درهرلباسی ودرهرشغلی میشود برای مردم کارکرد
  • جاناتان NL ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    21 5
    مردم فقط ازگرانی رنج میبرن.خدا وکیلی همه مردم ایران.وانقلاب.ورهبرانقلاب اسلامی رادوست دارن وبه هیچ عنوان ایران رابه امریکاترجیح نمیدن..فقط گرانی را.حل کنیدمردم.خیلی ناراحت هستن.گرانی حل بشه رای صدرصدمیدن
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
      1 0
      چطوری گرانی قبل انتخابات جمع بشه وقتی یه مشت بی‌کفایت منتخب مردم شدن هیئت دولت
  • کارشناس IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    2 1
    تا وقتی از هر دهنی یک صدا می اید وضع چنین است. مملکت به یک مجلس و یک رئیس جمهور مردمی نیاز دارد
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    4 2
    هشت سال دیگه هم برای یه کسی دیگه صرف بشه تا متوجه بشیم طرف اشتباهی بوده ...
  • جواد IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    1 1
    تشکر از روشنگری مشرق
  • مرتضی IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    1 4
    جانم فدای رهبر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس