کد خبر 1184015
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
عربستان| «بن سلمان» مهره سوخته در روابط واشنگتن و ریاض می‌شود؟

روابط آمریکا و عربستان سعودی پس از افشای جزئیات قتل جامل خاشقجی دیگر مانند گذشته نخواهد بود و نقش محمد بن سلمان در مناسبات میان دو کشور به انزوا کشیده می‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه رای الیوم «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید پنجشنبه گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد که دولت جدید ایالات‌متحده به ریاست «جوبایدن» تصمیم به سازماندهی مجدد روابط خود با عربستان سعودی و محدود کردن این روابط به «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه این کشور گرفته است. از همه مهمتر اینکه سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد، دولت بایدن مصمم به افشای جزئیات گزارش ترور «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی طی چند روز آینده است.

بیشتر بخوانید:

بی‌اعتنایی بایدن به بن سلمان با انتشار گزارش خاشقچی

با نگاهی به نوع روابط میان کشورها به ویژه کشور بزرگی مانند ایالات متحده و سایر کشورهای جهان منطقی است که بگوییم سخنگوی کاخ سفید این اظهارات درباره مناسبات آینده آمریکا با عربستان سعودی را بر اساس وجود یک برنامه سازمان یافته و مبانی رابطه جدید ریاض با واشنگتن مطرح کرد.

بنابراین افشای گزارش کامل درباره نحوه ترور «جمال خاشقجی» که شامل اسناد و مدارکی همراه با صدا و تصویر درباره جزئیات قتل و تکه تکه کردن این روزنامه نگار منتقد سعودی به طرزی وحشتناک در کنسولگری عربستان در استانبول است تنها به منظور ایجاد جنجال در مطبوعات نبوده و حاکی از تحولات جدید در روابط آمریکا و عربستان است.

همچنین تهدید به انتشار این گزارش در چارچوب سازماندهی مجدد روابط واشنگتن با مقامات سعودی نیز قرار می گیرد، به ویژه اینکه «آوریل هاینز» رئیس (سی‌آی‌ای) تاکید کرد خلاصه این گزارش نشان می دهد که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی کسی است که دستور کشتن خاشقجی و ذوب کردن جسد او را داد؛ در غیر این صورت چرا باید تیم ترور خاشقجی اره برقی و اسید همراه خود داشته باشند.

علاوه بر آن تمرکز دولت باید بر پایان دادن به جنگ یمن نمی‌تواند بدون وجود انگیزه‌ای برای مجازات اولین شخص عامل این جنگ ویرانگر یعنی محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد و وزیر دفاع عربستان باشد.

بن سلمان نیز این پیام آمریکایی ها را دریافت و محتوای آن را به خوبی درک کرده است؛ به ویژه اظهاراتی که جو بایدن درباره پرونده حقوق بشری عربستان مطرح کرده و آن را یکی از عوامل اصلی تغییر سیاست واشنگتن در قبال ریاض دانسته بود. بر همین اساس ولیعهد سعودی بلافاصله اقدام به صدور دستوراتی برای انجام اصلاحات در سیستم قضایی عربستان ونیز آزاد کردن شماری از بازداشت شدگان کرد که مشهورترین آنها «لجین الهذلول» فعال زن سعودی بود. با توجه به شمار زیاد زندانیان آزادی بیان در عربستان و نیز شاهزادگان ارشدی مانند «محمد بن نایف» ولیعهد سابق عربستان که روابط خوبی با دموکرات‌های آمریکا داشت و شاهزاده احمد بن عبدالعزیز که هنوز در بازداشت هستند، این اقدامات بن سلمان رضایت ساکنان جدید کاخ سفید را جلب نمی کند.

کارشناسان معتقدند که پس از افشای جزئیات گزارش محرمانه ترور جمال خاشقجی طی چند روز آینده پیش بینی می شود که روابط عربستان و آمریکا کاملا متفاوت تر از دوره های قبل شود. همچنین کاملاً بعید به نظر می‌رسد که برعکس گذشته، محمد بن سلمان نقش محوری در روابط ریاض و واشنگتن ایفا کند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    9 0
    بن سلمان بای بای
  • ابوالفضل IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    5 0
    سعودی. باید. ناحق کشتن یمنی ها را جوابگو. شود.... آمریکا باید عربستان را تحریم کند تا هر چی نفت میفروشه بابت. خسارت. به مردم. یمن بده و تا 99.سال.تمام درآمد کشور عربستان به یمن. برسه بابت دیه ی مردم یمن....
  • مهدی جلالوند IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    3 0
    امریکاقصدداردروی چین متمرکزشودومنطقه خلیج فارس وخاورمیانه برای امریکااهمیت سابق رانداردوقصددارداداره این منطقه رابه انگلیس وکشورهای دیگری بسپارد مسائلی که مقامات آمریکایی مطرح می کنن فقط بهانه است.
  • دادار IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    1 0
    بن سلمان وسعودی ها یا دنبال خوش گذرانی اند یا پاچه خواری امریکا یا توطعه چینی علیه شیعه
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
    1 0
    عربستان مثل مرغ تخم طلا می مونه برای آمریکا کم کم وسوسه ی طلاهای درون شکمش باید شکمشا بدرند تا به منبعش برسن .برای این کار اول ریز ریزو یواش یواش شروع میکنند به وارد کردن اسلحه به داخل عربستان و وقتی همه جا پراز سلاح شد فقط نیازه یه داعش دیگه ساخته بشه و از داخل نابودش کنه.از اونجایی ضربه میخورند که ضربه زدند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس