کد خبر 1158277
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
قره باغ نمایه

کارشناس حمل و نقل بین‌المللی گفت: تسهیل راه قدرت‌های متخاصم ایران و ترکیه جهت دور زدن و حذف ایران از مبادلات ترانزیت کالا و انرژی جهانی از تبعات بلندمدت توافق صلح قره باغ است.

به گزارش مشرق، علی ضیائی، کارشناس حمل و نقل بین‌المللی اظهار داشت: ‌بیستم آبان‌ماه سال جاری پس از حدود یک ماه و نیم درگیری نظامی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ، سرانجام توافقنامه ای با وساطت روسیه بین طرف های درگیر به امضا رسید تا پایان بخش این درگیری‌ها باشد.

این کارشناس حمل و نقل بین‌المللی ادامه داد: روند این درگیری از آغاز جنگ تا انعقاد توافقنامه با حضور فعال بازیگران منطقه قفقاز جنوبی به جز ایران پیش رفت؛ موافقتنامه پایان این جنگ با میانجیگری روسیه و مقرر شدن ورود نیروهای حافظ صلح این کشور به مناطق مورد مناقشه منعقد شد.

* «اجرای طرح های ترانزیت بلندپروازانه» هدف ترکیه از جنگ قره باغ بود

وی گفت: همچنین این درگیری از ابتدا با حمایت مستقیم و همه جانبه ترکیه از دولت باکو همراه بود، این درحالی است که ترکیه با جمهوری آذربایجان (منطقه نخجوان) فقط ۱۲ کیلومتر مرز مشترک داشته و به عقیده بسیاری از کارشناسان دمیدن ترکیه در آتش این جنگ، فقط به منظور فعال کردن همین مرز محدود در راستای طرح های ترانزیتی بلندپروازانه این کشور در حوزه ترانزیت بین المللی صورت گرفته است.

ضیائی اظهار داشت: منطقه خاورمیانه به عنوان محل اتصال سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا جزو راهبردی ترین مناطق ژئوپولتیک جهانی است و از هزاره‌های گذشته تجارت و تبادل کالا بین اقوام و ملل مختلف از طریق این منطقه، علی الخصوص ایران انجام می‌گرفته است؛ توسعه کشتیرانی سریع‌السیر در قرن‌های اخیر تا حدودی این نقش راهبردی خاورمیانه را به حاشیه برد، اما ظهور شیوه‌های حمل و نقل زمینی مدرن مانند راه‌آهن، مجددا زمینه ساز احیای این فرصت کهن برای ایران شده است.

* تلاش ترکیه برای حذف ایران از ترانزیت منطقه

کارشناس حمل و نقل بین‌المللی ادامه داد: در این بین اما ترکیه از سال‌های گذشته تا کنون در تلاش است تا با حذف ایران از این نقش مهم بین المللی، خود را به عنوان محور ترانزیت بین آسیا و اروپا مطرح کرده و حجم بالایی از تجارت جهانی را وابسته به کریدورهای عبوری از خاک خود کند، این در حالی است که ترکیه برای راه اندازی کریدورهای مد نظر خود باید با استفاده از حمل و نقل ترکیبی زمینی-دریایی از دریای خزر عبور کند، اما گذر از خاک ایران می‌تواند با یک حمل و نقل یکپارچه زمینی بار را سریع‌تر و ارزان‌تر به نقاط مختلف جهان منتقل کند.

وی بیان کرد: زمینه این بلندپروازی‌های ترکیه اما به سال های دور بر می‌گردد زمانی که با بخشش مناطق قره سو و آرارات ایران توسط پهلوی اول به ترکیه، اتصال این کشور به منطقه ترک نشین نخجوان برقرار گشته و همین مرز ۱۲ کیلومتری بین ترکیه و نخجوان، محور بسیاری از جاه‌طلبی های رژیم آنکارا و تلاش برای معرفی خود به عنوان قطب ترانزیتی غرب آسیا، به قیمت حذف ایران تبدیل شده است.

* تلاش ترکیه برای راه اندازی خط ترانزیتی چین-اروپا با محور ترکیه با استفاده از «شورای ترک»

ضیائی اظهار کرد: رژیم ترکیه از سال ۲۰۰۹ اقدام به تشکیل شورایی تحت عنوان شورای کشورهای ترک زبان یا اصطلاحا «شورای ترک» کرد، این شورا متشکل از ۵ کشور ترکیه، آذربایجان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان بوده و مجارستان نیز عضو ناظر است، ترکیه قصد دارد تا با استفاده از کشورهای مذکور یک خط ترانزیتی را تا چین پایه‌ریزی کرده و از غرب ترکیه این محور را به اروپا پیوند دهد و خود را به عنوان محور یک اتصال مهم ترانزیتی بین چین تا اروپا مطرح کند.

* کریدور ترکیه طولانی تر و گران تر از کریدور ایران

کارشناس حمل و نقل بین‌المللی بیان کرد: در حال حاضر ایران با داشتن مرز مشترک با افغانستان، ترکمنستان و همچنین ترکیه، بهترین مسیر ریلی و جاده‌ای برای اتصال ترکیه به این کشورها است و در حال حاضر نیز بخشی از مبادلات میان کشورهای مذکور از طریق ایران انجام می‌شود، اما ترکیه در تدارک مسیری جدید جهت دور زدن ایران در و جایگزین کردن کریدوری دورتر، گران تر، و البته بدون حضور ایران است.

* توافق ترکیه و افغانستان برای راه اندازی کریدور «راه لاجورد»

وی اظهار کرد: در این راستا اوایل سال جاری مقامات ترکیه اقدام به امضای توافقنامه‌ای با مقامات افغانستان جهت راه اندازی کریدور جدیدی تحت عنوان «راه لاجورد» کردند، این کریدور افغانستان را به جای عبور از یک کشور-یعنی ایران- از طریق چهار ژئوپلتیک آبی-خاکی به ترکیه وصل می‌کند.

ضیائی افزود: کالاهای عبوری از این کریدور پس از ورود از ترکیه به گرجستان وارد آذربایجان شده و با پشت سر گذاشتن دریای خزر وارد ترکمنستان و سپس افغانستان می شود؛ در کنار این مسیر، ترکیه اقدام به راه اندازی مسیر جدیدی میان این کشور و چین کرده است که از گرجستان، آذربایجان، خزر و قزاقستان گذشته و آنگاه به چین می‌رسد، اولین قطار، چند روز پیش راه خود را از مسیر این کریدور آغاز کرد.

مسیر ترانزیتی مد نظر ترکیه با حذف ایران

* تلاش ترکیه برای متصل شدن به دریای خزر

کارشناس حمل و نقل بین‌المللی اظهار کرد: مسیرهای ذکر شده همگی ترکیه را جهت اتصالات ترانزیتی به خاک گرجستان وابسته می سازند و ترکیه همواره دنبال راهی بوده تا مستقیما به متحد راهبردی خود یعنی آذربایجان و به تبع به حوزه دریای خزر متصل شود.

وی گفت: به عقیده بسیاری از کارشناسان، این دغدغه دلیل اصلی جنگ امسال آذربایجان و ارمنستان به بهانه بازپس‌گیری منطقه مورد مناقشه قره باغ است، باز شدن کریدور مقری (کریدور آذربایجان به نخجوان از طریق خاک ارمنستان) که سرانجام در توافق صلح قره باغ به تصویب رسید، از ابتدای جنگ، محتوای مذاکرات بین ترکیه و روسیه بود.

ضیائی اضافه کرد: همچنین در طول جنگ تمرکز اصلی ائتلاف آذربایجان، ترکیه و تروریست های اعزامی ترکیه، به پیشروی از جنوب و فراهم کردن بستر احداث کریدور مقری معطوف بود به همین دلیل است که باوجود محاصره استپاناکرت توسط نیروهای آذربایجانی و وجود امکان تصرف آن، پس از قبول مفاد آتش بس، از جمله برقراری کریدور مذکور از سوی ارمنستان، ائتلاف تُرک سراسیمه به ترک مخاصمه رضایت داده و با صرف نظر از فتح استپاناکرت، آن را به نیروهای حافظ صلح روسیه سپرد.

* هشدار حذف مسیر ترانزیتی و قطع درآمد ترانزیتی ایران در مسیر آذربایجان و ترکیه

کارشناس حمل و نقل بین‌المللی تصریح کرد: کمترین تبعات این توافق آتش بس و افتتاح کریدور مذکور، قطع درآمدی است که ایران تا کنون از ترانزیت کالا و انرژی میان آذربایجان، منطقه خودمختار نخجوان و ترکیه به دست می‌آورد؛ تا پیش از این صادرات گاز آذربایجان به ترکیه از طریق خاک ایران انجام می‌شد و ایران نیز به عنوان حق ترانزیت، ۱۵ درصد از ارزش گاز صادر شده را دریافت می‌کرد، تبعات بلند مدت این توافق اما تسهیل راه قدرت‌های متخاصم ایران و همچنین ترکیه، جهت دور زدن و حذف ایران از مبادلات ترانزیت کالا و انرژی جهانی است، حرکتی که یک سر آن اتصال کنونی ترکیه به نخجوان در پی بخشش مناطق آرارات و قره سو از جانب رضاشاه به ترکیه بود و سر دیگر آن توافق صلح قره باغ در ماه گذشته است.

وی تأکید کرد: در هر صورت نیاز است تا ایران با تمرکز بیشتری منطقه قفقاز جنوبی را تحت رصد خود داشته و با راهبردی فعال‌تر از گذشته، مانع قربانی شدن منافع ملی کشور در جهت بلندپروازی‌های همسایگان شمالی و غربی شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 17
  • غیر قابل انتشار: 29
  • بابک آزری IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    امروز دومین محموله صادراتی ترکیه به چین از خط آهن ترکیه گرجستان آزربایجان قزاقستان چین .... به راه افتاد لازم به ذکر است تمام این مسیر در مدت دوازده روز طی میشود و طبق نظر کارشناسان در آینده ای نزدیک کمک دست اقتصاد ترکیه خواهد شد الله اکبر الله اکبر
    • پسر IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      وقتی گفته میشه قرارداد ننگین خیلی وقت تموم شده و باید مسئولان به خودشون بیان همینه
    • بابک آزری IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      28 9
      خطاب به پسر جان نخست آنکه در هیچ یک از بندهای عهدنامه ترکمانچای موضوع تعیین وقت انقضا برای این قرار داد مورد اشاره قرار نگرفته است و مشخص نیست که طراحان این پروژه مدت ۱۰۰ ساله را از کجا آورده اند ؟! دوم آنکه تاریخ انعقاد قرار داد ترکمانچای ۲۱ فوریه ۱۸۲۸ (پنجم شعبان ۱۲۴۳ هجری قمری) است یعنی ۱۸۲ سال است و نه ۱۰۰ سال پیش و لذا اگر قرار به انقضای قرارداد در پایان ۱۰۰ سال بود ، این مهم باید ۸۲ سال قبل رخ می داد و سرزمین های از دست رفته به ایران باز می گشت. وانگهی پس از انقلاب کمونیستی اکتبر ۱۹۱۷ در روسیه و پایان یافتن حکومت تزارها ، دولت لنین اعلام کرد که تمامی قراردادهای یکجانبه و تحمیلی دولت تزارها با دیگر دول و ملل را به صورت یکجانبه باطل می کنند از همه جالب ترش اینه ..... قرار داد ما بین ممالک محروس قجریه با امپراطوری تزار بسته شده !!! و جالب ترترترترش اینه که اونها استقلالشون رو از شوروی گرفتند ! و حالامانفهمیدیم قرار داد ممالک محروسه قاجار تورک !چه ربطی به ایران داره !؟!؟!؟ و الان دیگه همه سواد دارند خوندن بند های قرار داد ترکمنچای کار سختی نیست ! ها راستی نگفتی کدوم بندش مدت قرار داد ذکر شده ؟؟؟ :)) مشرق جان بچاپ زحمت کشیدم اینو گرداوری کردم
    • مهران IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      3 15
      بابک جون انقدر متوهم نباش کمی تاریخ مطالعه کن و مزخرف نگو دولت عثمانی تورک وهابی هیچ ربطی به آذری شیعه ایرانی نداره پس الکی جو نده دویست دلار هم ارزش اینو نداره که شرافت و غیرت ایرونی خودتو بفروشی انقدر گوناز تی وی نگاه نکن بی ظرفیت
    • کریم IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      25 5
      این نتیجه سپردن سیاست خارجی به افساد طلبای ایرانشهری هستش که عوض اینکه طرف حقو و مصلحت رو بگیرن اومدن طرف ارمنستان رو گرفتن و نتیجش شد این... اگه طرف آذربایجان بودیم میتونستیم نقش افرینی کنیم و جزئی از این مسیر ترانزیت بودیم.....
    • آذری ایرانم iran IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      2 16
      کاربر بابک پانترک ابتدا یاد بگیری کلمه آذر و یا آذربایجان رو چطور صحیح بنویسی بعد معلم تاریخ شو ! آذربایجان ترک نیست ترک زبان ..همچون خیلی از مردمان جهان که اعتبار انگلیسی ندارند ولی به زبان انگلیسی تکلم و گفتگو می‌کنند یا به زبان اسپاسپانیولی تکلمم می‌کنند! هر گردی گردو نیست عزیز پانترک بی هویت و بی وطن! پانترکیسم ملغمه ای است از بیسوادی و بیشعوری ! مشرق جان لطفا پاسخ این فرد را منتشر کنید سپاسگزارم
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    ایران چیکار میتونه بکنه؟ میشه توضیح بدید ؟وقتی کشورهای دیگر باهم قرارداد میبندند چیکار میشه کرد؟
    • محمد IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      هیچی الان دیگه ترکیه قدرت برتر منطقه شده
    • حمید FR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      104 3
      دوات لبخندفقط میتونه از اونا اجازه بگیره تا به عنوان تماشاچی شرکت کنه.
  • ناشناس IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    اگه فردا ارمنستان با ترکیه و آذربایجان روابطشون رو عادی کردن و ارمنستان مسیر ترانزیت رو باز کرد چی؟؟پس صلح همسایه های شنالی به هیچ عنوان به صلاح ما نیست
    • حمید FR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      67 93
      هیچی آذربایجان و ترکیه شدن قدرتهای برتر منطقه ما هم شدیم تماشاچی منطقه.
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    96 1
    اردوغان هر کشوری سفر می کنه یا با مقامات کشورهای دیگر ملاقات می کنه اول از توسعه اقتصادی حرف میزنه اما رئیس جمهور ما....
    • سلیم IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      4 0
      همین دیروز آقای ظریف به افغانستان گفت از نیروهای نظامی ما کمک بگیر.. ماهم اینجور بلدیم
  • BE ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    نتیجە انفعال ایران در جنگ قره باغ
    • حمید FR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      انصافا باید به سیاستهای آذربایجان و ترکیه احسن گفت.
    • ایرانی GB ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      8 2
      خطاب به حمید : خیر , نباید به سیاستهای آذربایجان و ترکیه احسن گفت بلکه به پخمگی و گیج بودن سیاسیون خودمون !
  • حمید FR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    پس با این حساب ایران باید بشینه تمرکز کنه و رصد کنه.کلا باید زیاد تمرکز و رصد کنه!!!!!!دیگه کاری از دستش بر نمیاد.فقط تمرکز و رصد.
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    خب میخواستید درست رفتار کنید. در آینده ارمنستان هم آشتی میکنه و شما همینجوری با حسرت خوردن ادامه میدید.
    • محمود IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      73 7
      ارامنه مجبورند روابط حسنه با ترکیه و آذربایجان داشته باشند در غیر این صورت ازبین میرود
  • GB ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    امیدوارم کشورهای بلغارستان وترکمنستان وقبرس شمالی ..هم کشورهای ترک زبان بپوندند ..پارل کشورهای ترک زبان تکمیل شود ...ظاهرا قرار شده موسیقی کشورهای ترک زبان ..درشوشا برگزار شود ....درضمن پول چین به سه زبان نوشته شده ..چینی ..انگلیسی .ترکی ...سرچ کنید مطمن.شوید
    • عدالت IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      7 39
      متاسفانه بعضی از ترکهای نژادپرست حاضرند تمام انسان ها را قتل عام کنند تا فقط خودشان باشند
  • شیعه IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    متاسفم براتون که ارمنستان رو تنها گذاشتید فکر کردید اگه کوتاه بیاید روابطتون با ترکیه بهم نمیخوره دیدید که با تسلیم شدن هم چنین ضرر بزرگی نصیب کشور کردید هم دشمن گستاختر شد براتون شعرم خوند و رابطتون هم بهم خورد این براتون تجربه بشه که هیچوقت با تسلیم وضعیت بهتر نمیشه
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      17 3
      عزیزم ارمنستان از جانب سازمان ملل و حقوق بین الملل اشغالگر سرزمین های آذربایجان محسوب می‌شد قابل دفاع نبود از لحاظ حقوق بین المللی ارمنستان یک ا‌غالگر محسوب می‌شد ..
  • US ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    آخه من موندم شما چطوری میخواهید راه ترانزیتی ایجاد کنید ۵۰ساله راه ارتباطی ایران به ترکیه یک راه تک بانده هستش که راه های یک روستا صد شرف داره به اون راه. مخصوصا قسمت ماکو تا تبریز این راه فقط یک قتلگاه برای هموتنان عزیزمان هستش بهتر نیست به جای این حرف ها زیر ساخت ها و راه های خودمونو توسعه بدیم
  • سید IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    ترکیه نفت نداره دنبال منابع درآمد میگرده اما ایران به مفت خوری ازفروش نفت عادت کرده بهمین خاطر تواین وادیا نیست متاسفانه
  • س.ح IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    نمیدونم شما چرا به ترکیه گیر دادین
  • ناشناس IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    یاد بگیریم ترک ستیز نباشیم
    • ایرج IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      ترک ستیز نیستیم اما کسی بخواهد چشم طمع به خاک داشته باشد و تاریخ و آثار و تمدن انکار یا به سود خود تغییر دهد دهانش خرد خواهیم کرد ،اربابت فهمید کشید عقب تو ماجرای شعر تو ....
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    ایران باید ارمنیها را مجاب کند فقط مردوم نخجوان انهم از راههای داخلی. ارمنستان با نظارت و کنترل به اذربایجان رفت و امد داشته باشند انهم از مسیر هتی طولانی تر مرکز ارمنستان
  • احمد IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    نباید هر مطلبی که در دنیا اتفاق می افتد را به عنوان توطئه علیه خودمان تصور کنیم!! طبیعی است هر کشوری به دنبال منافع خود باشد. ترکیه هم در همین راستا قدم بر می دارد لذا نباید فکر کنیم ترکیه و سایر کشورها بنشینند تا ما دنبال منافع خود باشیم!! قطعاً وقتی مسوولین ما خوابند!! نباید تصور کنیم بقیه هم خوابند! بجای انتقاد به سایر کشورها بایستی دنبال پاسخ از مسوولین خود باشیم.
  • عدالت IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    این ترکیه ای ها دنیا را به ویرانی کشیدن
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    انتظار داره بقیه کشورها اول از ما اجازه بگیرند بعد تصمیم بگیرند کشورهای خارجی باهم ارتباطات خوبی دارند و کار ما دشمنی با همسایه گان هست سایت های ایرانی رو نگاه کنید به نظرشون همه جهنمی اند فقط ما بهشتی هستیم البته جایگاه ترکیه را اسفل الساقین می دانند جای ما را اعلی العلیین
  • سامان IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    پانترک ها اومدن داخل سایت دارن دارن ماله می کشن روی سیاست های ترکیه. یادمون باشه ترکیه دشمن پنهان و موزی ماست و عربستان دشمن آشکار ماست که خیلی ها هنوز دشمن بودن ترکیه رو نفهمیدن
    • ناشناس ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      14 1
      موذی نه موزی! قبل نظر دادن لااقل یه نهضت سواد آموزی شرکت کن
    • ایرانی GB ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      1 14
      دقیقا" .... عاشقان اردوغان نیمچه سلطان و پان ترکهای بدبخت نژاد پرست به سایت مشرق سرازیر شدند تا از ارباب و خدای مقدس خودشون از اردوغان جان شون حمایت بکنند تا بلکه اردوغان جان شون واسه شون امپراطوری عثمانی تشکیل بده و پان ترکهای بدبخت نژاد پرست مثلا" بشن آقای دنیا !
  • تبریزلی IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    19 4
    با سلام به جای مقاله های مغرضانه درباره ترکیه به مشکلات اقتصادی فرهنگی و اجتماعی ایران بپردازید
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      2 11
      پانترک جان اینها مغرضانه نیست .. 7ودش رو ناراحت نکن عزیزم به آقا رجب چیزی نگو ..
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    3 4
    ساده انگاریست که فکر کنیم اردوغان و ترکیه چنین قصدی دارند . آنزمان که قرار بود خط لوله از خزر به خلیج فارس احداث شود . آمریکا بود که ضمن مخالفت راه ترکیه را نشان کرد . افکار صهیونیزم پشت تمام اتفاقات حضور داره . اونها که نباید در ویترین خودشون را نشون بدهند . بسیار افراد متخصص همه فن حریف در کشور و دانشگاه های مختلف برای کمک به اهداف آنها مشغول بکار در تهیه نقشه برای تمام منطقه و جهان مشغول هستند .
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    8 4
    ترکیه تا حالا هر کاری کرده است با برخورد جدی مواجه نبوده است تا میزان آسیب پذیری این کشور محک بخورد این کشور چون اقتصاد وابسته دارد دولت اردوغان با دشمنان قسم خورده در داخل ترکیه مواجه است امکان اینکه با کمترین فشار یا تحریم و یا درگیری مستقیم از داخل به سمت فروپاشی پیش برود زیاد است
  • ف GE ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    7 12
    ترکیه دشمن ایران است...
    • امین JP ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      7 1
      دشمن ایران کوته فکری،ذهن بسته، دشمنی با دیگران ، از بالا به پایین نگاه کردن و حرف مفت زدن بجای فکرو عمله دوست من
    • پاسخ ف IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      1 1
      مردم ناراصی ترکیه از اقتصاد و سیایت های جنگ طلبانه اردوعان دشمن فرصت طلب را به زودی می همچون انتخابات شهرهای بزرگ ساقط خواهند کرد
  • محسن IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    3 5
    اگه حکومت بی مغز قبلی ارارات را تقدیم نکرده بود الان ایران دست برتر را داشت
  • ال IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    10 0
    سلام.آقای به اصطلاح کارشناس..تو این مقاله 10بار گفتی با وساطت روسیه این قرارداد امضا شوده..چرا نگفتید روسیه ایران را میخواهد .دور بزند..و روسیه همیشه ترکیه رو به ایران ترجیح.داده...خوب بر همه گفته هایی شما درست چرا.اشتباهات خودتونو..میخواهید با تخریب بقیه سرپوش بذارید..میگید ترکیه تروریست اورد..چرا روسیه که تو قرباغ بود این .موضوعو.تعید نکرد...ببینید دوستان عزیز دنیا معطل هیچ کس نمیمونه..
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    5 4
    اینکه اردوغان شخصا. عذر خواهی نکرد نشان از دسیسه های اتی پانترکیسم و اردوغانیسم برای ایران و.منطقه دارد خودمان را به سادگی و خریت نزنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس