.

ایران تهدید کرده در صورتی که در جلسه آتی شورای حکام موضع ضد ایرانی واشنگتن از سوی اعضا پیش برده شود، به توافق اخیر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان می‌دهد.

به گزارش مشرق، خبرگزاری «رویترز» از دستیابی به نامه‌ای خبر داد که ایران در آن تهدید کرده در صورتی که اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از موضع ضد ایرانی واشنگتن در جلسه آتی این نهادکه قرار است با تمرکز بر موضوع ایران از روز دوشنبه آغاز به کار کند، حمایت کنند، به توافق اخیر درباره بازرسی‌ها با آژانس پایان می‌دهد.

خبرگزاری رویترز در این خصوص نوشت: ایران تهدید کرده به توافق با دیدبان هسته‌ای سازمان ملل که در سفر اخیر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران به دست آمد، در صورتی که شورای حکام آژانس از تلاش تحت هدایت آمریکا برای انتقاد از ایران حمایت کند، پایان خواهد داد.

طبق این گزارش، ایران در این نامه که برای کشورهای دیگر فرستاده، گفته چنین اقدامی را مخرب می‌داند و آن را پایانی بر تفاهم مشترک ۲۱ فوریه (سوم اسفند) تلقی می‌کند.

به نوشته رویترز، ایران در این نامه افزوده حمایت از تلاش ضد ایرانی واشنگتن همچنین دشواری‌های بیشتری در ارتباط با برجام ایجاد خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، ایران همچنین در نامه مورد اشاره رویترز گفته که فرانسه، بریتانیا، آلمان و آمریکا برنامه‌های خود را برای تصویب قطعنامه در جلسه شورای حکام فاش کرده‌اند.

رویترز نوشت آمریکا در نامه خود به اعضای شورای حکام پیش از جلسه آتی که آن هم به دست این خبرگزاری رسیده، اعلام کرده به دنبال قطعنامه‌ای برای بیان «نگرانی فزاینده شورای حکام در ارتباط با همکاری ایران با آژانس» است.  

آمریکا در این نامه گفته همه اعضای شورای حکام باید از ایران بخواهند نقض توافق را کنار بگذارد و برای آژانس توضیح دهد که چطور ذرات اورانیوم در سایت‌های قدیمی و به ادعای واشنگتن اعلام نشده ایران یافت شده است.

رویترز به نقل از دیپلمات‌ها نوشت هنوز مشخص نیست که آیا شورای حکام با درخواست آمریکا موافق خواهد کرد یا خیر.

پیشتر منابع خبری گزارش دادند آمریکا به دنبال جلب حمایت سایر کشورها جهت انتقاد از ایران در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

بلومبرگ گزارش داد دیپلمات‌های آمریکا روز پنجشنبه سندی را توزیع کردند که در آن گلایه‌های واشنگتن درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران فهرست شده و از ایران می‌خواهد با بازرس‌های آژانس اتمی کاملاً همکاری کند.

این قطعنامه پیشنهادی از «یافته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شدت ابراز نگرانی می‌کند» و «نگرانی‌های عمیق شورای حکام درباره همکاری ایران را ابراز می‌کند.»

آمریکا همچنین در این سند ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرده است: «دنیا از دیرباز آگاه بوده که ایران در گذشته به دنبال دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای بوده است.»

بلومبرگ نوشت طرح چنین ادعایی مبنی بر ارائه اطلاعات ناکامل از سوی ایران ممکن است تبعاتی جدی مانند ارجاع مجدد پرونده برنامه هسته‌ای ایران به شورای امنیت را در بر داشته باشد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد. تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد و اخیراً اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را نیز متوقف کرد.

پس از آنکه ایران در نامه‌ای به آژانس اطلاع داد که در پنجم اسفند ماه بر اساس ماده ۶ قانون مجلس درصدد توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراپادمانی است، گروسی، مدیرکل آژانس پیشنهاد کرد که به تهران سفر کند و این پیشنهاد مورد موافقت ایران قرار گرفت و او شنبه شب دوم اسفند ماه به منظور انجام گفت‌وگوهای فنی در همین راستا وارد تهران شد.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه (سوم اسفندماه) توافقی دست پیدا کردند. پیش از آن سازمان انرژی اتمی ایران آژانس را مطلع کرده بود که به منظور پایبندی به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی (قانون) تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» ایران اجرای اقدامات داوطلبانه را آنگونه که در برجام آمده است، از ۵ اسفند ۱۳۹۹ متوقف خواهد کرد.

ایران و آژانس تفاهم کردند اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و دسترسی‌های برجامی به طور کامل متوقف و صرفا تعهدات پادمانی ایران اجرا ‌شود. بر این اساس، طبق قانون مجلس هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس اعطا نخواهد شد و هیچگونه بازرسی فراپادمانی نیز انجام نمی‌شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    20 2
    دولت منفل وفشل چرا به جای عمل به قانون مجلس به گروسی گرا دادید بیا که وقت تنگ است اگرنیایی مجبور می شویم از پروتکل الحاقی خارج بشویم
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    20 1
    خودتون بکشید تحریم ها رو برنمی دارند .. حالا هی طاقچه بالا و پایین بزنید
  • علی IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    12 1
    کوتاه امدن در برابر زور گویان همينه دیگه مردم تا کی باید منتظر بنونن ببینم برجام چی میشه اقتصاد خوابیده جوانها عمرشان تاف شده اتم بسازید بریزید رو سر همین آمریکا ولاتای دور وبرش
  • SE ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    13 1
    هرگاه واشنگتن برای آژانس و ایران اثبات کرد که سلحهای هسته ای خودر امحا کرده ماه هم در مورد ذرات توضیخواهیم داد. درنهایت مسئولین به احمقانه بودن عضویت در در ان پی تی خواهند رسید
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    12 3
    دولت بنفش بخور که حقته!!!!
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
      1 6
      مجلس جهادی رو بگو
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
      9 1
      مجلس جهادی کار خودشو کرده، این دولتی‌ها هستند که عشق کدخدان و هی ازش رو دست میخورن!!
  • علی IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    15 1
    تنها راه حل بنب اتم. باور کنید اگه ایران به بمب اتم دست پیدا کنه تمام این مسائل حل میشه.
  • وطن پرست DE ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    11 2
    این تهدید ها فقط مصرف داخلی داره. تا وقتی روحانی هست اینا همش نقش بازی کردنه. اینو هم ما می دونیم هم امریکایی ها.
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    15 2
    دولت روحانی این کار را نخواهد کرد. عمر دولت روحانی به توافق با غرب وابسته است
  • NL ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    16 1
    دل غمین مدار.........کشور حضرت صاحب (عج) بخوبی توانسته موازنه وحشت ایجاد کند فرزند زهرا فرمود: در هر سطحی به ما حمله کنند در همان سطح جواب میگیرند.....عاقل را یک اشاره کافیست
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۸
    4 32
    لازم نیست کارشناس سیاسی باشی تا بدانی این تهدید, توخالی است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس