کد خبر 1161574
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹
رهبر کره شمالی و ترامپ کیم جونگ اون و ترامپ

کره شمالی باوجود تحریم های آمریکا و با تکیه بر توانمندی های داخلی توانسته پیشرفت مناسبی در عرصه نظامی داشته باشد.

به گزارش مشرق، به نظر می رسد تلاش های دونالد ترامپ برای قطع اقتصاد کره شمالی از دنیا تا اندازه زیادی به نتیجه رسیده باشد اما در عین حال این روند باعث شدت گرفتن تلاش های کیم جونگ اون برای تقویت ارتش این کشور بدون تکیه بر حمایت خارجی شد.

جو بایدن درحالی خود را برای ورود به کاخ سفید آماده می کند که سیاستهای ۴ ساله دونالد ترامپ باعث شد که کره شمالی بیش از گذشته به توانمندی های نظامی خود تکیه کرده تا اندازه ای که اکنون با در دراختیار داشتن دستکم ۳ موشک بالستیک بین قاره ای با قابلیت نصب کلاهک هسته ای تهدیدی جدی برای آمریکا تلقی شود.

هیچ نشانه ای مبنی بر اثربخشی "فشار حداکثری" ترامپ و بازبینی برنامه تسلیحاتی از سوی کره شمالی باوجود بزرگترین تحریم های اقتصادی دو دهه اخیر علیه پیونگ یانگ دیده نشده است.

سیگفرید هکر، استاد دانشگاه استنفورد و یکی از معدود دانشمندان آمریکایی حاضر در بازرسی از تاسیسات هسته ای کره شمالی معتقد است: تحریم ها به نظر کمترین تاثیری در کاهش انگیزه کره شمالی برای تولید تسلیحات و هسته ای و مواد سوختی نداشته است.

باوجود عدم آزمایش هرگونه بمب هسته ای از سال ۲۰۱۷ به بعد از طرف کره شمالی کارشناسان معتقدند که پیونگ یانگ همچان به تولید کلاهک های جنگی با قابلیت عبور از سیستم‌های ضد موشکی آمریکا ادامه داده است.

یکی از کارشناسان سازمان ملل در اوایل سال جاری نیز از توانمندی کره شمالی در تولید مدل های کوچک شده تسلیحات هسته‌ای خبر داد.  

کره شمالی در زمینه موشک‌های بالستیک نیز به موفقیت‌های جالبی دست یافته است. این کشور توانسته در ماه های اخیر موشک‌هایی بزرگتر و قدرتمندتر تولید کند که در رژه نظامی ماه اکتبر از آنها رونمایی کرد.

رئیس کره شمالی همچنین چندین بار موشک‌های هایپرسونیک KN-۲۳ را آزمایش کرد که برد آنها تا کره جنوبی و همچنین پایگاه های نظامی آمریکایی افزایش یافته است.

رژه ماه اکتبر کره شمالی قابلیت‌های گسترده این کشور در تولید تجهیزات نظامی ازجمله سیستم های ضدهوایی، زیردریایی های پیشرفته هسته ای وتسلیحات متعارف را اثبات کرد. این کشور تاحدی به پیشرفت‌های خود افتخار می‌کرد که یک کتاب از تسلیحات تولیدی خود به ۹ زبان مختلف را منتشر کرد.

کره شمالی به دنبال تحریم های گسترده در بخش تحقیقات نیز عملکرد مناسبی داشته است. تولیدات نظامی کره شمالی با بهره گیری از مهندسی معکوس نمونه های مشابه خارجی به نوعی بر محدودیت‌های موجود غلبه کرد. موشکهای KN-۲۳ بر روی اسکندر روسی نصب می شوند و موشک‌های بالستیک بین قاره ای این کشور نیز مهندسی معکوس اسکادهای وارداتی از پاکستان هستند.

فشارهای بین المللی در سالهای اخیر و حتی توافق نمادین با آمریکای تحت ریاست جمهوری ترامپ نیز نتوانسته پیونگ یانگ را از پیشرفت‌های مختلف بخصوص در عرصه نظامی بازدارد و این کشور با تکیه بر توانمندی های داخلی موفق شده دست برتر را در مذاکرات احتمالی آتی داشته باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • Mjp IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    7 0
    مرحبااا. اینجوری بایدجلوامریکاایستادگی کرد مردشجاعی هست کیم. ازگشنگی بمیرند تن به ذلت نمیدن به اینامیگن باغیرت نه یمشت ادم. لیبرال توکره جنوبی ک علنا نوکرغرب شدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس