توافق نظامی قبرس و یونان با رژیم صهیونیستی برای مقابله با ترکیه

یونان، قبرس و رژیم صهیونیستی جمعه شب به دنبال ادامه حفاری ترکیه در مدیترانه شرقی، توافق توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی امضا کردند.

به گزارش مشرق از روزنامه "الوطن" مصر، این توافق به دنبال نشست سه جانبه‌ شب گذشته در نیکوزیای قبرس میان وزیر جنگ اسرائیل و وزیران دفاع یونان و قبرس صورت گرفت.

در این دیدار وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به همراه وزیران دفاع یونان و قبرس همکاری در زمینه آموزش نیروهای نظامی، تبادل اطلاعات و امنیت دریانوردی دریایی در کنار امنیت سایبری را بررسی کردند.

نیکلاس پنایوتوپولوس وزیر دفاع یونان در کنفرانس مطبوعاتی که پس از این نشست برگزار شد، اقدامات ترکیه (حفاری در مدیترانه شرقی) را یکجانبه خواند و محکوم کرد.

وی گفت این رفتارهای آنکارا غیر قانونی، تحریک‌آمیز و نقض آشکار حقوق بین‌الملل و روابط حسن همجواری است.

وزیر دفاع یونان با متهم کردن ترکیه به آنچه وی تضعیف صلح و ثبات در منطقه مدیترانه شرقی دانست، افزود: هدف مشترک ما همکاری راهبردی بلندمدت، مستحکم و بنیادین مبتنی بر اصول همجواری است.

در همین رابطه "بنی گانتس" وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز با اشاره به این توافق نظامی از توسعه همکاری‌های گسترده صنعتی میان سه طرف خبر داد و گفت که این اقدام توان دفاعی را تقویت خواهد کرد و موجب ایجاد اشتغال در یونان، اسرائیل و قبرس خواهد شد.

قرار است نشست آینده میان سه وزیر یاد شده سال آینده برگزار شود.

ترکیه اخیرا دومین کشتی حفاری خود با نام «یاووز» را برای اکتشاف گاز در شرق دریای مدیترانه به نزدیکی ساحل جزیره قبرس اعزام کرده است.

اتحادیه اروپا نیز چندی پیش به ترکیه هشدار داده بود که در صورت ادامه دار شدن عملیات اکتشاف گاز در سواحل قبرس، تحریم‌هایی علیه آن کشور وضع می‌کند.

مقام‌های قبرس نیز اعلام کردند که علیه هر شرکت نفت و گازی که با پشتوانه کشتی‌های ترکیه مبادرت به حفاری برای اکتشاف گاز کند، دست به اقدام حقوقی خواهد زد.

قبرس در اقدامی تلافی جویانه حدود ۲۰ حکم جلب بین المللی را علیه مقام‌های سه شرکت بین‌المللی که با اولین کشتی اکتشافی ترکیه به نام "فاتح" همکاری کرده‌اند صادر کرده است.

آنکارا گفته است که منطقه اکتشاف و حفاری در منطقه‌ای موسوم به «منطقه انحصاری اقتصادی» صورت می‌گیرد که تحت حاکمیت «جمهوری ترک قبرس شمالی» است.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امورخارجه ترکیه پس از اعتراض یونان و قبرس به استخراج منابع طبیعی توسط این کشور اعلام کرد که اکتشاف گاز از سوی آنکارا در شرق دریای مدیترانه نقض قوانین بین المللی نیست.

وزیر انرژی ترکیه هم مدعی است عملیات اکتشاف و حفاری در شبه جزیره «کارباس» در شرق مدیترانه که تحت کنترل «جمهوری ترک قبرس شمالی» است انجام خواهد شد و مجوزهای لازم از این جمهوری اخذ شده است.

موضوع اکتشاف نفت و گاز در دریای مدیترانه در سال‌های اخیر به یکی از چالش‌های مهم میان کشورهای حاشیه این دریا تبدیل شده است و هر یک از کشورها و دولت‌های مجاور از جمله ترکیه سعی دارند تا با طرح‌های اکتشافی اقدام به استخراج نفت و گاز از مخازن زیر دریا کنند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    18 4
    ترکیه و اسرائیل وارد جنگ مستقیم هم بشوند باز رسانه ها و آریایی ها میگن ترکیه و اسرائیل متحد هستند
    • sadeg IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      4 0
      جنگ! تصور کنید دو همپیمان، دو یار، دو رفیق بخاطر یونان.
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    16 0
    شما که میگفتید اسرائیل و ترکیه همراه با آذربایجان در یک جبهه هستند؟
  • ََReza Aslani IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    2 17
    ایران باید مواظب شیطنت و باز یکثیف ترکیه عردو.غان باشد که با مداخله در منطقه در مرز هایش تهدید آشکار ایران هستش اجازه کریدور زدن عثمانی ها را نباید بدهیم
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    9 8
    با اون نقابهاشون بیشتر شکل راهزنها شدند
  • sadeg IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    5 9
    عمق روابط ترکیه و باکو با اسراییل بیش از اینهاست. در سالهای آتی همگان خواهند دید این خبر فقط در حد خبر بوده نه عمل.وانگهی، وظایف تفرقه افکن اسراییل را ترکیه برعهده گرفته، دیگر نیازی به اقدام اسراییل نیست.سوریه را اسراییل ویران کرد؟نفت و گاز لیبی را اسراییل می دزدد؟
  • sadeg IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    3 12
    تعجب آور است بدیهیاتی را که خودتان فریاد زدید را زیر سوال بردی.پرچم اسراییل در جشن باکو، حضور پهپادی اسراییل...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس