جلسه شورای حکام آژانس اتمی

خبرگزاری رویترز اعلام کرد علیرغم هشدارهای ایران و روسیه، تروئیکای اروپایی به دنبال حمایت از تلاش ضد ایرانی آمریکا در نشست شورای حکام برای تصویب قطعنامه علیه ایران هستند.

به گزارش مشرق، رویترز در گزارشی از تلاش‌های اعضای اروپایی برجام در حمایت از طرح ضد ایرانی آمریکا علیرغم هشدارهای ایران و روسیه خبر داد.

خبرگزاری رویترز نوشت: انگلیس، فرانسه و آلمان در حال تلاش برای پیش بردن طرح آمریکا برای ارائه قطعنامه از سوی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در انتقاد از ایران به دلیل کاهش همکاری‌ها هستند. 

بیشتر بخوانید:

گروسی: توقف نظارت بر ایران، پیگیری اجرای تعهدات آن را دشوار می‌کند

طبق این گزارش، سه کشور اروپایی عضو برجام در نشست امروز شورای حکام پیش‌نویس یک قطعنامه را در میان اعضا پخش کرده‌اند، که در آن نگرانی شدید نسبت به آنچه کاهش شفافیت از سوی ایران خوانده شده، ابراز و همچنین از ایران خواسته شده اقدامات خود را به عقب برگرداند. 

بیشتر بخوانید:

شروط و تذکرات ایران قبل از سفر گروسی به تهران

رویترز مدعی است در این پیش‌نویس که برای اعضای شورای حکام فرستاده شده و به دست این خبرگزاری رسیده، همچنین درباره «عدم پیشرفت» در دریافت توضیحات از سوی ایران در ارتباط با ادعای یافتن ذرات اورانیوم در سه سایت ابراز نگرانی شده است. 

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) بعد از جلسه شورای حکام درباره احتمال صدور قطعنامه‌ای علیه ایران گفت: «به ‌نظرم، صدور قطعنامه در حوزه اختیارات کشورهای عضو [شورای حکام] است... ولی اعضا تمایل دارند که مکالمه‌های سازنده‌ای داشته باشند و اقدامات آژانس را حفظ کنند. این برای من مهم است».

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری امروز درباره تلاش آمریکا برای تصویب قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت اینکه آمریکا در مسیر غلطی گام برداشتن خود را آغاز کرده روشن است و بسیار جای تاسف دارد که بایدن و دولتش آغاز بسیار ناامیدکننده‌ای را در عمل به تعهداتشان داشتند.

وی با بیان اینکه مسیر همکاری ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب پادمان روشن است، خاطرنشان کرد: این مسیر در چارچوب پادمان ادامه خواهد یافت. حسن نیت ایران برای تفاهم سه ماهه با آژانس را طرف‌های دیگر باید قدر بدانند و دریچه‌ای برای بازگشت تعهدات خودشان در نظر بگیرند. اقدام در مقابل اقدام و عمل در مقابل عمل، مسیری است که ایران در پیش گرفته و در پیش خواهد گرفت.

پیشتر «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هم به تلاش برای صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام اشاره کرده و گفته بود: حرکت غلطی را اروپایی‌ها با حمایت از آمریکا در شورای حکام شروع کرده‌اند، فکر می‌کنیم این حرکت باعث بهم ریخته شدن شرایط خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشور تاکید کرد: بهم ریختگی شرایط کنونی را از طریق سفیر ایران در وین به همه اعضای شورای حکام شرایط توضیح داده‌ایم، امیدواریم عقل غلبه کند و اگر چنین نشود راهکارهایی داریم.

«علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی هم به شورای حکام هشدار داده بود در صورتی که در جلسه امروز نسبت به اقدام ایران مبنی بر توقف پروتکل الحاقی قطعنامه‌ای را علیه کشورمان صادر کنند، ایران واکنش مناسبی را خواهد داشت و در این راستا نامه‌ای هم ارسال شده است.

به گزارش رویترز، روسیه هم در اعلامیه‌ای که برای اعضای شورا فرستاده و به دست این خبرگزاری رسیده هشدار داده تصویب قطعنامه می‌تواند به تلاش‌ها برای احیای برجام آسیب بزند.

علی‌رغم اذعان مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد. تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد و اخیراً اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را نیز متوقف کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • savad IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    2 1
    غربی ها تماما زیتده خواهی میکنند و با گستاخی خودشان میخوااهند امتیاز بیشتری از ما بگیرند اگر جواب محکمی ندهیم به زیاده خواهی هایشان پر رو خواهند شد
  • سید IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    3 1
    هرچه به گوش این دولت قجری با آن وزیر امور خارجه اش خواندند که بنگاه بین المللی توان هسته ای یک سازمان صهیونی ساخته است و خوش خیال نباشید که روزی گواهی بدهد که ایران فعالیت هسته ای غیرصلح آمیز ندارد، به خرجشان نرفت که نرفت! بفرما؛ نقطه سرخط!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس