کد خبر 1130372
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
گوشت قرمز

رئیس شورای تامین کنندگان دام ایران با انتقاد از نوسانات قیمت در بازار گوشت و افزایش هزینه‌های تولید، اجرای سیاست‌های حمایتی و اعتماد به توان تولید داخل را از عوامل اثرگذار در کنترل این بازار دانست.

به گزارش مشرق، منصور پوریان، رئیس شورای تامین کنندگان دام زنده، درباره افزایش قیمت گوشت قرمز در روزهای اخیر با اشاره به هزینه تمام شده برای تولید دام گفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده، قیمت تولید دام با جهش بالایی روبرو شد و قیمت دام سنگین از ۳۰ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد که باعث تأثیر در قیمت گوشت در بازار شد.

بیشتر بخوانید:

رئیس شورای تأمین کنندگان دام زنده ایران با بیان اینکه افزایش هزینه تولید دام، توان تولید را تحت تأثیر قرار داده است به قراردادهای تضمینی تولید کنندگان با شرکت پشتیبانی دام اشاره کرد و افزود: با توجه به افزایش هزینه تولید، قیمت خرید تضمینی ۷۲ هزار و ۵۰۰ تومانی، قیمت مناسبی نیست و تولید دام را برای دامداران با مشکل مواجه کرده است.
پوریان موانع فروش دام را از دیگر دلایلی نوسانات قیمت‌ها اعلام کرد و با انتقاد از تعدد نهادهای تصمیم‌گیرنده و گستردگی تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه، برخی از تصمیمات این نهادها را دلیل ایجاد هیجان در بازار و به دنبال آن افزایش قیمت گوشت عنوان کرد و پیشنهاد داد این تعدد نقاط تصمیم‌گیری در بخش تولید و بازرگانی دام در یک جا متمرکز شود.

وی در ادامه به توضیح راه‌حل‌های قابل اجرا برای کنترل و ساماندهی وضعیت بازار در شرایط فعلی پرداخت و استفاده از ظرفیت بازارهای بین‌المللی را یکی از راهکارهای مناسب برای حمایت از تولیدکننده و تأمین هزینه‌های تولید اعلام کرد و با یادآوری اینکه تولید دام در بازار آزاد و با سرمایه خود دامدار انجام می‌شود گفت: لازم است امتیازاتی را برای دامدار قرار بدهیم نه اینکه تنها شرط و محدودیت بگذاریم. اگر عرضه در بازارهای خارجی ممکن است باعث افزایش قیمت گوشت برای مصرف کننده داخلی شود به گونه‌ای دیگر از دامدار حمایت کنیم.

رئیس شورای تأمین کنندگان دام زنده ایران بر لزوم اجرای سیاست‌های حمایتی از تولیدکنندگان، از تأمین نهاده با قیمت دولتی و خرید تضمینی با قیمت متناسب با هزینه تولید به عنوان نمونه‌هایی از سیاست‌های حمایتی نام برد و اجرای آن‌ها را کمک به تداوم تولید و همچنین ایجاد اشتغال و کنترل نوسانات قیمت اعلام کرد.

پوریان در بخش دیگر گفت‌وگو با میزان، با تاکید بر لزوم اعتماد به توان داخلی در بخش تولید دام، به اجرای طرح خرید تضمینی گوساله اشاره کرد و گفت: در آن زمان صحبت‌هایی مبنی بر ناتوان بودن تولیدکنندگان داخلی برای تأمین نیاز کشور مطرح شد، اما با اجرای طرح شاهد تولید ۶ هزار تن محصول با کیفیت در مدت کوتاهی بودیم که تحویل شرکت پشتیبانی دام شد.

وی با اشاره به زنجیره تأمین گوشت از تولید و پرورش دام تا کشتار و بسته‌بندی، تکیه به توان داخلی را گامی مؤثر در اشتغال‌زایی و همچنین حمایت از فعالان این حوزه دانست و افزود: من معتقد هستم در صورت اجرای سیاست‌های حمایتی، ظرفیت و امکان تولید دام برای تأمین کل نیاز کشور وجود دارد.

رئیس شورای تأمین کنندگان دام زنده ایران در پایان از نوسانات بازار اعلام نارضایتی کرد و افزایش قیمت‌ها، شرایط اقتصادی جامعه و همین‌طور شیوع بیماری کرونا را به عنوان دلایل اصلی کاهش قدرت خرید مردم دانست و تصریح کرد: نگاه تولید به مصرف کننده است، زمانی که مصرف کننده مناسب و خوب وجود دارد تولید هم افزایش می‌یابد. شاید این نوسانات برای تاجر نهایی زنجیره سودآور باشد، اما برای بخش‌های دیگر این زنجیره از جمله دامدار، کشتارگاه و بسته‌بندی خوب نیست و در دراز مدت زیان‌آور خواهد بود.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • عبدالله مومن IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    5 2
    چرایی اش در وجود دولت قحطی مصنوعی ست
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      0 0
      چراییش رشد مداوم پایه پولیه. این دولت و اون دولت هم نداره.
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    6 2
    گوشت همینطوریش ازبس چربی واستخوان داره،بدرد خورندن با این قیمت نمیخوره چه برسه افزایشش بدهند
    • محمد IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
      1 0
      به نظر من علفه جو گوسفند ارزانتر کنند گوشت پایین میایدفقط با تامینی غذای دام میشه این کار کرد اخه کاه شده کیلو هزار پانصد میشه گوسفند نگه داشت خودشان میخوره
  • علیزضا IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    7 0
    مثل اینکه تمامی قیمتها ثابت هست وفقط قیمت گوشت افزایش داشته .این دولت تمام دامدارهارو بااین افزایش سرم سام آور قیمت نهاده های دامی وپایین نگه داشتن تکلیفی قیمت دام وجلوگیری ازصادرات وعدم توازن درعرضه وتقاضا به خاک سیاه نشونده ،باشدکه دراینده نزدیک بانابود شدن تولیدکنندگان داخل قیمت گوشت قرمز هم مثل گوشت مرغ،سربه فلک بذاره ودولت بی تدبیر شروع به واردات وایجاداشتغال برای بیگانگان کند
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    17 0
    ببینید از دامدار به چه قیمتی می خرند و به مردم به چه قیمتی می فروشند. دلال این کار هم مشخصه چرا کسی برخورد نمی کنه.
  • Amir FR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    2 1
    با که گویم ماجرای حسرت دل را که یک دنیا سخن دارم ولی از بغض خاموشم
  • سپهر IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    32 0
    والا به خدا بدبخت تر از دامدار نیست. وقتی جو و علوفه و دارو و.... گرون شده دامدار با چه انگیزه ای کار کنه؟ جو و علوفه ارزون بشه بعد انتظار ارزون بودن گوشت را داشته باشند. امسال همه چی چند برابر گرون شد فقط دام گرون نشد.
  • امید علی مختاری IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    2 0
    سلام بنظر بنده قبمت گوشت قرمز نسبت به دیگر اقلام خیلی پایین است این دامداران بدبخت که با هزاران زحمت وسرما وگرما وترس ولرز رامتحمل میشود ایا نمیخواهند در امدی ایدشان شود علوفه وخوراک چندین برابر شد ولی گوشت باهمان قیمت پایین باقی ماند که اصلا جای عدالت نیست در این صورت اگر قیمت گوشت با این قیمت باقی بماند کلیه دامداران وتولید کنندگان گوشت مجبورند که دامهای خود را بهر روش وقیمتی شد بفروشند ودیگر تولید کننده گوشت نداریم پس باید فکری به حال این زحمت کشان اندیشید آیا شایسته است با این همه مخارج سنگین وضرر وزیان بازم دامدار گوشت تولید کندخواهشا مسولین محترم دقت نظری داشته باشید وبه فکر آینده باشید که با کمبود گوشت مواجه هستید،التماس الدعا
  • فرشادجعفری IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    3 0
    مادامداران جوباید کیلوئی 3500 وکاه1500ویونجه2500بایدیخریم دارویکه پارسال یک ملیون بوده العان شده هفت ملیون شده بایدچکارکنیم گوشت40هزارتومانی چه ارزشی داره تورابه خدا دولت فکری به حال ما کنه دیگه خسته شدیم
  • فرهاد درزی US ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    2 0
    قیمت خراک دام سرسام آوره قیمت گوسفند پاین دام دار به مرز نابودی کشیده شدن لاعقل قیمت خراک رو پاین بیارید
  • پارسی IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
    1 0
    با این سیاستهای اشتباه و عدم حمایت از دامدار الان اکثر قریب به اتفاق دامداران در فکر فروش دامها و تغییر شغل هستند .قیمت دارو چهار برابر شده قیمت کاه وجو و علوفه بیش از دو برابر شده وقیمت دام الان دو ساله مدام کاهش یافته در حالیکه قیمت همه چیز در این دو سال حداقل سه برابر شده.چرا این قدر به این قشر بدبخت با این عدم حمایت ظلم میکنید .الان اگر هم بخواهیم ده تا دام بخریم یا بفروشیم اجازه جابجایی نمی دن و دام ها را هم مصادره میکنن .کمی هم به فکر دامدار باشید تا مثل گوشت مرغ قیمت ها سر به فلک نکشد.
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    سلام من هم که مصرف کننده هستم میدونم با این قیمت بالای خوراک حتی این قیمت گوشت قرمز هم تولید کنندگان دام را نابود خواهد کرد و بدون شک کشور در گوشت هم ایندفعه نه به دلیل سود فلان نفر بلکه از سر ناچار باید واردکننده گوشت و شیر بشود و این یعنی تیر خلاص به دو صنعت بزرگ اشتغال زا یعنی کشاورزی و دامپروری.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس