اردوغان ترکیه

ترکیه به جای دامن زدن به تنش‌ها و چالش‌های خود در جبهه‌های مختلف، باید از تنها مرز سفیدی که برای خود نگه داشته محافظت کند.

سرویس جهان مشرق - رابطه طولانی و پیچیده ترکیه با کشور همسایه‌اش ایران همواره بستر یک ارتباط دیپلماتیک بوده است. همچنین مشخصه اصلی روابط ایران و ترکیه از نظر تاریخی، رقابت تنگاتنگ و در عین حال همکاری نزدیک بوده است.

ماهیت مناسبات ایران و ترکیه

علی رغم فراز و نشیب‌ها این دو کشور با یکدیگر روابط منطقی و برنامه ریزی شده‌ای داشته، اختلافات ایدئولوژیک را نادیده گرفته و از دخالت در امور یکدیگر پرهیز کرده‌اند.

هم‌زمان با تغییر چشم‌انداز سیاسی در خاورمیانه و خروج تدریجی نیروهای آمریکایی از منطقه، معادله‌ها در حال چرخش به نفع محور ایرانی است. از سوی دیگر ترکیه نیز همواره خود را قدرتی در منطقه می‌بیند که آرمان‌های جهانی در سر دارد و در سال‌های اخیر تبدیل به کشوری مستقل، جاه‌طلب، از خودمطمئن و مدعی شده است.

اما در سال‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در سایه تحریم‌ها و جنگ اقتصادی آمریکا بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیک شدند. در شرایطی که خروج یک‌طرفه  دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت دوباره تحریم‌ها، ایران را در تنگنای اقتصادی قرار داده بود، آمریکا، ترکیه را به دلیل ادامه حبس خانگی «آندرو برانسون» کشیش آمریکایی با تحریم مواجه کرد. در این شرایط تهران و آنکارا بیش از پیش به سوی همگرایی اقتصادی و سیاسی گام برداشتند.

با نگاه کلی به مناسبات ایران و ترکیه می‌توان دریافت که این دو کشور همسایه از نظر تاریخی نه هیچگاه دوست و شریک دائمی بوده‌اند و نه دشمن و رقیب همیشگی. شرایط غالب بر روابط ترکیه وایران  در سایه شرایط سیاسی و اقتصادی دو طرف در برهه‌های زمانی مختلف ترکیبی از دوستی و همکاری نسبی در راستای تامین منافع مشترک در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و انرژی در پیشبرد اهداف ژئوپلیتیکی منطقه‌ای است.

پس از تحولات منطقه عربی خاورمیانه در سال 2011 موسوم به «بهار عربی» و آغاز بحران سوریه، دو کشور ترکیه و ایران با حمایت و پشتیبانی نظامی و سیاسی از دو جبهه مخالف در سوریه؛ به این صورت که آنکارا از ارتش آزاد و شورشیان سوریه حمایت می‌کرد و تهران حامی نظام «بشار اسد» و ارتش عربی این کشور بود، در دو سوی این جنگ ایستادند. اما تحولات مهم دیگر از قبیل ورود روسیه به جنگ سوریه در سپتامبر 2015 و لزوم همکاری های دوجانبه برای مقابله با افزایش دامنه نفوذ جغرافیایی گروه تروریستی-تکفیری داعش در عراق و سوریه و البته موفقیت‌های نظامی محور مقاومت و ایران در شکست دادن شورشیان سوریه و داعش، در سال‌های اخیر از اصطکاک ژئوپلیتیکی و امنیتی میان ایران و ترکیه جلوگیری کرده است.

نکته قابل توجه اینجاست که جمهوری اسلامی ایران وترکیه علی رغم وجود تضاد مواضع در سوریه، در زمینه همکاری اقتصادی و امنیتی به ویژه در مقابله با تحریم‌ها با یکدیگر همسو و همگام بوده‌اند.

در سایه این مناسبات میان تهران و آنکارا و با توجه به چالش‌های مرزی متعددی که از محورهای مختلف ترکیه را درگیر کرده، تنها مرز سفید این کشور، با ایران است و از گذشته تا کنون ترکیه همواره جانب احتیاط را در تحولات مرزی مقابل جمهوری اسلامی ایران رعایت کرده است.

اما درگیری‌های اخیر میان آذربایجان و ارمنستان بر سر حاکمیت بر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ همراه با تحولاتی در روابط کشورهایی که به نوعی درگیر این پرونده هستند، بود. در این میان «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه طی روزهای گذشته در بخشی از سخنان خود با مداخله در امور ارمنستان اظهار داشت: آرزو داریم که مردم ارمنستان خود را از زیر بار تحمل رهبرانشان که همچنان اسیر دروغهای گذشته هستند و ملت را به فقر و تنگدستی کشانده‌اند رها کنند. اردوغان در بخش دیگری از سخنان خود یک شعر قدیمی آذری با نام ارس را خواند که می‌گوید: ارس را جدا کردند و آن را با میله‌های آهنی و سنگ پر کردند/ من از تو جدا نمی‌شدم، ما را به‌زور جدا کردند.

این شعر از جمله اشعاری است که در حوزه ادبیات تجزیه‌طلبانه قلمداد می‌شود.

این اظهارات در تهران واکنش‌های زیادی به‌همراه داشت به‌طوری که «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی نوشت:‌به اردوغان نگفته بودند شعری که به‌غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادری‌شان ایران است! آیا او نفهمید که علیه حاکمیت جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچ‌کس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند. ظریف به اتفاقی تاریخی اشاره کرد که باعث جدا شدن باکو از ایران شده است. همچنین «دریا اورس» سفیر ترکیه در ایران نیز به وزارت امور خارجه فرا خوانده شد.

به‌گفته «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، در جریان این احضار به سفیر ترکیه ابلاغ شد که دوران ادعاهای ارضی و امپراطوری‌های جنگ‌افروز و توسعه‌طلب سال‌هاست که سپری شده است.

همانطور که گفته شد تنها مرز سفید و بدون درگیری که ترکیه برای خود نگه داشته در مرزهای ایران است. از این رو باید همانند گذشته در موضع‌گیری‌های خود درباره پرونده‌های مشترک با ایران جانب احتیاط را رعایت کند. اظهارات اخیر و تجزیه طلبانه اردوغان درباره آذربایجان صرف نظر از اینکه با چه قصد و نیتی مطرح شد، در صورت دامن زدن به آنها نمی‌تواند نتایج مطلوبی برای ترکیه داشته باشد.

در همین راستا «چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه به فاصله کوتاهی از اظهارات اردوغان و واکنش ایران، پس از بالا گرفتن موضوع درتماسی تلفنی با همتای ایرانیش تاکید کرد: اردوغان شعری را خوانده که فکر می کرد راجع به قره باغ بوده باشد و حتی در سخنرانی اش به ایران هم اشاره نکرده است. همین جملات که در واقع معنایی جز اعلام اعتذار ازمردم ومسئولین ایرانی نداشت کافی بود تا هم اشتراکات دینی، هم حسن همجواری، هم منافع مشترک دوکشور و بالاخره همراهی دو کشور در مقابل تهدیدات مشترک بیرونی جایگزین دلخوری ها بشود. اما با همه این وجود انتظار می‌رود ترکیه برای محافظت از مواضع همسوی خود با ایران و دست کم جلوگیری از سیاه‌نمایی رسانه های دشمن برای تنش‌زایی در روابط دو طرف به رفتارهای محتاطانه در این زمینه پایبند باشد.

 چالش‌های مرزی ترکیه

اما ترکیه در سال‌های اخیر در سایه جاه‌طلبی‌های اردوغان همواره درگیر تنش‌های مرزی بوده است.

تشدید تنش‌ها میان ترکیه با یونان و بلغارستان

ترکیه و یونان سال ها است که دارای اختلافات سیاسی و سرزمینی هستند از جمله  بر سر حاکمیت چندین جزیره در دریای مدیترانه و اژه. مهمترین این اختلافات  حاکمیت جزیره قبرس است که  در سال ۱۹۷۴ میلادی با حمله نظامی ترکیه به این جزیره  آغاز گردید و قبرس به دو بخش شمال و جنوبی تقسیم گردید. اختلاف این دو کشور  برسر قبرس از معروفترین و پردامنه ترین اختلافات میان این دو کشور نیمه اروپائی و اروپائی است. در این سال ها سازمان ملل هم تلاش گسترده ای  برای اتحاد دو قبرس انجام داده اما هنوز به نتیجه ای نرسیده است. در ادامه تلاش های  سازمان ملل  در ژانویه ۲۰۱۷ مذاکرات با هدف دستیابی به صلحی پایدار و حل و فصل اختلافات، تقسیم قدرت  و مسائل مربوط به مالکیت ارضی با رهبران دو قبرس انجام گرفت اما نتیجه ای حاصل نگردید.

ترکیه همچنین تلاش می کند از منابع نفت و گاز در دریای مدیترانه و اژه بهره برداری کند لذا در سال ۱۹۹۶میان آتن و آنکارا برای حاکمیت جزیره غیر مسکونی کارداک که دارای منابع نفتی و گازی است اختلافاتی بوجود آمد و منجر به تنش در روابط  این دو کشور شد. همچنین در سال ۲۰۱۶ کشتی تحقیقاتی ترکیه  در سواحل قبرس حضور پیدا کرد که این امرهم منجر به چالش میان ترکیه و یونان شد. در سال ۲۰۱۸ هم  اختلافی  میان آتن و آنکارا بر سر منابع نفت و گاز در دریای اژه و مدیترانه  بوجود آمد که این بار هم مانند گذشته  با میانجیگری غرب مساله حل وفصل گردید. در همین راستا اردوغان خواستار بهبود در چگونگی  تعریف مرزهای آبی و هوائی میان این دو کشور در دریای اژه شده است. حاکمیت جزایر اژه (کنترل حریم هوائی و آبی) مهمترین موضوع میان آتن و صوفیه است که سال ها باعث  اختلاف و حتی رویاروئی  نیروی دریائی و هوائی این دو کشور با یکدیگر شده است.

در آگوست گذشته دولت یونان از ترکیه خواست تا یک کشتی متعلق به این کشور را که برای حفاری‌های تجسسی عازم شرق مدیترانه شده بود بازگرداند. حتی فرانسه نیز عملیات اکتشافی ترکیه را یک جانبه خوانده و از ترکیه خواست تا این کار را متوقف کند. اعزام کشتی تجسسی ترکیه همراه با پنج ناو نیروی دریایی این کشور به شرق مدیترانه منجر به تشدید علنی تنش‌ها میان این کشور با یونان شده و دو کشور عضو پیمان ناتو جنگ لفظی را آغاز کردند.

هر دو کشور ترکیه و یونان نسبت به ذخایر گاز دریای مدیترانه بلندپروازی‌های خود را داشته و درباره حقوقشان در مناطق کلیدی شرق مدیترانه اختلاف نظر شدیدی دارند. در برخی مناطق تداخل ادعای مالکیت وجود ارد و هر دو کشور استدلالشان این است که این مناطق به فلات قاره آنان تعلق دارد. سردی روابط میان دو طرف از ابتدای سال جاری میلادی آغاز شده و ورود پناهندگان به یونان از راه ترکیه منجر به درگیری میان آنها شد. سپس تصمیم ترکیه برای تبدیل موزه «ایاصوفیه» در استانبول به مسجد، موجب خشم و هراس یونان شد. ایاصوفیه برای قرن‌ها کلیسای جامع مسیحیان ارتدوکس بود. درحالی که یونان از ترکیه خواسته فورا از فلات قاره این کشور خارج شود، آنکارا بر این نکته پافشاری می کند که جزایری که از خاک اصلی یونان دور بوده و نزدیک ترکیه هستند نمی توانند فلات قاره داشته باشند. یونان و ترکیه سال‌ها است که بر سر قبرس نیز اختلاف دارند.

در ماجرای اختلاف تازه‌ای که میان آنکارا و آتن ایجاد شده، در واقع ترکیه خود را مقابل اتحادیه اروپا قرار داده است. ترکیه همچنان در تلاش است که به عضویت اتحادیه اروپا در آید، در حالی که یونان یکی از اعضای این اتحادیه است و قطعا در این مناقشه، اتحادیه اروپا طرف یونان را خواهد گرفت که البته همینگونه نیز است. اتحادیه اروپا هیچگاه طرف ترکیه را در اختلافات ترکیه با یونان و یا هر کشور دیگر عضو اتحادیه را نخواهد گرفت. ترکیه باید بداند که اگر تنش‌ها با آتن بالا بگیرد و منجر به درگیری نظامی شود، ناتو از آتن حمایت خواهد کرد و در این نبرد ترکیه شکست خواهد خورد؛ اردوغان نباید ظرفیت‌های ترکیه را با ایجاد تنش و درگیری با یونان هدر دهد.

بلغارستان دیگر همسایه غربی ترکیه است که در دوران حاکمیت کمونیست ها بر این سرزمین هزاران ترک ساکن  بلغارستان به ترکیه باز گردانده شدند. امروز حضور اقلیت ترک در این کشور به عنوان یک اقلیت تاثیر گذار گاها  باعث اختلافات سیاسی و فرهنگی – مذهبی میان این دو کشور شده است. به این دلیل که دولت  ترکیه همیشه  از این اقلیت حمایت می کند. مثلا در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۷ دولت بلغارستان ادعا کرد  که آنکارا از طریق فعالیت های مذهبی و فرهنگی در انتخابات این کشور دخالت کرده است که این مساله منجر به اختلاف میان این دو کشور گشت و بلغارستان سفیر ترکیه را احضار کرد. لذا دخالت دولت ترکیه در فعالیت های انتخاباتی اقلیت های ترک و حزب “دوست” در بلغارستان منجر به اختلاف  و تنش در روابط  آنکارا و صوفیه گردید.

جنگ ترکیه با پ. ک. ک در مرز عراق

ترکیه سال‌هاست معتقد است پ. ‌ک. ک از خاک عراق علیه منافع کشورش اقدام می‌کند. در این راستا نبرد میان دولت ترکیه و شبه‌نظامیان پ. ‌ک. ک از سال ۱۹۸۴ آغاز شده و تاکنون بیش از ۱۴ هزار نفر در این نبردهای مسلحانه جان خود را از دست داده‌اند که حملات ماه‌های گذشته ترکیه با واکنش بی‌سابقه عراق مواجه شده است.

آتش‌بس و مذاکرات طولانی مدت سال 2013 میلادی٬ رفته رفته این امید را به وجود آورد که جنگ خونین بین پ. ک.ک و ترکیه پس از چهل سال خاتمه پیدا کند. در آن دوره٬ فضای باز سیاسی ناشی از ادامه مذاکرات٬ امکان فعالیت سیاسی و پارلمانی را در اختیار حزب دموکراتیک خلق ها و نهادهای اقماری پ. ک.ک گذاشت. اما تشدید بحران سوریه و قدرت گرفتن نهادهای اقماری پ. ک.ک و تلاش برای کپی و پیاده کردن الگوی مناطق به اصطلاح خودگردان شمال سوریه در مناطق کردنشین ترکیه از یک سو و همراهی حزب عدالت و توسعه با ملی گرایان تندرو از دیگر سو٬ فضا را به سوی تنش برد و پ. ک.ک با انجام چند حمله تروریستی در آنکارا٬ استانبول و شهرهای کردنشین و حفر خندق و کانال در مراکز شهری برای درگیرشدن با پلیس٬ نشان داد که تمایلی ندارد سلاح‌ها را بر زمین بگذارد. لذا درگیری و جنگ دوباره شروع شد و دو طرف به خانه اول بازگشتند. در ماه‌های گذشته مناطق کردنشین عراق بارها شاهد حملات هوایی گسترده ترکیه بوده که شمار زیادی کشته و زخمی برجای گذاشته است. ترکیه برای حمله به مواضع پ. ک.ک٬ طی سالیان 1991 تا 1997 میلادی٬ بارها به استفاده از ظرفیت نظامی نیروهای پیشمرگ هم تمسک جسته و از نیروهای هر دو حزب اتحادیه میهنی (طالبانی) و حزب دموکرات کردستان (بارزانی) کمک گرفته است.

با این حال٬ شرایط جغرافیای خاص و پیچیده کوهستان‌هایی همچون گارا٬ متینا و از همه مهم‌تر قندیل٬ باعث شده که ترکیه به تمامی٬ به هدف نرسد و تنش و درگیری ادامه پیدا کند.

اگر چه حملات ترکیه در آخرین دهه قرن بیستم میلادی به شمال عراق٬ غالباً عملیات‌های گسترده و مهمی بودند اما به جرات می‌توان گفت٬ ارتش ترکیه هیچگاه به اندازه 5 سال اخیر٬ به شکل قاطعانه٬ گسترده و کوبنده به شمال عراق حمله نکرده است.   اما اقدامات ترکیه برای دستیابی به اهداف تعریف شده، چندان موفقیت‌آمیز نبوده و نتوانسته به آنچه می‌خواهد دست پیدا کند. از جمله این اهداف، از بین بردن تهدید پ. ک. ک است که بر اساس شواهد، فعالیت‌های این گروه پس از حملات افزایش پیدا کرده است.

چالش‌های پیچیده ترکیه در شمال سوریه

در اکتبر 2019 حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه موسوم به «چشمه صلح» آغاز شد و جدا از تبعاتی که داشت اکنون یکی از مهمترین چالش‌های سیاسی و امنیتی ترکیه در شمال سوریه، رسیدگی به وضعیت زندانیان داعشی و خانواده‌های آنان است. ملیت مختلف این افراد تروریست و همچنین کارنامه سیاه آنها در جرایمی که مرتکب شده‌اند، هر کدام از آنها را به یک بمب ساعتی بلقوه تبدیل کرده که می‌تواند امنیت سوریه، ترکیه و دیگر کشورهای منطقه و جهان را به خطر بیاندازد.

مقامات امنیتی و سیاسی ترکیه اعلام کرده‌اند که برخی از افراد داعشی را تحویل گرفته و آنها را به داخل کشور منتقل کرده‌اند اما هنوز مشخص نیست که روند بازجویی و ادامه حبس این افراد به چه شکلی خواهد بود و آیا ترکیه از لحاظ قانونی خواهد توانست این افراد را برای همیشه در داخل خاک خود نگه دارد، یا ناچار خواهد شد که برخی از آنها را به کشورهای خودشان بازگرداند.

علاوه بر آن یکی از انتقادات مهم مخالفین اردوغان این است که سیاست‌های او در پرونده سوریه، موجب آن شده که نزدیک به 4 میلیون نفر از شهروندان سوریه که اندکی بیشتر از یک ششم کل جمعیت این کشور عربی است، در استان‌های مختلف ترکیه مقیم شوند.

در مورد میزان هزینه‌های آوارگان سوری برای اقتصاد ترکیه ارقام متفاوتی ذکر شده‌اند. از 25 میلیارد دلار تا 40 میلیارد دلار، ارقامی است که از سوی مقامات سیاسی ترکیه بیان شده‌اند. اما اگر حتی فقط کف همین رقم و مبلغ  25 میلیارد دلار صحت داشته باشد، از دست رفتن چنین ثروت کلانی از طاقت اقتصاد لرزان و ضعیف ترکیه خارج است و بدون شک ترکیه باید راهی برای بازگشت آوارگان پیدا کند.

جنگ ترکیه با مصر در لیبی

لیبی پس از سرنگونی «معمر قذافی» در سال ۲۰۱۱ به صحنه نبردهای داخلی میان ژنرال حفتر مورد حمایت عربستان، روسیه، مصر، امارات، فرانسه و یونان از یک سو و «دولت وفاق ملی» به ریاست السراج مورد حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا و سازمان ملل تبدیل شده است.

ترکیه در جبهه‌ای دیگر در لیبی خود را درگیر کرده است که با توجه به تحولات این کشور، نمی‌توان آینده روشنی برای آن متصور بود. حضور نظامی ترکیه در لیبی یکی دیگر از اشتباهات بزرگ ترکیه است که همچنان ادامه دارد. در این میان مصر همواره ترکیه را به مداخله نظامی در امور لیبی متهم می‌کند.

مصر و ترکیه در بسیاری از مسائل منطقه‌ای با یکدیگر اختلاف دارند در همین رابطه می‌توان از کشور قطر یاد کرد که در آن مصر همراه با عربستان، امارات و بحرین از سه سال پیش به این سو این کشور را مورد محاصره قرار داده، در حالی که ترکیه یکی از پشتیبانان اصلی قطر به شمار می‌رود.

از سوی دیگر سخنان رؤسای جمهور مصر و ترکیه علیه یکدیگر از شدت تنش میان دو کشور حکایت می‌کند. «عبدالفتاح السیسی» چندی پیش در حضور نظامیان مصری تهدید کرد که ارتش این کشور در صورت لزوم به طور مستقیم به نفع نیروهای «خلیفه حفتر» در نبردهای داخلی لیبی وارد عمل خواهد شد. از سوی دیگر «رجب طیب اردوغان» به سخنان یاد شده واکنش نشان داده و تاکید کرد که کشورش همچنان به حمایت از دولت وفاق ملی که مورد تایید جامعه بین‌الملل است، ادامه خواهد داد.

این تنش‌های مرزی برای کشوری است که سیاست خارجی خود را  بر مبنای تنش صفر با همسایگان تعریف کرده و شعار آن را سر می‌داد؛ حال باید دولت مردان ترکیه در شیوه حکمرانی و روابط بین الملل خود تجدید نظر کنند و به جای افزایش تنش با کشورهای همسایه، به کاهش تنش روی آورند و نه اینکه با تنها کشوری که مرز سفید با این کشور دارد تنش آفرینی کند و باید مواضع دقیق‌تری داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 66
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    58 97
    ترکیه نیاز به رییس جمهوری مثل پوتین دارد که سیاست بلد است نه اردوغان که از سیاست فقط ایجاد تنش را بلد است
    • احسان IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      طبق آنچه نوشته آید ترکیه تا الان به پرتگاه رسیده فقط اندکی همت میخواهد که غرب و آمریکا و اسراییل و سایر دول عربی زحمت آن را می‌کشند ایران فقط باید نگاه شکستن استخوان متجاوزان عثمانی باشد . اما همین مرز سفید را هم دیوار کشید پس انگار قصد آرامش ندارد
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      مشکل اردوغان و پان ترکیستی توهم کشورگشائی و قدرت نمایی است و از هیچ جنایتی حتی در حق مردم خود فروگذار نخواهد کرد.
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      6 3
      همین الان اگر ایران با ترکیه وارد جنگ بشه تمام دنیا ... پشت ترکیه می ایستند همانطور که در جنگ ایران و عراق همه کشورها پشت عراق ایستادند در حالی که همه کشورها میدانستند صدام چه جنایتکاریست چرا؟ چون ایران یک رقیب انرژی و ثروت محسوب میشه و باید همیشه منزوی و ضعیف بماند
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    4 24
    داشتم می آمدم اتوبوس واحد تهرانپارس آزادی یکی جوون بدون رعایت فاصله اومد پیش ما نشست یه دفعه دید دارم تو گوشی کلیپ ترکی می بینم در رفت حالا ما نه تهرانی و نه تبریز ولی به نون و نمک ترکی دوست نداریم دوستان دغل شما را تحریک کنند و ابهتتون را از دست بدین البته ..ملک خویش خسروخان دانند ولی هر ملخک ی روز کف دست می شه تو دنیا دست بالای دست بسیار است حالا این یارو سردار مه ِِآفرید قطعا یکسالی هست می دونست بایجان کورده و بقیه بشدت باهاش جنگیدن و تا یک ماه دیگر هم و شاید تا چهارسال بعد یکسره بقیه اش با خودتون هر کسی به اندازه توانش می جنگه و دیگران را به بند می کشه خود دانید
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      45 0
      خودت متوجه شدی چی نوشتی ؟ قصه تعریف کردی سر و ته نداره ! گلم !
    • آموزگار ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      9 0
      کلمات بهم ریخته را مرتب کنید و جمله بسازید (۳.۵ نمره)
    • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      7 0
      تا کلاس چندم درس خوندی
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      2 3
      قصه حسن کرد را تعریف کردی قارداش
    • جهان IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      13 1
      بس کن دیگه دروغ گویی و سیاه نمایی رو من خودم آذری ام تو تهران هم زندگی میکنم با خیلی از مهربون هام هم ترکی صحبت میکنم هیچکس به ما حرفی نزده چرا ترکی حرف میزنید انقدر مزخرف نگو
    • بهنام IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      22 6
      اینکه از بغلت بلند شو واسه کلیپ ترکی نبوده شاید بخاطر بوی گندی بوده که می دادی بجای اینکه بیای پرت و پلا بگی یه کم واسه نظافتت وقت بزار متوهم
    • مینا IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      3 3
      جناب ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹ من کاری به کامنت های دیگه و پرت و پلا ها ندارم ولی شما بهتر نیس بجای گیر دادن به نظافت دیگران اول مواظب دهنتون باشین ؟
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    فعلا که باوجود تعداد زیاد دشمنانش بسیار موفق بوده. یونان رو همونجور که در جنگ جهانی اول و جنگ قبرس شکست داده باز شکست میده. اتحادیه اروپا هم که تو جنگ قبرس نتونست کاری بکنه الان هم نمیتونه کاری بکنه. هرچند درگیری صورت نمیگیره و به سازمانهای بین المللی رجوع میشه و ترکیه دستش اونجا هم پره. روابط با بلغارستان با وجود کش و قوس ها به سمت همکاری پیش میره. گرجستان که رفیق هست. دولت عراق و اقلیم هم روابط خوبی دارن و مخالفتهای ظاهری هیچ ارزشی نداره. ارمنستان که شکست خورده. پاشینیان و دوستان هم فهمیدن باید رابطه شون با ترکیه و آذربایجان بهتر بشه. میمونه سوریه که قسمت اعظم شمال ترکیه دست ترکیه است و مردم سوریه طرفدار ترکیه هستن. حتی کردها و علویهایی که از دست پ ک ک و اسد فرار کردن به ترکیه پناهنده شدن.
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      معلومه که نیروهای سایبری ترکیه این چند روزه خیلی فعال اند. این نظرات فقط از همون بی همه چیزها برمیاد.
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      خودت فهمیدی چی گفتی چرت و پرت نوشتی اصلا اتحادیه اروپا اردوغان را قبول ندارند و مسخره اش میکنند
    • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      عجب خیالبافی کردی خودت تنها به این نتیجه رسیدی یا اردوغان کمکت کرد ای کلک
    • IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      این موفقیت را به شما تبریک گفته و آرزوی درک بیشتر مسائل برای شما دارم فقط وقتی با چپاول و جنایت و نسل کشی تمام دنیا را گرفتید اجازه بدهید تعدادی از غیر پان ترک های خواب و مزدور زندگی ذلت بتر داشته باشند و نسل کشی های خود را با افتخار ثبت کنید. شتر در خواب بیند پنبه دانه. بزودی اردوغان جانتان با صدام و سایر دیکتاتورها محشور خواهند شد .
    • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      4 27
      مردم آلمان هم اون زمان که نازی ها مرتب پیشروی می کردند براشون هلهله می زدن وبه برتری نژادی خود افتخار می کردن بعدش که ورق برگشت از همه کشورها ریختن تو آلمان سوراخ موش می خریدن ملتها هم مثل آدمها می تونن جو گیر بشن
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    عمر سیاسی اردوغان تمام شده.
    • IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      من هم همینطور فکر می کنم. البته اینطور که به نظر میرسه جنگ اخرالزمانی بین نیروهای ترکیه و ایران باشه که با شکست ترکیه همراه خواهد شد. ما منتظر ظهوریم حالا ترک های عثمانی بخوان بیان جلو یا هر از خدا بی خبر دیگه، فرقی نمی کنه.
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    در واقع با خروج تدریجی آمریکا از منطقه این کشور سعی می کنه با استفاده از ناتو به خصوص ترکیه خلا خودش رو پر بکنه. که در آینده باعث اصطکاک ژئوپلیتیکی و امنیتی میان ایران و ترکیه می شه که طبیعتا شرایط اقتصادی و امنیتی هم تحت تاثیر قرار می ده. اگر چه ترکیه هم در شرایطی نیست که رابطه خودش رو با ایران در وضعیت قرمز قرار بده ولی به هر حال مسئولین نباید به ترکیه خیلی خوش بینانه نگاه کنند. با رفتن آمریکا همه چیز تموم نمی شه و یک جبهه جدیدی باز می شه.
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      49 4
      درود بر شما ... کاملا" موافقم ..
  • کورش کبیر DE ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    ترکیه دیگر یک بازیگر نیست بلکه یک بازی‌ساز است. این را می‌توان در قره‌باغ و لیبی دید.
    • sadeg IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      1-اردوغان به چایان عمر سیاسی خود رسیده 2-دست برتر ترکیه در کشورهای بدون دولت-ارتش مانند لیبی،عراق،سوریه،ارمنستان...موجب توهم قدرت همانند صدام شده و اینها همه دام است. 3-مشخصه وقتی کشوری با همه درگیر میشود هزنیه هایش بشدت بالا میرود و فقر و نفرت بیشتر میشود و کشورهای دیگر هم این سیاست را حتی تشویق کنند یا نهایت سکوت کنند.اردوغان با 30میلیارد بدهی دولت را تحویل گرفت الان بدهیهای خارجیش به 430 میلیارد دلار رسیده.
    • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      بازیسازان جز جنایت و نسل کشی ارامنه و آذری ها و علوی و سوریها و اعراب و ...کارنامه دیگری دارید .
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    62 15
    دیوانه ای کمیت است و به اطراف خود لطمه می زند
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    مبخوای بگی که چون ترکیه با همه همسایگان خود مشکل دارد در نتیجه مجبور است که جلوی ایران کوتاه بیاید؟ این تحلیل خیلی ساده لوحانه است . چرا که اگر دقت میکردین در تمامی این مناقشات که در واقع جنگ ترکیه جهت نشان دادن برتری خود می باشد عملا موفقیت آمیز بوده و در تمامی مناقشات دست بالا را دارد شمال سوریه، شمال عراق، بالکان، شرق مدیترانه، لیبی و قفقاز و آذربایجان عمدتا تا حد زیادی به خواسته های خود رسیده است.
    • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      شما یا اطلاع نداری ویا اگر دارید متعصب ترکیه هستید خبر دارید که در ترکیه کودتا شد واگر ایران نبود کودتا پیروز شده بود داخل ترکیه منتظر چراغ سبز ایران هستند هر لحظه اراده کنیم حکومت اردوغان یک شبه تمام میشه ولی ایران به اردوغان نیاز داره چون داره طبق خواست ما جلو می ره ضمنا توصیه میکنم وارد دنیای سیاسی نشوید گیج کننده س نه تخیلی چون بی خبرید
    • IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      اگر تمام دنیا را هم بگیرید اردوغان شما را شهروند درجه دو و مزدور حساب میکند
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    18 1
    ایران به ترکیه و ترکیه به ایران نیاز دارد. تنها دولت معقول در منطقه ترکیه است و لازم است از اشتراکات دو کشور حدااکثر استفاده و همکاری در مقابل تازه به دوران رسیده ها نظیر عربستان بحرین ووو صورت گیرد. ترکیه نیاز به خاک ایران ندارد و ایران هم نیاز به خاک ترکیه ندارد و سو استفاده ها را باید بزرگان دو کشور به حداقل برسانند.
  • GB ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    اردوغان ابر مرد هست ..اردوغان برابر اتاتورک ..ویا سلطان سیلمان ........تقربیا درهمه زمینه ها ..حق با ترکیه هست ..اگر کسی تاریخ وسیاست بلد باشد حق به ترکیه خواهد داد ...قرارداد دریایی ترکیه وبا لیبی ..مورد تایید سازمان ملل قرار گرفت ..سرچ کنید مطالعه کنید ...یونان وفرانسه .علیه ترکیه هستند بی جهت ... درلیبی از دولت قانونی حمایت کرد ..دربلغارستان ..ازانحا که خود بلغارستان .از نژاد ترک از تبار اتیلا هستند ..ولی دولت کمونیستی بلغارستان سالیان ترک های عثمانی ستم کرده بود ..در حال حاضر ده درصد بلغارستان .. ترک های عثمانی هستند ..دربحث قطر این ترکیه مانع حمله عربستان وامارات شد .مصر دولت قانونی .مرسی سرنگون کرد ...ترکیه حق علیه کروهگ تروریستی پ.ک.ک...مبارزه کند
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    کردیه
  • مرتضی IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    71 16
    مرز ایران و ترکیه خیلی وقته ک صلح نداره و بهپادها ی جنگی در حال کار عملیاتی هستن
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    علاقه ای به تفرقه انداختن میان مسلمانان ندارم
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    اردوغان در آخر باعث تجزیه ترکیه میشه البته فکر نمیکنم مشکل یا ناراحتی از این بابت داشته باشه چون هدف اصلی اش مقابله با ایران و ضربه به جبهه مقاومت در منطقه است. این فرد اومده تا ترکیه رو گوشت قربانی اسراییل کنه ، البته در این بین ایران هم تضعیف میشه ولی چیزی که مهمه امنیت اسراییله نه شخم خوردن خاک ترکیه! در مورد «یهودیان دونمه» مطالعه کنید تا متوجه بشید چی میگم...
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    اردوغان در آخر باعث تجزیه ترکیه میشه البته فکر نمیکنم مشکل یا ناراحتی از این بابت داشته باشه چون هدف اصلی اش مقابله با ایران و ضربه به جبهه مقاومت در منطقه است. این فرد اومده تا ترکیه رو گوشت قربانی اسراییل کنه ، البته در این بین ایران هم تضعیف میشه ولی چیزی که مهمه امنیت اسراییله نه شخم خوردن خاک ترکیه! در مورد «یهودیان دونمه» مطالعه کنید تا متوجه بشید چی میگم...
    • IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      3 34
      تجزیه ترکیه یا امپراتوری ترکیه؟
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      فشار ها بر ترکیه از جمله در مساله اف ۳۵ یا لیبی و بلغاریستان و قبرس جدا کردن ان از محور مقاومت و وصل کردن آن به طرح خاورمیانه بزرگ است و به نظر من ایران بجز در مساله سوریه در تمامی زمینه ها از این کشور حمایت خواهد کرد چون ترکیه سنگر اول در برابر تجاوزات استعمار اروپایی است ترکیه اگر نبود در جنگ جهانی دولت روس و انگلیس حاضر به تخلیه ایران نبودند برید خاطرات مرحوم شهید مدرس را بخوانید
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
    اردوغان در آخر باعث تجزیه ترکیه میشه البته فکر نمیکنم مشکل یا ناراحتی از این بابت داشته باشه چون هدف اصلی اش مقابله با ایران و ضربه به جبهه مقاومت در منطقه است. این فرد اومده تا ترکیه رو گوشت قربانی اسراییل کنه ، البته در این بین ایران هم تضعیف میشه ولی چیزی که مهمه امنیت اسراییله نه شخم خوردن خاک ترکیه! در مورد «یهودیان دونمه» مطالعه کنید تا متوجه بشید چی میگم...
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
      40 6
      درود بر شما ... بله متاسفانه اردوغان دقیقا" در حال اجرای طرح های رژیم اسرائیل در منطقه است که سرانجامی جز تجزیه سوریه و ترکیه نخواهد داشت ..
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    15 36
    ایران و ترکیه از زمان رضاشاه تا الان روابطشون دوستانه بوده و بر اساس همکاری مشترک بر علیه تروریستهای کوهی و خونخوار استوار بوده که تهدیدی بر علیه امنیتشون و تمامیت ارضیشون بودن
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    30 9
    ترکیه اگر احساس کند که در ایران مسئولین مقتدری وجود دارد جرات نمی کنه که از این اراجیف بگه شما نگاه کنید حتی عذر خواهی هم نکردن چون احساس می کنند در مقابل ایران قوی هستن این شرم ه برای کشور ما حتی رئیس جمهور به خودش اجازه نداد که از اردوغان بپرست که چرا این غلط را کردی حالا اگر عکس این قضیه اتفاق می افتاد قطعا ما عذر خواهی می کردیم
  • حسین IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    ترکیه یک کشور ضعیف کش هستش. و مطمعا باشید تجزیه خواهد شد.
  • GB ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    به نظر می رسد ..ترکیه از قدرت منطقه عبور کرده .به قدرت جهانی تبدیل میشه ....
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    نمیدونم نویسنده گل زده بود چی زده بود ولی قشنگ مشخصه بنگ بوده
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    اقتصاد ضعیف و لرزان ! ترکیه از یونان شکست خواهد خورد!! مبارزات با پ ک ک به نتیجه خاصی نرسیده !!! تنش با تمام همسایه ها ؟! ترس و کینه نویسنده از این چهار جمله ای که به ظاهر میخواد ضعف ترکیه رو به مخاطب القا کنه هویداست. اولا همین اقتصاد ضعیف و لرزان ترکیه طبق آخرین آمار ماهانه مثبت 6 درصد رشد داشته و طبق آمار بانک جهانی اقتصاد شانزدهم دنیاست و طبق برنامه تا 2024 باید جز 10 اقتصاد برتر بشه دوما معلومه نویسنده اطلاعات درستی از تاریخ درگیری های نظامی ترکیه و یونان و توان رزمی دو کشور نداره که اینگونه ساده لوحانه رای به شکست ترکیه میده در مورد پ ک ک هم خیلی ساده مشخصه از یک تهدید باالقوه دائمی که روزی در داخل شهرهای ترکیه گشت شبانه و ایست و بازرسی ایجاد میکردن و برای تشییع جنازه کشته گانشان هزاران نفر به خیابان ها می آمدن تبدیل به گروهکی شدن با ترس سر از غار های امن باقی مانده در کوه های قندیل بیرون میارن و تعداد افراد فعال این گروهک بسیار کم شده.در مورد تنش با همسایه ها هم مشخصه نویسنده اولا از برخورد گرم دیروز اردوغان با الکاظمی و هدف گذاری 20 میلیاردی دو کشور خیلی ناراحته ثانیا ترکیه با بلغارستان روابط بی تنشی رو ادامه میده گرجستان هم روابط نزدیکی داره و ارمنستان هم مجبور به کرنش در مقابل ترکیه برای ادامه حیاط خودشه.مسئله یونان هم بیشتر سوء استفاده اروپا و آمریکا از یونان برای مهار نفوذ بین المللی ترکیست و قصیه فراتر از یونان و ترکیست خلاصه عرض کنم با کوچک کردن دشمن و رقبا نباید خودمون رو به خواب غفلت بزنیم ترکیه روز به روز داره از هر لحاظ پیشروی میکنه و شعرخوانی چن روز قبلش هم بیشتر شبیه یک هشدار دیپلماتیک بود که بابد جدی گرفته بشه
    • امیر IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      اخیراً یه کلیب از بمباران محل تجمع ارتش ترکیه توسط پهبادهای پ ک ک رو دیدم برخلاف حرف شما به این نتیجه رسیدم که پ ک ک میدان جنگ رو عوض کرده ترکیه در مقابل ارتش ارمنستان ۴۰ روزه موفق بود اما ۴۰ ساله که پ ک ک ازش تلفات می گیره این تبلیغات برتری ارتش ترک هم فقط به درد آدم های متوهم میخوره
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      7 2
      نوشته پ ک ک بمباران میکنه!!!!! خداییشش خیلی بامزه اید!!!!! خخخخخخ. پ ک ک تو سوراخ موش قایم شده. پهپاد؟؟؟؟ بمباران؟؟؟؟؟ پ ک ک؟؟؟؟؟
  • ناشناس IR ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    باسـلام ترکیه اخه جایی نیست بخواد رجز خوانی کنه واسه ایران کشوری ک زمستان شو بخواد با سوزاندن چوب و کاغذ و نایلون بخواد ایران و تهدید کنه بهش بگی برو بمیر اردوغان تو خود ترکیه زیادی از مردمش اصلا طرف دار اردوغان نیستن اما تو پیام ها دیدم بعضی از هموطن هامون کامنت گزاشتن زیر پست های اردوغان درود بر سطان . بعد نوشتن تنها پادشاه هستی خودت بعد نوشتن جون مون فدات سردا از اینجور حرفا خیلی خیلی متاسف هستم برای هموطن همون ب اردوغان این لقب و میدن اردوغان میخواد نقش یه لات شهر و در بیاره همه اش حساب ببرن اما دیگه اون زمونه نیس خیلی فرق کرده کسی بخواد لات بازی کنه میزنن دست و پاشو میشکنن دیگه دور دوران عثمانی نیس بخواد راه اونو طی کنه
  • IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    5 21
    گوربابای اردوغان ..بچسبین به زندگیتون..
  • GR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    38 50
    معتقدم. ترکیه کشور مکمل برای ایران است هیچ شریک اقتصادی بهتر از ترکیه نیست ارمنستان چین روسیه و عراق و سوریه همه مشکل دارند منابع آبی غرب ایران رود ارس و فرات و دجله و زاب از شرق ترکیه سرچشمه میگیره کشاورزی خوبی داره و محصولات ارزون ژئوپلیتیک منطقه و راه رسیدن به بازار اروپا و مدیترانه ترکیه است نفت و گاز ایران راهی جز این نداره
  • رحمن GB ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    98 19
    اردوغان داره موج سواری میکنه و به دور و برش تصادف میکنه.حزبش طرفدار سیاست پان ترکیست است یکی از علتهای دخالت در سوریه ترکهای مقیم در مرز ترکیه است که ترکیه را به درگیری سوریه کشانده است اینها همه هزینه داره و بالاخره عمق کار این دخالتهابرای ترکیه خوب نیست
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    36 30
    اردغان غلط زیادی کردوقدر دوستی وبرادری نمیداند ونباید بحال خودش رهاشود چون پروترمیشود
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    79 8
    پ ک ک مستقیما زیر نظر اطلاعات ترکیه عمل میکنه بقیشم جنگ زرگریه
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    ترکیه فقط یه صنعت توریسم داشت که کرونا نابودش کرد الان فقط مونده کندن از همسایهاش که کسب درامد کنه یه عده مزدورم تو ایران داره که براش ....میکنن حمایتش میکنن
  • صدرا IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    متاسفانه در حالیکه دنیا با توجه به پیشرفت های بشری در حوزه های مختلف بویژه در حوزه الکترونیک و ارتباطات تبدیل به دهکده جهانی شده و هر روز مردم دنیا بهم نزدیک تر میشن یه عده متوهم قومیت گرا دنبال تفرقه و آشوب هستن این ها در زمان حکومت پدرانشان در سلسله خائن وطن فروش قاجار هم از مسائل روز عصر خودشون بی اطلاع بودن و باعث عقب افتادگی ایرانیان در آن زمان شدن
  • شهرام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    ولی نکته ی جالبش اینه که ترکیه با کشورهایی که درگیری داره رتبه ی اول تا سوم در صادرات کالا را به خود اختصاص داده مثل اسراییل ارمنستان لیبی روسیه مصر عربستان و ...
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      9 2
      برای اینکه مردم اون کشورها عاشق ترکیه هستن. والا اجناس ترکیه رو نمیخریدن.
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    باید طرح مشترک سه دولت بین ایران ترکیه و جمهوری آذربایجان از طرف ایران پیشنهاد بشه و با کارت ملی این سه کشور رفت و آمد بکنند و پاسپورت حذف بشه
    • بهزاد AZ ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      2 4
      بله مثل اتحادیه اروپا پارلمان مشترک پول مشترک و ارتش متحد
    • ناشناس ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      1 1
      طرح خوبیه
  • NL ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    2 5
    عکس اخر رو که می بینم گو اینکه شیطان دیده میشود
    • ایرانی IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      2 2
      صفحه گوشیتو روشن کن.خاموش نگا میکنی اینطور دیده میشه
  • BOZGURT IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    2 1
    اقامت در ترکیه آرزوی هر ایرانی
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    2 3
    با این وضعی که ترکیه شروع کرده احتمالا در آینده ردی از دخالت اروپا و روسیه و امریکا در سرزمین های اسلامی نماند
  • Mehrnegar IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    1 3
    تحلیل خوب و جذابی بود.با تشکر از مشرق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس