حسین دهقان: سیاست‌های دولت بایدن شبیه به تیم ترامپ است

حسین دهقان وزیر دفاع سابق ایران در مصاحبه با یک روزنامه انگلیسی اعلام کرد، مواضع دولت جو بایدن به ویژه در قبال ایران، شبیه به مواضع دولت دونالد ترامپ است.

به گزارش مشرق،  حسین دهقان در مصاحبه با گاردین اعلام کرد که آمریکا در موضعی نیست که برای ایران در رابطه با بازگشت به تعهدات برجامی شرط تعیین کند.

روزنامه «گاردین» در صفحه اینترنتی خود گزارشی درباره مصاحبه‌ با وزیر دفاع سابق ایران منتشر کرد و در آن نقطه نظرات او درباره سیاست‌ خارجی دولت جدید آمریکا را جویا شد.

در ابتدای گزارش گاردین آمده است: «تنها فردی که تاکنون نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ماه ژوئن (۲۸ خرداد ۱۴۰۰) اعلام کرده است، جو بایدن را متهم کرد که ادامه دهنده سیاست‌های خارجی دونالد ترامپ است و هشدار داد، تهران در حال آماده شدن برای انجام اقدام‌های تلافی جویانه به منظور مجبور کردن ایالات متحده به تغییر روش دیپلماتیک این کشور است».

به روایت این روزنامه، حسین دهقان در این مصاحبه اعلام کرد، واشنگتن در جایگاهی نیست که برای بازگشت ایران به برجام شرط و شروط تعیین کند و همچنین خواستار این شد که درباره عدم خروج دوباره ایالات متحده از برجام، ضمانت‌هایی‌ داده شود.

وزیر دفاع سابق ایران گفت: «دولت بایدن درباره دیپلماسی، چندجانبه گرایی و تعامل در صحنه بین‌المللی و همچنین بازگشت به تعهدات بین‌‍المللی حرف زد اما ما هنوز شاهد هستیم سیاست‌های دولت منتخب جدید همان سیاست‌های تیم ترامپ است: برنداشتن تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران، تداوم بستن دسترسی ایران به درآمدهای نفتی در بانک‌های خارجی آن هم در حالی که به این پول برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا نیاز است. در مجموع این به معنای ادامه ترامپیسم در روابط بین‌المللی است».

دهقان اعلام کرد که ایران از ۱۹ فوریه (اول اسفندماه) به دنبال تغییر مسیر دیپلماسی خود خواهد رفت؛ تاریخی که طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی ایران، برخی دسترسی‌های بازرسان سازمان ملل به مراکز هسته‌ای این کشور محدود می‌شود.

وزیر دفاع سابق ایران همچنین تاکید کرد، ایران جبران خسارات و دریافت غرامت بابت تاثیرات تحریم‌های ایالات متحده را خواستار خواهد شد.

به نوشته گاردین، حسین دهقان برخی گمانه‌زنی رسانه‌های غربی درباره احتمال بازگشت همزمان ایران و آمریکا به پایبندی کامل به تعهداتی برجامی در ازای برخی اقدامات محدود واشنگتن از قبیل رفع موانع دستسری تهران به وام از صندوق بین‌المللی پول را رد کرد.

وزیر دفاع سابق ایران به این روزنامه انگلیسی گفت: «ما می‌خواستیم که برای مبارزه با همه گیری کووید-19 وام بگیریم و تجهیزات پزشکی و دارو خریداری کنیم. این حق ما به عنوان یکی از پایه‌گذاران صندوق بین‌المللی پول است».

وی افزود: «رویکرد آمریکایی‌ها باعث شده که ملت ما به آنها اعتماد نکند به همین دلیل ما خواهان دریافت ضمانت‌هایی هستیم که آمریکایی‌ها یک بار دیگر توافق را نقض نکنند. آمریکایی‌ها در موضعی نیستند که برای بازگشتشان به میز مذاکره شرط بگذارند. آنها بودند که توافق را نقض کردند به همین دلیل برای بازگشت آنها به مذاکره، آنها ابتدا باید تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه ایران را بردارند و تعهداتشان را اجرا کنند. آن موقع، ما فرصت خواهیم داشت که درباره موضوعاتی از قبیل خسارات و هزینه‌هایی که به دلیل خروج آمریکا از برجام (به ایران) وارد شد، مذاکره کنیم».

این سیاستمدار ایرانی ضمن رد میانجیگری اروپا بین تهران و واشنگتن تاکید کرد که از زمان حضور خاویر سولانا در مقام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، فاقد هرگونه «هویت متمایز» از آمریکا شده است.

دهقان در این باره به گاردین گفت: «بگذارید کاملا شفاف حرف بزنم، اروپایی‌ها دیگر هیچ موضع‌گیری مستقلی از آمریکا ندارد».

وی در این مصاحبه با رد این موضوع که نامزدی او برای انتخابات ریاست جمهوری نشان‌دهنده افزایش نظامی‌گری در جامعه ایران است، به حضور وینستون چرچیل در انگلیس، ژنرال دوگل در فرانسه و دوایت آیزنهاور در آمریکا در عالی‌ترین مقام‌های غیرنظامی اشاره کرد.

وزیر دفاع سابق ایران در این باره گفت: «من فقط یک شخص نظامی نیستم، من یک فرد آکادمیک هستم و در مراکز غیرنظامی تدریس کرده‌ام و من در بسیاری از موضوعات اجتماعی و سیاست خارجی مشاور بوده‌ام».

دهقان در پاسخ به سوال گاردین درباره احتمال ایجاد روابط بهتر بین ایران و عربستان سعودی اینطور جواب داد: «ما متحدان ابدی و دشمنان همیشگی نداریم و منافع‌مان ابدی و همیشگی است و وظیفه ماست که این منافع را دنبال کنیم».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    0 0
    چقدر این حرفهای عضو سابق کابینه دولت اعتدال!!! بوی انتخابات می دهد
  • FR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
    2 0
    مصاحبه خوبی بوده است البته کاندیدای ما سردار سعید محمد است
  • علـی IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۵
    0 0
    ایها‌لناس! تصمیم‌گیرندۀ اصلی و همه‌کاره آمریکا، کارتل‌های ثروتمند و تریلیاردرهای صهیونیست‌ هستند!. جمهوری‌خواهان و دمکرات‌ها، اسباب‌بازی‌ای بیش نیستند و فقط فرامین گردانندگان اصلی رو گوش کرده و اجرا می‌کنند. ولاغیــــــــــر... حالا برخی دلشون به این خوشه که این بره اون بیاد صدسال دیگه هم بشینیم همینه که هست!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس