کد خبر 116019
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۹

یکی از موثرترین تبلیغ های شرکتهای بزرگ تولید سیگار، نقش سیگار در کاهش وزن است. وجود سیگارهایی با نام «باریک» یا «بسیار باریک» به صورت ناخودآگاه بر ذهن مخاطب تاثیر می گذارد. صنعت تولید سیگار با این کار، برای بسیاری که لاغر بودن و لاغر ماندن آروزی همیشگی شان است، انگیزه سازی می کند.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، جالب است حتی به کسانی که اضافه وزن زیاد دارند توصیه می شود شروع به کشیدن سیگار کنند تا اضافه وزنشان را که برای بدن خطرناک است از بین ببرند.در این نوشته سعی شده است برخی از مطالعاتی که در زمینه رابطه مصرف سیگار و تغییر وزن انجام شده است آورده شود. اما همچنان که در ادامه خواهید دید، در این زمینه نتیجه مطالعات ضد و نقیض است.

سیگار و لاغری

در سال 1998 در آمریکا مطالعه ای روی 4000 نفر صورت گرفت که نتیجه آن این بود که هیچ رابطه ای میان کشیدن سیگار و کاهش یا افزایش وزن وجود ندارد. از این تعداد که سنشان میان 18 تا 30 سال بود، تنها چند نفر آن هم خیلی جزئی وزن کم کرده بودند.

اما مطالعه مدرسه پزشکی هاروارد به نتیجه دیگری رسیده است. در واقع این مطالعه نقش اصلی را به نیکوتین به عنوان یک کاهش دهنده اشتها می دهد. با کشیدن سیگار به خاطر تنگ شدن زیاد رگ ها، عمل خون رسانی کاهش می یابد و در نتیجه دی اکسید کربن بیشتری در خون می ماند. این وضعیت از طرف دیگر به تحریک مزمن غشاء مخاطی ریه و معده می انجامد. این تحریک به نوعی التهاب و عفونت مزمن منجر می شود که مصرف انرژی را بالا می برد. این مقدار انرژی چیزی حدود 200 کالری است. که این خود بدین معناست که یک فرد سیگاری می تواند روزانه 200 کالری بیشتر از دیگران مصرف کند بدون این که چیزی به وزنش اضافه شود.


البته با فرض درستی نتیجه این مطالعه، کاملا غیرمعقول می نماید که کسی به خاطر کم کردن وزن، تمام عوارض و آسیب های سیگار را به جان بخرد.

سیگار و چاقی

سیگار می توانند باعث اضافه وزن بشود البته نه برای سیگاری ها. بلکه برای کسانی که از شر سیگار خلاص شده اند. برخی آمارها حاکی از این هستند که افرادی که سیگار را ترک کرده اند 4 تا 7 کیلو سنگین تر شده اند. البته دلیل های متعددی برای این قضیه ذکر کرده اند مانند اینکه: پس از اینکه از بخار و قطران و اسید هیدروسیانیک سیگار در دهان خبری نیست، اعصاب چشایی دهان این فرصت را می یابند که خود را دوباره احیاء کنند. به همین خاطر غذاها به نظر خیلی خوشمزه تر می آیند.

دلیل موجه دیگر می تواند این گونه باشد: سیگار باعث تحریک حسی فضای دهان می شود. فرد سیگاری پس از ترک سیگار این میل و هوس دهانی را با خوردن برآورده می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • sajicore IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    2 0
    عالی بود
  • نیکی US ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
    2 0
    ممنون مطالب بسیا اموزنده و پر کاربرد بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس