کد خبر 1159052
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
آلودگی نمایه آلودگی هوا نمایه آلودگی هوای تهران هوای آلوده

با وجود تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، دورکاری کارمندان و محدودیت‌های کرونایی، همچنان در شهرهای بزرگ همچنان حال هوا بد است.

به گزارش مشرق، حتما شما هم این روزها از هوای آلوده‌ای که استشمام می‌کنید حس بدی دارید و سردرگم مانده اید که چرا در روزهایی که محدودیت‌های کرونایی است و طبق گفته مسئولان، تردد کاهش پیدا کرده همچنان حال هوا بد است!

بیشتر بخوانید:

تهران در وضعیت قرمز قرار گرفت/تشدید آلودگی هوا در پایتخت

اگر بخواهیم فقط درباره شهر تهران حرف بزنیم از ابتدای امسال تا دیروز، هوایش فقط ۱۵ روز پاک بوده و ۱۸۵ روز قابل قبول، درعوض ۷۴ روز هوای این شهر برای گروه‌های حساس ناسالم بوده و دو روز هم کلا ناسالم برای همه. حالا این سوال پیش می‌آید که چرا در سالی که با وجود ممنوعیت تردد شبانه خودروهای شخصی، دورکاری بخشی از کارمندان، تعطیلی برخی کسب و کارها و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و در نتیجه کاهش رفت و آمدها در شهرها باز هم هوای آلوده شهرهای بزرگ را رها نمی‌کند. امروز قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم.

سخت گیری‌های بیشتر

حسین شهید زاده مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران می‌گوید: استانداردهای محاسبه کیفی هوای شهر تهران از ابتدای امسال تغییر کرده و محاسبات سخت گیرانه‌تر شده به طوری که اگر غلظت آلاینده ذرات معلق پیش از این تا رسیدن به عدد ۱۵ پاک تلقی می‌شد اکنون این رقم به ۱۲ کاهش یافته، بنابراین دستیابی به روزهای پاک سخت‌تر شده است.

بیشتر بخوانید:

راهکارهای قطعی برای کاهش آلودگی هوا

متهمان سابق

یک زمانی انگشت اتهام به سمت بنزین‌های غیراستاندارد بود و زمانی هم به سمت خودروهای فرسوده و حتی نو که باز هم آلایندگی دارند و تقریبا این ترجیع‌بند همه اظهارنظرها بود که وقتی هوا سرد می‌شود در شهرهای پرجمعیت چاره‌ای جز به تماشا نشستن وارونگی دما و آلودگی هوا نیست. اما درکنار موتورها، تاکسی ها، خودروهای فرسوده و کامیون‌ها منابع ثابت هم نقش مهمی در آلودگی هوا دارند؛ منابعی مثل صنایع و نیروگاه‌ها که قادرند تا ۳۰ درصد ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون تولید کنند.

بیشتر بخوانید:

انگشت اتهام آلودگی هوا را به سمت «مازوت» نگیرید!

این را بگذارید کنار پالایشگاه‌ها و پایانه‌های اتوبوس که به ترتیب ۴ و ۲ درصد در آلوده کردن هوای تهران نقش دارند. حدود یک هفته پیش هم سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس درباره آلودگی هوای تهران در توئیتر نوشت که «سهم قابل توجهی از ‫آلودگی هوای پایتخت یا ناشی از ‫کارخانه‌های سیمان و نیروگاه‌های برق اطراف تهران یا ناشی از ‫فرسودگی ناوگان حمل ونقل است». ‬‬‬‬‬‬‬‬‬

پای مازوت در میان است؟!

برخی از کارشناسان و البته تعدادی از اعضای شورای شهر تهران دلیل آلودگی هوا را سوختن مازوت اعلام کرده اند. جام جم به نقل از رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور نوشته است که «چون به دلیل تحریم‌ها برای مازوت کشور خریداری نداریم و ظرفیت پالایشگاه‌ها از مازوت پر شده، مجبوریم مازوت‌های مازاد را در شهرها بسوزانیم».

شاید به همین دلیل هم زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران خطاب به مسئولان گفته: «با چه تدبیری به جای ساخت و ایجاد انبارهای جدید برای نگهداری مازوت از ریه‌های شهروندان به عنوان انبار مازوت استفاده می‌شود.» با این حال وزارت صمت، سازمان محیط زیست و شرکت پخش فراورده‌های نفتی تهران در این خصوص اظهار نظری نکرده‌اند.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    1 0
    با سلام به علت سردی هوا و افت فشار ، گاز شرکت الومینا جاجرم قطع شد ، در اینجور مواقع سوخت جایگزین مازوت میبایست تامین شود تا تولید کارخانه نخوابد ولی به دلیل سهمیه کمی که در نظر گرفته اند مازوت به سختی به شرکت واگذار میشود و تولید به همین خاطر کم میشود! بعد مازوتو اینطور میسوزانند و هدر میدهند!!
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    2 0
    همیشه که تحریم نبوده، الودگی سال های قبل هم بابت سوختن اضافه مازوت است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس