کد خبر 1179885
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۶
عزت نفس نمایه

برخی از عادت های نادرست منجر به کاهش عزت نفس در شما خواهند شد.

به گزارش مشرق، تحقیقات نشان داده‌اند که وقتی عزت نفس پایینی دارید، بسیار بیشتر از هر زمان دیگری مستعد افسردگی هستید. زیرا افکار منفی شما در مورد خودتان می‌توانند به راحتی به افکار منفی درباره هر چیزی در اطراف‌تان بدل شوند و کم کم به یک جریان منفی وارد خواهید شد که بیرون آمدن از آن بسیار سخت است و مستقیماً منجر به کاهش عزت نفس و افسردگی می‌شود. در مطالب زیر ۵ عادت می‌بینید که سبب نابودی عزت نفس می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

چطور برای خود بیشتر ارزش قائل شویم؟

کمال گرایی

کمال‌گرایی به این معناست که شما استانداردهای بالایی (و اغلب غیرقابل تحقق) را برای خود تعیین می‌کنید. کمال گراها بسیار بیشتر با عزت نفس پایین و افسردگی، اضطراب و احساسات خود کم بینی دست و پنجه نرم می‌کنند. وقتی هدفی برای خود تعیین می‌کنید که بیشتر از توانایی‌تان است، شکست ممکن است سبب نابودی عزت نفس‌تان و متعاقبا بروز افسردگی در شما شود.

در حالی که باید یاد بگیرید شکست روشی معتبر و موثر برای یادگیری است. مردم از اشتباهات خود بهتر می‌آموزند. اگر دیگر از آن‌ها نترسید، خواهید دید که همه اشتباهات نابودکننده نیستند. روی هدف نهایی متمرکز شوید و به یاد داشته باشید که چیزهای مهمتری از رسیدن به کمال در همه چیز در زندگی وجود دارد.

نابودی عزت نفس؛ فرافکنی

این مورد در افرادی که از اضطراب، اعتماد به نفس پایین و افسردگی رنج می‌برند بسیار شایع است. وقتی عزت نفس پایین دارید، تصور می‌کنید که دیگران شما را همانطوری می‌بینند که خودتان می‌بینید. یا ممکن است مدام در این فکر باشید که همه در دل‌شان از شما متنفر هستند. این ناشی از ناامنی شما نسبت به خودتان است. اگر دیدید گرفتار چنین فکری شده‌اید، از خودتان بپرسید که آیا شما هم نسبت به شخصی که دوست دارید چنین طرز فکری دارید؟ نسبت به خودتان همان احساسی را داشته باشید که نسبت به دیگران دارید.

خشنود کردن دیگران

هرگز نمی‌توان همه را راضی نگه داشت، اما شخصی که دارای عزت نفس پایین است مطمئناً تمام تلاش خود را برای راضی نگه داشتن دیگران خواهد کرد. ترس از “نه” گفتن به مردم ناشی از ترس طرد شدن و رها شدن است. همیشه به یاد داشته باشید که خودتان را در اولویت قرار دهید. دوستان واقعی انتظار ندارند که شما همیشه درخدمت‌شان باشید. اگر سعی کنید همیشه همه را راضی کنید، دیگران از شما سوء استفاده خواهند کرد. نباید اجازه بدهید که خواسته‌های دیگران نسبت به خواسته‌های خودتان ارجح باشد. با این کار سبب نابودی عزت نفس خود خواهید شد.

حس گناه

هرکسی اشتباه می‌کند. همه در مقطعی از زندگی خود شکست می‌خورند. افرادی که دارای عزت نفس پایین و افسردگی هستند، سخت‌تر می‌توانند از حس گناه و شکست عبور کنند. ممکن است وسوسه شوید دائماً خود را سرزنش کرده و اشتباه‌تان را به خودتان یادآوری کنید. با ادامه این روند، باور خواهید کرد که مشکل شما هستید و ارزش خود را پایین می‌آورید. بیاموزید که خود را ببخشید. شما به اندازه دیگران سزاوار بخشش هستید و لیاقت این را دارید که با خود مهربان باشید. باعث نابودی عزت نفس خود نشوید!

 پشیمانی

زندگی در گذشته هرگز به نفع کسی نبوده‌است. نمی‌توانید دائماً به کارهایی که اشتباه انجام داده‌اید یا شکست‌های‌تان فکر کنید. گذشته، گذشته است و اکنون نمی‌توانید برای تغییر آن کاری انجام دهید. به دام انداختن خود در پشیمانی و اتفاقات گذشته، نتیجه‌ای جز نابودی عزت نفس ندارد. باید اتفاقات مثبت وموفقیت‌های‌تان را به خود یادآوری کنید. بپذیرید که زندگی فقط سیاه و سفید نیست. هم بالا دارد و هم پایین. در نهایت، یاد بگیرید که به آینده امیدوار باشید و در زمان حال زندگی کنید، زیرا هر چقدر هم که تلاش کنید، گذشته را نمی‌توان تغییر داد!

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شیرازm IR ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    7 3
    ودراخرشخصیتی همچون اصلاح طلبان ازادم شکل میگیره اگه این 5عادت راداشته باشه ادم.یامزدورمیشه یابزدل وتسلیم پذیر یا غلام حلقه بگوش دشمن.. وخصیصه ی دیگه اینجورادمهااینه ک مدام اسم مذاکره بادشمن میارن.. نتیجش برجام و..
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      0 0
      دوستان نظر دهنده چی به چی ربط دادند!!!!!!
  • IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    7 1
    همین چیزها رو داش حسن خونده که قیمت خیار رو به موز رسوند.
  • امید IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    1 3
    اصلا چیزایی ک گفتین ربطی ب عزت نفس ندارن شاید ب افسردگی ربطی داشته باشن ولی اصلا تاثییری تو عزت نفس نمیتونن داشته باشن جز مورپ راضی نگاه داشتن همه..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس