کد خبر 1182774
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷

اگر تا به امروز نام برخی از انواع کوچینگ مانند لایف کوچینگ و سلف کوچینگ را شنیده‌اید، اما نمی‌دانید کوچینگ چیست و انواع آن کدام است، توصیه می‌کنم این یادداشت را تا انتها دنبال کنید.

انواع کوچینگ کدام است؟

کوچینگ چیست؟

«همراهی کوچ با مراجعه‌کننده‌ها در یک فرایند فکری عمیق و خلاقانه که الهام‌بخش آن‌ها برای به حداکثر رساندن استعدادهای حرفه‌ای و شخصی آن‌ها»؛ این تعریف «فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF)» از کوچینگ است. اما بگذارید قضیه را ساده‌تر تعریف کنیم.

داستان از جایی شروع شد که «تیموتی گالوی» که یک مربی تنیس بود، فهمید که بازیکنان تحت هدایت او برای موفقیت در مسابقه، به چیزی بیشتر از مهارت و تسلط به بازی تنیس نیاز دارند. گالووی پی برد که یک بازیکن تنیس، پیش از آنکه به مصاف حریف خود برود، باید به مصاف ذهن خود و پیش‌فرض‌های خود برود و آن‌ها را شکست دهد تا بتواند بر حریف خود برتری جوید.

گالووی اعتقاد داشت که بازیکن غیر از بازی‌ای که در زمین برگزار می‌شد، باید در بازی دیگری که در ذهن او بود بازی می‌کرد و پیروز می‌شد و برای پیروزی در این بازی، نیاز به یک مربی یا کوچ داشت. تیموتی گالووی این فرضیه را «بازی درونی تنیس» نامید و آن را در قالب کتابی منتشر کرد که این کتاب انقلابی، پایه‌گذار کوچینگ نوین شد.

مبنای کوچینگ بر خودآگاهی و خودشناسی بناشده است؛ آنچه کوچینگ را نسبت به دیگر رویکردهای مشابه متمایز می‌کند، تمرکز آن بر روی شناخت فرد از خود، استعدادها و اهدافش است. کوچینگ به فرد کمک می‌کند تا با تکیه‌بر توانایی‌ها و تجربیات خود، بهترین تصمیمات را برای تغییر زندگی خویش بگیرد و خود را از آنچه هست به آنچه می‌خواهد باشد تبدیل کند.

آنچه خواندید، به‌طور خلاصه درباره ماهیت کوچینگ بود. اگر می‌خواهید به‌طور کامل به پاسخ سؤال کوچینگ چیست؟ برسید، توصیه می‌کنم یادداشت جامع و کامل کوچینگ چیست و کوچینگ یعنی چی در وب‌سایت پریسا موسائی را حتماً مطالعه کنید.

انواع کوچینگ

باوجوداینکه دانش و مهارت کوچینگ را به‌عنوان یک دانش واحد در نظر می‌گیرند، اما برای ارائه بهتر خدمات، کوچینگ را به انواع مختلفی تقسیم می‌کنند. انواع کوچینگ برای کاربردهای مختلف و هدف‌های مختلف طراحی‌شده‌اند. این کاربردها هرکدام بخش مشخصی از زندگی افراد را هدف گرفته‌اند.

کوچینگ به 2 دسته کلی تقسیم می‌شود که این دو دسته عبارت هستند از «لایف کوچینگ» و «بیزینس کوچینگ». این دو دسته کوچینگ خود نیز نوعی از کوچینگ هستند. دسته لایف کوچینگ به انواعی از کوچینگ اختصاص دارد که تمرکز آن‌ها بر روی زندگی شخصی، احساسی و روانی افراد است. دسته بیزینس کوچینگ نیز بیشتر مربوط به انواعی از کوچینگ است که به جنبه‌های کاری، شغلی و اقتصادی افراد متمرکز هستند. در ادامه فهرست انواع کوچینگ را در دو دسته لایف کوچینگ و بیزینس کوچینگ می‌خوانید؛

لیست انواع کوچینگ

انواع کوچینگ در دسته لایف کوچینگ:

  • لایف کوچینگ
  • کوچینگ فردی
  • کوچینگ تحصیلی
  • کوچینگ سلامت
  • کوچینگ توانمندسازی
  • کوچینگ رشد معنوی
  • کوچینگ رابطه
  • کوچینگ زوجین
  • کوچینگ موفقیت
  • کوچینگ اعتمادبه‌نفس
  • کوچینگ شادی
  • کوچینگ سلامت روان
  • کوچینگ شخصیت

انواع کوچینگ در دسته بیزینس کوچینگ:

  • بیزینس کوچینگ
  • کوچینگ رهبری
  • کوچینگ اجرایی
  • کوچینگ سازمانی
  • کوچینگ عملکرد
  • کوچینگ شغلی
  • کوچینگ فروش
  • کوچینگ کارکنان
  • کوچینگ مهارت

نوع دیگری از کوچینگ نیز وجود دارد که در هیچ‌کدام از این دو دسته جای نمی‌گیرد و آن «سلف کوچینگ» است. در ادامه درباره سلف کوچینگ و چند نوع از مهم‌ترین انواع کوچینگ بیشتر می‌خوانید.

انواع کوچینگ کدام است؟

لایف کوچینگ یا کوچینگ زندگی

کامل‌ترین و اولین نوع کوچینگ، لایف کوچینگ است. لایف کوچینگ تمامی جنبه‌های درونی و بیرونی زندگی فرد را در برمی‌گیرد؛ از افزایش اعتمادبه‌نفس تا بهبود رابطه زناشویی. به‌جرئت می‌توان گفت که لایف کوچینگ مادر همه کوچینگ‌ها است.

لایف کوچینگ به فرد کمک می‌کند تا از «آنچه هست» به «آنچه می‌خواهد باشد» تغییر کند. وقتی حرف از «آنچه می‌خواهد باشد» می‌زنیم، مجموعه‌ای از چیزها است که فرد قصد به دست آوردن آن‌ها را دارد. لایف کوچ به فرد کمک می‌کند تا «آنچه می‌خواهد باشد» را که همان هدف اوست، پیداکرده و بهترین راه برای رسیدن به آن را پیدا کند.

کوچینگ فردی

کوچینگ فردی را با نام‌هایی مانند کوچینگ رشد فردی، کوچینگ توسعه فردی و کوچینگ تحول فردی نیز می‌شناسند. کوچینگ فردی شباهت بسیاری با لایف کوچینگ دارد؛ کوچینگ فردی قرار است تا زندگی شخصی افراد را به دلخواه آن‌ها تغییر دهد.

تفاوت کوچینگ فردی و لایف کوچینگ در این است که جلسات کوچینگ فردی تنها به‌صورت انفرادی برگزار می‌شود و همچنین معمولاً دوره کوچینگ فردی با هدف مشخصی برگزار می‌شود و با رسیدن به آن هدف، دوره پایان میابد.انواع کوچینگ کدام است؟

بیزینس کوچینگ یا کوچینگ کسب‌وکار

بیزینس کوچینگ یا کوچینگ کسب‌وکار، مشهورترین نوع کوچینگ است که غالباً تعریف درستی از آن ارائه نمی‌شود. کوچینگ کسب‌وکار به مدیران کسب‌وکار کمک می‌کند تا بتوانند دید کامل‌تری نسبت به بیزینس خود داشته باشند. بیزینس کوچینگ کمک می‌کند تا یک کسب‌وکار استراتژی خود را شناخته و بتواند با تکیه‌بر داشته‌های موجود خود برای دستیابی به آن‌ها به یک راهکار برسد.

بیزینس کوچینگ کمک می‌کند تا کسب‌وکارها بتوانند از قابلیت‌های فعلی خود حداکثر استفاده را کرده و با تکیه‌بر امکانات موجود خود به سود بیشتر دست پیدا کنند. کوچینگ کسب‌وکار کمک می‌کند تا از دل کسب‌وکار خود بتوانید مشکلات خود را پیداکرده و با استفاده از پتانسیل‌های کسب‌وکار خود، بهترین راه‌حل را برای رفع آن مشکلات بیابید.

سلف کوچینگ

سلف کوچینگ به معنی کوچینگ خویشتن است؛ یعنی فرد بتواند خود را کوچینگ کند. در سلف کوچینگ فرد «کوچ» خود است. برای سلف کوچینگ کردن باید به چنان مهارتی دست پیدا کنید که بتوانید در شرایط مختلف نگاهی از بالا و بدون قضاوت و احساسات به خود و شرایط خود داشته باشید. این توانایی و مهارت بسیار ارزشمند است و در تمامی مراحل زندگی، چه در جنبه‌های شخصی و چه در جنبه‌های شغلی به فرد کمک بسیاری می‌کند.

دوره‌های آموزش سلف کوچینگ برای این تشکیل می‌شوند که بتوانند افراد را به توانایی سلف کوچینگ برسانند. در کلاس‌های آموزش سلف کوچینگ که معمولاً به‌صورت گروهی برگزار می‌شود، ابتدا مدرس دوره که یک «کوچ» است، شرکت‌کنندگان را کوچینگ می‌کند و به خودشناسی لازم برای سلف کوچینگ می‌رساند. گام دوم این کلاس‌ها نیز آموزش تکنیک‌های سلف کوچینگ است.

کدام‌یک از انواع کوچینگ مناسب شما است؟

تا اینجا درباره انواع کوچینگ خواندید، اما شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که بهترین نوع کوچینگ مناسب شما کدام است. باید گفت که برحسب نیازهای خود می‌توانید نوع کوچینگ موردنظر خود را انتخاب کنید. اگر به دنبال پیشرفت در کار خود هستید، باید یکی از انواع بیزینس کوچینگ را انتخاب کنید و اگر در زندگی شخصی خود نیاز به رشد دارید، باید یکی از انواع لایف کوچینگ را انتخاب کنید.

توصیه ما برای تحول و رشد در زندگی شخصی استفاده از جلسات و دوره‌ های کوچینگ حضوری و آنلاین پریسا موسائی است که شامل دوره‌های لایف کوچینگ، کوچینگ فردی و آموزش سلف کوچینگ است. همین حالا می‌توانید با جست‌وجوی عبارت «کوچینگ پریسا موسائی» تحول را در زندگی خود آغاز کنید.

منبع : https://parisamousaei.com


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس