جزئیاتی از معیارهای مجلس برای تعیین میزان افزایش حقوق کارگران

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی جزئیاتی از معیارهای مجلس برای تعیین میزان افزایش حقوق کارگران را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، علی‌ بابایی‌کارنامی، رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، با اشاره به وضعیت حقوق و سطح معیشتی کارگران، اظهار کرد: قاطبه نمایندگان مجلس عزم جدی برای ارتقای سطح معیشت و حقوق کارگران دارند.

بیشتر بخوانید:

نماینده کارگر: چطور افزایش ۱۰باره قیمت محصولِ کارفرما قانونی ولی افزایش ۲باره مزد غیرقانونی است؟

وی با تأکید بر اینکه یکی از دغدغه‌های همیشگی نمایندگان مجلس در ادوار مختلف و تشکل‌های کارگری، نداشتن تناسب میان حقوق کارگران و هزینه‌های سید معیشتی بوده و هست، گفت: امروز کارگران شرایطی دارند که توان پرداخت هزینه‌های عادی زندگی را نیز ندارند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس تأکید کرد: باید شرایطی فراهم شود تا کارگران بتوانند به راحتی بتوانند مخارج معمول زندگی، نظیر اجاره خانه و یا حتی خرید کالاهای اساسی را پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید:

شیوه ناعادلانه افزایش حقوق کارمندان دولت/احجاف علیه حداقلی‌بگیران

بابایی‌کارنامی همچنین از برنامه‌های مجلس برای تعیین معیارهای و ملاک‌هایی در راستای تعیین میزان افزایش حقوق کارگران، گفت: در جلساتی که تاکنون در فراکسیون کارگری مجلس برای تعیین میزان افزایش حقوق کارگران داشته‌ایم، قرار است شرایط و ملاک‌هایی برای این موضوع تعیین کنیم.

بیشتر بخوانید:

میانگین دستمزد ماهانه پرسنل شرکت‌های دولتی ۱۵میلیون!

وی اضافه کرد: وضعیت افزایش حقوق کارگران در سنوات گذشته، هیچ‌گاه متناسب با نرخ تورم نبوده است، باید ضوابط و مقررات تعیین میزان افزایش حقوق کارگران تغییر کند، زیرا ساماندهی و ساز و کار مناسب و چارچوب مشخص و واقع‌بینانه‌ای برای تعیین میزان افزایش حقوق کارگران وجود ندارد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین به نحوه تعیین میزان افزایش حقوق کارگران طبق ماده ۴۱ قانون کار اشاره  تصریح کرد: طبق این ماده قانونی، شورای عالی حقوق و دستمزد می‌بایست نرخ کارگران را متناسب با نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی تعیین کند، اما امروز شرایط این قانون برای افزایش حقوق کارگران احراز نمی‌شود.

بابایی‌کارنامی با تأکید بر اینکه چارچوب‌ها و ضوابط تعیین میزان افزایش حقوق و دستمزد کارگران باید تغییر کند، گفت: درخواست ما از شورای عالی حقوق و دستمزد این است که در تعیین میزان افزایش حقوق کارگران؛ نگاه واقع‌بینانه و منطقی داشته باشد و برای سال ۱۴۰۰، حقوق کارگران واقعا متناسب با نرخ تورم افزایش یابد.

بیشتر بخوانید:

افزایش ۱۰۰درصدی مزد هم جوابگوی هزینه کارگر نیست

وی همچنین، تعیین میزان و درصد مشخص برای افزایش حقوق کارگران را غیرمنطقی دانست و تأکید کرد: تعیین درصد مشخص برای میزان افزایش حقوق کارگران، آسیب‌زاست و باعث می‌شود افزایش حقوق کارگران در چارچوب اعداد و ارقام و درصد، محدود شود.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس اضافه کرد: تلاش می‌کنیم حقوق کارگران در سال آینده، با همکاری و تعامل شورای عالی حقوق و دستمزد به نحوی تعیین شود که متناسب با نرخ تورم باشد.

بابایی‌کارنامی همچنین به تعیین ملاک‌هایی برای تعیین نحوه افزایش حقوق کارگران اشاره کرد و گفت: قرار است در معیارهایی که برای تعیین افزایش حقوق کارگران مدنظر قرار دهیم، تناسب با نرخ تورم، ایجاد شرایطی برای تخصیص بُن‌ به کارگران و نیز ایجاد سازوکارهایی برای کمک‌های غیرنقدی به کارگران در اولویت این معیارها و ملاک‌ها قرار دارد.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس در پایان خاطرنشان کرد: هفته آینده در جلسه‌ای در کمیسیون اجتماعی مجلس، درباره این ملاک‌ها و معیارها برای تعیین میزان افزایش حقوق کارگران به جمع‌بندی نهایی خواهیم رسید و در قالب پیشنهاداتی به شورای عالی حقوق و دستمزد ارائه خواهیم کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    7 0
    خط فقر 10میلیون تومان تعیین شده و قیمت کالاها هم در سال چند بار افزایش می یابد بی عدالتی تاکی چرا کارگر تازمانی که اشتغال دارد برخی مزایا ها را می گیرد اما کارگر باز نشسته مروم از آنان می شود مانند میزان عیدی و حق مسکن و بن خواربار
  • علی DE ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    3 0
    آقای بابایی:ماکارگران ارجنابعالی وسایرنمایندگان گرامی مجلس شورای اسلامی بسیارسپاسگزاریم گه درجهت استیفای حقوق حقه کارگران تلاش میکنید، عاجزانه تقاضامندیم درخصوص افزایش حقوق کارگران، خصوصاکارگران سایرسطوخ مزدی،خودنمایندگان عزیز مجلس واردعمل شده واقدام فرمایند،چراکه نمایندگان به اصطلاح کارگری درشورایعالی کار،نماینده کارگران نیستندبلکه جیره خور دولت وکارفرمایان هستند و تصمیماتشان درعمل، ضدکارگری است.
  • هموطن IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    با سلام خدا قوت بگفته چند روز پیش،یکی از بزرگان ۶۰۰ در صد لازم است افزایش دهید که در حد پایین باشد خودتان بهتر میدانید که یک باز شکسته ۳۰ سال کار کرده بیکار که نبوده قرار هم نیست همه دکتر، مهندس،کارفرما باشند برای یک جامعه کارگر،راننده،پرستار،پلیس,....... لازم است. کشور، دین،دولت،مجلس ما یکی است اما چند قانون داریم لشکری،کشوری،نفتی،فولادی،اجتماعی،و..........لطفاً افزایش حقوق و دستمزد نداشته باشید که موجب بالا رفتن قیمتها قبل از افزایش حقوقها میشود در صورت امکان جلو گرانی و ثابت نگه داشتن قیمتها باشید و یا طرح پلکانی را اجرا نمایید در این عدالت،برابری،مساوات اجرا میشود وهم تبعیض بین آحاد مردم و فاصله طبقاتی کمتر میشود با سپاس
  • رضا IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    1 0
    کارگران حتی در تامین نان یارانه ای هم دچار مشکلند هزینه یک خانواده چهار نفره برای یک وعده غذایی نان یارانه ای چهار عدد و چهار عدد سیب زمینی تنها هفت هزار تومان
  • کارگر IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    1 0
    مجلس طرح بازنشستگی کارمندان راتصویب نماید عده ای ازکارمندان بالای ۲۵ سال خدمت، مشکلات جسمی دارند وامروزهرمنزل ایران یک جوان بیکاردرآروزوی اشتغال داردوهرروزمنتظرتصویب طرح بازنشستگی پیش ازموعد به انتظارتصویب این طرح درمجلس هستندخواهشمنداست بخاطرحواشی دروغین بیمه ها تحت عنوان ورشکستگی ویابارمالی درخصوص اشتغال جوانان وتصویب طرح گامی اساسی بردارند وجوانان منتظراقدام انقلابی مجلسند.
  • نورعلی معافی IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    1 0
    البته افزایش درصدی به عدالت نزدیکتر است ولی بهتر است یک رقم ثابت اول در کنار حقوق بگذارند بعدهم درصد قایل شوند روشی که سال قبل جناب دکترحاج بابایی مطرح کرد ولی بدان عمل نشد
  • GB ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    1 0
    در تمام‌دوره ها مجلس دانا و خردمند دانشمند یک پارچه دلسوز وآگاه به علم دانش روز نداستیم یک سری بی سواد بودند یک سری مذهبی سخت بودند فکر می کردند همینکه مذهبی هستند کافی است یک سری منافه طلب بودند یک سری چپ یک سری راست یک سری تاجر و حزب باد وقتی می دیدیم طرف پا شده سخنرانی کنه هزیون میگه آدم چیزایی میگه ربطی به مجلس ونماینده بودن ندارد احساس نابودی می کردیم وهمانم‌شد
  • مستمری بگیر .. IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    1 0
    بزک نمیر بهار میاد ماالن نان خالی نداریم بخوریم شما میگویید سال اینده درست بشه . کشوری ولشگری یک ساله درست شده ..تا حالامسئولین ورئیس فراکسیون کارگری خواب بود ه .. یا رئیس برنامه وبودجه خواب بوده که صدای گرسنگی این همه کارگر رو نشنیدند ..خدا حق مان رو بگیره ...چه طور بلدند حقوق دیگران رو درست کنند همون اول سال
  • علی IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    1 0
    مثل هر سال شعار نباشه خوبه!!
  • Ghasem IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    2 0
    افزایش حقوق کارگران باید بالای ۵۰ درصد باشد
  • احمد محمودی IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    1 0
    باید حقوق کارگران بالا رود تاچرخ اقتصاد برای تولید بچرخد سئوال:اگرحقوق کارگربخورنمیرباشد چه کسی پیخواهد محصولات کارخانه هاراخریداری کند؟
  • سامان IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    1 0
    اگه کاگر نباشه هیچی نیست وقتی تورم بالان اون کارگر بخواد نون ماستم بخوره نمیتونه مجردیم زندگی کنه و جوان‌ها تمایلی به اذدواج ندارن و این خودش میشه رکوده جمعیت و مطمان تا ده ساله دیگر متولدین تا آمار مرگ میر تفاوت زیادی داره و باید به فکر کشور باشن
  • مهدی چرخ انداز IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    0 0
    لطفاً یه فکری برای کارگران بکنیدما کارگران مریض که میشیم به خاطر هزینه دکتر هم نمی تونیم بریم دکتر حقوق ما کفایت خوردو خوراک بچه هامون نمیشه این چه زندگیه ماداریم
  • امید IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۳۰
    0 0
    اگه کارفرما میخواد درسال یکبار حقوق افزایش یابد باید دولت هم از اون هم برای گران شدن محصول که درسال صدبار اضافه میکنه تعهد بگیر که سال یکبار قیمت محصولاتش رواضافه کنه نه سالی صد بار اگه اون تونست این شرایط رو قبول کنه اون وقت همچین پیشنهادی رو برای تعین دست مزر دوبار در سال رو رد کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس