کد خبر 1184137
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
قیمت گوشت قرمز را بالا برده‌اند که واردات توجیه پیدا کند

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با ارائه توضیحاتی درباره دلایل افزایش قیمت گوشت در بازار گفت: کمبود عرضه دام در بازار دلیل اصلی گرانی گوشت است چرا که دامداران منتظرند دام خود را در شب عید گرانتری بفروشند.

به گزارش مشرق، قیمت گوشت قرمز چند روزی است در بازار افزایش یافته در حالی که پیش از این مسئولان از افزایش تولید و دپو دام در کشور خبر می دادند.

دلایل این تناقض و گرانی گوشت در بازار را از رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی جویا شدیم.

بیشتر بخوانید:

کاهش قیمت گوشت قرمز از چند روز آینده

وی عدم عرضه از سوی دامداران و انتظار کشیدن برای فروش در ایام عید، گرانی قیمت دام زنده و گران بودن نهاده ها و نیز کاهش واردات نسبت به سال گذشته را پاشنه آشیل این گرانی اخیر عنوان کرد.

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، گفت: کمبود عرضه دام در بازار دلیل اصلی گرانی گوشت است چرا که دامداران منتظرند دام خود را در شب عید به قیمت گرانتری بفروشند.

وی ادامه داد: قیمت دام زنده هم بسیار گران شده و کیلویی ۵۸ هزار تومان در استانها به فروش می رود، هر یک واحد افزایش ریالی که در قیمت دام زنده ایجاد می شود دو برابر آن قیمت گوشت افزایش می یابد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی بالا بودن قیمت نهاده را هم دلیل دیگر این گرانی اعلام کرد و گفت: دامدار می گوید دام خود را با نهاده گران پرورش داده و جو را کیلویی ۸ هزار تومان خریده و برایش نمی صرفد که با قیمت پایین دام بفروشد بنابراین در انتظارند که با افزایش قیمت در ایام عید بفروشند و سود کنند.

وی افزود: دامداران می گویند که هر ۱۰۰ راس دام سبک روزانه ۵۰۰ هزار تومان نهاده مصرف می کند.

*واردات کم شده است

این مسئول در پاسخ به اینکه آیا تولید دام هم درکشور کم شده است؟ گفت: تولید کم نشده اما واردات نسبت به سال گذشته به یک سوم کاهش یافته و این مسئله روی قیمت تاثیر گذاشته است.

*قیمت گوشت در بازار چند؟

به گفته ملکی، مغازه داران گوشت گوسفندی شقه و بدون دمبه را به قیمت ۱۲۰ هزار تومان خریداری می کنند و با حاشیه سود ۱۲ درصدی باید به قیمت ۱۳۲ هزار تومان به مشتری بفروشند.

گوشت گاوی هم به قیمت ۹۰ هزار تومان خریداری می کنند و بدون استخوان به قیمت ۱۲۰ هزار تومان باید به مشتری بفروشند.

وی در عین حال تاکید کرد که برای گوشت قیمت گذاری انجام نمی شود و عرضه و تقاضا قیمت بازار را تعیین می کند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تصریح کرد: اکنون مشکل تامین دام وجود ندارد و دامداران می خواهند قرارداد فروش خود را با قیمت پس از ۲۰ اسفند منعقد کنند.

وی در پاسخ به اینکه پیش بینی شما برای تولید سال آینده چیست؟ گفت: تامین نهاده حرف اول را میزند اگر به خوبی تامین شود دامدار تولید خود را افزایش خواهد داد در غیر اینصورت مشکلات تولیدو قیمت نه تنها برطرف نمی شود بلکه اضافه خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    2 1
    به ما چه هرچی می خواد گرون بشه. ما که گوشت نمی خوریم.
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    1 0
    این داستان نهاده ها رو یکی بیاد دقیقا توضیح بده چرا نهاده های دامی باید از خارج از کشور وارد بشه؟؟ اونم تو کشوری که مدعی ساخت موشک و ماهواره است؟ یعنی ما تو ایران ذرت و سویا نمی تونیم تولید کنیم و باید از خارج بیاریم یا مثل اقلام دیگه وارد کننده ها انحصاری و وابسته به شخصیت های خاص هستند؟!
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    1 0
    چرا یک روز می نویسید گوشت ارزان می شه و فرداش می نویسید به این علت گوشت گران میشه تمام این قیمت ها بیخود و بی حساب و کتاب است و از قیمت خودرو گرفته لوازم خانگی و اجناس و کالاها و مواد خوراکی همه و همه در مسیر و تونل بی انتها و بی سر وتهی حرکت می کند و عزم راسخ می خواهد که مسئولین فقط حرف زدن و شعار دادن را بلدند و دزدان و محتکران و دلالان با اسب شان فعلا می تازند
  • فریدونی فریدون KR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    0 0
    من یک دامدار عشایر هستم که کل زندگی ام را از دست دادم.از کجا بگویم از نهاده که در سال ۹۸ جو از۱۲۰۰لغایت۱۸۰۰ خریداری .و درحال حاضر بالغ بر۶۰۰۰ بفروش می رسد.و اما قیمت زنده هر کیلو زنده در سال ۹۷ به مبلغ ۴۷هزار تومان و این در حالی است که قیمت نهاده ۵۰۰ در صد افزایش و معاونت جهاد کشاورزی از عدم واردات یک میلیون ویکصد هزار تن نهاده دامی در تلویزیون و آن هم اخیرا که در ارتباط با افزایش قیمت گوشت در این رسانه اعلام می نماید.از کجا بگویم داروهای دامی که بالغ بر ۳۰۰درصد افزایش پیدا نموده .در صورت لزوم به تفکیک اعلام می کنم.از کجا بگویم تا کجا بایستی از جیب ما سوبسیت داده شود.آیا شایسته است.قیمت دام نه اینکه افزایش نداشته بلکه سقوط عمدی صورت پذیرفته و درد دل فراوان و آرزو داشتم جایی محیا باشد که بتوانیم عنوان کنیم و تا کجا ادامه دارد و....؟؟؟آیا واقعا مسولین در جریان نیستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس