محمد بن نایف عربستان سعودی

یک اندیشکده آمریکایی خواستار آزادی محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان از جامعه بین‌المللی شد و وی را نماد یک چهره جایگزین باکفایت و عملی برای بن سلمان ولیعهد بی‌ملاحظه و خطرناک سعودی عنوان کرد.

سرویس جنگ نرم مشرق - مؤسسه بروکینگز در گزارشی به قلم بروس ریدل عضو ارشد و مدیر پروژه اطلاعات این اندیشکده آمریکایی نوشت: خبر آزادی لجین الهذلول فعال عربستانی از زندان نشانه‌ای دال بر این است که فشارهای بیرونی بر عربستان می‌تواند نتایج مثبتی به بار بیاورد. دولت بایدن هوشمندانه خواستار پایان جنگ تحت رهبری عربستان در یمن شده و برخی از معاملات تسلیحاتی را متوقف کرده است. دولت وی باید در راستای آزادی دیگر فعالان حقوق بشری که به اتهامات دروغین بازداشت شده‌اند و همچنین شهروندان آمریکایی که در عربستان در بازداشت بسر می‌برند، به فشارها ادامه دهد.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


فشار برای آزادی محمد بن نایف

این مأمور سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا تأکید کرد: جامعه بین‌المللی اکنون باید یک هدف دیگر را نیز در پیش بگیرد و خواستار آزادی محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان شود. بازداشت بن نایف نه به خاطر ارتکاب جرم، بلکه به این خاطر است که برای محمد بن سلمان ولیعهد کنونی دردسرساز شده است. محمد بن نایف جان ده‌ها، اگر نه صدها، آمریکایی‌ها را نجات داد و القاعده را در زادگاهش شکست داد. فشار واشنگتن به رهبران عربستان در این خصوص شاید اقدامی غیرمعمول به نظر برسد، اما چنین اقدامی باید توأم با فوریت صورت پذیرد، زیرا محمد بن نایف با توجه به کمک فراوانش در خصوص تأمین امنیت آمریکایی‌ها یک موضوع خاص به شمار می‌رود. بعلاوه، جان وی در خطر است.

کارنامه محمد بن نایف

محمد بن نایف فرزند شاهزاده نایف بن عبدالعزیز یکی از وزرای کشور عربستان است. او در ایالت اورگون تحصیل کرد و سپس در اف‌بی‌آی و اسکاتلندیارد آموزش دید. او به‌تدریج جای پدرش را گرفت. محمد بن نایف برخلاف پدرش که نسبت به آمریکایی‌ها بسیار شکاک ــ اگر نه کینه‌توز ــ بود، بیش از بقیه شاهزادگان سعودی طرفدار آمریکا و به مراتب باکفایت‌تر از آنها به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم است.

ریدل افزود: من نخستین بار زمانی که دستیار ویژه جنوب آسیا و خاورمیانه رئیس‌جمهور بیل کلینتون در شورای عالی امنیت ملی بودم، با محمد بن نایف دیدار کردم. من ال‌گور معاون رئیس‌جمهور را در ماه مه ۱۹۹۸ در سفر به خاورمیانه همراهی کردم. ما در جریان دیدارهای خود در ریاض با محمد بن نایف و پدرش ملاقات کردیم. پس از آن بود که مطلع شدیم وزارت کشور عربستان توطئه القاعده برای حمله به کنسولگری آمریکا در جده در زمان حضور معاون رئیس‌جمهور در کنسولگری پیشاپیش ملاقات با ملک عبدالله ولیعهد وقت را خنثی کرده است.

محمد بن نایف بهترین جایگزین برای ولیعهد بی‌کفایت و خطرناک سعودی است

ملاقات ال‌گور معاون رئیس‌جمهور آمریکا با رهبران عربستان در کاخ سلطنتی در جده

در ادامه این گزارش آمده است: محمد بن نایف علاوه بر شهرتی که در عرصه بین‌المللی به عنوان یک چهره اطلاعاتی خوش‌فکر به هم زده است، در داخل نیز به خاطر حادثه‌ای در سال ۲۰۰۹ که در جریان آن نزدیک بود جانش را از دست بدهد، به یک قهرمان تبدیل شده است. محمد بن نایف شاید موفق‌ترین افسر اطلاعاتی در جهان عرب باشد. لئون پانتا یکی دیگر از رؤسای سابق سازمان سیا او را «باهوش‌ترین و موفق‌ترین چهره نسل خود» خوانده است.

افول بن نایف به دست ولیعهد جدید سعودی

ملک سلمان در ماه آوریل ۲۰۱۶ محمد بن نایف را به عنوان ولیعهد خود منصوب کرد. محمد بن نایف اولین نفر از نسل خود بود که به سطوح بالای خاندان سلطنتی می‌رسید. ملک سلمان در ماه ژوئیه ۲۰۱۷ بدون هیچ توضیحی محمد بن نایف را از ولیعهدی عزل و پسر خود محمد بن سلمان را جایگزین او کرد ــ محمد بن سلمان بعدها جنگ فاجعه‌بار در یمن را به راه انداخت و جمال خاشقچی را به قتل رسانید.

همین یک سال پیش، محمد بن نایف به اتهام خیانت بازداشت شد. او از آن زمان به بعد در انظار عمومی مشاهده نشده و به وسایل ارتباطی دسترسی ندارد. ظاهراً مراقبت پزشکی یا دارو نیز از وی دریغ شده است. جان او شاید در خطر باشد.

اندیشکده بروکینگز در پایان می‌نویسد: ما از هرگونه رسیدگی قضایی به پرونده او بی‌خبریم. اتهام خیانت البته اتهام پوچی است. او به زندان افتاده، زیرا نماد یک چهره جایگزین باکفایت و عملی برای ولیعهد بی‌ملاحظه و خطرناک است. محمد بن سلمان می‌خواهد فردی را حذف کند که گزینه اصلی برای دور ساختن عربستان از مسیر خطرناک کنونی و تبدیل آن به یک شریک مسئولیت‌پذیر است. تیم بایدن، به ویژه رهبران اطلاعاتی جدید، باید برای آزادی محمد بن نایف فشار بیاورند. ما بسیار مدیون او هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • مانوکیان IR ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    5 0
    احتمالا این بن نایف طرفدار بی بندو باری و بیحجابی و همجنس بازی و جهانی شدن و زنای با محارمه ک مورد توجه اتاق های فکر غربه.
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      2 0
      بن حمار(بن سلمان) هم همینطوره. سگ زرد...
  • خسرو IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    6 5
    توسط ولیعهد کذایی جنگ یمن را راه انداختند و خزانه عربستان و امارات را خالی کردند و حال با آوردن مجدد ولیعهد اصلی جنگ را قهرمانانه خاتمه خواهد داد چرا این عربهای نادان نمیخواهند بفهمند
  • حقدوست IR ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    6 4
    به دنبال نوکری جدید و جایگزین کردن ان با مهره سوخته بن سلمان هستند
  • گمنام US ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    3 6
    مشرق نیوز جان شما حرس نخور محمد بن سلمان بهتر از همشون هستش
  • IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    11 2
    خب خدا شکر مثل اینکه شیر گاوشون تموم شده وقت ذبحشه یه دنیا نفس راحت میکشه از دست آل سعود وهابی
    • IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      14 2
      فکر نکنم اینطور باشه،. اینا دارن گاو شیرده رو با الغ شیرده عوض میکنن. انگار شیر الاغ گرونتره!!!
  • مجید IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    8 2
    اگر بایدن پیر خرفت پول نفت عربستان چشمانش را کور نکند می‌تواند این بن سلمان خونخا ر گوشمالی بدهد تا این حیوان فکر نکند همیشه می‌تواند با قدرت دیگران هر جنایتی که دوست دارد انجام بدهد
  • IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    20 7
    کار به محتوای گزارش ندارم. ولی دقت کنید ولیعهد عرستان سعودی در اندیشکده ها و سازمان های آمریکایی عزل و نصب می شود!!! چقدررر مستقل!!
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      8 5
      درود بر شما ، قبیله آل سعود توسط انگلیسی ها یک شبه شیخ و شاه و سلطان شدن، بصورت اجدادی دست نشانده غرب و یهود بین المللی هستند، اصولا" شیخ نشین ها و همین عربستان کشور نیستند، کمپانی های نفتی چند ملیتی هستند زیر نظر یهود بین المللی اداره می‌شوند، عزل و نسب ها باید با یهود و غرب زیر نظر خودشان باشد
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    8 6
    ناراحتید که اونا هم جوانگرایی کردن
    • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      5 4
      برای جنگ طلبی و جنایاتشون ناراحتیم
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    6 2
    عملیات تغییر ولیعهد در امریکا کلید خورد
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    4 3
    جوان گرایی با جنایت گرایی فرق دارد.
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    مگر این مرکز مطالعاتی برکینگر چقدر اعتبار دارد که مقالات ترجمه شده آن را خیلی دوست دارید هر چه باشد امریکا های جنایتکار تاریخ هستند و حرف و عملشان یکی نخواهد بود
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      0 0
      آمریکا وقتی میخاد یه اقدامی کنه اول از طریق اتاق های فکر و کارشناساش مطرح میکنه. اینها همه نشانه اینه که قصد دارن بن نایف رو دوباره مطرح و روی کار بیارن
  • ایران IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    دوستان این یارو درمورد اطلاعاتی بودنطرف تعریف کرده نه بی بندوباریش چیا به چی ربط میدین
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    هرکه میخواهد ولیعهد یا پادشاه عربستان باشد بما تا اینمقدار مربوط میشود که سیاست سازش و همکاری انها را برانگیزد.
  • DE ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    2 4
    سعودی ها آدمهای باهوشی هستن، به آمریکا هم باج مفت نمیدن، در عوضش خیلی گرفتن
    • DE ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
      3 2
      ۱۴:۰۴ سعودی ها آدمهای بیهوشی هستن، آمریکا هم بهشون باج مفت نمیده، در عوضش سعودیها خیلی پاچه گرفتند. پاچه ایران را پاچه یمن را پاچه سوریه را پاچه لبنان را پاچه فلسطین را پاچه عراق را .....اینقدر پاچه گرفتند که نمیشه شمرد.
  • امیر IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    1 0
    تنها امتیازی که امریکا به خاورمیانه میده تحریمهایی هست که توی هر برهه‌ای زمانی انجام میده برای گرفتن امتیازهای بیشتر . لعنت به کسایی که از اتحاد کشورهای اسلامی جلوگیری می کنند.
  • DE ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    2 2
    محمد بن نایف بهترین جایگزین برای ولیعهد بی‌کفایت و خطرناک سعودی است. محمد نایف منظورتون همون ممد چاقو نیست؟ اینها همه شون گاوهای شیرده هستند و به نوبت عوضی میشوند منظور عوض میشوند. دیر یا زود داره ولی سوخت و سوز نداره .ممد سلمون مثل ترامش از رو عمل میکنه چون فکر میکنه خیلی حالیشه.همشون مهره دست صهیون هستند .عبری عربی غربی
  • US ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    1 2
    امریکا به فکر جریان آوردن محمد بن نایف هست چون گاو شیرده بهتر پیدا کرده و با این تغییرات هم شیر بیشتر و هم وجه بین المللی بهتری خواهد داشت . در ضمن امریکا به دنبال نفوذ در یمن هس و تحمل مقامت در جبه های اطراف اسرائیل رو نداره
  • ایرانی IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    سگ زرد برادر شغال له!!!
  • سعید DE ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    1 0
    یعنی بیشتر از بن سلمان شیر میده
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    0 0
    همه شون از یک قماشند و آدم نمی شوند
  • حجت IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    0 0
    همه از یه قماشن آل امیه
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    0 0
    خاک تو سرتون بعد بگین عربستان خاک ماست
  • وطن پرست DE ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
    1 0
    طرف رسما مامور امریکاست. اونجا اموزش کنترل پلیسی کشور رو دیده. مسخره اینه که ادعای ازادی بیان هم می کنن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس