خطر بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت برای بازار کار

کارکنان دولت که «مشمول بازنشستگی پیش از موعد» شوند، خطری جدی برای بازار کار است؛ چرا آنها به انبوه جویندگان کار می‌پیوندند و رقیب بیکاران فعلی وتهدیدی برای شاغلان در بخش غیردولتی خواهند شد.

به گزارش مشرق، کارکنان دولت که «مشمول بازنشستگی پیش از موعد» شوند، خطری جدی برای بازار کار است؛ چرا آنها به انبوه جویندگان کار می‌پیوندند و رقیب بیکاران فعلی و تهدیدی برای شاغلان در بخش غیردولتی خواهند شد.

بر اساس بخشی از طرح نمایندگان مجلس، شرط سنی از بازنشستگی حذف و مردان با ۲۵ و زنان با ۲۰ سال سابقه کار می‌توانند بازنشسته شوند و حقوق ۳۰ روزه دریافت کنند.

بیشتر بخوانید:

اعطای وام ۵۰ میلیون تومانی به بازنشستگان لغو شد

این بخشی از هشدار آلبرت بغزیان، اقتصاددان درباره پیامدهای نهایی شدن طرح «بازنشستگی پیش از موعد» است که ۳۹ نماینده مجلس اواخر ماه گذشته، تقدیم هیأت رئیسه مجلس کردند و اکنون، در نوبت دستورکار بهارستان است. بر اساس بخشی از این طرح، شرط سنی از بازنشستگی حذف و مردان با ۲۵ و زنان با ۲۰ سال سابقه کار می‌توانند بازنشسته شوند و حقوق ۳۰ روزه دریافت کنند.

بغزیان، با اشاره به تبعات خطرناک تصویب این طرح بر اقتصاد و بازار کار کشور تأکید کرد: این طرح و طرح‌های مشابه، راه‌حل مناسبی برای ایجاد اشتغال جوانان نیست و چه‌بسا، ممکن است در شرایط بد اقتصادی، شاهد وقوع بحران اقتصاد جدیدی باشیم. زیرا بخش زیادی از کسانی که زودتر از موعد بازنشسته می‌شوند، برای کسب درآمد بیشتر در یک مجموعه جدید مشغول به کار می‌شوند و جای یک شاغل را می‌گیرند و این مسئله به بیکاری در جامعه، دامن خواهد زد.

این اقتصاددان افزود: با توجه به چالش‌های بزرگ اقتصاد ایران، نرخ بالای تورم و چشم‌انداز ناروشن تحولات اقتصادی، کمتر کسی به از دست دادن شغل دولتی خود رضایت می‌دهد زیرا ترجیح می‌دهد خود را از «آب‌باریکه» حقوق دولتی، به‌علاوه، دریافتی‌های ناشی از اضافه‌کاری، حق مأموریت و … محروم نکند.

بخش زیادی از کسانی که زودتر از موعد بازنشسته می‌شوند، برای کسب درآمد بیشتر در یک مجموعه جدید مشغول به کار می‌شوند و جای یک شاغل را می‌گیرند و این مسئله به بیکاری در جامعه، دامن خواهد زد

تشدید وخامت صندوق‌های بازنشستگی و بحران بیکاری

وی همچنین با تأکید بر اینکه اجرای این طرح، ممکن است، بار مالی زیادی را به دولت تحمیل کند، یادآور شد: هم‌اکنون، صندوق‌های بازنشستگی با کمبود منابع پایدار دست‌وپنجه نرم می‌کنند و ادامه فعالیت، مرهون حمایت‌های دولت، است؛ تصویب و اجرای «بازنشستگی پیش از موعد»، به مصلحت نیست، زیرا صندوق‌های بازنشستگی در وضعیتی قرار خواهند گرفت که دولت حتی اگر مایل باشد، به دلیل بار مالی سنگین ایجادشده، قادر به حمایت از آن‌ها نخواهد بود و صندوق‌ها با بحران بقا مواجه می‌شوند.

کارکنان بازنشسته؛ رقبای جدی شاغلان غیردولتی

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اجرای «بازنشستگی پیش از موعد»، تهدید جدی حتی برای شاغلان است، هشدار داد: شاغلان با رقبای تازه‌نفسی روبرو می‌شوند که از مزیت عدم نیاز به بیمه کردن از سوی کارفرما برخوردارند و برخی به دریافتی کمتری هم رضایت می‌دهند تا مکمل حقوق بازنشستگی‌شان شود و به‌این‌ترتیب، دور از انتظار نیست، جای شاغلان را در بازار کار غیردولتی، تنگ کنند.

شاغلان با رقبای تازه‌نفسی روبرو می‌شوند که از مزیت عدم نیاز به بیمه کردن از سوی کارفرما برخوردارند و برخی به دریافتی کمتری هم رضایت می‌دهند تا مکمل حقوق بازنشستگی‌شان شود

این اقتصاددان، با یادآوری ضرورت تعریف منابع پایدار تأمین مالی برای این اجرای طرح، گفت: در حال حاضر، وضعیت نقدینگی صندوق‌های بازنشستگی، در حدی نیست که بتوانند پاسخگوی انبوهی از بیمه‌شدگان باشند که به‌یک‌باره، به جمع دریافت‌کنندگان حقوق و مستمری بپیوندند و مطالبات خدماتی هم دارند.

وی با تأکید بر اینکه تصویب و اجرای این طرح به ضرر دولت خواهد بود، ادامه داد: طرح «بازنشستگی پیش از موعد»، فقط ظاهر زیبایی دارد، اما تصویب و اجرای آن، مانند از چاله به چاه انداختن جامعه است و پیامدهای خطرناکی نظیر تشدید بیکاری، تهدید شاغلان در بازار کار، فشردن گلوی صندوق‌های از نفس افتاده بازنشستگی و … را در پی دارد.

بغزیان، به نمایندگان مجلس توصیه کرد اگر قصد دارند، بررسی طرح بازنشستگی پیش از موعد، را کلید بزنند، حتماً قبل از رأی دادن، تمامی جوانب آن را در نظر بگیرند و پیامدهای بعد مالی و اقتصادی اجرای آن را مدنظر قرار دهند، تا مبادا تصویب و اجرای چنین طرحی، ناخواسته، اقتصاد کشور، صندوق‌های بازنشستگی و بازنشستگان قبلی و جدید را با چالش‌های جدی‌تری و بازگشت‌ناپذیر مواجه کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    2 2
    پیرزن ها را از این ادارات جمع کنید تا دم گور میخوان کار کنن
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    2 1
    خداوکیلی قانون را زودتر تصویب کنید چون هم(کرونا وانواع الودگی وبیماری ...هست، نه کار هست ونه کسی ۲۰یا۲۵سال سابقه کار داشته باشه کارنمیده-تازه شرکتها هم هرسه یا۶ ماه ویکسال بخشی از حقوف را میدهند)ازبس جوان بیکاروتحصیل گرده هست وحاضرند با حقوق یک میلیون تومان هم کار کنند
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    1 1
    خداوکیلی قانون را زودتر تصویب کنید چون هم(کرونا وانواع الودگی وبیماری ...هست، نه کار هست ونه کسی ۲۰یا۲۵سال سابقه کار داشته باشه کارنمیده-تازه شرکتها هم هرسه یا۶ ماه ویکسال بخشی از حقوف را میدهند)ازبس جوان بیکاروتحصیل گرده هست وحاضرند با حقوق یک میلیون تومان هم کار کنند
  • تقی IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    2 0
    توی یه بانک خصوصی مدیر منابع انسانی داره سی سال سوم کارمندی اش رو سپری می کنه... دنبال جمع کردن بازنشسته ها از شرکت های خصولتی و بانک های خصوصی باشید
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    2 1
    بهانه با توجیه دیگه ای نبود
  • به بار نشسته IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    1 2
    سلام . مگر طبق قانون، بکارگیری بازنشستگان در دستگاه های دولتی ممنوع نیست؟ اگر ممنوع نیست، بفرمایید کدام دستگاه بازنشسته را استخدام می کند تا بنده که با حقوق بازنشستگی مشکلات زیادی دارم، فورا تقاضای استخدام کنم.
  • رضا IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    2 1
    از قضا بیشتر بازنشستگان حسب تجربه ای که دارند دنبال تولید را می گیرند و یکی دو نفر را نیز مشغول می کنند. این چرندیات کارشناسی هم بدرد قشر اصلاح طلب میخورد. بهترین مصوبه برای خانمهای شاغل نیز بازنشستگی با بیست سال هست تا بدنبال زندگی و تربیت بچه های خود باشند.
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    0 0
    یک قانون نمیتونید بدارید بلزنشسته ها وچندشغلها را ممنوع کنید!؟بجای اینکه اصل یک قانون خوب را حذف کنید
  • احمد حسنی IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    0 0
    اگر این طرح فقط برای کارمندان دولت باشد و شامل کارگران و شاغلین آزاد نشود تبعیض و بی عدالتی است به عنوان مثال یک کارمند دولت 40الی 45ساله بازنشسته می شود ولی یک کارگر و شاغل آزاد باید تا 55الی 60 سالگی هم کار کند و هم حق بیمه بپردازد .
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    1 0
    ادم هرچی بیشتر اخبار را می خونه نا امید تر میشه
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 0
    سازمان تامین اجتماعی که از حقوق کارمندها بر می دارد نمی خواهد آخر کار پس بدهد!دولت هم که مالیات از حقوق بر می دارد هر سال مدام در این فکر است که پاداش پایانی کارمندان را ندهد. اقتصاددانان محترم هم که فکر می کنند اگر کسی کارمند باشد تا اخر عمر زیر دست کسی می ماند و باید برای کسی دیگر کار کند! ولی آقای اقتصاد دان نمی داند که این نسل درخواست کنندگان بازنشستگی پیش از موعد همان کارافرینان آینده هستند که با آگاهی از روندهای اداری و با سرمایه ای که از پاداش پایانی خود در یافت می کنند و با وام های معقول نه تنها رقیب جوانان بی کار نیستند که حد اقل جوان های بیکار فامیل را با کسب و کارهای خانوادگی مشغول می کنند بدا به حال جامعه ای که اقتصاددانانش به جای راه حل مانع تراشی می کنند و یا یک بعدی فکر کرده و یک طرفه و با سلیقه ی خودشان قضاوت می کنند .
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    0 0
    طرح بسیار خوب است اما صندوق تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی انقدر مفت خورده اند و خوابیده اند با طرح خالفند و لابی های شدید با تطمیع نمایندگان راه انداخته اند که طرح رد شود ..ببینیئ الان من خودم با فوق لیسانس و 25 سال سابقه سرجمع با لحاظ اضافه کار رفاهیات و پاداش و ...ماهی بیش از ده میلیون تومان از دولت دریافتی دارم حالا با با زنشسته شدم من اضافه کار رفاهیات پاداش ها و حتی ایتم هایی از حکمم کم میشود و حقوق بازنشستگی با 25 روز حقوقم چیزی حدود 5500 پنج میلیون وپانصد میشود ...حالا آن 4500 باقی مانده می تواند صرف استخدام یک جوان در بدنه دولت بشود و در کل تغییری در پرداتی ها اتافاق نیفتاده و حتی صندوق با آمدن نفز جدید درامدش حفظ میشود ...حالا کجای این طرح ایراد دارد حضرات کارشناس بفرمایند سراپا گوشیم
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
    1 0
    خب وقتی جایگزین می شوند دیگه ترسی نداره بالاخره یه سری نفرات دیگر وارد مجموعه کاری می شوند به نظرم طرح خوبیه مخصوصا برای خانم ها که بتونن به بچه هاشون بپردازن.
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
    0 0
    آقای قمی این طرح نیاز به چکش کاری دارد و اینطور نیست که اجرایی نشود ،ببینید با توجه به وجود 5 میلیون بیکار که سه میلیون نفر ان تحصیلکرده هستند و حق زندگی دارند شما باید شرایط داخل کشور را در نظر بگیرید و بر اساس مقتضیات زمان نظر بدهید متاسفانه در کشور ما اگر بخواهیم کاری انجام بدهیم سریع می روند دنبال نورم های بین المللی ...مثلا اینکه در اروپا سن بازنشستگی 65 سال است...خب این درست اما می دانید نرخ رشد جمعیت در اروپا 1/2 منفی است و بدلیل نبود جمعیت جوان و تحصیلکرده به ناچار سن بازنشستگی را بالا برده اند؟آیا می دانید نرخ بیکاری در اروپا کمتر از 5 درصد است و انهم مربوط به حابجایی های افراد از شرکتی به شرکتی در یک مقطع زمانی است؟خب چگونه می خواهید اروپا و سن بازنشستگی در ان کشورها را که پیر و فرسوده شده اند و جایگزینی برای افراد مسن وجود ندارد با ایران مقایسه کنید که نرخ رشد جمعیت 3/2 وجود بالای 20 درصد نیروی بیکار جوان تحصیلکرده و غیر تحصیلکرده است؟ نگاه کارشناسی به مسایل و تصمیم عقلایی متناسب با شرایط کشور چاره حل مسایل است وگرنه مخالفت بی پایه و اساس فقط مشکلات را بیشتر خواهد کرد
  • طاهر IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    0 0
    سلام هر کسی بازنشسته شود مطمئنا یه کمی جوانتر باشد خودش اشتغال زا میشود من اگر بازنشسته شوم مطمئنا توی زمین خودم در شمال پرورش مرِغ محلی و پرورش قرقاول و حداقل ۲۰ راس گاو را انجام میدهم و یه کارگر هم می گیرم پول بیمه اش هم میدهم ۷۰ درصد مثل من هستند...کسی دیگر سی سال سابقه بیمه داشته باشه دیگر توان کار کردن نداره...کار فوق العاده هستش...
  • جهانپور IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
    1 0
    با سلام و خدا قوت به نمایندگان .بله طرح خوبی است به خصوص واسه کسانی که خسته هستندسنشان هم بالا رفته .
  • علی IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    0 0
    با سلام یعنی واقعا بعضی کارشناسی های ما جای کمی تفکر و تامل دارد، کارشناس عزیز، وقتی شخصی بازنشسته میشه چند تا موضوع پیش میاد،۱،اون شخص وقتی وارد جامعه میشه با ۲۵ سال تخصص وارد جامعه کاری میشه پس میتونه یه کار آفرین باشه و تعدادی هم جذب کار کنه ، اینجا از جمعیت کارجویان کمتر میشه ، ۲، وقتی بازنشسته میشه جایی باز میشه برای استخدام نفرات جدید و اشتغال آنها، پس فکر کنم در ضریب کار آفرینی و درصد پایین اومدن بیکاری تاثیر داره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس