کد خبر 1182685
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۷
بازرسان آژانس

از امروز شمارش معکوس برای کور کردن چشم آمریکا در تأسیسات هسته‌ای و غیرهسته‌ای ایران آغاز خواهد شد. اتفاقی که شاید برای آمریکا دردناک‌تر از غنی‌سازی ۲۰ درصد باشد.

به گزارش مشرق، سید محمدعماد اعرابی طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۰ (۲۴ شهریور ۱۳۹۹) در تبلیغات انتخاباتی‌اش با انتقاد از ترامپ به دلیل خروج از برجام، در دفاع از این توافق توصیف جالبی به کار برد: «توافقی که چشم و گوش را در درون برنامه هسته‌ای ایران قرار می‌داد.» ‌اشاره بایدن به رژیم بازرسی‌های ویژه‌ای بود که ایران در توافقنامه برجام اعمال آن را پذیرفته بود. بازرسی‌هایی که بی‌شک «پروتکل الحاقی» یکی از اجزای اصلی آن به حساب می‌آمد.

ایران پیش‌تر یک‌بار در زمان ریاست آقای روحانی بر تیم مذاکراتی طی سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را پذیرفته بود ولی علی‌رغم پذیرش این پروتکل و حتی تعلیق غنی‌سازی، طرف‌های غربی با عهدشکنی پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دادند و در نتیجه ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد. اما یک بار دیگر ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ در توافق لوزان که چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) را تعیین می‌کرد، مذاکره‌کنندگان ایرانی اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را در کنار دیگر ساز و کارهای نظارتی پذیرفتند.

رژیم بازرسی‌هایی که طی توافق لوزان برای ایران در برجام در نظر گرفته شده بود آن‌قدر گسترده و منحصر به فرد بود که «جاش ارنست» سخنگوی وقت کاخ سفید ۳ می‌ ۲۰۱۵ (۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴) در کنفرانس خبری خود گفت: «بازرسی‌هایی که بر اساس توافق هسته‌ای احتمالی از تاسیسات اتمی ایران انجام خواهد شد، در تاریخ بی‌سابقه است.» پس از انعقاد برجام در ۲۳ تیر ۱۳۹۴ «باراک اوباما» رئیس‌جمهور وقت آمریکا طی مصاحبه‌ای با نشریه «فوروارد» درباره این بازرسی‌ها گفت: «بر اساس مفاد توافق... یک ساز و کار بی‌سابقه راستی‌آزمایی و بازرسی را برقرار کرده‌ایم که ما را قادر می‌سازد تا بر کل زنجیره تولید هسته‌ای ایران آگاهی یابیم.» اوباما هفت ماه بعد در مقاله‌ای که برای «واشنگتن‌پست» نوشت بار دیگر از بازرسی‌های اعمال‌شده بر ایران در برجام به عنوان برگی برنده‌ سخن گفت: «ایران اکنون تحت جامع‌ترین رژیم بازرسی‌ای قرار گرفته که تا کنون برای نظارت بر یک برنامه هسته‌ای [درباره آن] مذاکره شده است.»

اما بازرسی «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» از ایران چرا این‌قدر برای «آمریکا» مهم بود؟ مسلما پاسخ این سؤال نگرانی از تسلیحات اتمی ایران نمی‌تواند باشد چون نهادهای اطلاعاتی آمریکا در پایان سال ۲۰۰۷ ارزیابی خود از برنامه هسته‌ای ایران را این‌طور اعلام کردند: ایران دارای سلاح هسته‌ای نیست و قصدی برای توسعه تسلیحات هسته‌ای ندارد. این برآورد در سال ۲۰۱۱ نیز تأیید شد.

پس شاید بهتر باشد پاسخ این سؤال را در ارتباط ویژه میان «بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» و «آمریکا» جست‌وجو کنیم. ۱۰ آگوست ۲۰۱۲ «جی کارنی» سخنگوی وقت کاخ سفید در کنفرانس خبری‌اش گفت: «ما «چشم» داریم و می‌توانیم برنامه [هسته‌ای] ایران را مشاهده کنیم.» وقتی خبرنگار منظور او را درباره «چشم» پرسید، کارنی گفت: «بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آنها آنجا هستند.» آن روزها خبری از پروتکل الحاقی یا برجام نبود و تنها بازرسی‌های متعارف آژانس از ایران انجام می‌شد اما ظاهرا آمریکایی‌ها روی بازرسان آژانس با همین دسترسی متعارف و محدود هم حساب ویژه‌ای باز کرده بودند.

دو هفته پس از امضای برجام در وین «ارنست مونیز» وزیر انرژی وقت آمریکا و یکی از اعضای گروه مذاکره‌کننده آمریکا در مقاله‌ای برای نشریه «فوروارد» رابطه بازرسان آژانس با آمریکا را کمی بیشتر توضیح داد: «از سال ۱۹۸۰، ما همه بازرسان آژانس را در آزمایشگاه ملی لوس‌آلاموس تربیت کرده‌ایم. ما برای آنها ده‌ها دوره آموزشی برگزار کرده و اطمینان حاصل ‌کردیم که آنها از پیشرفته‌ترین تجهیزات و ابرازهای الکترونیکی برخوردار هستند که اکثر آنها هم ساخت خود ما است.»

در واقع بازرسان آژانس را می‌شد منابع اطلاعاتی آمریکا در داخل خاک ایران به حساب آورد که با استناد به پروتکل الحاقی و برخی مفاد نظارتی برجام می‌توانستند به بهانه برنامه هسته‌ای درخواست بازرسی(حتی سرزده) از هر مکان(Place)، خاستگاه(Site)، جایگاه(Location) یا تأسیسات(Facility) در ایران را ارائه و آنجا را با ابزارهای خود مورد بازدید قرار دهند. بر همین اساس بود که «اندیشکده بروکینگز» بازرسی‌های ویژه برجام را فرصتی تازه برای ایالات متحده خواند و طی یادداشتی از «جاشوا رونر» استاد دانشگاه ساوترن متدیست آمریکا، مطرح کرد: «حضور بازرسان فرصت‌های جدیدی برای جمع‌آوری اطلاعات فراهم خواهد کرد. نه تنها سازمان‌های اطلاعاتی از گزارش‌های بازرسی درباره برنامه هسته‌ای ایران سود خواهند برد، بلکه آزاد خواهند بود که دیگر حوزه‌های علمی و زیرساخت‌های صنعتی ایران را نیز بررسی کنند.»

در دسترس قرار گرفتن حجم وسیعی از اطلاعات حساس ایران برای سرویس‌های اطلاعاتی غربی به خصوص آمریکا از این طریق چندان دور از ذهن نبود. با این حساب رضایت «جان برنان» رئیس‌ سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(CIA) در زمان اوباما از مذاکره‌کنندگان آمریکایی کاملا منطقی به نظر می‌رسید.

برنان ۸ آوریل ۲۰۱۵ (۱۹ فروردین ۱۳۹۴) در «انستیتو سیاست دانشگاه‌ هاروارد» گروه مذاکراتی آمریکا را به خاطر دستیابی به برنامه جامع اقدام مشترک با ایران و برخی مفاد آن از جمله بازرسی‌ها ستود و گفت: «من مطمئنا از اینکه ایرانیان در این توافق با بسیاری چیزها موافقت کردند خشنود و غافلگیر شدم...درباره رژیم بازرسی‌ها فکر می‌کنم [آن] کاملا غافلگیرکننده و بسیار خوب است.»

استفاده آمریکا از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و یا سازمان ملل در جهت منافع خود اتفاق تازه‌ای نبود. آمریکا سال‌ها پیش از این دستگاه شنودی در تجهیزات بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در برنامه «کمیته ویژه سازمان ملل»(UNSCOM) برای خلع سلاح عراق طی سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۹ فعالیت می‌کردند، کار گذاشت.

«اسکات ریتر» یکی از بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل پس از اطلاع از این اقدام استعفا داد. او همچنین دست به افشاگری زد و گفت حساس‌ترین اطلاعات به دست آمده از این عملیات شنود به جای آنکه در برنامه «آنسکام» خرج شوند تحویل دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا می‌شدند و گاهی حتی برای تحلیل به اسرائیل فرستاده می‌شدند. «ریتر» پس از مشخص شدن چارچوب برجام در توافق لوزان و پذیرش داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران طی مقاله‌ای برای نشریه «لندن ریویو» خطاب به ایران نوشت که نباید «بازرسی‌های سرزده» را بپذیرد. او توضیح داد که هر بازرسی سرزده به مثابه یک عملیات نظامی است و خاطره‌ای از دوران فعالیتش به عنوان بازرس سازمان ملل نقل کرد: «سال ۱۹۹۱ سیا(CIA) از طریق دو عراقی اطلاعاتی به دست آورد که اسناد مهمی در مکان‌هایی از بغداد پنهان شده‌اند. یک تیم بازرسی مشترک آنسکام و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با عجله آماده شدند، برنامه‌ریزی این مأموریت نه توسط بازرسان بلکه توسط CIA انجام شد.... تیم توسط یک بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نام «دیوید کی» هدایت می‌شد اگرچه این عملیاتِ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نبود بلکه یک عملیات آمریکایی بود. معاون سربازرس که یک دیپلمات آمریکایی به نام «باب گالوچی» بود، اکثر اسناد را در اختیار گرفت.» در جریان برنامه آنسکام به همراه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی «۷ سال»، «۲۵۰ بازرسی» از عراق به عمل آمد.

اکنون شاید شگفت‌زده شوید وقتی بدانید تنها در «یک سال» گذشته در چارچوب برجام «۴۰۰ بازرسی» از ایران به عمل آمده است. این خبری بود که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰ (۹ مهر ۱۳۹۹) در مصاحبه با نشریه «اشپیگل» آلمان گفت: «رژیم بازرسی گسترده‌ای داریم. سال گذشته بیش از ۴۰۰ بازرسی در ایران داشتیم... تیم‌های ما همیشه و هر ۳۶۵ روز سال آنجا هستند.» با اطمینان می‌توان گفت برنامه هسته‌ای ایران شفاف‌ترین اقدام هسته‌ای در طول تاریخ فعالیت‌های هسته‌ای در جهان بوده است. شهریور ۱۳۹۹ «محمدجواد ظریف» پس از دیدار با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر همین نکته تأکید کرد و نوشت: «ایران به طور کامل شفاف بوده است. بیش از ۹۲ درصد از مجموع بازرسی‌های بین‌المللی آژانس در ایران انجام شد.» اما این حجم بی‌سابقه بازرسی‌ها از یک کشور در کنار توقف بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای ایران باز هم مثل تجربه سال‌های ۸۲ تا ۸۴ با عهدشکنی طرف‌های غربی مواجه شد و نه «لغو» بلکه حتی «تعلیق» تحریم‌ها را هم به دنبال نداشت.

حالا دولت در چارچوب «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» که آذرماه ۱۳۹۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، هفته آینده به بخش عمده‌ای از رژیم بازرسی‌های ویژه برجام خاتمه خواهد داد. از امروز شمارش معکوس برای کور کردن چشم آمریکا در تأسیسات هسته‌ای و غیرهسته‌ای ایران آغاز خواهد شد. اتفاقی که شاید برای آمریکا دردناک‌تر از غنی‌سازی ۲۰ درصد باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 19
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    50 0
    نباید بدون دریافت خسارت بابت چهار سال گذشته، مفت و مجانی به برجام بازگردید.
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
      7 1
      خدا یا شکرت دمت گرم دکتر قالیباف عزیز خیلی باحالی
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    15 2
    جناب رئیس فرمودن که هیچ بازرسی قرار نیست اخراج شه!!!!!
  • فرهاد ES ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    36 0
    غرب فقط به دنبال خلع سلاح کشورهای خاورمیانه و چپاول آنها است و نباید بهش ذره ای اعتماد کرد.
  • یک جانباز IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    42 0
    آمریکا خیالش جمع است و هیچ نگرانی ندارد و اگر حرفهای ژورنالیستی میزنند برای سرگرم کردن ما است چون عوامل نفوذی زیادی دارند تا گذارشات را بدهند خدا ما را از دست این خیانتکاران راحت کند
  • SE ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    32 0
    این آموزش دکترا در دانشگاه های غربی چه بلایی بر سر سیاسیون انقلابی آورده؟!
  • IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    33 0
    اکنون شاید شگفت‌زده شوید وقتی بدانید تنها در «یک سال» گذشته در چارچوب برجام «۴۰۰ بازرسی» از ایران به عمل آمده است./// پس تاحالا آمریکا و اسرائیل هر اطلاعاتی را که لازم داشتن بدست آوردن. دیگه بود و نبود پروتکل الحاقی براشون فرقی نداره.بهیچوحه نباید زیربار این پروتکل می رفتیم.
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    29 13
    البته برا نوکراشون دردناک تره
  • محمد IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    24 0
    سلام واقعا ننگه برا هر ایرانی اصلا الحاقی باید حذف واز سازمان خارج شیم ومذاکره خواستند همان هم باید اسراعیل و کشورهای غربی انجام دهند اول اسراعیل راستی آزمایی بعد کشورهای همسایه ایران :بعد غربیها
  • مهرناز IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    18 0
    کورکنید چشم شیطان را " ریشه های جاسوسی امریکا " انگلیس واسرائیل را ریشه کن کنید " تاکشورمان ایران دراینده هم برای فرزندان ایران " بااطمینان خاطر درمسیر استقلال " ادامه بدهد.
  • محمدایوب IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    22 0
    کمی تحقیق شود شاید این نوکران غربگدا به امریکاییها اجازه داده باشن دراطاق خوابهایشان هم دوربین نصب کرده باشن چون غربگداها وقتی وطن را در اختیار آنان قرار دادند. وان وطن پرست غیور فریاد میزد وطن ناموس ما مردم ایران است خود حدیث مفصل بخوان
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    24 0
    واقعا چرا چنین سطحی از خیانت در ایران انجام شد؟
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    21 0
    کور کردن چشم شیطان بزرگ
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    18 0
    برجام یک خیانت بزرگ به کشور بود که هنوز بعدها ابعاد آن مشخص می‌شود
    • شهروند. IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
      9 0
      برجام =گرسنگی مردم ایران
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    16 0
    شما مسکن بسازید بدید مردم مردم پشتتون هستن
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
      15 0
      احمدی نژاد که می ساخت بی لیاقت ها 8 سال خودتون رو معطل شیاطین کردین حقتونه خونه متری 50 میلیون
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    24 0
    بازرس آژانس ( جاسوس غرب و اسرائیل ) بیرون کنید این جاسوس ها رو که موجب زیان این ملت و این سرزمین بوده اند .. خداقوت و سپاس
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    16 1
    مرگ بر آمریکا... مرگ بر اسرائیل
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    21 0
    هر چه انسان ضعیف تر باشد توسری خور تر می شود. برو قوی باش چو شیر ژیان نه خود را فکن چون روباه پیر . علت این همه پر روئی و زیاده خواهی استکبار ضعف دولت نالایق و وابسته به امریکا کشور خودم است. اگر روحانی کلیدش بکمک امریکا نمی چرخیدو همه امید و تدبیرش برجام بد فرجام نبود. و اگر روحانی به توان و دانش داخلی توجه می کرد و اگر روحانی بجای چانه زدن بیخودی با امریکا با دوستان قرار داد های امنیتی و سیاسی و تولیدی و0000 می بست و ورود ومعامله هر گونه کالا و0000 را از استکبار ممنوع می نمود. امروز ایران برای خود قدرتی بود و امریکا جسارت هیچ غلطی را نداشت
  • تقی IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    0 20
    کور کردن امریکا و سوختن مردم مفلوک ایران
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    7 0
    به نظرم اون روز باید بگیم "امروز یک آبروریزی برای کشورهای غربی بود که نخواستند روی عهدشان بمانند و نتوانستند از یک توافق ارزشمند بین المللی حراست کنند. دیگر چه کسی می تواند به آنها اعتماد کند و در آینده با چه رویی به سایر کشورها خواهند گفت تا به آنها اعتماد کنند"
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    11 0
    خود شیطان بزرگ را میزنیم ناکار میکنیم
  • اسحق رستمی IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    20 1
    قبول بازرسی ونصب دوربین درتاسیسات هسته وحساس کشور برعهده حاکمیت بوده وشورای امنیت ملی یک حزب یاوابسته به گروه نبوده ونقش آن براساس تامین امنیت کشور وباید جوابگو باشند.
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    39 0
    چرا دولت روحانی این پروتکل وپذیرفته که از همه جا به این راحتی بیان وبازرسی کنن اگه ایران اینو از انها میخاست قبول میکردن ما چند شهید هسته ای در این راه دادیم چرا روحانی ایران رو با خاک یکسان کرده قرار نیست جنگ بشه وبا بمب همه جا رو خراب کنند همین جوری هم روحانی با این اقداماتش ایران رو با خاک یکسان کرده هیچوقت هم درست نمیشه مگه به امریکایی صهیو نیستی میشه اعتماد کرد مگه نشنیدین به بعضی از ادمها رو بدین سوء استفاده میکنه اینا هم همین طورین هر چقدر بهشون رو بدین بیشتر میخوان سواری بگیرن واقعا متاسفم برای اونهایی که به این اقا رای دادن
  • سهیل IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    13 0
    آفرین ..همه بازرسان هم باید اخراج شوند.
  • Meysam IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    9 1
    اگه ایران بمب هسته ای داشت قول میدادم کشورهای منطقه از جمله اسرائیل و اروپا از ترس امریکا رو مجاب میکردن تا تحریم هارو ورداره
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    7 0
    چه فایده؟ با اینهمه بازرسی آنها اطلاعات سانت به سانت تاسیسات و فرد به فرد افراد آنجا را دارند. وقتی اجازه ندیم ادامه بدهند شروع می کنند ترور کنند
  • IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    1 0
    تمام توان باید در برابر دشمن به کار بگیریم مطابق قران، ان شالله به زودی اورانیوم فلزی تبدیل به سلاح هسته ای بشه،
  • DE ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    0 0
    امیدوارم چشم غرب پرست ها باز بشه و بفهمند که در غربی که ازدواج با محارم آزاد است هیچ چیز صحیحی وجود ندارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس