ویژه ها

برای ساخت واکسن کرونا که در انگلستان و آمریکا تولید می شود، از مطالعه حیوانی خیلی سریع عبور کردند و با شرایط اضطرار اجازه استفاده این واکسن ها در کشورهای دیگر داده شد!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**عباس عبدی:آمریکا در مقابل معترضین خویشتنداری کرد

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب که پیش از این گفته بود «الگوی پیشرفت ایران در ۵۰ سال آینده، خیالی است» در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «حیرت انگیز!» نوشت: «گرچه اتفاقات چهارشنبه ۶ ژانویه حیرت‌انگیز بود، ولی نحوه مقابله نظام سیاسی ایالات‌متحده با ماجرا نیز در نوع خود جالب بود. این برخورد نشان‌دهنده اعتماد به نفس نظام سیاسی است. هنگامی که تظاهرکنندگان حتی به کنگره کشور هم وارد می‌شوند، در مقابله با آن، به نسبت خویشتنداری خود را حفظ می‌کنند و تاکنون نیز در برابر مواضع غیرقانونی ترامپ بردبارانه برخورد کرده‌اند».

عبدی در ادامه نوشت: «ترامپ نتوانست رسانه‌ها را ابزار کند. نتوانست قضات را گوش به فرمان کند، نتوانست بانک مرکزی را مطیع اوامر خود کند، نتوانست نیروی نظامی را در خدمت خود بگیرد و بالاخره نتوانست همه اطرافیان خود را مزدور و گوش به فرمان نماید، چون همه اینها تا حدی واجد استقلال بودند».

عباس عبدی در یادداشت مذکور از خویشتنداری و اعتماد به نفس ساختار حاکمیتی آمریکا تمجید کرده است. این در حالی است که حتی رسانه های مشهور آمریکایی نیز در روزهای اخیر، اتفاقات رخ داده در این کشور را شرم آور توصیف کرده اند.

پلیس آمریکا اعلام کرده است که در جریان حمله طرفداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره، حداقل ۴ نفر از جمله یک زن (به نام اشلی بابیت) کشته و ۵۲ نفر دیگر بازداشت شدند. این زن هدف گلوله یک مامور پلیس قرار گرفته است.

گویا از نگاه آقای عبدی، کشته شدن یک زن آمریکایی توسط پلیس این کشور، نشانه خویشتنداری و اعتماد به نفس آمریکاست. این تحلیل بیش از پیش ثابت می کند که آن دسته از فعالین اصلاح طلب که گرایش های غربگرایانه نیز دارند، چقدر با واقعیت های بدیهی در سیاست خارجی بیگانه بوده و حتی به خود زحمت نمی دهند که نگاهی به سرتیتر رسانه های مطرح آمریکایی داشته باشند.

و البته بی توجهی رسانه ها و فعالین اصلاح طلب به کشته شدن یک زن توسط پلیس آمریکا، باز هم ثابت کرد که این طیف هیچ اعتقادی به مسئله «حقوق زنان» ندارد؛ یکروز شهردار سابق اصلاح طلب را که همسر دوم خود را با سلاح گرم به قتل رسانده، در حد «قهرمان» بالا می برد و روز دیگر از پلیس آمریکا که یک زن را به قتل رسانده، تعریف و تمجید می کنند.

«احمد نادری» نماینده مردم تهران در مجلس در واکنش به اتفاقات روزهای اخیر در آمریکا و نسبت آن با جریان غربگرا در ایران نوشت: «می خواستند لیبرال دموکراسی را بعنوان الگو و سرنوشت حتمی حکمرانی برای ساخت بهشت زمینی معرفی کنند. آمریکای بدون روتوش امروز، واقعیت پایان تاریخ مطلوب غرب پرستان وطنی است.فاعتبروا یا اولی الابصار...».

خویشتنداری و بردباری آنجا بود که تصمیم برای حصر سران فتنه در بهمن ۸۹ – حدود ۲۰ ماه پس از آغاز فتنه ۸۸- اتخاذ شد. سران فتنه گرچه با ادعای تقلب در انتخابات و پدید آوردن آشوب و اغتشاش  پس از انتخابات و تحمیل قطعنامه ۱۹۲۹ به مردم ایران، خیانتی نابخشودنی مرتکب شدند،  ولیکن موارد مذکور هیچکدام دلیل حصر این افراد نیست. این حوادث در سال ۸۸ (از ۲۲ خرداد تا ۹ دی به مدت هشت ماه) به وقوع پیوست و سران فتنه تا ۲۵ بهمن سال ۱۳۸۹ کاملاً آزاد بودند.

دلیل اصلی حصر سران فتنه، توطئه مشترک و پیچیده آمریکا، اسرائیل، برخی کشورهای اروپایی و سران مرتجع منطقه در سال ۸۹ و پس از ناکامی در کودتای مخملی بودسران فتنه بازیگر اصلی این توطئه امنیتی بودند. توطئه‌ای که اگر هوشمندانه و به هنگام- توسط شورای عالی امنیت ملی- خنثی نشده بود، سرنوشتی شبیه عراق و سوریه طی سال‌های گذشته، می‌توانست برای ایران رقم بخورد.

لازم به ذکر است که برخلاف فتنه ۸۸ و دی ۹۶ و آبان ۹۸ که رسانه هایی از جمله توئیتر، فیسبوک و اینستاگرام بر آتش آشوب و اغتشاش بنزین می ریختند، حالا این رسانه ها که مدعی آزادی بیان و گردش آزاد اطلاعات هستند، حوادث آمریکا را بایکوت کرده و حساب کاربری ترامپ را نیز تعلیق کرده اند.

** امضای کِری تضمین بود، اما به واکسن ایرانی اعتمادی نیست

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «گزینه های باقی مانده واکسن برای ایران» نوشت: «ماجرای واکسن کرونا برای مردم ایران حالا پیچیده‌تر شده و به چندین گزینه خلاصه می‌شود؛ واردات از چین و روسیه، همکاری با کوبا برای ساخت واکسن یا واکسن شرکت‌های داخلی. به نظر می‌آید گزینه آخر یعنی ساخت واکسن داخلی اصلی‌ترین و جدی‌ترین گزینه وزارت بهداشت و مسئولان سیاست‌گذار در حوزه سلامت جامعه است، هرچند هنوز هیچ واکسن ایرانی‌ای به موفقیت کامل برای واکسینه‌کردن جامعه دست پیدا نکرده و تمام گزینه‌ها در مراحل تست و آزمایش هستند که ممکن است نتیجه این آزمایش‌ها موفقیت‌آمیز باشد یا نباشد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «جمع‌بندی اخبار نشان می‌دهد دست‌کم تا سه، چهار ماه آینده واکسیناسیون عمومی برای مقابله با ویروس کرونا در کشور انجام نخواهد شد».

رهبر معظم انقلاب- ۱۹ دی- در بخشی از بیانات خود با با تشکر از وزارت بهداشت و دست‌اندرکاران تولید واکسن آزمایش‌شده برای مقابله با کرونا، این واکسن را مایه افتخار و عزت کشور خواندند و با انتقاد از افرادی که هر کار بزرگ در کشور را انکار می‌کنند، به سوابقی از این انکارها در مقابل پیشرفتهای علمی اشاره و خاطرنشان کردند: «سالها قبل وقتی جوانان کشور دستگاههای سانتریفیوژ را درست کرده بودند، عده‌ای نامه نوشتند که مبادا فریب این ادعاها را بخورید، همچنین پس از موفقیت مرحوم کاظمی و جوانان همکار او در سلولهای بنیادی پیغام‌های مشابهی داده شد اما آن پیشرفتها واقعاً قابل باور بود و پس از آن نیز پیشرفتها ۱۰ برابر شد».

ایشان در ادامه، ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور را ممنوع اعلام کردند و گفتند: «آمریکایی‌ها اگر توانسته بودند واکسن تولید کنند این افتضاح کرونایی در کشورشان به‌وجود نمی‌آمد که در یک روز حدود ۴ هزار نفر تلفات داشته باشند. ضمن اینکه اساساً به آنها اعتمادی نیست و گاهی این واکسن‌ها را برای آزمایش بر روی ملت‌ها است».

مقام معظم رهبری افزودند: «البته با سابقه‌ای که فرانسوی‌ها در قضیه خونهای آلوده دارند، به آنها هم خوش‌بین نیستم، اما تهیه واکسن از کشورهای دیگر هیچ مشکلی ندارد».

«محمدرضا صالحی» عضو کمیته علمی کشوری واکسیناسیون کووید ۱۹ گفت: «برای ساخت واکسن کرونا که در انگلستان و آمریکا تولید می شود، از مطالعه حیوانی خیلی سریع عبور کردند و با شرایط اضطرار اجازه استفاده این واکسن ها در کشورهای دیگر داده شد».

با اینکه آمریکا در حال کار برای توزیع واکسن‌های کووید-۱۹ است، اما هیچ نشانه‌ای مبنی بر کاهش مبتلایان و جان باختگان در این کشور وجود ندارد و ویروس در برخی مناطق با سرعت نگران کننده‌ای پیش می‌رود. به عنوان نمونه، بیش از ۴ هزار و ۸۰ مورد مرگ بر اثر ویروس کرونا در آمریکا تنها در روز پنجشنبه گذشته گزارش شده است.

لازم به ذکر است که فرانسوی ها در روزهای گذشته با عدم تایید واکسن «فایرز» و «مدرنا» اعلام کرده اند که واکسن های تولید شده آمریکایی برای مقابله با ویروس کرونا، عوارضی چون سرطان دارد.  

یکی از فعالین رسانه ای با اشاره به مسئله واکسن های آمریکایی و انگلیسی نوشت: «کودکان مبتلا به سندروم پروانه ای روی دست مادرانشان جان دادند؛ آیا دل دولت های اروپایی(و دولت آمریکا) برای آنها سوخت؟ این دایه های دلسوزتر از مادر آن روزها کجا بودند؟ همانقدر که داروهای دیگر را داده اند، حتما واکسن هم می دادند. روی پای خودمان باشیم. واکسن ایرانی».

یکی دیگر از فعالین رسانه ای در همین رابطه نوشت: «تاکید رهبری بر عدم استفاده از واکسن آمریکایی و انگلیسی و حتی فرانسوی، یک عقبه تاریخی دارد؛ در دوران جنگ تحمیلی هم، اقلام امدادی غربی ها که به قیمت گزاف و با سختی هم به ما می دادند، دچار عیب و نقص و عدم کارایی بود. مثل ماسک های شیمیایی آلمان که فیلترش اصلا کار نمی کرد

روزنامه شرق که در اوج عهدشکنی آمریکا در توافق هسته ای، مدعی شده بود که «امضای کِری تضمین است؛ اطمینان تهران از اجرای برجام»؛ حالا مشغول تردیدافکنی درباره واکسن ایرانی و بزک واکسن های آمریکایی و انگلیسی است.

** اعتراض بانیان برجام به وضع موجود اقتصادی!

روزنامه ابتکار در مطلبی با عنوان «اقتصاد در انتظار ناجی؟» نوشت: «تورم، تحریم و کرونا امروزه جزو اصلی‌ترین چالش‌های اقتصاد ایران به حساب می‌آیند. به عبارتی دیگر طی سال‌های اخیر بر اقتصاد کشور تحریم‌های سنگینی وضع شد و شیوع کرونا وضعیت را بیش از پیش شکننده کرد، در این میان وضعیت تورم نیز از هر سال به مراتب بدتر شد و حالا با این شرایط برخی از تحلیلگران این احتمال را می‌دهند که کشور با ابرتورم روبه‌رو شود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «متاسفانه به انتظار معجزه نشستن و با خیال‌پردازی برنامه‌ریزی کردن کار به جایی نخواهد برد. ما برای هرگونه برنامه‌ریزی باید با دقت عمل کنیم نه اینکه با مُسکن‌های موقتی به دنبال درمان اقتصاد بیمارمان باشیم. مشکلات بین‌المللی بخشی از دست‌اندازها بر سر راه اقتصاد است».

رسانه های اصلاح طلب به هیچ عنوان در تحلیل وضع موجود اقتصادی، مسئله سوءمدیریت را مطرح نمی کنند. این در حالی است که این طیف پیش از سال ۹۲ تاکید داشت که تحریم ها حداکثر ۲۰ الی ۳۰ درصد در ایجاد مسکلات سهیم است و ۷۰ الی ۸۰ درصد مشکلات ناشی از سوءمدیریت دولت است.

«محسن هاشمی» فعال سیاسی اصلاح طلب در روزهای گذشته گفته بود: «اصلاح‌طلبان در مقطع فعلی به دلیل...ناکارآمدی پیش‌آمده در عملکرد دولت و عدم واقع‌گرایی و عمل‌گرایی در مدیریت شهری، با ریزش در بدنه اجتماعی مواجه شده‌اند و این احتمال موفقیت آنها را کاهش داده است».

«آلبرت بغزیان» استاد دانشگاه تهران نیز چندی پیش گفته بود: «بسیاری از مسائل کنونی اقتصاد به هیچ عنوان ارتباط مستقیمی با تحریم ندارد. برای نمونه اختلاف قیمت کارخانه و  بازار در خودرو هیچ‌گونه ارتباطی با تحریم نداشته و ندارد. لذا بر این باور هستم که بخش عمده مشکلات کشور را باید در عدم مسئولیت‌پذیری و بی‌اعتنایی دولت به مسائل کلان اقتصاد کشور مورد ارزیابی قرار داد».

«سیاست‌های غلط وزارت اقتصاد که ریزشی غیرطبیعی را در بازار بورس ایران به همراه داشت، تاثیری عمیق بر کاهش اعتماد شهروندان بر جای گذاشت...دولت باید مسئولیت‌پذیر و پاسخگوی مسائل اقتصادی باشد...متاسفانه دولت مدیریت برخی از حوزه‌های اقتصادی را رها کرده است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • سید IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    33 1
    جالب آن است که اوضاع اجتماع و اقتصادی امروز کشور محصول مدیریت فشل اصلاح طلبان تهوع آور است اما این فرقه به جای پاسخگویی قیافه طلبکاری به خود گرفته اند و مثلاً در این شیوع و همه گیری بیماری کرونا که نتیجه اداره بیماری به روش انگلیسی ایمنی گله ای است که تدبیر حسنک وزیر بوده است حالا خود را نگران راه های باقیمانده در صورت وارد نکردن واکسن آمریکایی نشان می دهند! انگار وارد کردن آن از آمریکا یعنی برخورداری از راه های زیاد و قطع آن یعنی بسته شدن بیشتر راه ها !!!!!!
    • IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      9 0
      اصلاح طلبان و کارگزاران در 8 سال گذشته مملکت را شخم زدند و زمین سوخته تحویل دولت بعدی می دهند.
  • NL ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    23 2
    عباس عبدی کم اوردی سوت بزن
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      11 0
      مردک نمیگه کودتاگران هم به دستور ریسشان ترامپ بعد از دو سه ساعت شلوغ بازی و دادن چند کشته و ده ها مجروح و اسیر بعد از اعلام حکومت نظامی راهی خانه ها شدند
    • SE ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      18 0
      اولا خود ترامپ مانع حضور گارد ملی در اطراف کنگره بوده تا این شورش عملی بشه ثانیا هفت تیر کشی سناتورها و 4 کشته کجایش خویشتنداری است
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      14 0
      اگر هم باز کم آوردی برو جلو بوق بزن!!
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    5 2
    ترامپ اگر سردار دلها را ترور نکرده بود میآمد کمک بایدن-چنان معترضها وخس وخاشاکها راسرکوب میکرد که حداقل۲تا۱۰سال یادشون نره
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    9 0
    غرب گداها خجالت بکشند با آن کدخدای کذایی شان. آزادی بیان ،حقوق بشر،دمکراسی و..... کشک و....
  • SE ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    8 5
    هر حرامی به واکس ایران شک دارد بدهیمش فایزر بشه موش آزمایشگاهی رایگان
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    4 0
    عباس عبدی .. شما که بی بی سی نشی هستید ... لگوئیدچچند مرتبه اون دختر خانم امده و نسبت به واکسن ابران انواع و اقیام ایرادات را با لحن و لوندی خاص اعلام کرده ‌.. ایرادت ساختار .. جوانان نمیتواننو .. واکسن فرمول داره .. مرحله داره .. اطلاعات این واکسن کجاستک.. بگو چاییدی .. ابن اطلاعت مهم را به سما نمیدهیم .. واکین خر اب میخواهی چه ،،، واکسن خراب هم نمیخریم....
  • الف IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    5 0
    یکی به اقای عبدی بگه معترضان امریکایی 65تا امبولانس اتش نزدند و مغازه ها و پاساژها و پمپ بنزین ها و..را اتش نزدند ولی مامورینشون تو ایران از این کارا کردند یه ذره هم روی این مساله تحلیل ارائه کنه
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    3 0
    عباس عبدی یک خائن تمام عیار است
  • ماریه IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    2 0
    تاج زاده - عبدی - زیبا کلام واقعا نمی دونم چی بهتون بگم
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
      2 0
      اینها حافظ منافع امریکا در ایران هستن.
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    2 0
    بزودی مردم امریکا را از شر ترامپ نجات می دهیم . اگر ترامپ زنده بماند امریکا را متلاشی می کند. ترامپ گوربا چف امریکا است.
  • حسين DE ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    2 0
    عباس عبدى ، نمونه يك غرب پرست كوته فكر عقب مانده تنها توان ديدن نوك بينى خودش را دارد نه بيشتر .
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    1 0
    به عباس بگید پلیس خویشتندار آمریکا هر سال 1000 نفر از مردم خودش رو میکشه محاکمه هم نمیشه . بگین بدبخت از کیا داری تعریف می کنی. این ریسمون دیگه پوسید برید یه فکری به حال خدتون بکنید
  • مقدسیان IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    ........ یه چی گفتم بهت
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    عباس عیدی آمریکا در مقابل معترضین خویشتن داری نشان داد لابد به دستور جناب عالی بوده چه سخن شنوی عجیبی ازت دارن
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    1 0
    بله عباس آقا خویشتن داری کردن! اون چهارتایی رو هم که کشته شدن و لک لک ها کشتن!
  • حامد IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    3 0
    صد رحمت به ترامپ نه به میر حسین موسوی و حامیانش که هیچ منطقی حالیش نیست.
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    آقای عبدی مریض ، قبول داریم شما استاد ما نمی‌توانیم هستید .فقط یک عدد واکسن فایزر وارد شود و به تو تزریق کنند چون شک داری .
  • سید IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    عباس عبدی نامردی غربی زیر مسکی ایرانی ونوکر حلقه بگوش منتظر فرمان غرب زیر سایه اصلاح طلبان منفور از نوع غرب پرستان وطن فروش
  • NZ ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۱
    0 0
    @ عبدی، کنتور نداره، هی ور بزن. دار و دسته شماها تا دو ماه پيش بصورت شبانه روزی پمپاژ ترس و حمله به ايران از طرف ترامپ به جامعه تزريق می کردند حالا که بصورت ويژه و اختصاصی سنگ تمام برای کد خدايتان می کنيد بالاخره دموکراتها حکم معشوقه دارن برای شماها....
  • ناشناس IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
    1 0
    یک دوز از اون واکسن کرونای انگلیسی یا امریکایی به آقای عبدی تزریق کنید ببینم چی میشود .
  • DE ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
    1 0
    عباس عبدی:آمریکا در مقابل معترضین خویشتنداری کرد! عباس عبدی سعی کن از خودت یه چیزی بگی این نشخوارهایی که قرقره میکنی را خودمان میتوانیم مستقیما از بی بی سی و بی بی چل و بی بی خل و بنگاه آروغ زنی رادیو اسرائیل و دسته بیل و فرقون و کمچه و ماله ....و این عجق وجق ها بشنویم .خودت چی برا گفتن داری ؟؟
  • سينا IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    آقای عبدی ی وقت کنتور نندازی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس