توضیحات آبفا خوزستان در خصوص گزارش ریاست دیوان محاسبات کشور - کراپ‌شده

گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه ۹۸ نشان می‌دهد، برآورد اشتباه دولت از درآمدهای نفتی، منجر به تورم و افزایش بدهی دولت بعد می‌شود.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: گزارش تفریغ بودجه سال ۹۸ هفته گذشته تقدیم مجلس شد. بررسی گزارش دیوان محاسبات تصویر روشنی از میزان پایبندی دولت به اجرای قانون بودجه ارائه می‌دهد.

به گزارش وطن امروز، گزارش ارائه شده، حدود ۴۱/۶ درصد احکام قانون بودجه ۹۸ به صورت ناقص اجرا شده، ۲۴/۱ درصد نیز فاقد عملکرد بوده‌ و نهایتا حدود ۳۴/۴ درصد به صورت کامل اجرایی شده است. در واقع دولت تنها حدود یک‌سوم از احکام قانون بودجه سال ۹۸ را به‌طور کامل اجرا کرده است. پایبندی اندک دولت به احکام قانونی بودجه سال ۹۸ در شرایطی که لایحه دولت در سال‌های اخیر با تغییرات چندانی هم مواجه نشد، عمق بی‌اعتنایی دولت به تدوین بودجه‌ای منطقی و واقع‌بینانه و همچنین پایبندی به احکام قانونی را نشان می‌دهد. میزان تحقق ارقام درآمدی بودجه سال ۹۸ نشان می‌دهد دولت در آن سال با وجود آگاهی از بازگشت تحریم‌های نفتی و قطعی بودن کاهش درآمدهای نفتی، اقدام به بیش‌برآورد آگاهانه از درآمدهای نفتی کرده است.

دولت با بیش‌برآورد آگاهانه از درآمد نفت در بودجه‌های سالانه، زمینه را برای استفاده از بند «ج» تبصره یک بودجه فراهم می‌کند؛ چرا که طبق این بند، دولت مجاز است در صورت محقق نشدن رقم درآمد نفت در قانون بودجه، مابه‌التفاوت رقم محقق‌شده و رقم مندرج در قانون را از حساب ذخایر ارزی برداشت کند. در واقع دولت با بیش‌برآورد تعمدی از درآمدهای نفتی، راه را برای جبران کسری بودجه از ساده‌ترین روش برای خود فراهم می‌کند. این اقدام دولت البته باعث افزایش پایه پولی و در نهایت تورم می‌شود. با توجه به در دسترس نبودن بخش بسیار زیادی از ذخایر ارزی کشور، برداشت دولت از این حساب تنها منجر به پولی شدن کسری بودجه و در نهایت تورم گسترده می‌شود.

دولت البته این حربه بیش‌برآورد درآمد نفتی با هدف برداشت از ذخایر ارزی کشور را در بودجه سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ هم اجرا کرده است. طبق قانون بودجه ۹۹ حدود ۵۷ هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش نفت پیش‌بینی شده است اما گزارش عملکرد ۸ ماه ابتدایی سال جاری از درآمدهای بودجه نشان می‌دهد کمتر از ۷ هزار میلیارد تومان از این رقم محقق شده است. علاوه بر این، دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ هم رقم ۱۹۹ هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش نفت پیش‌بینی کرده است که با توجه به غیرمحتمل بودن تحقق کامل این میزان درآمد، خطر رشد شدید پایه پولی و شکسته شدن رکورد تورم در نیم قرن اخیر، اقتصاد کشور را بشدت تهدید می‌کند.

بررسی گزارش دیوان محاسبات از تفریغ بودجه سال ۹۸ می‌تواند راهگشای خوبی برای نمایندگان برای تصمیم‌گیری درباره لایحه بودجه باشد. بی‌توجهی دولت به موضوع اصلاح ساختار بودجه و حتی تشدید خطاهای برآوردی از ارقام درآمدها، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را از اساس زیر سوال برده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    8 0
    تمامی نکات این دولت منفی هستند این همه چشم بسته میدونن! شما لطف کن اگه نکته مثبتی دیدین بگین! بُلَندم بُگُو.! یواش نگو!!!
  • رضا IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    1 0
    از کجا معلوم یک دولتی دیگر بیاید بدتر نباشد. هر کی بیاد فقط نمایش است.
  • رضا IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    1 0
    در دانشگاههای دولتی پر از فساد است. اضافه کاری بین چند نفر خاص تقسیم میشود. کارآنه بین چند نفر خاص تقسیم میشود.رفاهی پرداخت نمیشود.وام های خوب برای یک عده خاص هست. دانشگاهی که درآمد زا نیست این فسادها است. خدا فریاد اداره برق مخابرات نفت گاز برسد.تازه بازخرید مرخصی قراردادی ها پرداخت نشد.خوردند و بردند و رفتند.مخصوصا دانشگاههای دولتی جنوب کشور.فقط کار کنید تا مدیران همیشه مدیر بمانند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس