کد خبر 1156083
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
بورس نمایه

واریز سود ناشران از طریق سجام الزام‌آور می‌شود.

به گزارش سرویس بورس مشرق، دبیر شورای فناوری اطلاعات اعلام کرد: وزیر امور اقتصادی و دارایی دستورالعمل الزام‌آور واریز سود سهام ناشران از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) را به شورای عالی بورس و اوراق بهادار ارائه کرده است.

بیشتر بخوانید:

رکوردزنی شاخص کل بورس در روند نزولی

رضا باقری‌اصل اظهار کرد: با توجه به افتتاح سامانه‌ای که با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر اقتصاد در جلسه شورای فناوری اطلاعات صورت گرفت، دستورالعمل واریز سود از طریق این سامانه بعد از تصویب در شورای عالی بورس به ناشران ابلاغ خواهد شد.

واریز سود سهام ۱۰ میلیون سهامدار با سجام

وی با بیان این‌که در سال‌جاری بیش از ۱۰ میلیون سهامدار سود سهام خود را از طریق سامانه سجام دریافت کرده‌اند، افزود: با این وضعیت اگر سهامداری در ۱۰ بانک حساب بانکی برای دریافت سود سهام در اختیار داشته باشد اساسا با وجود سامانه سجام و دریافت سود سهام از این طریق دیگر نیازی ندارد تا با صرف وقت و هزینه و مراجعه به ۱۰ بانک نسبت به دریافت سود سهام شرکت‌های خود اقدام کند و این یک اتفاق و تحول بزرگ در تاریخ بازار سرمایه است.

گسترش واریز سود از طریق سجام

باقری‌اصل با بیان اینکه واریز سود از طریق سامانه (سجام) در سال‌جاری نسبت به سال گذشته بسیار افزایش یافته است، افزود: مجامع اکثر شرکت‌های بازار سرمایه در نیمه نخست سال قرار دارد اما در عین حال در این ماه واریز سود سهام شرکت مخابرات از طریق سجام انجام شد.

سامانه معاملات بورسی در شرایط پایدار

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس گفت: بومی‌سازی سامانه معاملات در مرحله آزمایش‌های مختلف قرار دارد و فعلا نمی‌توانیم زمان دقیق بهره‌برداری از آن را اعلام کنیم.

روح‌الله دهقان تصریح کرد: بازار دوباره در حال رشد است به‌طوری که در یکی از روزهای هفته گذشته تعداد تراکنش‌های بورس و فرابورس در مجموع به ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار معامله رسید که این میزان حتی در اوج بازار هم وجود نداشت؛ یعنی رکورد جدیدی که نیاز به ظرفیت‌های جدید دارد.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس افزود: از ابتدای مرداد ماه تاکنون که حجم معاملات در بازار روند صعودی به خود گرفت در حال توسعه سیستم بودیم، چرا که پیش‌بینی‌ها حاکی از صعود مجدد بازار بود. همین امر، نیاز به ایجاد ظرفیت‌های جدید داشت. طی چند وقت اخیر ظرفیت‌های جدید هم در سیستم معاملات و هم پس از معاملات انجام شده که پاسخگوی تراکنش‌هاست.

دهقان، سایت TSETMC را سایت تولید داخل دانست و گفت: سامانه معاملات از یک شرکت خارجی خریداری و بخش‌های عمده آن توسط تیم داخلی بازنویسی شد و اکنون ظرفیت آن افزایش یافته است. اما سایت TSETMC از ابتدا توسط همکاران شرکت مدیریت فناوری بورس نوشته شد که همواره با تغییراتی مانند به‌روزرسانی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری برای پاسخگویی به فشارهای جدید همراه است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه سامانه معاملات و سایت TSETMC متوقف نمی‌شود، اظهار کرد: توسعه زیرساخت‌ها و به‌روزرسانی برای سامانه معاملات و سایت متوقف نمی‌شود و برنامه‌های زیادی برای افزایش ظرفیت‌ها وجود دارد. امیدواریم مدیران سیاست‌گذار فرآیند توسعه فعالیت ما را تسهیل کنند و بتوانیم پاسخگوی حجم بالای معاملات باشیم، در دنیای فنی امکان افزایش ظرفیت‌ها به گونه‌ای که کاربران متوجه آن نشوند وجود دارد و طی ماه‌های اخیر روی این موضوع خیلی متمرکز بودیم.

دهقان به افزایش دو قابلیت جدید در سایت TSETMC اشاره کرد و گفت: اولین ظرفیت ایجاد نقشه بازار بود که حاوی فاکتورهایی از معاملات روز یا ارزش بازار است، یعنی بیننده در یک نگاه شرایط روز بازار را متوجه می‌شود. دومین قابلیت نمودار تعاملی است که بر اساس نظر کاربر باز می‌شود و روی قیمت، تاریخچه یا حجم معاملات نمودار تحلیل‌های تکنیکال نشان داده می‌شود، این قابلیت بنا به درخواست کاربران که خواهان دیدن تاریخچه سهم بودند ایجاد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امنیت سایت در چه سطحی قرار دارد، گفت: هیچ سایتی نمی‌تواند ادعای داشتن امنیت ۱۰۰‌درصدی داشته باشد، وقتی یک سایت را در بستر اینترنت باز می‌کنیم قطعا مخاطراتی برای آن وجود دارد و ممکن است در هر سطح امنیتی مورد حمله هکرها قرار گیرد، سایت TSETMC هم مستثنی از این موضوع نیست، شرکت مدیریت فناوری بورس تمام تلاش خود را برای بالا بودن امنیت سایت از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به کار برده است.

منبع: دنیای بورس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • Mjp. Shiraz IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    0 0
    چه فایده داره اخه مشکلاتش حل کنن اول بعداینکاروبکنن! اونم. توکرونامجبورن مردم روبفرسن کافینت؟ مثلاتوروستاکه نت نداره یاعشایرهانبایدبیان شهرثبتنام کنن سجام؟؟ مشکل بزرگترش اینه ک کارگزاری ها برای برداشت پول توحساب بورسی اینفدرکند عمل میکتتد.. من روزشنبه درخواست برداشت وجه دادم هنوزکه هنوزه نیمده.. قبلاخوب بوددو روزه میومداماالان 4روزببشترطول میکشه
  • محمدرضا IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    1 0
    به خدا شرم آور ، آخه یک حمایتی ، هیچی هیچی ، صنودق دارای دوم پالایش هم که آقایان قولش را داده بودند 10 هزار تومان ، امروز به زیر 10 هزار تومان رسید بابا اصلا چرا بازش کردید؟ از ضرر مردم خوشحال می شوید ؟ رییس سازمان بورس پاسخگو باش در رسانه حتما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس