کد خبر 1187367
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
بن سلمان

بر اساس گزارش یک روزنامه غربی نیروهای موسوم به واکنش سریع تحت نظارت ولیعهد سعودی برای حفاظت از وی روش‌های متفاوتی را در ترور منتقدان و مخالفان سعودی به کار می‌گیرند.

به گزارش مشرق به نقل از الخلیج الجدید، یک روزنامه غربی روش‌های ترور یک نیروی وابسته به «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را فاش کرد که سه روز گذشته وزارت خزانه داری آمریکا آن را « نیروهای واکنش سریع» نامید و این گروه تروریستی را تحریم کرد.

بیشتر بخوانید:

تروریسم دولتی آل سعود و مقدمه قیام مردمی

لیست تحریم وزارت خزانه داری آمریکا نشان داد که فرقه النمر وابسته به محمد بن سلمان تنها در ترور «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی مشارکت نداشته اند بلکه گردان موسوم به نیروهای «السیف الاجرب» نیز در این جنایت دخیل بوده اند.

نیروی «السیف الاجرب» مستقیما با ولیعهد سعودی در ارتباط هستند و بلافاصله پس از به قدرت رسیدن ملک سلمان بن عبدالعزیز بازسازی شدند. تعداد این نیروها به ۵ هزار نظامی با درجه‌های مختلف می‌رسد.

فرقه‌النمر یا جوخه ببر یک گروه شناخته شده برای سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا است. این گروه در طول بیش از دو سال گذشته تشکیل شده و متشکل از ۵۰ نفر از پرسنل سطوح عالی اطلاعاتی و نظامی در عربستان سعودی است. این گروه از بخش‌های مختلف سرویس‌های امنیتی سعودی عضو می‌گیرد. اعضای این گروه بی‌رحمانه مخالفان ولیعهد جوان عربستان را به سکوت وادار می‌کنند.

گروه جوخه ببر ماموریت ترور مخالفان سعودی را چه در داخل عربستان و چه در خاک کشورهای دیگر به صورت مخفیانه انجام می‌دهد به گونه‌ای که رسانه‌ها، جامعه بین‌الملل و سیاستمداران اطلاعی از آن نداشته باشند. آنها برای ترور از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. در برخی اوقات آنها فرد مورد نظر را شکنجه داده، می‌کشند و سپس اعضای آن را جدا می‌کنند همان گونه که این اقدام را درباره جمال خاشقجی در دوم اکتبر در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول انجام دادند. در برخی اوقات آنها برنامه ترور خود را به گونه‌ای می‌چینند که طبیعی جلوه کند همان تصادف خودرو یا آتش‌سوزی خانه.

جمعه، دفتر مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده خلاصه‌ای از گزارش اطلاعاتی را منتشر کرد که محتوای آن تاکید دارد محمد بن سلمان ، با ربودن یا کشتن خاشقجی موافقت کرده است. این گزارش می‌گوید شماری از اعضای تیم ۱۵ نفره سعودی که در اکتبر ۲۰۱۸ پیش از کشته شدن خاشقجی وارد استانبول شدند، افراد مرتبط با مرکز مطالعات و امور رسانه‌ای در دربار سعودی بودند که مدیریت آن را مشاور نزدیک بن سلمان بر عهده دارد و هفت نفر از آنان نیز اعضای زبده تیم حفاظت شخصی محمد بن سلمان معروف به «نیروی واکنش سریع» بوده‌اند. درحالی که که وب سایت‌های رسمی پلیس و نیروهای مسلح عربستان از آن نام نبردند.

نیروهای واکنش سریع، کارزار علیه مخالفان را در سال ۲۰۱۷ شروع کردند همان سالی که بن سلمان به ولیعهدی رسید.

روزنامه روسی « فزگلیاد» در گزارشی در سال ۲۰۱۸ نوشت جنایت‌های نیروهای واکنش سریع در عربستان سعودی محدود به ترور جمال خاشقجی نبود؛ بلکه آن‌ها شاهزادگانی از جمله « منصور بن مقرن» و قضاتی مانند « سلیمان الثنیان» رئیس دادگاه عمومی در مکه را ترور کردند.

روزنامه روسی نوشت که منصور بن مقرن از مخالفان بن سلمان بود و بالگردش در نزدیکی مرز عربستان و یمن سقوط کرد، اتفاقی که کار جوخه ببر بن سلمان بود.همچنین رئیس دادگاه عمومی مکه در روز اول اکتبر، پس از مراجعه به پزشک، به ویروس مبتلا و کشته شد. الثنیان نوبت دکتر داشت و اعضای جوخه ببر از این نوبت خبر داشتند. در زمان معاینه، به او ویروس تزریق شد تا مرگ او را عادی نشان دهند؛چراکه الثنیان پیشتر در نامه ای به بن سلمان، با برنامه اقتصادی ۲۰۳۰ ولیعهد مخالفت کرده بود.

منصور بن مقرن فرزند «مقرن بن عبدالعزیز» ولیعهد اول ملک سلمان و معاون «محمد بن نایف» ولیعهد سابق سعودی بود وی پس از گذشت سه ماه توسط اعضای جوخه النمر کشته شد.

به گفته بی بی سی جوخه ببر ۱۵ نفری که خاشقجی را در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رساند ، بخشی از نیروهای واکنش سریع بودند که تخمین زده می‌شود ۵۰ عضو داشته باشد.

اما گردان « سیف الاجرب» در پی به قدرت رسیدن سلمان بن عبدالعزیز در ۲۳ ژانویه ۲۰۱۵ تشکیل شده است، البته زمان دقیق تشکیل آن مشخص نیست. این گردان چنگال تیز «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و ولیعهد وی برای استحکام تخت پادشاهی است و از وفادارترین افراد به محمد بن سلمان تشکیل شده است.

تعداد عناصر گردان مذکور بالغ بر ۵۰۰۰ نفر برآورد شده است که رتبه‌های نظامی متفاوتی دارند. البته تعداد دقیق این افراد در جایی اعلام نشده است. این عناصر با توجه ویژه محمد بن سلمان از میان یگان های ویژه نیروی هوایی، زمینی، دریایی، نیروهای مسلح و گارد پادشاهی عربستان انتخاب شده اند و معمولا افرادی هستند که آموزش‌های بسیار خوبی دیده و دوره‌های مختلف را با موفقیت پشت سر گذاشته اند. آنها دوره‌هایی نظیر چتربازی و آموزش‌های ضد شورش و تک تیراندازی و استفاده از مواد منفجره را پشت سر گذاشته‌اند. آنها همچنین باید از لحاظ اعتقادی و رویکردهای سیاسی نیز جزو وفادارترین افراد به محمد بن سلمان باشند.

نام این گردان از نام شمشیر «ترکی بن عبدالله بن محمد آل سعود» موسس دوم خاندان آل سعود و جد حاکمان کنونی عربستان گرفته شده که شمشیر خود را به علت وجود زنگ زدگی مشخصی که روی آن قرار داشت، شمشیر اجرب (شمشیر مبتلا به بیماری جرب) نامگذاری کرده بود. به نظر می‌رسد این همان شمشیری است که تصویر آن بر روی پرچم عربستان قرار داده شده است. این شمشیر ۱۵۰ سال قبل به پادشاه بحرین اهدا شده بود و «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین نیز در سال ۲۰۱۰ و در جریان سفر پادشاه وقت عربستان به بحرین این شمشیر را به وی اهدا کرد.

اطلاعات موجود در مورد فرقه النمر نشان می‌دهد که تشکیل آن کاملاً نامتعارف بوده و از هیچگونه ترتیب نظامی متعارف پیروی نمی‌کند و یکی «سعود القحطانی» مشاور سابق دربار سلطنتی اولین شخص مسئول این تیم است. فرمانده میدانی نیروهای واکنش سریع «ماهر عبدالعزیز مطرب»، افسر سازمان اطلاعات عربستان است که غالبا با ولیعهد به خارج از کشور سفر می‌کرد. نیروی دیگر در این تیم «ثار غالب الحربی» است که عضو گارد سلطنتی عربستان بود و در سال ۲۰۱۷ به دلیل عمل شجاعانه در جریان حمله‌ای به یکی از کاخ‌های ولیعهد ترفیع گرفت.

بر اساس گزارش مسئولان آمریکایی این تیم ده‌ها عملیات در داخل عربستان و خارج از آن اجرایی کرده است از جمله اینکه سعودی‌های موجود در دیگر کشورهای عربی را به زور بازگرداند. همچنین به نظر می‌رسد این تیم در بازداشت و بدرفتاری با فعالان زن در حوزه حقوق بشر مانند «لجین الهذلول» دست داشت حتی یک زن دیگر را در سال ۲۰۱۸ بازداشت و تحت شکنجه روحی قرار داد و وادار کرد خودکشی کند.

روزنامه « نیویورک تایمز» که این یگان را «یگان قتل عربستان» توصیف کرد، نوشت، این تیم کارزار وحشیانه برای در هم شکستن مخالفان سعودی در داخل و خارج را انجام داد.

این تیم سعی در ترور «سعد الجبری» مقام سابق اطلاعاتی سعودی داشتند که در این عملیات شکست خوردند .سعد الجبری از ولیعهد عربستان به دستگاه قضایی آمریکا شکایت و وی را به تشکیل تیمی برای قتلش در شهر بوستون آمریکا در سال ۲۰۱۷ و به کارگیری جاسوسان مخفی در آمریکا برای تعقیب وی متهم کرد.او یکی از مقامات نزدیک به شاهزاده «محمد بن نایف» ولیعهد سابق سعودی است و این درحالی است که مقامات کانادایی از ورود نیروهای واکنش سریع به کشورشان جلوگیری می‌کنند.

همچنین ماموران تیم واکنش سریع در ترور« عمر عبدالعزیز» فعال و مخالف سعودی که در مونترال در تبعید به سر می برد، ناکام ماندند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس