کد خبر 1186811
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵
برجام نمایه

نشست آتی شورای حکام آژانس ببن المللی انرژی اتمی، نقش مهمی در تحولات آتی پیرامون برجام دارد.

به گزارش مشرق، جلسه قریب الوقوع شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است با محوریت ایران برگزار شود.

آمریکا، پس از خروج ایران از پروتکل الحاقی که آن را داوطلبانه اجرا می‌کرد، قرار است در این نشست شورای حکام، احتمالا خواهان محکومیت ایران از سوی شورا شود و علیه ایران قطعنامه صادر کند.

بیشتر بخوانید:

مناقشه ایران و آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی

احتمال اینکه شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر کند وجود دارد در حالی که ایران با آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای به مدت سه ماه توافق کرده که اگر در این مدت تحریم‌ها لغو شد هر آنچه که از طریق دوربین‌ها و دستگاه‌های سنجش ثبت و ضبط شده به آژانس ارائه دهد در غیر این صورت همه اسناد ثبت شده از بین خواهند رفت.

اکنون آمریکا طلبکارانه سعی دارد ایران را در میان افکار عمومی ناقض برجام جلوه بدهد که البته با وجود غول رسانه‌ای که در دست غرب قرار دارد، تاثیر زیادی بر افکار عمومی جهان خواهد گذاشت.

آمریکا و اروپای بد عهد اکنون سعی دارند به جای آن که تعهدات خود را اجرا کنند، با فرافکنی و تهدید و فشارهای سیاسی بیشتر، ایران را وادار به توقف کاهش تعهدات خود کنند در حالی که ایران تاکنون به برجام پایبند بوده است و اکنون نیز همچنان به تعهدات خود عمل می‌کند.

پروتکل الحاقی را ایران داوطلبانه پذیرفت تا حسن نیت خود را به آمریکا و اروپای بدعهد نشان دهد، اما آنها از این حسن نیت سوء استفاده کردند و اکنون تصور می‌کنند که پروتکل الحاقی، یک قانون اجباری برای ایران است که حق ندارد از آن خارج شود!

ایران اکنون پروتکل الحاقی را که داوطلبانه اجرا می‌کرد، کنار گذاشته است؛ این واکنش در مقابل خروج آمریکا از برجام و بدعهدی اروپا صورت گرفت که در واقع مطابق با بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام است.

بیشتر بخوانید:

رویترز: تهدید ایران درباره پایان توافق اخیر با آژانس

پروتکل الحاقی، دستیابی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به بازرسی‌های فراپادمانی محیا می‌کند و از این پس بازرسان دیگر حق آن را نخواهند داشت که بازرسی‌های فراپادمانی داشته باشند.

واکنش ایران برای وادار کردن طرف مقابل به اجرای تعهداتشان است، اما به نظر می‌رسد که این تصمیم نیز باعث نشده تا غرب به تعهدات خود تمکین کند و اقدامات بعدی نیاز است تا طرف مقابل تحت فشار بیشتری قرار گیرد.

چرایی این موضوع نیز به این مسئله باز می‌گردد که آمریکا و اروپا اعتقادی به لغو تحریم‌های اقتصادی که به آن متعهد شده‌اند، ندارند.

در واقع سیاستی که جو بایدن در پیش گرفته است همان سیاست باصطلاح فشار حداکثری است که دونالد ترامپ اتخاذ کرده بود و هیچ تغییری در روند سیاسی آمریکا علیه ایران دیده نمی‌شود.

آمریکا تصور می‌کند با ادامه فشار حداکثری می‌تواند ایران را مجبور به بازگشت به تعهدات خود کند در حالی که ایران ثابت کرده است که متعهد به برجام بوده و اکنون که آمریکای دوران بایدن با شعار بازگشت به برجام در صحنه دیپلماسی جهانی ظاهر شده، اما در عمل چنین سیاستی در تصمیم گیری‌های آمریکا جایگاهی ندارد.

اگر قطعنامه‌ای در شورای حکام علیه ایران صادر شود، پایان دادن به توافق با آژانس واکنش احتمالی از سوی ایران خواهد بود.

آمریکایی‌ها با اقدامات خود تصور می‌کنند که راه را برای دیپلماسی باز می‌کنند، آمریکا و اتحادیه اروپا با فشارهای سیاسی و اقتصادی سعی دارند ایران را بار دیگر پای میز مذاکره بنشانند در حالی که هر آنچه که غرب علیه ایران انجام می‌دهد، ضد دیپلماسی است.

آمریکا با اقدامات خود علیه ایران، آخرین میخ را بر تابوت برجام می‌کوبد؛ هیچ نشانه‌ای از سیاست اصولی، منطقی و معقول از سوی آمریکا در قبال برجام دیده نمی‌شود و هر آنچه که تاکنون اعمال شده سیاست‌های ویرانگری بوده است که باعث مرگ تدریجی برجام شده است.

کافی است آمریکا و اروپا به برجام بازگردند، همه تعهدات خود را در چارچوب این پیمان انجام دهند و در عمل نشان دهند که به توافق پایبند هستند، ایران نیز همه تعهدات خود را انجام خواهد داد.

آمریکا در پی دیپلماسی و پایان دادن به چالشی که خود برای برجام ایجاد کرده نیست، بلکه به دنبال بحرانی‌تر کردن شرایطی است که عامل اصلی آن واشنگتن و اتحادیه اروپاست.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حی IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    0 0
    این مروتکل از دست گل های دولت روحانی است .همانطور که وقتی مسئول نذاکرات دردولت خاتمی بود با حماقتش اروپا را وارد پرونده هسته ای کرد.والان حاضرنیست به بی سوادی سیاسی وحقوقی خود اعتراف کند
    • رهام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
      0 5
      اگه شما سواد دارید .چرا دربیانتان جز توهین .بی حرمتی چیز دیگه نیست .که خلاف فرمایش رهبر ی خود را پیرو او میدانید است .باسواد
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    0 0
    نه خیر دارند هدایتگران می کنند از پروتکل الحاقی خارج شویم و آنوقت در شورای امنیت فرجام ملغی خواهد شد آنوقت آنهایی که قانون مجلس را تصویب کردند باید مردانه پای قانونشان بایستند
  • کلام حق IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    3 0
    عزیزان بزرگوار آمریکا فقط میخواد بیاد سر میز برجام تا خواسته هاشو به کرسی بنشونه ودست ایران عزیز رو از همه چیز کوتاه وهدفی جز این نداره ساده لو نباشید۸۴۶۸
  • محمد IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    1 0
    خوب اگه شورای امنیت برجام رو لغو کنه چی میشه هیچی قراره تحریم ها برگرده . خوب مگه الان برنگشته الان هم دارید کتکو میخورید هم‌پیازو ی راه اینه ک منفعل بشینیم ببینیم کسی دلش بحال ما میسوزه یا ن مثل الان. یکیشم‌ اینکه هم زمان هم تو تولید خودکفا شی هم طرفتو نگران کنی از اینکه ما داریم بجلو میریم
  • میرزا IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    0 0
    مردم عزیز .این تروریستها کمر بسته اند ک مردم را اذیت کنند .اما ایران فورا و بدون وقفه باید از همکاری پادمانی با آژانس خارج گردد .و بعد از ده روز کلا از آن پی تی هم خارج گردد .تا دشمن بداند ، (یک من ارد چند کرده هست )و اون زمان به ما امتیاز میدن .چون ما در منطقه ای حساس از جهان واقع هستیم .و تمام انرژی جهان از اینجا عبور میکنه
  • میرزا IR ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    1 0
    همان جمله رهبری درسته .اورانیوم را ۶۰ درصد کنیم ..بعد از آن پی تی خارج بشیم .تا دنیا بداند ک حرف زور در ایران جایگاهی ندارد .ما ک تحریم هستیم .مس چرا متعهد باشیم ب خواسته اونا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس