کد خبر 1179051
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: برخلاف برخی امیدواری‌ها در داخل و خارج از ایران مبنی بر بازگشت سریع و بدون پیش‌شرط دولت بایدن به برجام، تاکنون نشانه‌هایی خلاف آن مشاهده شده است. در حالی که ابتدا آمریکا از این توافق خارج شده، بلینکین وزیر خارجه این کشور در اولین نشست خبری‌اش گفت ابتدا ایران باید به تعهداتش بازگردد. موضعی که در مصاحبه اخیر بایدن نیز به نوعی تکرار شد. دلایل عدم تعجیل آمریکا درباره برجام را می‌توان در موارد زیر برشمرد:

 اختلاف‌نظر در تیم بایدن

به روایت گزارش اخیر «گروه بحران» در پنج‌سالگی برجام، درون تیم سیاست خارجی بایدن نسبت به نوع مواجهه آمریکا اختلاف‌نظر وجود دارد. برخی معتقدند باید تنها بخشی از تحریم‌ها لغو شود و رفع سایر تحریم‌ها مشروط به امتیازدهی ایران در مذاکرات غیربرجامی گردد. اما بعضی مخالف این رویکرد هستند.

فشارهای جمهوری‌خواهان

دولت بایدن علاوه بر اختلافات داخلی، با مخالفت‌های جمهوری‌خواهان و جناح «بازها» در آمریکا نیز برای بازگشت به برجام مواجه است. از جمله می‌توان به نامه 50 نماینده مجلس به بایدن برای عدم بازگشت به توافق هسته‌ای اشاره کرد.

 در انتظار انتخابات ایران

می‌توان فرضیه دیگری را نیز متصور بود که دولت آمریکا در انتظار برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و استقرار دولت بعدی است. زیرا گمان می‌کنند که گفتگو با دولتی که رو به پایان است، پایداری چندانی نخواهد داشت.

 مذاکره با متحدان

احتمالاً دولت بایدن پیش از بازگشت به برجام قصد دارد در گفتگو با متحدان اعم از دولت‌های اروپایی و برخی بازیگران منطقه‌ای غرب آسیا، اجماع نسبی درباره راهبرد آمریکا نسبت به برجام و دیگر پرونده‌های اختلافی با ایران ایجاد کند.

 به نظر می‌رسد اعلام برخی مواضع از سوی ایران که نوعی نیاز به تعجیل در بازگشت آمریکا ارزیابی می‌شود، نه‌تنها سبب تسریع در بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای نخواهد شد، بلکه سبب تعلل بیشتر دولت آمریکا با توجه به اعلام نیاز از سوی ایران می‌شود.


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    12 3
    شاید این دلایل تا حدودی درست باشد اما دلیل اصلی عدم تعجیل بازگشت آمریکا به برجام اعلام بازگشت پذیری ایران به تعهدات خود است آنها استدلال می کنند به هر حال بازگشت ایران به تعهدات برجام نقد است چرا عجله کنند هم زمان فشار به ایران بیشتر خواهد بود هم سر حوصله بهترین گزینه ها را مقابل ایران رو خواهند کرد از همه مهمتر هر چه ایران در دوره کاهش تعهدات هزینه کرده با بازگشت به برجام دود هوا خواهند شد اعلام برگشت پذیری به تعهدات برجام توسط ایران بزرگترین اشتباه بود
  • شهباز IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    1 1
    کاملا متین و نزدیک بە واقعیت است اونا وقتی دیدن قند در دل مسوولین سادە اندیش ما آب میشە نیاز شدید ما رو دیدند و از این نیاز بە عنوان تنبیە و طعمه استفاده می کنند شاید به نتیجه برسند عاقلانه هم هست اگر ما هم بجای اونا بودیم به راحتی تسلیم نمی شدیم
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    1 0
    بجز غربگرایان در ایران کس دیگری خواهان تعجیل در برگشت آمریکا به برجام نیست،، دولت به مصوبه مجلس به طور دقیق عمل میکنه و همه چی هم درست میشه و البته در نوع مدیریت هم باید تجدید نظر بشه
  • Jav IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    2 0
    آمریکا زمانی که از برام خارج شد دولت چند سال معطل کرد والان برای بازگشت به برام دست و پاچه، ما فقط چوب بی تدبیری دولت رو میخوریم، الان هم باید دولت اعلام کنه در 3 اسفند همه پروتکل الحاقی و بازرسی از نیروگاه ها تمام میشه و از برجان وتوافق دوباره خبری نیست.
  • حیدری راد IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    2 0
    سگ زرد برادر شغاله مسئولین کشور به امید غرب نمانند و کار خود را با برنامه انجام دهند امریکا مجبور است به برجام برگردد
  • IR ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
    2 0
    شعار اقا امام حسین ع هیهات من الذله کو گوش شنوا وچشم بینا مرگ برضدولایت فقیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس