کد خبر 1165175
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴
عربستان|تروریسم دولتی آل سعود و مقدمه قیام مردمی

اقدامات سرکوبگرانه رژیم آل سعود ضد ملت عربستان که به گفته کارشناسان ضمن تروریسم دولتی قرار می‌گیرد، مقدمه‌ای برای قیام مردمی در این کشور شده است.

به گزارش مشرق، عربستان سعودی طی سالهای گذشته ،سیاست «تروریسم» را علیه شهروندان خود ، از جمله روشنفکران ، حقوقدانان و فعالان سیاسی در داخل کشور و همچنین علیه مردم منطقه را دنبال کرده است. این رویکرد از زمان به قدرت رسیدن «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در سال ۲۰۱۷ ونوسازی سیستم امنیتی جدید در بسیاری از شهرها گسترش یافته است. اصطلاح «تروریسم دولتی» به اقدامات تروریستی دولت علیه ملت خود یا اهداف خارجی گفته می‌شود و همچنین می‌تواند به توصیف گسترش اعمال خشونت آمیز یک کشور علیه ملت خود اشاره داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

نابودی هواپیمای جاسوسی سعودی‌ها توسط ارتش یمن

در همین راستا ، بسیاری از منابع خبری فاش کردند که پس از روی کار آمدن محمد بن سلمان ، کمپین دستگیری گسترده‌ای در عربستان آغاز شد که بسیاری از روحانیون ، مبلغان ، بازرگانان ، فعالان و حتی شاهزادگان و همچنین شهروندان سایر کشورها را شامل شد. عربستان سعودی سیاه‌ترین کارنامه حقوق بشری را دارد که برجسته‌ترین آن « جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی است و عربستان در این پرونده همکاری لازم را با بازرسان پرونده انجام نداده و تحت هر شرایطی به دنبال مصونیت از این پرونده است.

بسیاری از منابع تاکید کردند که محمد بن سلمان بسیاری از روحانیان را که از سیاست‌های آشکار وی در این کشور ناراضی هستند بازداشت کرده و بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که اقدامات ولیعهد سعودی به دلیل نگرانی‌هایش در خصوص از دست دادن تاج و تخت پادشاهی است،چرا که او خیلی سریع و بدون هیچ تلاشی به این سمت رسید و قبلاً یک امیر در خانواده سلطنتی سعودی بود. دستگیری‌های خودسرانه بسیاری از فعالان ، سیاستمداران و روحانیون سعودی پس از آن رخ داد که بن سلمان احساس کرد انقلاب مردمی در خیابانهای عربستان در حال رشد است و به همین دلیل فورا بسیاری از جنایات‌هایش را از جمله زندانی کردن و کشتن بسیاری از مخالفان را که خواستار اصلاحات سیاسی کشور بودند، تشدید کرد.

بیشتر بخوانید:

آشتی عربستان با قطر با هدف فشار ترامپ بر ایران

بسیاری از سیاستمداران بر این باورند که صدای ملت در خیابان‌ها منجر به نابودی تخت و سلطنت می‌شود و این امر موجب هراس و نگرانی‌ آل سعود شده، بنابراین این خاندان تنها راه مقابله با ملت را سرکوب‌گری می‌داند.

بر اساس بسیاری از گزارش‌های خبری، عربستان بسیاری از مدافعان حقوق بشر ، سیاستمداران ، روحانیان و مدافعان حقوق زنان را متهم کرد . محاکمه زندانیان در مارس ۲۰۱۹ آغاز شد ، اما تا اوت سال ۲۰۲۰ و پس از گذشت بیش از یک سال ، هیچ حکمی برای بسیاری از زندانیان صادر نشد و تاکنون هیچ تاریخی برای جلسات دادرسی جدید زندانیان از جمله «سلمان العوده» فعال بارز سعودی تعیین نشده است.سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که مقامات سعودی سرکوب آزادی بیان را افزایش داده‌اند و ده‌ها منتقد دولت و مدافع حقوق بشر ، از جمله فعالان حقوق زن ، اعضای اقلیت شیعه و خانواده‌های فعالان ، مورد آزار و اذیت ، بازداشت خودسرانه و محاکمه مقامات قرار گرفته‌اند.

به همین ترتیب ، بسیاری از منابع خبری فاش کردند که ریاض اخیراً نتوانسته است کرسی شورای حقوق بشر را به دست آورد. «برونو استاگنو»، مدیر اجرایی دیده بان حقوق بشر سازمان ملل در توئیتی خطاب به محمد بن سلمان نوشت: «این شکست یک توبیخ مذبوحانه برای عربستان تحت حاکمیت محمد بن سلمان بود و عربستان به دلیل جنایت‌ها و نقض گسترده بشری آنچه که شایسته‌اش بود را به دست آورد». عدم موفقیت عربستان در به دست آوردن کرسی شورای حقوق بشر ، میزان نقض حقوق بشری این کشور در داخل و خارج را تایید می‌کند ، با وجود اینکه مقامات این کشور میلیون‌ها دلار برای پوشاندن تخلفات فجیع خود هزینه کرده‌اند.

در همین راستا بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این تخلفات مداوم و سکوت رسمی در قبال آنها تا حد زیادی منجر به خدشه‌دار شدن وجهه عربستان و کاهش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این کشور شده است. مقامات سعودی تلاش می‌کنند تا تصویری جدید از کشورشان به متحدان بین‌المللی ارائه دهند. این کارشناسان خاطرنشان کردند که هم‌پیمانان عربستان سعودی می‌توانند با توقف فروش تسلیحات، عربستان را تحت فشار قرار دهند که این اقدامات از سوی برخی کشورها صورت گرفت،همانطور که آلمان پس از قتل روزنامه نگار سعودی در سال ۲۰۱۸ فروش سلاح به ریاض را متوقف کرد.

بسیاری از منابع فاش کردند که سازمان‌های حقوق بشری از وضعیت زندانیان سیاسی در زندان‌های عربستان ابراز نگرانی کرده؛ چراکه شکنجه‌ها و شیوع ویروس کرونا میان زندانیان گسترش یافته است . سازمان عربی حقوق بشر در انگلیس اعلام کرد که در میان زندانیان ویروس کرونا شیوع یافته است. به طوری که کرونا رسماً به منبع جدیدی از درد و رنج زندانیان در عربستان سعودی و نقطه سیاه جدیدی در کارنامه سیاه حقوق بشر آل سعود تبدیل شده است.

ده‌ها کشورغربی در طول دوره گذشته ، نگرانی خود را درباره ادامه بازداشت فعالان زن در عربستان سعودی ابراز داشته و در همان زمان خواستار محاکمه مسئولان قتل خاشقجی شده‌اند. آلمان ، به نمایندگی از اتحادیه اروپا پیش از شورای حقوق بشر سازمان ملل ، موضوع بازداشت طولانی مدت زنان مدافع حقوق بشر از جمله « لجین الهذلول» فعال زن سعودی را مطرح کرد و خواستار محاکمه عادلانه برای فعالان شد. همچنین دانمارک بیانیه مشترک جداگانه‌ای را به نمایندگی از حدود ۲۹ کشور از جمله استرالیا ، انگلیس و کانادا اعلام کرد و ازعربستان خواست همه زندانیان سیاسی را آزاد کند.

آن دسته از زندانیانی که در آخرین دوره توانستند صدای خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی به جهانیان منتقل کنند ، توانستند آزادی خود را به دست آورند؛چراکه پرونده‌های آنها کانون توجه افکار عمومی تبدیل شده بود و این همان چیزی است که مقامات سعودی را وادار به آزادی برخی از زندانیان کرد و آن‌ها ترسیدند این پرونده‌ها جرقه‌ای برای آغاز اعتراضات در خیابان‌های سعودی و در نهایت سرنگونی آل سعود باشد. اما آن زندانیانی که مانند سلمان العوده نتوانستند صدای خود را به جهان خارج برسانند ، هنوز نتوانسته‌اند آزادی خود را به دست آورند.

در آینده نزدیک این رویکرد خودسرانه و تروریستی محمد بن سلمان علیه ملت عربستان در نهایت منجر به اعتراض مردمی در بسیاری از شهرها و استان‌های سعودی خواهد شد و حوادث و اتفاقات این روزها این موضوع را ثابت می‌کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    1 1
    خواب دیدید خوش باشه........
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    2 0
    از مردم تنبل وشکمو عربستان ازین خبرا نیست
  • FR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    0 1
    اکه مردم عربستان اکه بخوای می تونن حکومت آل سعود رو زیر بکشن اما امیدی نیست چون بیشترشون وهابین وابسته به ال سعود معلون باید اراده کنن یه تکونی بخودشون بدن
  • فرید لر IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    1 0
    گاو شیره ده اقای بن سلمان خاک تو سرت
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۹
    0 1
    ال سعود تروریست و وهابی است و همه آرزوی سرنگونی اش رو داریم ، ولی با ۳۰ میلیون یارانه و وضعیت اقتصادی که از فروش نفت دارن ، بعید بدونم قیام مردمی بشه ، جز زمانی که گاو شیرش تمام شد و امریکا سرش رو خواهد برید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس