بررسی دلایل کاهش 14 درصدی شاخص بورس/ خروج از تعادل با تزریق بی‌اعتمادی از سوی دولت

سایت نزدیک به حزب اعتدال و توسعه می‌گوید مقامات دولتی باید پاسخگوی ریزش‌های پیاپی بورس باشند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: سایت آفتاب با اشاره به ریزش دنباله‌دار بورس می‌نویسد؛ شاخص کل بورس اخیراً وارد کانال یک میلیون و 100 هزار واحد شد. یک تحلیلگر بازار سرمایه در این باره می‌گوید: اسفند ماه سال ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۹۹ با وجود شیوع کرونا، ریزش بازارهای جهانی و دلار ۱۴ هزار تومانی، بازار پرقدرت بالا می‌رفت به طوری که بازار بیش از ارزش ذاتی خود معامله می‌شد. در آن روزها بازار بیش‌واکنشی داشت و نه تنها توجهی به اخبار منفی نمی‌کرد بلکه به اخبار مثبت بیش از حد وزن می‌داد. درحال حاضر پارادایم فکری بازار برعکس شده است.

در اوایل ریزش بازار در مرداد و شهریور، این پیشنهاد مطرح شد که برای جلوگیری از روند ریزشی بازار، باید تجدید ارزیابی از محل دارایی‌های استهلاک‌ناپذیر یعنی از محل املاک و دارایی اجرایی شود. البته در آن زمان با این پیشنهاد مخالفت شد و بارزترین مخالف هم گروه شستا بود. بسیاری از افرادی که این صندوق را خریداری کرده بودند مردم عادی بودند که سررشته‌ای از بورس نداشتند و فقط بر اساس سبقه دارا یکم اقدام به خرید کرده بودند.

بازار به طور باورنکردنی به اخبار مختلف وزن می‌دهد. رئیس‌جمهور از آزاد شدن ارزهای بلوکه‌شده و دلار ۱۵ هزار تومانی صحبت می‌کند، بازار به آن وزن می‌دهد. هرچند نرخ دلار کاهشی است اما بازار بورس میزان کاهش را حساب و کتاب نمی‌کند. این ریزش منطقی نیست. فقط باید گفت این اتفاق آثار اقداماتی است که در گذشته صورت گرفته است.

رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور و... در مورد بازار صحبت کردند و مردم به این بازار اعتماد کردند و ضربه بدی خوردند.

امیدواریم شاخص کل در محدوده یک میلیون و 50 تا یک میلیون و 100 هزار واحد بایستد. با حرف چیزی درست نمی‌شود. در هفته قبل، چند جلسه بین آقای جهانگیری، وزرا و حقوقی‌های بازار برگزار شد اما اتفاق مثبتی رخ نداده است. زیرا دیگر پولی در اختیار حقوقی‌ها نیست و از طرف دیگر صندوق‌های بازنشستگی پول لازم دارند و سهم می‌فروشند.

دولت حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان پول از بازار بیرون برد و مردم را به حضور در بازار تشویق کرد بنابراین باید پاسخگو باشد. حداقل باید از وزیر اقتصاد و رئیس‌جمهوری سؤال شود که شما که مردم را برای حضور در بازار سرمایه تشویق کردید، الان چه پاسخی برای مردم دارید؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    4 0
    اینام جوابگو!!!!!!!!!!!
  • ایرانی IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    3 0
    فعلا کشورایران به این دو نفر خیلی نیازداره والان نمیتوانند صحبت کنند باشه برای بعدا
  • جامعه شناسی ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    10 0
    موضوع بورس موضوع ساده ای نیست که از تیر و مرداد1399 با فراخوان دولت مردم عادی و قشر متوسط وارد بورس شدند و اندک دارایشان به یغما رفت دارایی های که این قشر به شدت به آن نیاز دارند چه بسا زندگی های که با بورس متلاشی شده و خواهد شد. افرادی افسرده و منزوی و چه بسا به اقدامات خطرناکی دست بزنند پس معضل بورس یک مسئله ساده اقتصادی نیست.
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      2 0
      ما اکه هم افسرده شدیم هم منزوی زندگی شده جهنم این ۷ ماه که روی خنده به خودمون ندیدیم
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    6 0
    زنگنه، وزیر اقتصاد و وزیر صمت عاملان اصلی ریزش بورس. برخی تمام دارایی خود را دارا یکم و پالایش بکم خریدند و پس اندازشان بر باد رفت. واقعا انصاف است؟!
    • منوچهر IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      1 0
      واقعا چپوندن به ملت یه عده حسابی جیب قشر ضعیف جامعه رو خالی کردن حالا از ملت مفت میخرن بعد دوباره گرون میکنند نباید بفروشین ما که قید پولو زدیم
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    8 0
    شخص اول جواب بده گفتی ورود کنید کردیم
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    1 0
    این دولت کمر ملتو بیش ازاین نشکنن جوابگوی مشکلات بودنشون پیشکش
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    1 0
    وقتی نهادهای نظارتی خوابند وضع از این بهتر نمیشه.
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    1 0
    هردو مایه فسادن
  • Javad IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
    1 0
    آقای واعظی چرا مردم رو منحرف کرد و گفت شاخص از 1600حمایت میشه و روند مثبت میشه.. مردم رو گول زد تا از بازار خارج نشوند تا فرصت بشه خودشون و اطرافیانشون خارج بشند خیانت اینها به مردم برای همیشه تو تاریخ ثبت میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس