بایدن گزارش محرمانه قتل خاشقچی را به کنگره ارائه می‌دهد

واشنگتن تا هفته آینده گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا که در آن نتیجه‌گیری شده «محمد بن سلمان» دستور قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی را در سال 2018 صادر کرده، به صورت عمومی منتشر می‌کند.

به گزارش مشرق؛  روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» به نقل از منابع آگاه گزارش داد دولت «جو بایدن» گزارش اطلاعاتی آمریکا که در آن نتیجه‌گیری شده «محمدبن سلمان» ولی‌عهد سعودی دستور قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی را در سال ۲۰۱۸ صادر کرده، تا هفته آینده به صورت عمومی منتشر خواهد کرد.

به نوشته واشنگتن پست، این گزارش که از محرمانگی خارج شده، خلاصه یافته‌های جامعه اطلاعاتی آمریکاست که توسط دفتر مدیر اطلاعات ملی این کشور تهیه شده است.

طبق گزارش روزنامه آمریکایی، یک مقام ارشد وزارت خارجه عربستان سعودی حاضر به اظهارنظر درباره انتشار گزارش قتل خاشقچی یا سایر جنبه‌های روابط ریاض و واشنگتن نشد. سخنگوی دفتر مدیر امنیت ملی آمریکا هم گفت درباره زمان انتشار یا محتوای این گزارش اظهارنظر نخواهد کرد.

پیش‌تر «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید در جمع خبرنگاران از آمادگی دولت آمریکا برای انتشار گزارش محرمانه قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستان برای کنگره خبر داد.

سخنگوی کاخ سفید در این خصوص گفت: «این قانون است و ما قانون را دنبال می‌کنیم. ما قطعاً از عربستان سعودی انتظار داریم که سابقه خود را در زمینه مسائل حقوق بشری ارتقا دهد و این امر شامل آزادی زندانیان سیاسی همچون حامیان حقوق زنان از زندان‌های عربستان می‌شود».

خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست و از ساکنان ایالات متحده که مقالات انتقادی درباره ولی‌عهد عربستان سعودی می‌نوشت، در اکتبر ۲۰۱۸ به دست عوامل سعودی در داخل کنسولگری عربستان در ترکیه به طرز وحشتناکی به قتل رسید.

علی‌رغم آنکه گزارش رسانه‌ها حاکی از آن است که جامعه اطلاعاتی آمریکا با درجه اطمینان متوسط رو به بالا بر این باور است که محمد بن سلمان دستور قتل خاشقچی را صادر کرده است، اما هرگز تاکنون به صورت رسمی چنین اظهارنظری را مطرح نکرده‌ است. ولی‌عهد عربستان در مناسبات مختلف، هرگونه مداخله در قتل خاشقچی را انکار کرده است.

«خدیجه چنگیز» نامزد خاشقچی و دیگر فعالان حقوق بشر بارها از بایدن درخواست کرده‌اند که گزارش محرمانه درباره قتل خاشقچی را منتشر کند و تأکید کرده‌اند که این اقدام می‌تواند گام اول به سوی محاکمه عوامل قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی باشد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس