امنیت پایدار

مفاهیم اجتماعی شده در جامعه، اصلی‌ترین سد امنیت آفرین نرم در مبارزه با هر نوع تهاجم علیه اصول و بنیان‌های فکری هر حکومت هستند.

به گزارش مشرق،‌ تعلیم و تعلم انسان‌ها از همان ابتدای تولد ایشان آغاز می‌گردد. این تعالیم به مرور زمان در کودکان و نوجوانان درونی شده و تبدیل به بنیان جهان بینی هر فرد نسبت به محیط می‌شود. این جهان بینی‌های فردی اساس مقبولیت یا رد اصول حاکم بر جوامع شده و کنش‌های افراد را با اصول سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شکل می‌دهد.

سیاست حکومت‌ها این است که طی روند آموزش افراد جامعه در سیستم‌های آموزشی، اهداف و اصول مدنظر خود را درون متعلمین نهادینه کرده و در عمل با این شیوه اصول مقبولیت و مشروعیت حاکمیت خود را اجتماعی و فراگیر کنند.

به بیان دیگر روند اجتماعی کردن جزء پیوسته و جدانشدنی هر جامعه سیاسی است. بدون آموزش و اجتماعی کردن ماهیت، اهداف و فلسفه وجودی هر نوع حکومت، هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند ادامه حیات داده و رشد نماید و همین امر اساس ورود سیاست‌ها و مفاهیم خاص و متفاوتی در سیستم‌های آموزشی کشورهای مختلف می‌شود.

مفاهیم اجتماعی شده در جامعه، اصلی‌ترین سد امنیت آفرین نرم در مبارزه با هر نوع تهاجم علیه اصول و بنیان‌های فکری هر حکومت هستند. از این رو کشورهای متخاصم که وفاداری و مقاومت منشعب از جهان بینی مردم کشور هدف به حاکمیتشان را در مقابل اهداف و منافع خود می‌بینند، در صدد آسیب رسانی و ایجاد خلل در این مهم هستند.

مفاهیم غربی سازی همچون دهکده جهانی، طراحی سیستم‌های آموزش متمرکز جهانی همچون سند 2030 و موارد دیگری از این قبیل، در پی آن هستند که در عمل سدهای مقابله فکری و ایدئولوژیک در مقابل خود را تخریب کرده و ضمن تغییر ماهیت حکومت‌ها و تضعیف مشروعیت ایشان (براندازی ذهنی مفاهیم بنیادین)، منافع خود را نیز تأمین سازند.

در صورت عدم اقدام، عدم موفقیت و یا ایراد آسیب جدی به امر اجتماعی کردن مفاهیم و فلسفه وجودی حکومت‌ها، در عمل به واسطه فراموشی اصول، میزان همکاری و وفاداری مردم به حاکمیت کاهش یافته و در آن صورت جامعه ضمن از دست دادن نظم اجتماعی خود، قادر به دفع تهاجم عوامل خارجی نیز نخواهد بود.

از این رو نیاز است حاکمیت‌ها با هدف ایجاد امنیت پایدار خود باید از سیستم‌های آموزشی خود در مقابل انواع تهدیداتی همچون نفوذی‌ها، حفاظت و حراست کامل کنند و با هدایت هوشمند محتوای آن ضمن استوارسازی ستون‌های شکل گیری و مبنایی خود، وحدت و چسبندگی لایه‌های اجتماعی خود را افزایش داده و آسیب پذیری جامعه در مقابل تمامی عوامل خارجی را به پایین‌ترین حد خود تقلیل دهند.

صادق عابدینی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس