کد خبر 1159972
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸
ترامپ نمایه

فرمان عفو رییس جمهور آمریکا برای ۴ پیمانکار بلک واتر که به کشتار مردم عراق اقدام کردند با واکنش هایی روبرو شده است.

به گزارش مشرق، «دونالد ترامپ» در روزهای پایانی ریاست جمهوری خود با صادر کردن فرمان عفو برای چهار پیمانکار دولتی سابق که بر سر قتل عام سال ۲۰۰۷ در بغداد محکوم شده اند، خشم بیشتری را نسبت به خود ایجاد کرده است.

به گزارش «یورو نیوز»، این نیروهای شرکت بلک واتر به خاطر سهم داشتن در این قتل عام، که در آن ۱۴ غیرنظامی عراقی کشته شدند، در حال سپری محکومیت‌های طولانی در زندان بودند.

این حادثه باعث ایجاد هیاهوی بین المللی در مورد استفاده از شرکت‌های نظامی خصوصی در مناطق جنگی شد؛ در این حادثه ۱۴ نفر کشته و ۱۷ نفر هم مجروح شدند.

بیشتر بخوانید:

فرمانده حشد الشعبی: زندگی و کرامت انسان‌ها برای ترامپ بی‌ارزش است

حامیان این پیمانکاران با این استدلال که این افراد با گذراندن محکومیت مجازات شده اند، خواستار عفوشان شده بودند.

شرکت بلک واتر توسط اریک پرینس، متحد ترامپ و بتسی دیووس، برادر وزیر آموزش و پرورش آمریکا تاسیس شد.

پرونده بلک واتر از زمان کشتارها در میدان نسور بغداد در سپتامبر ۲۰۰۷، هنگامی که این افراد، که کهنه سربازان آمریکایی سابقی بودند به عنوان پیمانکار وزارت خارجه آمریکا کار می‌کردند، به سمت ازدحام ترافیک شلیک کردند، مسیری پیچیده‌ای را طی کرد.

در آن زمان دادستان‌ها اعلام کردند که گروه به شدت مسلح بلک واتر با استفاده از تیربار، مسلسل و نارنجک انداز، حمله‌ای بی دلیل را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید:

ترامپ همه مجرمان وفادار به خودش را عفو کرد

وکلای مدافع ادعا کردند که موکلانشان در پی کمین شورشیان عراقی دست به تیراندازی زدند.

آنها در سال ۲۰۱۴ پس از یک ماه محاکمه در دادگاه فدرال واشنگتن محکوم شدند، اما هر یک از این افراد خود را بی گناه عنوان می‌کردند.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا به عفو این افراد واکنش نشان داد.

این اتحادیه در بیانیه‌ای می‎گوید که این تیراندازی‌ها باعث ویرانی در عراق، شرمساری مردم آمریکا و رسوایی جهانی شد؛ ترامپ با این کار به قربانیان عراقی توهین می‌کند.

ایلهان عمر، نماینده کنگره حزب دموکرات در توییتر خود گفت «نیکلاس اسلاتن، پاول آلوین اسلو، ایوان شاون لیبرتی و داستین لوران، جنایتکار جنگی هستند.»

به گفته وی، «عفو جنایتکاران هیولا صفت، نشانه تاریکی در تاریخ عفوهای ریاست جمهوری آمریکا بر جا خواهد گذاشت.»

این عفوها نشان دهنده تمایل آشکار ترامپ برای سود رسانی به اعضای خدمه و پیمانکاران آمریکایی است که متهم به انجام اقدامات خشونت آمیز در مناطق جنگی علیه غیرنظامیان هستند.

پیمانکاران بلک واتر در آن زمان در بغداد مشهور بودند و عنوان می‌شد که این افراد حتی برای باز کردن راهشان در ترافیک از شلیک گلوله استفاده می‌کردند.

ترامپ روز سه شنبه اخیر ۱۵ نفر از جمله دو نفر از جمهوریخواهان کنگره را که از هواداران قوی و اولیه او بودند، عفو کرد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس