کد خبر 1187363
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
رها سازی بازارگوشت درشب عید!

دو هفته‌ای از وعده ۴۸ساعته کارگروه تنظیم بازار و کاهش قیمت گوشت می‌گذرد و قیمت‌ها همچنان گران است. روند گرانی‌ها این نگرانی را ایجاد کرده است که آیا دولت راهکاری برای کنترل این قیمت‌ها دارد؟

به گزارش مشرق، زمانی که دامداران ضمن هشدار نسبت به افزایش قیمت گوشت در هفته‌های پایانی سال پیشنهاد خرید تضمینی دام سبک و سنگین را به وزارت جهاد ارائه دادند، ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی تصور نمی‌کردند که در اسفندماه افزایش قیمت‌ها به گونه‌ای رقم بخورد که دامداران هم با فروش گوشت به قیمت دلخواه دولت مقاومت کنند. دو هفته‌ای از وعده ۴۸ساعته کارگروه تنظیم بازار و کاهش قیمت گوشت می‌گذرد و قیمت‌ها همچنان گران است. روند گرانی‌ها این نگرانی را ایجاد کرده است که آیا دولت راهکاری برای کنترل این قیمت‌ها در شرایط رشد تقاضا در عید و ماه رمضان خواهد داشت؟

بیشتر بخوانید:

دولت توان کنترل بازار عید و رمضان را دارد؟

دامداران از فراوانی دام سبک و سنگین سخن می‌گویند و ماه‌هاست که به دولت پیشنهاد دادند، برای تنظیم بازار شب عید از ابتدای زمستان دام‌های موجود دامداران پیش‌خرید شود تا دولت به جای اینکه گوشت منجمد ۱۲۰هزارتومانی را روانه بازار کند، طبق یک برنامه درست در اسفندماه دام‌های پیش خریدش را روانه کشتارگاه‌ها کند و گوشت گرم جایگزین گوشت‌های وارداتی شود. با این کار هم بازار به خوبی تنظیم می‌شد و هم اینکه حقوق مصرف‌کنندگان تضییع نمی‌شد. از آنجا که در ایام مهم سال مانند عیدنوروز، ماه‌رمضان و محرم، عرضه و تقاضا قیمت‌های بازار را افزایش می‌دهد. در ایام پایانی عمر دولت نیز تصمیم درستی برای تنظیم بازار شب عید گرفته نشد و به نقدها، گلایه‌های دامداران و برنامه‌های آن‌ها اعتنایی نشد و نتیجه آن شد که گوشت قرمز به کیلویی ۱۴۰تا ۱۵۰هزار تومان رسید و انجمن‌ها و اتحادیه‌ها دیگر گوش به فرمان دولت و ستاد تنظیم بازار نیستند. این اتفاقات در حالی است که به جای اتخاذ تصمیم درست، سازمان حمایت مدام از مردم می‌خواهد که ذخیره خانگی نداشته باشند و به میزان نیازشان خرید کنند تا کالا و موادغذایی در بازار کم نشود.

وعده تنظیم ۴۸ ساعته بازار

ابتدای ماه‌جاری بود که عباس قبادی، دبیر کارگروه تنظیم بازار پس از جلسه با فعالان زنجیره تولید و توزیع گوشت قرمز در کشور گفت: «در ۴۸ ساعت آینده اتحادیه دامداران هر کیلو دام زنده سنگین را با قیمت ۴۴ هزار تومان به واحدهای بسته‌بندی تحویل دهد و آن‌ها متناسب با کیفیت دام، هر کیلو گوشت دام سنگین را ۸۰ تا ۸۸ هزار تومان از سه میدان میوه و تره‌بار آزادی، بعثت و پیروزی به قصاب‌ها عرضه کنند

وی با تأکید بر اینکه در این روش دست دلال‌ها تا حد زیادی کوتاه خواهد شد، افزود: «به این ترتیب هر کیلو گوشت دام سنگین حدود ۱۰۰هزار تومان و دام سبک ۱۲۰هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. وعده کاهش قیمت گوشت قرمز در ماه پایانی سال خبر خوبی برای مردم بود، اما به گفته دامداران و فعالان بازار گوشت قرمز این وعده تا امروز محقق نشده است.»

جلسه‌ای بدون همکاری

سیداحمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی دامداران ایران در این‌باره گفت: «قرار بر این بود هر کیلوگرم دام زنده سنگین مستقیم از دامداران ۷۹ هزار و ۷۰۰ خریداری و با قیمت ۸۸ هزار تومان به غرفه‌داران در میادین تحویل داده شود. با تصمیمات اتخاذ شده در جلسه با دبیر کارگروه تنظیم بازار انتظار می‌رفت در مدت بسیار کوتاهی قیمت قطعی گوشت هشت تا ۱۰ هزار تومان ارزان‌تر شود

به گفته مقدسی، پس از جلسه مذکور دامداران جلسه‌های دیگر با انجمن بسته‌بندی گوشت قرمز، سازمان میادین میوه و تره‌بار داشتند، اما تا امروز همکاری لازم برای این تصمیم صورت نگرفته است.» وی تأکید کرد: «ما همچنان منتظر سازمان میادین میوه و تره‌بار هستیم که وارد عمل شده و بخشی از کار که به آن‌ها محول شده را انجام دهد.»

مقدسی تصریح کرد: «براساس اعلام وزارت صمت گوشت یخی وارداتی هر کیلوگرم ۱۲۰ هزار تومان برای کشور تمام می‌شود، در حالی که با حمایت از دامداران و کوتاه‌کردن دست دلالان می‌توان گوشت گرم کیفی داخلی را با همین قیمت و حتی کمتر به دست مصرف‌کننده رساند.»

گرانی قیمت گوشت در حالی است که پیش از این تولیدکنندگان از دپوشدن بیش از اندازه گوشت در کشور خبر می‌دادند و حتی درخواست مجوز صادرات می‌کردند، اکنون سؤال مردم و فعالان بازار گوشت این است که دلیل گرانی‌های اخیر گوشت به رغم افزایش تولید چیست؟!

عرضه نکردن دام به کشتارگاه‌ها و بازار یکی از دلایلی است که برای بالارفتن قیمت گوشت مطرح است و می‌گویند، دامداران در انتظار افزایش قیمت در ایام عید و ماه رمضان هستند تا گران‌تر بفروشند و همین عاملی برای کاهش عرضه دام زنده و گرانی گوشت شده است. وزارت جهاد کشاورزی چند روز پیش از دامداران خواست تا دام خود را برای فروش به بازار بفرستند. این درخواست وزارت جهاد گویای این مطلب است که دامداران هنوز در برابر فروش دام خود مقاومت می‌کنند. مختار عباسی، رئیس مرکز اصلاح نژاد دام تا حدودی تهدید را هم چاشنی کار کرده و از دامداران خواسته است: «حالا که موقعیت مهیاست، دام خود را عرضه کنند تا بعداً با مشکلی مواجه نشوند و دام‌شان روی دستشان نماند.» این مسئول چنین به دامداران هشدار می‌دهد: «همیشه در این ایام عید افزایش قیمت است، اما در سطح کلان با توجه به شیوع کرونا و کاهش مصرف، می‌توان گفت این افزایش قیمت مقطعی است و پیش‌بینی می‌کنیم این قیمت‌ها کاهش یابند و حتماً در سال جدید همزمان با کاهش قیمت از اردیبهشت به بعد با انباشت دام هم مواجه خواهیم شد.»

گرانی دام زنده عامل دیگر افزایش قیمت گوشت

افزایش اخیر قیمت دام زنده سبک به کیلویی ۵۸ هزار تومان عامل دیگری برای افزایش قیمت گوشت شده است براساس یک عرف که با واقعیت همخوانی دارد، افزایش یک واحد ریالی قیمت دام زنده دو برابر در قیمت گوشت تأثیر دارد. مسئولان وزارت جهاد کشاورزی هم این افزایش قیمت‌ها را انکار نمی‌کنند، به طوری که مختار عباسی رئیس مرکز اصلاح نژاد دام، قیمت دام زنده را با اندکی تلطیف کیلویی ۵۰ هزار توان بیان می‌کند.

البته افزایش قیمت دام زنده تنها مربوط به دام سبک نمی‌شود، بلکه دام سنگین هم افزایش‌های زیادی داشته که مسئولان از کیلویی ۴۳ تا ۵۰ هزار تومان خبر می‌دهند. رئیس مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی درباره نداشتن نظارت بر بازار می‌گوید: «با فرمول‌های رابطه قیمت دام زنده و گوشت، قیمت گوشت گوساله باید ۱۰۵هزار تومان و دام سبک هم حدود ۱۲۰هزار تومان باشد، اما ۱۵ درصد بیشتر از اینهاست و باید نظارت بیشتری شود.»

این مسئول معتقد است: «بر دلالی و واسطه‌گری نظارتی نمی‌شود و به این دلیل قیمت در قصابی و فروشندگان مواد پروتئینی بیشتر از آنچه باید باشد، می‌شود.» عباسی تأکید می‌کند: «متأسفانه جلساتی که کار گروه تنظیم بازار با تولیدکنندگان برگزار می‌کند، دستورات پس از پایان جلسه به فراموشی سپرده می‌شود و بخش خصوصی در بخش تولید و توزیع به هیچ‌وجه هماهنگ نمی‌شوند و هر کدام به دنبال منافع خود هستند.» وی افزود: «ادامه این روند بازار را در فروردین و ماه مبارک رمضان با مشکل مواجه خواهد کرد و دولت باید برای خرید دام از دامداران برای تنظیم بازار این ایام بودجه‌ای را اختصاص دهد.»

منبع: جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • DE ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    4 0
    ستاد تنظیم بازار!!! ما را به خیر تو امید نیست!! شر مرسان!! والسلام
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    1 0
    به این چیزها نیست . تا صادرات لجام گسیخته دام زنده به کشور همسایه هست گوشت روزبروز گرون و گرونتر میشه . مردم خودمون دیگه سویا هم نمیتونن بخورن بعد هر چی گوشته بار میشه صادر میشه برای عربها علی برکت الله
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    3 0
    این همه حرف زده شد خسته نشدید. صحبتهای دروغ و کذب از بیشتر وزیران و حتی خود شیخ حسن یک کلام اینکه دولت حسن بهشت دزدان. جاسوسان. گرانفروشها. رانت خواران. زمین خواران. وام بگیران چند هزار میلیاردی. حقوق های نجومی. برجام بی فرجام و هزاران دروغ و پدر سوختگی دیگر است و از طرف دیگر جهنم مردم عادی کارمند و کارگر و حقوق بگیر و بازنشستگان و... خیانتها و ضرر هایی که این دولت کثیف به ایران و ایرانی زد ترامپ و بوش و اوباما و نتانیاهو و... نزدند
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    4 2
    چرا نمیگین خوراک دام چند برابر شده داروها چند برابر شده قیمت واقعی گوشت بیشتر از ایناست دامدار هنوز داره از جیب میزنه
    • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      0 1
      یه جوری نوشتی خوراک دام انگار به گاو و گوسفنداتون هر روز شیشلیک و خاویار میدید
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    2 0
    این فکر تو ذهن می آید که مسئولین دارند با ملت بازی می کنند و تر سی هم از عملکرد خود ندارند و چون خودشان را صاحبان انقلاب می دانند از محاکمه و جوابگوی هم واهمه ندارند و کارشان در ظاهر شعار دادن و در عمل سخت گرفتن به مردم است واین بسیار خطرناک می باشد و مردم را دارند روز به روز از خودشان دور می کنند مگر اداره کشوری که این همه امکانات و ثروت 7 برابری جمعیت دارد سخت است؟؟؟؟؟
  • !! IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    0 0
    فقط گوشت نیست ! کل بازار رهاست و شهر بی کلانتر !!
  • IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
    0 0
    بازهم ممنون از مسولین وعده ارزانی میدند ولی در عمل چیزی نمی توانند بکنند
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
    0 0
    همچین نوشته قیمتها همچنان گران است انگار چی همچنان گران نیست آخه کی داره گرانی به وجود میاره متاسفم برای ایرانی بودنم
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    0 0
    وقتی حیثیت این مملکت را به باد دادن ، فکر گوشت و بازار گوشتند ؟
  • US ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
    0 0
    همچین نوشتین گوشت گران شد که انگار باقی اجناس ارزونه چی گران نیست بدبخت مردم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس