حضرت ام البنین (س) و مادران و همسران شهدا الگوی استقامت و ایثار

حضرت ام البنین (س) و مادران و همسران شهدا الگوی استقامت و ایثار برای جامعه کنونی هستند تا با درس گیری از آنها برای تربیت فرزندانی در طراز اسلام و انقلاب گام برداشت.

به گزارش مشرق، فرارسیدن ایام وفات حضرت ام البنین (س) اسطوره ادب و الگوی مادران و همسران شهدا در طول تاریخ اسلام، فرصت مناسبی است تا یکبار دیگر نقش ویژه مادران و همسران شهدا در تربیت فرزندان و همسرانی با روحیه جهاد و شهادت بررسی شود.

نقش ویژه مادران و همسران شهدا و جانبازان انقلاب اسلامی که از روزهای نخست شکل گیری نهضت امام خمینی (ره) آغاز شده بود، به جنگ تحمیلی رسید و تا امروز در مبارزه با گروه های تروریستی ادامه یافت؛ در تمامی این مقاطع تاریخی، مادران و همسران شهدا، همواره پشتیبان و مدافع کسانی بوده اند که در خط مقدم جنگ برای دفاع از ارزش‌های اسلامی تلاش کرده اند.

خبرنگار ایرنا برای تبیین گوشه‌ای از این استقامت‌ها و ایستادگی‌ها با چندتن از مادران و همسران شهدا گفت و گو کرده تا گوشه‌ای از مکارم و معالم روحی و معنوی آنها را در تربیت فرزندان و همسرانی در طراز اسلام و انقلاب برای جامعه کنونی ترسیم نماید.

مادران و همسران شهدایی که وقتی پای صحبت‌های آنها می نشینی بیش از همه چیز از اخلاص، از خودگذشتگی، نماز اول وقت و سایر فضیلت های اخلاقی می‌شنوی، فضیلت هایی که اگر در جامعه امروز ساری و جاری شود بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی کاهش می یابد.

شهید حجت اسدی دلبسته اهل بیت عصمت و طهارت شده بود

شهید حجت اسدی یکی از شهدای مدافع حرم قزوینی است که در سال ۹۴ در یک عملیات در نزدیکی حرم حضرت زینب (س) به شهادت رسیده است، از این شهید والا مقام به عنوان علمدار جبهه فرهنگی هم یاد می شود که نشان از مجاهدت‌ها و تلاش‌های ویژه او در زمینه‌های فرهنگی است.

مادر شهید مدافع حرم حجت اسدی با اشاره به مهمترین اصولی که در تربیت فرزندان خود به آن توجه کرده است، اظهار داشت: در تربیت شهید حجت اسدی از همان ابتدای بارداری سعی کردم معنویت را در خودم تقویت کنم و همواره به نماز اول وقت، شرکت در برنامه های مذهبی و گرفتن روزه که در آن ایام مصادف با فصل تابستان بود، مقید بودم.

صدیقه سیاه پوش با بیان اینکه از همان روزهای نخست که حجت به دنیا آمد حس عجیبی به او داشتم، گفت: به نظر من خداوند قبل از اینکه بخواهد به انسان فرزند یا ثروتی بدهد باید ظرفیت استفاده از آن را بدهد تا بدین وسیله بتواند آن را در راه خدا هزینه کند که من درباره این فرزندم همین حس را داشتم.

مادران و همسران شهدا الگوی استقامت و ایثار

وی افزود: در طول تربیت شهید حجت سعی می کردم که دلبسته اش نشوم، حسی که به نظر، خداوند متعال در وجود من نهادینه کرده بود و باعث شد او تبدیل به افتخار خانواده و ملت اسلام شود.

این مادر شهید اضافه کرد: در طول تربیت او سعی می کردم که همیشه حجت را به همراه خودم به مراسم مذهبی ببرم که خوشبختانه در این زمینه موفق عمل کردم و او دلبستگی شدیدی به اهل بیت عصمت و طهارت به ویژه حضرت زهرا (س) پیدا کرده بود.

سیاهپوش با بیان اینکه انسان دوست دارد فرزندی ایده آل را تربیت کند، اظهار داشت: در طول دوران کودکی و نوجوانی او همواره سعی کردیم که نکات لازم را به او گوشزد کنیم، هر چند که او راه خودش را انتخاب کرده و در اخلاص، نماز اول وقت و سایر فضیلت های اخلاقی زبانزد شده بود.

این مادر شهید گفت: خداوند سه موضوع نماز، احترام به پدر و مادر و جهاد را در اولویت قرار داده است که این شهید در تمامی این زمینه ها خاص و پیشرو بود.

وی افزود: افتخار می کنم که چنین فرزندی را تربیت کردم و امروز باعث سربلندی من و ملت ایران و اسلام شده است.

زوج های جوان با صداقت و درستی زندگی خود را به پیش ببرند

شهید مدافع حرم حمید محمدرضایی یکی از شهدای معروف قزوینی است که در سال ۹۴ در یک عملیات مستشاری به شهادت رسید ولی پیکرش مفقود شد تا اینکه در سال ۹۷ تفحص گردید و با حضور مردم خون گرم قزوین و شال تشییع و خاکسپاری شد.

همسر این شهید مدافع حرم درباره مهمترین ویژگی های او اظهار داشت: این شهید والامقام در وهله نخست دارای متانت و تواضعی مثال زدنی بود که نظر هر کسی را به خود جلب می کرد،او مبادی آداب بود و با همه از کوچک تا بزرگ با احترام و ادب برخورد می کرد.

نجمه رمضانی افزود: او همواره کم صحبت می کرد و هرگز نسنجیده و بدون فکر سخن نمی گفت، شنونده بسیار خوبی بود و هیچ گاه سخنان طرف مقابل را قطع نمی کرد.

مادران و همسران شهدا الگوی استقامت و ایثار

این همسر شهید با بیان اینکه ۲۵ سال با این شهید عزیز با نهایت محبت و تعامل زندگی کرده است، گفت: در اوایل زندگی مشترک با وجود اینکه سن کمی داشتیم ولی ایشان راهنمایی هایی زیاد و موثری برای تشکیل یک زندگی مطلوب داشت و اهل دروغ، ریا و چاپلوسی نبود.

رمضانی گفت: این شهید، پایه گذار یک زندگی براساس تفاهم، صمیمت، محبت عاقلانه و رفتار درست و صادقانه زیر سایه اهل بیت و قرآن بود و در تربیت فرزندان صالح، مدیریت معیشت، ابراز محبت به همسر و فرزندان، شنیدن مشکلات خانواده و کمک به رفع آنها تمام تلاش خود را به کار می گرفتند.

این همسر شهید درباره نقش همسران شهدا در مجاهدت‌های شهدا اضافه کرد: همواره زنان، زمینه اعتلای مردان را فراهم کرده اند و با صبر و شکیبایی و تحمل سختی ها فرزندان با ایمان و صالح را پرورش داده اند و در صورت نیاز آنها را روانه جبهه کرده اند.

وی افزود: اگر زنان و مادران شهدا نبودند دشمن در خاک وطن جولان می داد و امنیت و آسایش مردم را برای همیشه از آنها سلب می کرد.

رمضانی به زوج های جوان توصیه کرد: در آغاز زندگی سعی کنند صادق باشند و در چارچوب درستی و صداقت و دوری از دروغ و ریا سعی کنند که موازین اسلامی، دستورهای قرآن و بزرگان دین را در جهت اعتلای یک زندگی سالم به کار بگیرند.

این همسر شهید گفت: تجملات و خودنمایی، خوشبختی را به ارمغان نمی آورد درحالیکه زن و شوهر در کنار یکدیگر با مودت و محبت می توانند یک زندگی با آرامش و صمیمت را شکل داده و فرزندانی در طراز انقلاب اسلامی تقدیم جامعه کنند.

احترام به پدر و مادر، ویژگی مهم شهید شیری بود

شهید مدافع حرم ذکریا شیری یکی دیگر از شهدایی است که در سال ۹۴ در منطقه العیص سوریه به شهادت رسید و پیکر مطهر او تا امسال مفقود بود، درباره این شهید والا مقام کتابی تاثیر گذار و خواندنی به نام "کاش برگردی" منتشر شده است که به نقل از مادر این شهید به نگارش درآمده است.

مادر این شهید مدافع حرم اظهار داشت: در دوران طفولیت ذکریا همواره در نمازهای جماعت شرکت داشتم و در مراسم عزاداری امام حسین (ع) و شب قدر شرکت می کردم و تمام تلاشم این بود که بتوانم فرزندم را در آغوش اهل بیت عصمت و طهارت بزرگ کنم.

رقیه آقائی گفت: هنگامی که برای امام حسین (ع) اشک می ریختم به او شیر می دادم تا برکت سیدالشهدا در زندگی او ساری و جاری شود.

مادران و همسران شهدا الگوی استقامت و ایثار

وی افزود: در دوران نوجوانی با روش‌های ساده ای حلال و حرام را به او آموزش دادم و او را به سمت شرکت در مراسم مذهبی هدایت کردم که خوشبختانه مورد استقبال او هم قرار گرفت.

این مادر شهید اضافه کرد: ذکریا در طول زندگی خود، خیلی پیشرفت کرده بود و به اندازه ای برای پدر و مادر خود ارزش قایل شد که مورد رضایت خدا قرار گرفت و در راه اسلام و ایران به شهادت رسید.

آقائی اظهار داشت: خوشحالم که ذکریا زحمت های من را هدر نداد و حتی بعدها من را به مراسم مذهبی از جمله دعای کمیل و دعای ندبه برد.

وی با اشاره به ویژگی های شهید شیری گفت: شوخ طبع، اخلاق خوب، توجه به صله رحم، تمرکز بر یاری رساندن به محرومان و حساسیت در استفاده از بیت المال از مهمترین ویژگی های او بود.

رهاورد

امید است مادران و همسران جامعه با الگو گرفتن از مادران و همسران شهدا و از همه مهمتر حضرت امام البنین (س) که مادر و همسر شهدای بزرگ اسلام است بتوانند فرزندانی را تربیت کنند که در راه اسلام جانفشانی کنند و از ارزش‌های اسلام و انقلاب دفاع نمایند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس