مدافعان حرم - مدافع حرم

سال گذشته در روز دختر با همکاری بسیج ناحیه سلمان، مراسمی برای دختربچه‌های زیر 10 سال شهدای مدافع حرم در فرهنگسرای انقلاب برگزار کردیم که برنامه شادی بود.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - زهرا امامی مدیرعامل موسسه فرهنگی «رباب» است. او فرزند شهید دوران جنگ تحمیلی و همسر شهید مدافع حرم محمدحسین مرادی است. او یکی از دلایل تشکیل این موسسه را سختی‌هایی می‌داند که همسران شهدا متحمل می‌شوند ولی در اکثر موارد نادیده گرفته می‌شوند. تاکنون برنامه‌ها و مراسم‌ مختلفی را این موسسه برای همسران شهدای مدافع حرم برگزار کرده است. در ادامه صحبت‌های زهرا امامی درباره فعایت‌های این موسسه را می‌خوانید:

«رباب» یک موسسه فرهنگی است که سه سال است طرح آن ریخته شده است. ما به دنبال کارهای ثبت آن بودیم که خدا را شکر سال گذشته همین روزها بود که به ثبت رسید و مراحل اداری آن طی شد. این موسسه با هدف کار فرهنگی برای همسران شهدا و توسط خود همسران اداره می‌شود، چون یک موسسه مردم‌نهاد است.

به همسران شهدا کمترین توجه شده است

این طرح همان اوایل که شهدای مدافع حرم خیلی کمتر بودند، به ذهن بنده خطور کرد. در این راستا با چند نفر از خانم‌ها مشورت کردم. چند نفر از همسران شهدای مدافع حرم با نام‌های همسران شهید «ترک» که اولین شهدای مدافع حرم هستند، همسر شهید «مشجری»، همسر شهید «کارگر»  و همسر شهید «باغبانی» از اعضای هیات‌موسس شدند. من در ابتدا و قبل از تاسیس این موسسه در این فکر بودم که یک موسسه فرهنگی به نام شهید خودم تاسیس کنم و در این خصوص کارهایش را انجام دهم. همچنین درصدد بودم کارهای فرهنگی درخصوص شهدا انجام شود.

از طرفی چون پدرم جزء شهدای جنگ تحمیلی است، از همان دوران کودکی تا الان، موردی که در نظرم جلب توجه می‌کرد این بود که مراسم‌ که برای شهدای دفاع مقدس در این 30 سال گذشته برگزار شده، به این شدت یا شاید به این حد در رسانه‌ها و فضای مجازی بازتاب نداشته است. در کل قشری از ایثارگران که سختی کشیده‌اند، همسران شهدا هستند که کمترین توجه به آنها شده است. من مادر خود و دوستان مادرم را دیده‌ام. ما به خاطر شرایط زندگی‌ای که داشتیم اکثر دوستان و هم‌بازی‌هایم‌، فرزند شهید بودند. همچنین کسانی که با آنها رفت‌و آمد می‌کردیم، خانواده شهدا بودند. به همین خاطر انواع زندگی‌ها و مشکلات را در این باره دیده‌ام. ضمن اینکه همسران شهدا در سکوت و بی‌توجهی سختی کشیده و به پای بچه‌های خود پیر شده‌اند. می‌توانم بگویم سختی‌های آنها بیشتر از این دوره بوده است.

در یادواره‌های شهدا، همسران شهدا نادیده گرفته می‌شدند

برای تاسیس موسسه با یکی از آقایان صحبت کردم که در حال حاضر از اعضای موسسه هستند و بسیار زحمت می‌کشند. با مشورت با هم به این نتیجه رسیدیم که درخصوص خانواده‌های شهدا موسسه زیاد ثبت شده است. بنابراین می‌خواستیم کار را به نام کسانی شروع کنیم که سهم و نقش بزرگی در این راستا دارند ولی شاید کمترین توجه به آنها شده است و سختی‌هایشان خیلی شناخته شده نیست. دقت کردیم و متوجه شدیم در خیلی از مراسم که می‌خواهند از شهدا یاد کنند، وقتی منصوبان شهدا را نام می‌برند، بسیاری اوقات اسم همسر شهید در آخر است یا اینکه به‌طور کل از او یاد نمی‌کنند. این‌گونه شد که به ذهن ما رسید که برای همسران شهدا با کمک خودشان کار کنیم و در این باره کارهایی نیز انجام شده است.

مراسم روز دختر

سال گذشته در روز دختر با همکاری بسیج ناحیه سلمان، مراسمی برای دختربچه‌های زیر 10 سال شهدای مدافع حرم در فرهنگسرای انقلاب برگزار کردیم که برنامه شادی بود. مادران از این برنامه خیلی استقبال کردند، چون بچه‌های شهدای مدافع بیشتر در مراسمی دعوت می‌شوند که جو غم‌انگیز دارد و شادی در آن کمتر بوده و برای بچه‌ها خسته‌کننده است.

بسته‌بندی خشکبار برای رزمندگان جبهه مقاومت

یکی دیگر از کارهایی که سال گذشته انجام دادیم، مراسم «بسته‌بندی خشکبار» در معراج شهدای تهران بود. این کار برای رزمندگان جبهه‌های مقاومت توسط همسران شهدای مدافع حرم برگزار شد.

آینه‌های رباب

برنامه دیگری با نام «آینه‌های رباب» با کمک شهرداری منطقه 13 برگزار کردیم. این مراسم مختص تقدیر از همسران شهدای مدافع حرم بود. در این برنامه روایتگری و مداحی داشتیم. زمان تقدیر از همسران، هنگامی که بالای جایگاه قرار گرفتند، مراسم گل‌باران بر سر آنها انجام شد.

 مرثیه رباب

برنامه دیگری به نام «مرثیه رباب» در هفتم ماه محرم سال جاری در معراج شهدا با حضور همسران شهدای مدافع حرم برگزار شد. محور این مراسم، نقش همسری خانم رباب بود. بعد از این مراسم بود که بسیاری از همسران شهدا پیشنهاد دادند یک هیات به شکل ماهانه داشته باشیم.

رزق زائر

آخرین برنامه‌ای را هم که برگزار کردیم «رزق زائر» بود که قبل از شروع مراسم پیاده‌روی اربعین انجام شد.

در این مراسم آجیل مشکل‌گشا توسط همسران و خانواده‌های شهدای فاطمیون بسته‌بندی شد که این کار با همکاری گروه «به یاد ابو علی» صورت گرفت.

*روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس