کد خبر 1186618
تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
بن سلمان

معارضان عربستانی در واکنش به عدم تحریم ولی‌عهد سعودی توسط آمریکا، نوشتند که «جو بایدن» تمایلی به تغییر رفتار اساسی در رابطه با عربستان سعودی ندارد.

به گزارش مشرق، مخالفان دولت سعودی در واکنش به تحریم برخی مقامات امنیتی ریاض در رابطه با قتل جمال خاشقچی، از اینکه هیچ تحریمی متوجه «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی نشده، انتقاد کردند.

به نوشته وبسایت ویکیلیکس سعودی، اعضای حزب «التجمع الوطنی» در جریان یک کنفرانس خبری مجازی در واکنش به انتشار گزارش قتل جمال خاشقچی از سوی دولت آمریکا، این اقدام واشنگتن را یک تحول در سیاست آمریکا در قبال عربستان سعودی دانستند.

بیشتر بخوانید:

عواقب اقتصادی تایید مشارکت بن سلمان در قتل خاشقجی

در این گزارش آمده است که ولی‌عهد سعودی، «جمال خاشقچی» را یک تهدید برای حاکمیت سعودی می‌دانست و بسیار بعید است که عاملان قتل وی بدون موافق «محمد بن سلمان» دست به این کار زده باشند.

همچنین در این گزارش لیستی از افراد دخیل در ترور ذکر شده که نام چهار تن از آن‌ها تاکنون جایی ذکر نشده بود.

«یحیی عسیری» دبیرکل حزب «التجمع الوطنی» در این باره گفت که «محمد بن سلمان» از تحریم‌های آمریکا مستثنی شده است و معارضان باید به دولت آمریکا برای تحریم وی فشار آورند. چرا که عدم تحریم وی و دیگر مسئولان به معنای این است که باید منتظر جنایات دیگری در هر زمانی باشیم.

او گفت که معارضان باید به دولت واشنگتن برای تحریم ولی‌عهد سعودی فشار آورند، چرا که استثناء شدن وی و دیگر عاملان به معنای این است که باید منتظر جنایات دیگر در هر زمانی باشیم.

عسیری در ادامه تأکید کرد که معارضان صرفا تحریم محمد بن سلمان و تمامی عاملان قتل خاشقچی را می‌خواهند و اما تحریم کل کشور عربستان را رد می‌کنند.

او گفت که باید یک دادگاه بین‌المللی تمامی عاملان را چه آن‌هایی که به طور مستقیم در قتل جمال خاشقچی دست داشتند و چه آن‌هایی که دستور قتل را صادر کردند، محاکمه کند و معارضان در حد توان تلاش می‌کنند تا در هر کشوری که بتوانند پرونده‌های قضایی علیه عاملان قتل خاشقچی باز کرده و نگذارند که آن‌ها بدون مجازات به سر ببرند.

«عمر عبدالعزیز» دیگر فعال عربستانی مقیم کانادا نیز در این کنفرانس خبری گفت که تحریم کل عربستان کاری از پیش نمی‌برد، اما تحریم شخص «محمد بن سلمان» می‌تواند به تحقق عدالت کمک کند.

او افزود: «همزمان که از گزارش دولت آمریکا استقبال می‌کنیم، اما تحریم‌ها بن سلمان را مستثنی قرار داده است و ما به عنوان مردم عربستان باید مجرمان را به یک دادگاه صالحه داخلی و خارجی تحویل دهیم

این عضو حزب «التجمع الوطنی» محاکمه عاملان قتل خاشقچی در داخل عربستان را به یک «شوخی» تشبیه کرد و گفت که محاکمه به شکل محرمانه و در غیاب یک روند عادلانه و درست پیش رفت و در آن «احمد عسیری» حکم برائت گرفت و افرادی چون «سعود القحطانی» محاکمه نشدند.

او تأکید کرد که مسأله خاشقچی یک موضوع صرف شخصی که به او و خانواده‌اش مربوط باشد، نیست، بلکه به رفتار محمد بن سلمان مربوط می‌شود و مستثنی شدن وی از تحریم‌ها به این معناست که عدالتی برقرار نشده است.

با این حال وی پیش‌بینی کرد که «جو بایدن» مسأله تحریم ولی‌عهد سعودی را به کنگره واگذار کند.

دولت آمریکا شب گذشته (جمعه)، گزارش اطلاعاتی قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار عربستانی که در دوم اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به طرز فجیعی کشته شد را منتشر کرد. در این گزارش آمده است که قتل وی با رضایت  و آگاهی «محمد بن سلمان» صورت گرفته است. دولت سعودی در واکنش به این گزارش ضمن رد آن، مدعی شد که ادله‌ای در آن ذکر نشده و صرفا یک گزارش اطلاعاتی است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس