شیطنت عثمانی از نامگذاری «جمهوری آذربایجان» شروع شد

عثمانی فرقه «مساوات» را در قفقاز به قدرت رساند و با اعلام استقلال، نام «آذربایجان» را که تا آن هنگام تنها به ایالات تاریخی ایران گفته می‌شد، بر آن نهاد. آن‌ها در پی الحاق آذربایجان ایران به کشور مخلوق خود بودند.

به گزارش مشرق، روز بیستم آذرماه، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در مراسم رژه برگزار شده به مناسبت آزادسازی بخش‌هایی از قره‌باغ، بخش‌هایی از شعری را خواند که علیه تمامیت ارضی ایران تلقی شد. این اقدام با انتقاد شدید مقامات جمهوری اسلامی ایران و بسیاری از شهروندان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و نهایتا وزیر خارجه این کشور اعلام کرد که اردوغان از خواندن این شعر، منظوری نداشته است!

اما این اقدام اردوغان آشکار شدن نیت پان‌ترکیست‌هایی است که با نامگذاری جعلی روی سرزمین «اران» به نام آذربایجان در پی جداسازی بخشی از کشور ما هستند. این در حالی است که «اران» بخشی از سرزمین ما بود که در جنگ ایران و روس در ۲۰۰ سال گذشته از ایران جدا شد.

به همین دلیل با مسعود عرفانیان، نویسنده کتاب پیدایش جمهوری آذربایجان به گفتگو نشستیم تا بدانیم در این ۲۰۰ سال منطقه «اران» چه سرنوشتی پیدا کرد.  

مسعود عرفانیان نویسنده کتاب پیدایش جمهوری آذربایجان

 در آغاز مصاحبه درباره پیشینه تاریخی قفقاز توضیح دهید و بفرمایید ایران در آن منطقه چه نقشی داشته است؟

سرزمین ماورای قفقاز پیشینه‌ای کهن و پر فراز و نشیب داشته است. نام قفقاز برای نخستین بار در سال ۴۹۰ پس از میلاد از سوی اسیخلیوس شاعر یونانی به کار برده شده است. ماورای قفقاز در طول تاریخ طولانی خود تنها به مدت چند سده شاهد برقراری صلح نسبی در آنجا بود و بیش‌تر زمان‌ها شاهد درگیری رقابت میان امپراتوری‌ها بوده است.

مناسبات به ارتباطات میان ایران و قفقاز به زمانی بسیار کهن و دست کم به بیش از ۲۵ سده پیش باز می‌گردد. نفوذ ایرانیان در قفقاز به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد و این به سبب جلوگیری آنان از نفوذ مهاجمان به داخل مرزهای امپراتوری بود. همین موضوع موجب آشنایی قفقاز و نیز آسیای مرکزی با نهادهای اداری، اجتماعی، حقوقی و سیاسی هخامنشیان شد که برای هر دوی این مناطق دارای اهمیت بود.

دوره ساسانیان، مهم‌ترین استحکامات آن ناحیه دربند ایجاد شد و پادشاهان ساسانی قباد و فرزندش خسرو انوشیروان دست به این کار زدند و کوشیدند مرزهای شمالی را مستحکم کنند. آن‌ها برای عملی ساختن این موضوع سعی کردند از میان طوایف محلی، امیرنشین‌های دست‌نشانده‌ای به وجود آورند و یا رعایای خود را در کنار مرزها مستقر کنند.

پس از یورش اسکندر مقدونی به ایران در سده چهارم پیش از میلاد، هیچ تغییری در اوضاع ماورای قفقاز ایجاد نشد و این منطقه زیر تسلط ایران باقی ماند. تا این که با آغاز جنگهای ایران و روم بخش‌هایی از قفقاز (ارمنستان) در برابر این دو کشور مجبور به تغییر موضع شد.

با ورود آیین مسیحیت به ماورای قفقاز و پذیرش آن توسط ارمنستان در سده چهارم میلادی و سپس پذیرش این آیین توسط گرجی‌ها که تقریبا با ارمنستان رخ داد، مناسبات آنان با ایران پیچیده‌تر از گذشته شد.  

به دنبال ورود اسلام به ایران، ماورای قفقاز مورد توجه مسلمانان قرار گرفت و آنان در سال ۶۴۰ میلادی قفقاز را گشوده و بسیاری از مردم آنجا به آیین اسلام گرویدند. حتی گرجستان نیز برای مدتی اسلام را به عنوان دین رسمی خود پذیرفت.  

در سده‌های دهم و پانزدهم میلادی قبایل ترک و مغول به خاور نزدیک راه یافتند و ایران و بخش شرقی قفقاز استقرار یافتند، اما عنصر ترک تحت تاثیر تمدن برتر ایران به سرعت ناپدید شد.  

هجوم گسترده مغولان به ایران در سده سیزدهم میلادی و هفتم قمری، صدمات و لطمات شدیدی برجای گذاشت و موجب ویرانی بخش‌های گسترده‌ای از سرزمین ایران و مرگ هزاران هزار انسان شد. آنان ماورای قفقاز را نیز هدف گرفته و آنجا را نیز ویران کردند.  

در اواخر سده چهارم میلادی و هشتم قمری، ماورای قفقاز بار دیگر از سوی قوم ترک‌نژاد مورد تهاجم قرار گرفت و این بار تاتارها به رهبری تیمور لنگ به آن سامان لشکر کشید.  

با شکل‌گیری و گسترش دولت عثمانی در کنار مرزهای غربی ایران قدرتمند صفوی که پس از سده‌ها ایران وحدت ملی خود را به دست آورده و دولت نیرومندی تشکیل داده بود، رقابتی تنگاتنگ میان ایران و عثمانی به وجود آمد. در این زمان هم همان دوران باستان بر سر ماورای قفقاز دو کشور در حال جنگ و پیکار بودند که یکی از آن‌ها ایران بود و دیگری دولت عثمانی که جای امپراطوری روم یا بیزانس را گرفته بود.  

شاه عباس صفوی، قدرتمندترین شاه صفویه بود. صفویان پس از ۹۰۰ سال اولین دولت ملی ایران را بعد از امپراطوری ساسانیان در ایران تشکیل دادند

ورود عنصر ترک از دوران سلجوقیان، مغولان و سپس عثمانی‌ها در این منطقه باعث به وجود آمدن تغییراتی در ترکیب جمعیتی منطقه شد؛ تا جایی که در قرن پانزدهم میلادی و نهم قمری، ملتی با اصل و نسب ایرانی و ترکی در «اران» زندگی می‌کردند. البته برتری با فرهنگ ایرانی بود که از دیرباز در آن سامان حضور داشتند. این مردمان به زبانی گفتوگو می‌کردند که اگر در چه در ظاهر ترکی بود، اما آمیخته‌ای از واژگان فارسی و ترکی بود و پیرو مذهب تشیع بودند.  

از سده پانزدهم تا نوزدهم میلادی، قفقاز صحنه منازعات قدرت‌های منطقه شد. نخست از سده شانزدهم میلادی تا هجدهم میلادی ایرانی‌ها و عثمانی‌ها سپس از سده هجدهم تا نوزدهم عثمانی‌ها و روسیه بر سر قفقاز به پیکار برخاستند.

ورود روسیه به صحنه پیکار در قفقاز به دنبال شکست ایران از روسیه در زمان پطر کبیر رخ داد که روس‌ها بر اساس قرارداد ۱۷۲۴ میلادی دربند و باکو و نیز مازندران را به دست آوردند و گرجستان هم خراج‌گزار عثمانی‌ها شد. در دوران افشاریه، نادر شاه بار دیگر حاکمیت بر مناطق از دست رفته را به ایران بازگرداند. حتی هراکلیوس پادشاه گرجستان که خراج‌گزار نادر شاه بود در حمله نادر به هندوستان او را همراهی کرد. او بعدها به منظور جلب حمایت در برابر قدرت‌های مسلمان منطقه دست یاری به سوی روسیه دراز کرد و در سال ۱۷۸۳ میلادی خود را خراج‌گزار کاترین دوم اعلام کرد.

آمدن آغامحمدخان قاجار، سلسله قاجاری در همان دهه‌های نخست حکومت این سلسله سر آغاز رویدادهای بسیار مهم و سرنوشت‌سازی در آینده تاریخ ایران بود که منجر به رویارویی نظامی میان ایران و روسیه شد. فرجام تلخ این مواجهه به جز از دست دادن بخش‌های گسترده‌ای از سرزمین ایران در آنسوی ارس در عهدنامه گلستان و ترکمنچای از بین رفتن اقتدار و حاکمیت ایران بر آن بخش قفقاز چیز دیگری نبود.  

علت جنگ‌های ایران و روسیه چه بوده است؟

اختلافات میان ایران و روسیه در مسأله گرجستان سرآغاز جنگی ۱۰ ساله (۱۲۱۸ تا ۱۲۲۸ هجری قمری) میان ایران و روسیه تزاری شد. این دوره که با فراز و نشیب‌های بسیار و با شکست‌ها و پیروزی‌های بزرگ و کوچک فراوانی برای ایرانیان و روس‌ها همراه بود، با امضای عهدنامه گلستان در سال ۱۲۲۸ هجری قمری به پایان رسید. عهدنامه گلستان باعث شد مرزهای ایران تغییر کند و نواحی شمالی رود ارس از ایران جدا شود.

اما جنگ‌های میان ایران و روسیه با معاهده گلستان به پایان نرسید و مسائلی از قبیل مشخص نبودن مرزهای دقیق ایران و روسیه، رقابت میان شاهزادگان قاجار و شورش‌های حسین خان قاجار، دست‌اندازی روس‌ها به مرزهای ایران و طمع بیش از حد آنها به سرزمین ایران و نارضایتی حکام و مردم سرزمین‌های تصرف شده از روسیه و ... باعث شد تا آتش جنگ دیگری میان ایران و روسیه روشن شود.

این جنگ نیز که از سال ۱۲۴۱ تا ۱۲۴۳ هجری قمری تداوم یافت با شکست نهایی ایرانیان به پایان رسید. در نهایت و با انجام مذاکره میان نمایندگان ایران و روسیه، معاهده ترکمنچای منعقد شد.

واکنش مردمان منطقه اشغالی پس از جدایی از ایران چه بود؟  

فتح این سرزمین‌ها توسط روس‌ها گرچه آسان بود، اما نگهداری آنها در حوزه متصرفات امپراتوری روسیه سهل و ساده به نظر نمی‌رسید. چرا که بیش‌ترین ساکنان این مناطق را مسلمانان تشکیل می‌دادند. تازه حاضر به پذیرش سلطه و برتری روس‌ها نبودند. نمونه را می‌توان در داغستان دید که با خیزش قهرمانانه شیخ شامل از سال ۱۸۳۰ میلادی علیه روس‌ها شکل گرفت و به مدت ۳۴ سال تمام ادامه داشت.

چیرگی و سلطه روس‌ها بر ماورای قفقاز اگرچه توانست تغییراتی در اوضاع آنجا ایجاد کند، اما در عمل گروه زیادی از مردم این منطقه ـ نه تنها مسلمانان که حتی گروهی از مسیحیان ـ موجب بروز شورش‌ها در این مناطق می‌شد که روس‌ها با خشونت بی‌حد و اندازه آنها را سرکوب کردند. وجود سنت‌های قدیم استقلال‌طلبی، اختلاف‌های دینی و باورها و گرایش‌های شرقی از عواملی بود که ماورای قفقاز را به صورت سرزمینی بیگانه و خارجی در پهنه متصرفات روسیه در آورد. پس از جدایی بخش‌هایی از قفقاز از خاک ایران، ژنرال‌های تزاری و حاکمان منتخب روس‌ها که به این نواحی فرستاده می‌شدند، با نادیده گرفتن فرهنگ آداب و رسوم و به ویژه دین مردم آنجا که اسلام به مذهب شیعه تعلق خاطر داشتند، دست به اقداماتی می‌زدند که زمینه نارضایتی بیش‌تر مردم را باعث می‌شد.

اگرچه به ظاهر مناطقی از سرزمین‌های ایرانی از پیکره خویش جدا و ضمیمه امپراطوری روسیه شده بود، اما گرایش مردمان آن سوی ارس به سرزمین آبا و اجدادی خود چیزی نبود که به سرعت فراموش شود. نمونه‌هایی در دست است که نشان می‌دهد مردم آن سامان از همان روزهای آغاز در دوره جنگ دوم ایران و روسیه درصدد پیوستن به پیکره اصلی خود یعنی ایران بودند.  

دگرگونی‌های سیاسی ـ اجتماعی در روسیه تزاری منتهی به انقلاب اکتبر روسیه چه تاثیری بر مناطق جدا شده از ایران داشت؟

روسیه در حمله ژاپن در سال ۱۹۰۴ شکست سختی از ژاپن خورد. به گونه‌ای که این کشور ۱۷ کشتی از ۲۰ کشتی خود را از دست داد. شکست روسیه در این پیکار، تنفر مردم روسیه از خانواده سلطنتی را تشدید کرد و زمینه انقلاب ۱۹۰۵ روسیه را فراهم کرد. هرچند این انقلاب با شکست روبرو شد، اما زمینه دگرگونی ژرف بعدی را در روسیه و پیروزی انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ را فراهم ساخت.

در همین دوران و تحت تاثیر انقلاب ۱۹۰۵ روسیه ساکنان قفقاز نیز به فعالیت خود افزودند. اهالی باکو به ویژه کارگران شهری در سال‌های ۱۹۰۴ و ۱۹۰۵ دست به اعتصاب زدند و تحت فشار آنها رژیم تزاری تن به امضای نخستین قرارداد کار داد. تا اینکه ۱۹۰۴ سازمان همت در شهر باکو تاسیس شد که با حزب سوسیال دموکرات روسیه در ارتباط بود. در تاسیس سازمان همت «محمد امین رسول زاده» نقش محوری داشت. شهر باکو تا قبل از استخراج نفت، شهری کوچک بود اما با اکتشاف دارای اهمیت شد و حزب سوسیال دموکرات روسیه در میان کارگران دارای نفوذ شد. با وقوع جنگ جهانی اول، رژیم تزاری روسیه بر شدت عمل خود و اعمال فشار به توده‌های مردم روسیه افزود.

محمد امین رسول زاده بنیانگذار فرقه مساوات

اما زندگی ‌سخت اقشار زحمتکش و نفوذ حزب سوسیال دموکرات به رهبری لنین در میان کارگران باعث شد رویدادها به نفع لنین تغییر کند. در عمل سیاست‌های سرکوب‌گرایانه حکومت تزار نتیجه نبخشید و در سال ۱۹۱۷ انقلاب اکتبر پیروز شد.

با حکومت ۳۰۰ ساله خاندان رمانف، زمینه بروز تمایلات ملی‌گرایانه در قفقاز و آسیای مرکزی به شکل بارز خود را نشان داد. این موضوع به ویژه در قفقاز که به لحاظ ترکیب قومی بسیار متنوع و گوناگون بود و اقوامی مانند گرجی‌ها، ارمنی‌ها، لزگی‌ها، آذری‌زبان‌ها، چچن‌ها و تالش‌ها در آنجا زندگی می‌کردند حرکاتی را در میان تمام اقشار به ویژه سه گروه از نظر کمّی قابل توجه ساکن در آن منطقه یعنی ارمنی‌ها، آذری زبان‌ها که خود را ترک می‌نامیدند و گرجی‌ها پدید آورد؛ با این تفاوت که ارمنی‌ها و گرجی‌ها با تمام فراز و نشیب‌هایی که در تاریخ آنها رخ داده بود به نام‌های ارمنستان و گرجستان از سده‌های بسیار دور در قفقاز وجود داشت، اما کشور یا دولتی به نام آذربایجان در قفقاز وجود خارجی نداشت.

این نامگذاری از طریق نوعثمانی‌های جوان با برنامه ریزی حساب شده صورت گرفت؟

با اوج گیری نارضایتی‌ها، ناآرامی‌ها و اعتصابات کارگری و شورش‌های دهقانی زمینه شکست تزاریسم فراهم شد و بلشویک‌ها به رهبری ولادیمیر لنین توانستند با چیرگی بر نظام پوسیده پیشین به اصطلاح نظامی نوینی را برپا سازند.

لنین یا همان رهبر بلامنازع بلشویک‌ها

پیروزی انقلاب روسیه، باعث شد روس‌ها دست از جنگ کشیده و در عمل خود را کنار بکشند. عثمانی‌ها نیز از این موضوع خرسند شده و استقبال کردند؛ چرا که رقیب دیرین و قدرتمند آنان در موضع ضعف قرار گرفته و در عمل یکی از سدهای اصلی در برابر بلندپروازی‌های آنان در دستیابی به آرمان‌های پان‌ترکیستی و ایجاد سرزمین موعود آن یعنی توران شکسته شد. دولت جدید روسیه که به رهبری لنین قدرت را در دست گرفته بود با امضای معاهده برست ـ لیتوفسک در سال ۱۹۱۸ با آلمانی‌ها از ادعاهای خود بر برخی از کشورهای حوزه بالتیک و بخش از مناطق در عثمانی دست کشید و حتی ناگریز از به رسمیت شناختن استقلال اوکراین، گرجستان، فنلاند و لهستان شد.

پاره‌ای از اقوام ساکن در امپراتوری روسیه به ویژه مردمان قفقاز از عدم تسلط بلشویک‌ها استفاده کرده و تلاش داشتند مستقل شوند. در این میان روشنفکران خانات تا باکو با تاثیرپذیری از دگرگونی اواخر سده نوزدهم عثمانی به ترک‌گرایی و پان‌ترکیسم گرایش یافتند. افرادی مانند علی حسین زاده، محمد امین رسول‌زاده، احمد آقا اوغلو، حسن بیک زردابی، علیمردان توپچی باشف و چند تن دیگر فعالیت گسترده‌ای را برای دستیابی به هویت خویش آغاز کردند.  

عثمانی‌ها با زمینه‌سازی‌های قبلی فرصت را مغتنم شمرده و نیروهای خود را راهی قفقاز کردند که از اهمیت استراتژیک بالایی برای آنان برخوردار بود. آنان با پشتیبانی همه جانبه سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی خود فرقه مساوات را در قفقاز به قدرت رساندند و با اعلام استقلال آنجا نام «آذربایجان» را که تا آن هنگام تنها به ایالات تاریخی ایران گفته می‌شد در آن سرزمین نهادند تا پایگاه نیرومندی در اجرای اهداف و برنامه‌های آتی خود داشته باشند.

این نامگذاری نادرست، ولی حساب شده و با اهدافی معین، سرآغاز یک سلسله واکنش‌ها در قالب چاپ مقالات در نشریات گوناگون آن روز ایران شد. این نامگذاری برای آنان مشخص بود. این بخش نخست سناریویی برای جداسازی آذربایجان از ایران و الحاق آن به آذربایجان مخلوق ترکان عثمانی و مساواتی‌ها بود، اما روند رویدادها به دلخواه عثمانی‌ها پیش نرفت. خیلی زود به دنبال امضای معاهده مودروس ناگریز به ترک داخل خاک آذربایجان شدند و آذربایجانی‌ها را با انبوهی از مشکلات و خطرات پیش رو که عمدهترین آنها خطر چیرگی بلشویک‌ها بود، تنها گذاشتند. این اتفاقات، باعث نشد که عثمانی‌ها دست از اندیشه بلندپروازانه بردارند. آن‌ها تنها کانون تحرکات خود را از قفقاز به آسیای مرکزی منتقل کردند. عثمانی‌ها خیلی زود تحت فشار قدرت‌های بین‌المللی و دگرگونی‌های داخلی سرزمین خودشان مجبور به اتخاذ روش و تاکتیک دیگری شدند و آن هم پیمانی با بلشویک‌ها و دست شستن از همه آن چیزهایی بود که برای به دست آوردنش سرمایه‌گذاری بسیاری کرده بودند. عثمانی‌ها در چرخشی آشکار در سیاست‌هایشان، نزدیک دو سال پس از اعلام استقلال آذربایجان همراه بلشویک‌ها به جمهوری آذربایجان حمله کردند و این بار در سرنگونی دولتی که در سال ۱۹۱۸ برپا داشته بودند، شرکت فعال داشتند.

در سال ۱۹۲۰  «نریمان نریمانف» پرچم سرخ را در آنجا برافراشت و مقدمات پیوستن به ترکیب اتحاد جماهیر شوروی را تدارک دید. متاسفانه بلشویک‌ها نیز تلاشی در تغییر نام آذربایجان نکردند. گویا با پی بردن به اهمیت این نامگذاری نادرست، آنجا را به همان نام آذربایجان شوروی نامیدند تا بعدها در ترکیب جماهیر شوروی سوسیالیستی بگنجانند.

کم‌تر از ۲۵ سال پس از تشکیل جمهوری آذربایجان شوروی، در جریان جنگ جهانی دوم نیروهای ارتش سرخ به بهانه کاملا واهی خاک ایران را اشغال کردند و به آذربایجان ایران لشکرکشی کردند. از همان ابتدا اهداف تجاوزکارانه آنان روشن و روند حوادث آینده به روشنی آشکار ساخت که جدا ساختن آذربایجان ایران از پیکره اصلی خویش و ضمیمه ساختن آن به جمهوری آذربایجان هدف اصلی آنها بوده که برنامه‌ریزی دقیق آن از سوی رهبران وقت کاخ کرملین و شخص استالین و میرجعفر باقروف دبیر اول کمیته مرکزی حزب کمونیست آذربایجان شوروی آماده شده بود.

بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ و امکان انتشار اسناد و مدارک موجود در بایگانی‌ها و آرشیوهای محرمانه این کشور پژوهشگرانی چون جمیل حسنعلی و دیوید نیسمن روشن ساختند که الحاق آذربایجان به آذربایجان شوروی به عنوان یک هدف استراتژیک در دستور کار مقامات شوروی بود.  

با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ و استقلال جمهوری آذربایجان، موضوع الحاق دو آذربایجان در سیاست‌های حاکمان باکو قرار داشته است و با بررسی کتاب‌های تاریخی ـ آموزشی این کشور مخلوق عثمانی که ادعای ارضی بی‌بنیادی علیه ایران طرح می‌شود و سخنرانی اخیر اردوغان و لبخند با رضایت الهام علی‌اف نشان‌دهنده نیات پلید آنان است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 135
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 160
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    22 50
    بیخیال بابا
    • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      13 20
      داستان تعریف کرده است. نفت امپراتوری روسیه تزاری در باکو قرار داشته است. بعد جمهوری آذربایجان تا تدوین دومین قانون اساسی کشور شوراها ذیل اتحادیه جماهیر سوسیالیستی ماوراء قفقاز شوروی بوده است و از سال 1936 تحت عنوان جمهوری سوسیالیستی آذربایجان شوروی وارد حیات کشور شوراها گردیده است. همان طور که با فروپاشی شوروی کشور فنلاند (که آن هم وجود تاریخی نداشته است)، لیتوانی، لتونی ، استونی (که بجز لیتوانی بقیه هم سابقه تاریخی نداشتند) ایجاد شدند.
  • رضا IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    خب چه اشكالى داره الحاق ؟! اگه واقعاً خود مردم تورك دوست داشته باشند به آذربايجان شوروى يا بقول خودتون آران الحاق بشن چه ايرادى داره ؟!
    • ساسان IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      78 28
      خب الحاق شو کسی جلوتو نگرفته دمتو بذار رو کولتو و برو همونجایی که بهش تعلق داری کل آسیای میانه مال خودت خوش گلدی
    • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      90 21
      ما هم خوشحال میشیم در جمهوری آذربایجان نسبت به الحاق به ایران رفراندوم بذارن :)
    • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      40 17
      واقعا چه ایرادی داره! اگه به این حرفا باشه تا نصف تهرانم باید اشغال کنن :)) مرد حسابی تو جنوب شهر و غرب تهران هم اکثریت ترک زبونن
    • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      25 7
      به نظر من هیچ اشکالی نداره، فقط مشکل اینه که از نظر غربی‌ها فقط اون الحاقی که به نفع اونهاست اشکالی نداره و اگر کریمه یا بقیهٔ بخش روس تبار اوکراین دلشون خواسته به روسیه ملحق بشن باید تحریم بشن و بزنی پدرشونم در بیاری!! هروقت به اصطلاح اینا جامعه جهانی قبول کرد که بی سر و صدا الحاق همه کشورها رو به هم بپذیره، مشکلی نیست آذربایجان هم بره به هرجا خواست ملحق بشه یا نشه!!! خدارو چه دیدی، شاید کالیفرنیا و تگزاس هم اعلام استقلال کردن!!!
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      31 8
      یک کشیده میخوای حواست بیاد سر جاش یا بیگانه ای که باید بری همونجاییکه بهش عشق می ورزی ! خوش گلدینی
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      45 18
      چندین سال پیش رهبر تالش ها میگفت ما خواهان الحاق به سرزمین مادری هستیم. رفتار باکو رو برید ببینید چی بود. در ضمن این نظر سنجی رو دو طرفه برگزار کنید. واقعا موندم که چی باعث شده شماها که با اهل و عیالتون شاید به 5 هزار نفرم نرسید واسه چند میلیون ادم میخوایید تصمیم بگیرید. به هر حال به اون سازمان جاسوسی که براش کار میکنی و عمو رجبت بگو رو بشکه باروت خوابیدی عمویی روزی نیاد که که به جای گسترش پان ترکیسم طورکیه تکه تکه بشه.
    • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      38 7
      بی اصل ونسب هایی مثل تو باعث شده اند که ایم کثافت ها دچار چنین تدهماتی بشوند
    • آذری iran IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      43 9
      هشت سال تمام یک تنه در برابر تمام دنیا ایستادیم جنگیدیم خون دادیم بخاطر اینکه یک وجب از خاک میهن و سرزمین مادری دست دشمنان این آب و خاک نیوفتاد ، حالا چند تا جوجه پانترک مجازی بخواهند راجب تجزیه خاک ایران حرف بزنن ! زهی خیال باطل ! انشاالله باید سرزمین های از دست رفته رو هم دوباره ضمیمه خاک ایران سرزمین مادری کنیم فدایی دارد این خاک کهن ایران زمین در ضمن من خودم آذری هستم فرزند ستارخان و باقرخان فرزند شهید باکری ها هستم .. یاشاسین ایران زنده باد ایران..
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      11 4
      مشکل این بود که مردم اذر بایجان شوروی و قفقاز نمی خواستند به زور از ایران جدا شدند به روسیه و شوروی الحاق شدند
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      5 3
      خب الان کرد ها و علوی های ترکیه هم خواستار جدایی و استقلال و پیوستن به ایرانن بیش از یک سوم خاک و جمعیت هم مال اوناست خب چه اشکالی داره چرا اونطوری سرکوبشون میکنید ؟ یه رفراندوم بزارید هرچی گفتن و البته بحرین و فلسطین هم به همین شکل
    • علی IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      6 2
      واقعا متاسفم برات کدام آذزبایجان شوروی مگه ایران بدون آذربایجان ایران خواهد بود و آذربایحان هم بدون ایران آذربایجان نیست دشمنان ایران کور خواندند ایران همیشه ایران با تمام قبایلش.
    • محمد IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      9 4
      معمولا دست را به بدن ملحق میکنند نه برعکس!
    • ترابی IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      5 3
      به عنوان یه شهروند تبریزی عرض می کنم که اگه به اونا الحاق شی چیزی گیرت نمیاد. تازه از خودت مایه بذار لطفا
    • مجاهد IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      3 4
      خاک هرگز ولی امثال تو خودتان اختیار دارید برین زیر اونا
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    45 9
    زنده باد ایران من
  • علی IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    40 37
    پس از دید این به اصطلاح تاریخدان اسم اذربایجانو باید میذاشتن مثلا مسعود که اسم ایشون هستش شاید بلکه خوشش میومد... مرد حسابی مگه خودتو جی فرض کردی در مورد اسم کشور دیگه ای نظر میدی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      55 28
      از لحاظ حقوق بین الملل هم چنین اجازه ای نداشتن که نام آذربایجان ایران رو روی آران و بادکوبه جعل کنند شما شاید قادر به درک و فهم این موضوع نباشی، پانترکیسم ملغمه ای است از بیسوادی و بیشعوری ! یاشاسین ایران
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      15 4
      کاربر ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵ کدام حقوق بین الملل؟ سال 1918 کدام کنوانسیون این را منع کرده بود؟
  • IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    38 20
    درود بر شما اطلاعات تاریخی بسیار ارزشمند و مفیدی بود تاریخ چراغ راه آیندگان است .. سپاسگزارم ..
  • DE ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    43 39
    تو مدارس ايران ميگن هخامنشيان دروغ بوده، ساسانيان از پايه و اساس خراب و فاسد بودن و ١٠٠٠ تا مزخرف ديگه، سال ها اين مزخرفات را نشر داديد، حالا هم درو كنيد
    • IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      29 24
      درود بر شما ... متاسفانه کسانیکه اینکار. و کردند بزرگترین خیانت رو به ایران و ایرانی کردند، همین خلع باعث شد طی این سالها رژیم اسرائیل و صهیونیسم بین المللی مشغول کار و تاریخ سازی هویت سازی جعلی برای آذربایجان ایران شوند ، اگر جوانان شهرهای آذری ترک زبان تاریخ و هویت خودشون رو میدونستند جذب جریان نفرت پراکن و ایرانستیز پانترکیسم نمی شدن، خلع ایجاد شده رو دشمنان ایران با تاریخ سازی و هویت سازی جعلی و پانترکیسم پر کردند ...
    • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      11 9
      تو مدارس آلمانی پسرم، تو ایران اینطور نیست.
    • IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      12 0
      می شود نام مدرسه را بنویسی.
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      5 1
      والا به ما که تو مدرسه میگفتن در زمان هخامنشیان ایران پیشروترین کشور در زمینه ارتباطات بوده به وسیله سیستم چاپار خانه ها یه نقشه هم بود که نصف قاره اسیا را جزء ایران نشون میداد
  • IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    46 39
    روزی انتقام خون جوانان ایران رو از عثمانی صهیونیست خواهیم گرفت
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      2 0
      ؟!
  • IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    29 10
    زنده باد ایران من
  • IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    30 23
    توهمات تمامی نداره
  • IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    38 8
    یاشاسین ایران
    • محمدباقر IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      8 5
      زنده با ایران . ایران عشق است
  • IR ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    16 20
    واقعا متاسفم با این طرز تفکر
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    42 8
    قدمت نام آذربایجان بالای دو هزار سال است
    • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      9 6
      هبوط حضرت آدم اصلا اونجا بوده :)
    • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      20 0
      یاشاسین آذربایجان و ایران
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      15 3
      بنظرم دیگه وقتشه دست به بدن بپیونده
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      4 0
      دکتری شیطون.ازکجا فهمیدی وقتشه.مگه وقتم مونده
  • DE ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    19 0
    یاشاسین آذربایجان و ایران
  • IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    23 20
    واقعن متاسفم ک همچین هموطنانی وجود دارن. ایران بزرگ باید از افکار چرکین امثال این پاک بشه
    • IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      32 12
      دشمنان ایران که از عظمت و بزرگی ایران بزرگ در هراس هستند این جریانات تجزیه طلبانه امثال پانترکیسم رو ترویج و تبلیغ می‌کنند برای ضربه زدن به تمامیت ارضی ایران، جریانات ایرانستیز و تجزیه طلبانه و جعلی پانترکیسم پانکردیسم پانعربیسم و... همه و همه از یک جا تغذیه و هدایت می‌شوند و سر در یک آخور دارند رژیم جعلی و توطئه گر اسرائیل .. برای تضعیف و تجزیه ایران از هیچ اقدامی کوتاهی نکرده و نمی‌کند آرزوی تحقق رویای تخیلی نیل تا فرات یهود دارند .. موس به لونه نمی‌رفت جارو به دمش می‌بست .. ساکنین شهرک های صهیونیستی اسرائیل غاصب دیر یا زود باید منطقه ما رو تخلیه و به کشورهای اروپایی و آمریکایی سرزمین خود بازگردند..
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      11 6
      اینا هموطن نیستند عزیزم . یا عضو سازمان های جاسوسی هستند که باید شناسایی بشند یا برده های بی جیره و مواجبند که باز هم باید شناسایی بشند
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      3 2
      کاری با فرهنگ و تاریخ واثار باستانی و ادبیات پارسی کردیم ان ها را از کتاب های درسی حذف کردیم.که جوان های ما بویژه قومها از ایرانی بودن خودشان لذت نمیبرند.واین نتیجه از بردن هویت خودمان استدر گذشته اذری ها کرد ها بلوچ ها و...از ایرانی بودن خودشان لذت میبردند.حالا کشور های نو ظهور وغرب دارند.جوانان ما را جذب خودشان می کنند
  • IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    20 14
    اگر احمدی نژاد رییس جمهور بود آن ها چنین غلطی نمی خوردند.
  • IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    35 29
    مرگ بر فرقه ی ضاله مرگ بر عثمانی و نوچه های شیطانی عثمانی. تو توییت هاشون واسمون رجز میخونن که تبریز رو با خاک یکسان میکنیم. یکی نیست بگه داداچ شمایی که رو بشکه باروت خوابیدید چطور میخوای تبریزی رو با خاک یکسان کنید که یکسره بینی عثمانی و نوچه های نوعثممانی رو به خاک مالیده؟؟؟
    • Mhrdad IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      29 17
      اینشاالله اذربایجان جدا شده باز به اغوش ایران باز میگردد و اذربایجان متعلق به همه ایرانیان است و این کرکسان و لاشخورانی چون اردوغان تا هدف تیر فرزندان ارش کمانگیر قرار نگرفته اند باید به سوداخهای خودشون بر گردن ایران و ایرانی تا رنده است گردن رمالان و شیاطینی چون این روبه صفتان را شکسته ایت.
  • اکبر IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    27 14
    انصافا مزخرف تر از این نمیشد گزارش تاریخی نوشت
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    33 24
    تاریخ هیچگاه جنگ چالدران که در آن آذری های لشگر ایران به فرماندهی شاه عباس صفوی را که در برابر هجوم لشگر عثمانی در دفاع از مرزهای این آب و خاک جانفشانی کردند فراموش نخواهد کرد. پانترکهای نفهم کمی تاریخ بخونن...
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      23 17
      پانترک های مجازی اگر قادر به درک و فهم تاریخ بودند که مشکلی نبود، متاسفانه پانترکیسم بر مبنای جعلیات ساخته شده مخصوص افراد بی خرد و نادان ! بی جهت نیست گفتند پانترکیسم ملغمه ای است از بیسوادی و بیشعوری !
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      24 0
      عزیزجان میخوایی تاریخ تحریف کنی حداقل یه خرده مطالعه کن. اون شاه اسماعیل بود نه شاه عباس.
  • یوسف اکبری از همدان IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    49 17
    شما هر آسمان ریسمانی می خواهی ببافی بباف ولی من یک تورک به دنیا آمده ام و یک تورک خواهم مرد آنوقت شما ازکدام برتری سخن می گویید ؟ مگر ما انسان برتر داریم ؟ نظر شما در مورد سایر اقوام ایرانی چیه؟ وسلام
    • علی IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      13 25
      مطمین هستی ترکی ؟؟!!!هیچ کس خالص نژاد نیست آنهم شما غرب کشور محل تجاوزات و لشکر کشی بوده است
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      24 21
      شما آزادی که در جهل و بی خردی خود غرق شوی، قومگرایی و قبیله پرستی برای انسان های اولیه و غار نشین ها بوده عزیزم !
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      9 23
      رو سنگ قبرش براش بنوسید این یک ترک بود.
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    8 3
    الانم که اینجا دست انهاست.دیگه چه غمی دارید
  • رجب RO ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    31 19
    ۷۵درصدنویسنده دروغ نوشته
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      16 35
      پروفسور این پست تاریخی کاملا" مستند و معتبر جز به جز این وقایع ثبت تاریخ شده اگر البته پانترکیسم قادر به تشخیص و فهم و درک مطالب تاریخی باشد ! اگر ... ؟
  • ایرانی IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    12 11
    چند تا منقلی کنار منقل که شارژ شده بودن گفتند اگه صلاح بدونید بریم کربلا بفیه گفتند بریم راه افتادند یمقدار راه رفتند بدنشان شروع کرد به عرق ریختن یکیشان گفت بچها همینجا بخوابیم که از کربلا رد نشیم خوابیدن صبح که بیدار شدن دیدن توی باغستانهای محلهشان هستند حالا حکایت ترکیه است۶۸۸۴
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    11 7
    خود ما هم گذاشتیم اذربایجان.نگذاشتیم اران شرقی و اران غربی
    • JP ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      0 6
      یه سری باید به شاهنامه زد تا دید اذربایجان در آن اذربایجان نوشته شده یا آران. محدوده اذربایجان را هم ممکنه از شاهنامه استخراج کرد.
    • IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      2 2
      منقل که میگن همینه ها...ما نذاشتیم.اونجا آران بوده اینجا آذربایجان.اونا به طمع آذربایجان ما اسم اسم آذربایجان رو خودشون گذاشتن
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    27 20
    مردم آران اصیل ترین قوم ایران هستند اصلا مردم فارس از این منطقه به ایران بزرگ از مرز چین تا مدیترانه از شمال خزر تا سواحل آفریقا ورود کردند . عثمانی دلش برای استان آران و مردم سرزمین اصیل ایران نسوخته . هدف تفرقه و بعد تکه تکه اعضا، قلمرو ایران باستان است . حسادت به فرهنگ کهن ایران یاشاسین آران یاشاسین ایران مرگ بر عثمانی و اردوغان مکار
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      18 8
      متاسفانه شرایط بد اقتصادی ایران باعث می‌شود این ویروس پانترکیسم جریانات تجزیه طلب و قومگرا و قبیله پرست عرض اندام کنند چون قومگریان بی هویت و بی ریشه هستند ماهواره شبکه های ترکیه خصوصا سریال های تخیلی ترکی رو میبینن آرزو می‌کنند ایکاش ترکیه ای بودند دشمنان ایران هم از این فرصت نهایت سواستفاده و بهره برداری رو می‌کنند ..
  • .. IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    11 16
    سلام.چقدر اینجا موجودات جهش یافته قوم گرا هست! میگن متاسفم برای حرف تویه مقاله! خوب تاریخ که!،تاریخ که نمیشه برای یک بی منطق قوم گرا،عوض کرد.بجایی که با منطق حرف بزن،یک سری حرف های سطی میزنین.دیگه دوره منطق قوم گرا گذاشته! شما در جهان،حتا 0.05 درصد هم نیستید! (کلا نژد مد نظرتون!)اما نیم از مردم جهان،ایین یگانه پرستی دارن(ولو به ظاهر،چرا که نژادپرستی نهایت حماقته،کاملا بی منطقه). بجایی مشرک بازی و پرستش نژاد رنگ،مو و .. نطفه . به آیین که 1400 سال پیش،که جزو ناب ترین هایی جهانست در بی ایید و عمل کنید(اونم اسلام شیعه). نه مثل جاهل ها زمان قدم، فکر کنید و بی اندیشید،که سرنوشتان همان خواهد شد،که دقیقا همان قوم ها مشرک بود.و جزء نابودی هیچ چیز دیگری نخواهد بود.سنت خدا غیر قابل تغییر است.
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      5 11
      درود بر شما ، دمت گرم والله خوب گفتی موجودات جهش یافته قومگرا و قبیله پرست پانترک مستقیم و یا غیر مستقیم از آنکارا و سرویس جاسوسی میت ترکیه و سرویس های جاسوسی بیگانه مانند موساد اسرائیل و استخبارات عرعرستان سعودی تغذیه مالی و هدایت می‌شوند .. متاسفانه هیچ منطقی هم ندارند قادر به درک و فهم جزئی ترین مسائل نیستند .. ابزاری برای بیگانگان هستند ..
  • لام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    21 12
    چقدر نژاد پرستانه سخن گفتید آقای به اصطلاح نویسنده
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      15 8
      نژادپرست قومگریان و قبیله پرستان هستند که برای بخشی از این سرزمین کهن تاریخ سازی و جعل تاریخ و جعل هویت می‌کنند، جریان نژادپرست و قومگرا پانترکیسم !
  • آذربایجان IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    15 29
    خیلی غرض وزنه نوشته شده در ضمن کورش خیالی بازم اینجا آورده شده
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      10 9
      واقعیت تلخه خب
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    18 9
    یک زمانی صدام حسین می گفت خوزستان جز عراق است حالا صدام کجاست و عراق چه شده
    • iran IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      14 4
      آفرین و احسنت دوست گرامی و هم میهنم
  • حسن IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    29 6
    بجای توهمات تاریخ نویسی و نظر دهی به همسایگان خوب و بد، بهتر است به فکر سیر کردن شکم مردم خوب ایران زمین باشیم(فارس - ترک - عرب - بلوچ - کرد و ..) همان مردمی که در دفاع از وطن زندگی خود را تقدیم دفاع از آن کردند. مردم ایران در حال حاضر مشکل تامین مرغ و گوشت و مسکن و پوشک و روغن و .. هستند نه تاریخ نویسی های کذایی که بغیر دشمن تراشی خارجی و داخلی ثمر دیگری ندارد..
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      6 11
      دوست گرامی ما اگر از تاریخ و پیشینه و گذشته این سرزمین و ملت سخنی نگوییم دشمنان ما ایرانیان بیکار نخواهند نشست برای اقوام ایرانی تبار ما تاریخ و هویت جدید تولید می‌کنند و جعل تاریخ می‌کنند ! جریانات نفرت پراکن قومگرایی قبیله گرایی طایفه پرستی رواج پیدا می‌کند آنوقت امنیت ملی این سرزمین به خطر خواهد افتاد تجزیه طلبی باب خواهد شد، مسائل اقتصادی واجب و لازم ولی هر چیزی در جای خود و در مکان خود لازم و ضرور ... موفق باشید..
  • علی رضا IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    3 2
    مطلب جالبی بود ولی آخر ضعیفی داشت
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    28 17
    اردوغان ومزدورانش هیچ غلطی نمیتوانند بکنند
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    16 1
    یاشاسین آذربایجان و ایران
  • عاشق فوتبال پاک IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    20 17
    این چرندیات چیه، ساقی این کیه، همش توهم و تحریف
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      5 8
      قومگریان قبلیه پرستان از تاریخ مستند ایران وحشت دارند ، متاسفانه یک قومگرا قادر به درک و فهم تاریخ و مستندات ثبت شده تاریخی نیست، طبیعتا" راحت ترین حالت همین توهین و تکذیب و...
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      7 11
      ساقی پانترک ها رجب اردوغان متوهم و جریان نفرت پراکن و قومگرای پانترکیسم توصیه میکنم شبکه های پانترکیسم گو ناز تی وی نگاه نکنی عزیزم !
    • نقی IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      6 15
      اونیکه متوهم هست تویی پان ترک بی شرف دستتون رو شده دغل بازی مکاری ممنوع همه خیانتکاران به ایران مثل پیشه وری آرزوی تجزیه ایرانو به گور بردن تو هم همین سرنوشت رو داری
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      5 8
      ساغی اشون قطعا" آقا رجب متوهم ترکیه است
    • عیبم مکن ای شیخ IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      5 1
      بجای حرف بچسپ به فوتبال برا قلبت هم خوبه تورا سنه نه کی به کیه ضمنا توهم و خیال اینکه همه توهم گرا هستند به جسم ت آسیب میرسونه و حتم دارم که درد آذربایجان پیشرفته مثل خیلی ها تورا نیز مریضت خواهد کرد چشم ها را باید شست جوری دیگر باید دید مگر نه اینکه تکنولوژی برتر امروزی بیشتر مرزها را کنار زده و بحث دهکده جهانی فراگیر شده تا همه نژادها و رنگ ها و تفکر ها در یک مجموعه بزرگ انسانی جهانی دور از هر توهم و تفکر نژادی و فرهنگیکنار هم زندگی کنند کمی مطالعه و کتاب بخوانید تا از دنیای مجازی وخیالی بیرون آئید انسان کتاب خوان هیچ زمانی دچار وهم و شیزوفرنی نمی گردد و اگر درک تان بیشتر از سایر افراد هست کمی به تفکر دیگران نیز احترام بگذارید این آقا هم که در خصوص نامگذاری کشورها سخن ایراد کرده، بدانید که ایشان نیز همانند شما کتابخوان نیست که دچار شیزوفرنی محض هست...
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      3 7
      تک تک این کلمات توی تاریخ ثبت شده ، کسایی که میان میگن دروغه همونهایی هستن که توسط عثمانی شست‌وشوی مغزی شدن
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      2 8
      هفتاد درصد گفته های ایشان درست است.یک مقدار به زمان پهلوی که میرسد برش میزند.
  • علی IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    8 8
    با سلام و تشکر نسبت به کارکنان و تحریریه محترم مشرق نیوز برای دعوت از همچین افراد وطن پرستی که همچین کتابهایی را نوشتند که بدجوری این پان ترکهای ضد ایرانی رو سوزانده که همه جا هستند و تا مطلبی در مورد جمهوری جعلی آذربایجان و اربابشون اردوغان میاد سریع میان وسط و کامنت میذارن
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    4 3
    یک مقدار از تاریخ این جا برش خورده.پس از اشغال اذر بایجان ایران توسط روس ها و اشغال ایران توسط انگلیس ها از جنوب سیاست مدار چیره دستی مانند فروغی که نخست وزیر بود با سیاست و قول قرار و با حمایت جامعه جهانی و با زیرکی انگلیس ها و روس ها را از ایران بیرون کرد.این بار روس ها نوچه های کمونیست خود را در اذر بایجان جا گذاشتند و فرقه دموکرات را در کردستان و فرقه دموکرات اذر بایجان را که اهداف کمونیستی داشتند را بوجود اورد.و ان ها جمهوری سوسیالیستی اذر بایجان را تشکیل دادند که ارتش ایران با پشتی بانی مردم اذر بایجان این غا عله را قاطعانه خواباندند
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    4 4
    همیشه پای اجنبی در میان بوده الان هم یه عده شتشوی مغزی شدن و از اصل خودشون دور شدن باعث تاسف یه عده از عثمانی حمایت میکنن که یه زمانی اجدادشونو به خاک خون کشیدن واقعا مایه شرمه.
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    4 5
    اونهایی که به میاین میگن دروغه همونهایی هستن که توسط عثمانی شست‌وشوی مغزی شدن و از اصل خود دور افتادن و به جای مراجعه به وعقل و اینکه یکم فکر کنن که تک تک این کلامات در تاریخ ثبت شده. وخیلی راحت میان میگن دروغه و این یعنی بی سوادی و شست‌وشوی مغزی توسط رژیم عثمانی خائن
  • مجید IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    19 2
    فقط چرت وپرت آهای کسانی که اشنایی با فرهنگ تورکی ورسوم منطقه آذربایجان ندارید توجه کنید مادرزبان تورکی به مناطق کم ارتفاع ونسبتا گرم می گویم اران دراین مناطق نسبت به مناطق اطراف درختان زودتر گل می دهند میوه هازودتر می رسند واب وهوای آن نسبت به اطراف کمی گرمتراست شمال آذربایجان نسبت به جنوب آن منطقه کم ارتفاعی است ودرجنوب منطقه کوهستانی است وقلل سهند وسبلان وجود دارد به همین دلیل سردسیر تراست مردم تمامی آذربایجان به بخشی ازشمال فقط وفقط به خاطر آب هوای ش می گویند آران وشما ها که از فرهنگ آذربایجان اطلاعی ندارید به غلط فکر می کنید شمال آذربایجان نام ش اران است
  • GB ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    8 3
    آفرین به مشرق برای انتشار این مطلب - از تهیه کننده این مطلب سپاسگزارم .
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    8 3
    رمز اتحاددایران برابری اقوام و برقراری عدالت است و زرگترین خطر برای اتحاد مردم ایران تمرکز و یکسان سازی قومی توسط یک عده پان پارس که کشور را بسمت تجزیه پیش می برند و این سیاست از زمان رضا خان ملعون بنان نهاده شد با جک سازی علیه اقوام و تحقر آنان و زیر پا گذاشتن حقوق اولیه اقوام غیر فارس
    • آذری iran IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      5 2
      زبان پارسی زبان ملی و زبان اتحاد و ارتباط و پیونده اقوام ایرانی از جای جای ایران بزرگ است ، زبان پارسی متعلق به یک قوم و قبیله خاص نیست ! برای همین همه قومگریان نادان و بی خرد و ایران ستیز جریانات پانترکیسم، پانکردیسم، پانعربیسم و.. زبان اتحاد و ارتباط ایرانیان زبان پارسی را مورد هدف و تخریب کردن قرار دادند ! زهی خیال باطل این زبان هزاران سال پا بر جا بوده و هست ولی دشمنان بی خرد ایرانیان همچون اسکندر و چنگیز خونخوار مغول و صدام حسین به هلاکت رسیده و راهی جنهم شدن ! ولی ایران و ملت بزرگ ایران همچنان استوار و پا برجاست .. در ضمن من آذری هستم ولی از پانترک و تجزیه طلب عمله های بیگانه بیزار و منتفر .. جانم فدای خاک مقدس میهن ، پاینده و سر بلند ایران بزرگ ... یاشاسین گوزل ایرانیمیز ، ایرانیمیز وار اولسون صفح دوشمن لری کور اولسون انشاالله ..
    • ایران iran IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      2 1
      فارسی زبان ملی ملی و زبان اتحاد و ارتباط اقوام ایرانی از جای جای ایران بزرگ، زبان پارسی پیوند دهنده ما ایرانیان به هویت و تاریخ ما اقوام ایرانی است .. برای همین همه دشمنان ایران و جریانات قومگرا و قبیله پرست مانند جریانات پانترکیسم، پانکردیسم، پانعربیسم زبان پارسی را هدف تخریب و زدن گرفتند ! پاینده ایران و ملت بزرگ ایران ..
  • علی مغانلو IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    5 13
    همین مانده ماترکای اذری اینجام بریم زیر نظریک دولت باتفکروهابی که متاسفانه جمهوری اذربایجان اگه دیربجنبه این کار باهاش میشه ،نگاه نمیکنن به علوی های ترکیه که وضعشون الان چجوریه من چندباررفتم ازموقعی که اردوغان تقریبابه طورغیرمستقیم دین اونجارو سنی اعلام کرده وضعیت علویا که ۳۰ درصد مردم ترکیه هستن و۲۲درصدشون ترکن وبقیشون کرد افتضاحه،ازتهدیدبه تخریب جم اوی ها بگیرتا چیزای دیگه البته چندوقت دیگه که زمزمشم هست دین رسمی سنی اعلام بشه معلوم نیست چی بشه خدا به دادهمه ی ترکا برسه که اینقداحساسی هستن وبا چنتا سخنرانی اودوغان شیفتش میشن نمیدانن که ازپشت خنجرمیزنه چراکشتارو جسارت به مردم تبریز واذربایجان توسط عثمانیهابرای به زورسنی شدن از رسانه های این کشورسانسورمیشه وصحبت ازش جرمه این رسم جوانمردی نیست یاعلی مدد
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    4 4
    مرزهای ایران که مشخصه. این خاک و بلکه فراتر از اون مال ایران بوده. علی ایحال باید از سرزمینی که مفتی اجاره نشینش بودن برن هر عثمانکده ای که میخوان.
  • رحیم IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    11 4
    صفوی ها که خود ترک بودند باعث و بانی تشکیل ایران شدند چطور وقتی ترک ها باعث قوام ایران و تشکیل ایران امروزی شدند تحت تاثیر فرهنگ ایرانی قرار گرفتند ؟
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      4 2
      اولا خاندان صفوی نسلشون به فیروزشاه زرین کلاه می رسد نه تموچن و آتیلا!!! درضمن صفویه خودشون رو حسینی موسوی و از نسل امام کاظم (ع) می دونستن ! و شاه اسماعیل بعد از تشیع مروج شاهنانه فردوسی حکیم پارسی گو بوده نه یاسای چنگیز ! درضمن حتی سلوجقیان و تیموریان و ایلخانان و عثمانی ها هم فرهنگ ایرانی اسلامی را پذیرفته بودن و دربارشون جایگاه شعرا و ادبای پارسی گو بوده و سنت حکومت داریشون هم ادامه سنت پادشاهی ایرانی بوده است و حتی شاهانشان مسلط به زبان فارسی بوده و شعر شعاری فارس گو را از حفظ بودند و جشن نوروز و تقویم خورشیدی خود نشان دهنده این هست .
    • رحیم IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      0 3
      سلام چی میگی برادر ،مگه قبل از صفوی ها ایران نبوده ، الان پانترک ها ،پانکردها ،پان عربها ،بدجور دارن تغذیه میشن ،هدفشون هم تفرقه بین اقوام ایرانی است. پانترکها توسط ترکها ،پان کردها توسط کردها ،پان عربها توسط اعراب ایرانی نابود میشن. ایران سرزمین اقوام است هیچ قومی بر قوم دیگه برتری ندارند هرچند متاسفانه الان بدجور دارن ذهن پاک نوجوان و جوانها را به نفع خود می‌سازند
    • IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      2 2
      ترک بودن صفوی‌ها باترک بودن عثمانی‌ها زمین تا آسمان تفاوت دارد.عثمانیها ی سنی از لحاظ عقیده ای خونی و نژادی با ترکهای پیشانی سفید پیرو اهل بیت تفاوتهای فاحشی دارند .اتفاقا ترکهای صفوی برای اولین بار حکومت تشیع را در سرتاسر ایران رسمیت بخشیدند .وکمک شایانی به رسمیت دادن مذهب شیعه در ایران نمودند وکم وکاستیهای مربوط به فقه شیعه اثنی عشری را با دعوت از علمای جبل آمل (لبنان) وبحرین برای گسترش فقه شیعه رفع نمودند. اتفاقا صفوی‌ها دشمن خونی عثمانی ها بودند.
  • ایرانی IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    18 9
    یعنی اینقدر از متن این نوشته متعجب شدم که باید نویسنده رو پیدا کنم و بهش چندتا کتاب معرفی کنم ... اینکه یک نفر بشینه و صرفا براساس برداشتهای شخصی خودش یه چیزی بنویسه که نشد تاریخ ... یعنی آدم بیسواد هم از متن این نوشته خنده اش میگیره .‌‌.. اونقدری ک تناقض هست تو نوشته ها ... اگر آران بوده چرا قسمتی که در ایران بوده آران نامگذاری نشده و هیچ نوشته تاریخی در این زمینه وجود نداره؟ پس توران این وسط چی بوده؟ من توصیه میکنم این آقا یکبار بره از نزدیک تمام مناطق مرزی فی مابین ایران و آذربایجان و ارمنستان رو از نزدیک ببینه بعد بیاد قصه تعریف کنه دقیقا همه شهرهای مرزی فی مابین دو کشور اسم یکسانی دارن ... چون یک شهر رو شما به دوقسمت تقسیم میکنی دلیل نمیشه که برا هر کدوم اسم جداگانه ای بزاری... مثلا حساب کن یه سیب رو از وسط بریدی الان میخوایی به یه قسمت بگی نصف سیب به نصف دیگه اش بگی کیوی مگه میشه؟؟؟ زبان آذری دقیقا از کجا اومده چرا توهم میزنی؟؟ خوبه خودت تو نوشته ها اذعان میکنی که تا قبل از هجوم روسیه تزاری دین اسلام در قفقاز رایج بوده پس مسیحیت بعد از هجوم روس ها شکل گرفته پس دولت جعلی اصلی ارمنستان هست نه آذربایجان ... شما بری اشعار فردوسی رو هم بخونی مناطق ترک نشین توران گفته نه آران ... یعنی من می‌خوام بدونم این همه تفاوت نژاد و زبان رو اینا چطور میخوان کتمان کنن ... با این حساب لابد تمام اقوم از بلوچ و ترکمن گرفته تا لر، کرد، بختیاری و عرب و ... همه به نوعی وجود خارجی نداشتن جز قوم پارس !!! یعنی بعد هر حمله این مناطق هویت خودشون رو از دست دادن و تبدیل شدن به هویت متجاوز ... پس میشه گفت که زبان و قوم فارس ها هم بعد از حمله افغان ها شکل گرفته ... اگر به این باشه که الان کل خاورمیانه و بخش هایی از آسیای شرقی هم باید آداب و فرهنگ و زبان مغول هارو داشتن ... یعنی می‌خوام بگم ترک بودن، یا لر یا بلوچ بودن و ... یک بیت شعر که اون هم دقیقا به جدایی آذربایجان شمالی از ایران اشاره داره که اینقدر جوسازی و توهم نیاز نداره ... پان فارسیسم و تفکرات نژادپرستانه و ایرانشهری و فاشیستی رو کنار بذارین ... تو خود کانادا ۴ تا زبان رسمی هست ولی هیچ اتفاقی برای تمامیت ارضی ایش نیوفتاده ... ترک، لر، بلوچ، کرد، عرب، ترکمن و ... همه زیر یک پرچم هستند و یک قانون اساسی ... بهتره از مرکزگرایی بپرهیزید
    • آذری میهن iran IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      5 5
      متاسفانه هیچ یک از سخنان و ادعای شما دوست پانترک ارزش تاریخی و سندیت ندارد و ، هر چقدر با نظرات جریان پانترکیسم ایرانستیز بیشتر آشنا میشویم بیشتر متوجه تهی بودن این جریان می‌شویم ! بی جهت نیست یکی از بزرگان آذربایجان بعد از تحقیق فراوان فرمودند : پانترکیسم ملغمه ای است از بیسوادی و بیشعوری ! با کمال احترام و معذرت ! آرزوی تفکر موفق باشید ..
    • ایران دوست IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      2 4
      بهتره این اشعار فردوسی را مرور کنید که از تمام اقوام ایرانی نام می برد : هم از پهلو و پارس و کوچ و بلوچ / ز گیلان جنگی و دشت سروچ // سپاهی بیامد ز هر کشوری / ز گیلان و ز دیلمان لشکری // ز پنجاه باز آوریدند سی / ز ایرانی و رومی و پارسی // بفرمود تا پارسی و دری / نبشتند و کوتاه شد داوری // مگر آنک گفتار او بشنوی / اگر پارسی و گوید ار پهلوی // که از تمام اقوام ایرانی نام می برد شاهنامه فردوسی که دارای تفکر ایرانشهری است ولی ایرانی را مساوی قوم پارس قرار نمی دهد ! و زبان مردم ایران هم چه پهلوی و دری و پارسی و سغدی را نام می برد تفکر ایران شهری یعنی ایران برای همه ایرانیان از هر قومیتی ! همه ویژه گردان آزادگان / بیامد سوی آذرآبادگان // وز ارمنیه تا در اردبیل / بپیمود بینادل و بوم گیل /
    • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
      0 0
      جناب خودت اینجا اشاره میکنی به نص شاهنامه که ایران با پارس فرق داره
  • یاسر IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    5 10
    هر کی میخواد از کشور ایران بیرون بره خوش گلده هرچه وطن فروش کمترو ایران عزیز امن تر - اما خاک وطن برای ایرانیه حتی یک میلی متر - اگه تاریخ گذشته حسابه که کشورهای و عراق و پاکستا ن و و افغانستا ن و هندوستان و عربستان و یمن و کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای بالا جیک جیک ستانها و بقیه .. باید به ایران بزرگ بر گردانده شود-- شتر در خواب بیند پنبه دانه
  • صنایع دستی IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    4 2
    آذربایجان اُیاخدی انقلابا دایاخدی من یک آذری اصیل ایرانی هستم. فقط زبانم فرق میکند. میدانستید که اصیل ترین و خالص ترین ایرانی ها در باکوی آذربایجان هستند؟ الان هم ما که در ایران هستیم در آذربایجان باکو فک و فامیل داریم. من با هر پانی مخالف هستم چه پان ترک باشه چه پان فارس و چه هر پان دیگه ای. بهترین پان ها پان انسانیسم و پان همبستگیسم ایران اسلامی هست. در ضمن روسیه اجازه نمیده رجب غیر طیب اردوغان بخواد حرکتی انجام بده.
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    7 3
    هر آذری دوس نداره ایرانو میتونه تشریف ببره پیش اربابش اردوغان....زنده باد ایران آذربایجان سر وسِر ایران است
    • Â DE ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      4 3
      دقیقا
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    7 5
    نفرین بر امویان و عباسیان که کشور مارا قطعه قطعه کردند البته از بلای آنها کشورهای عربی هم مصون نماندند - دوره انحرافی اموی ها در جهان اسلام رو به زوال است - ترکیه متعلق به ایران است - تاریخ ایران باستان را بخوانید - ترکیه فعلی ریشه تاریخی ندارد-
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    4 0
    اگر دولتهای ایران پس از جدایی مناطق از دست رفته، ایران را طوری می‌ساختند که برای مهاجران جذاب بود، بدون شک مردم مناطق جدا شده چنان میکردند که این مناطق به ایران بازگردد اما افسوس که چنین نشد و نخواهد شد.
  • aydin IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    2 2
    عجب
  • مهدی سالار IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    5 14
    آذربایجان ترکیه قدرتمند قوی
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    3 4
    جناب عرفانیان. از کجا پیداش شد وبرای ما تاریخ نوشت.. چه عجب برای اعراب قلم نزد
  • شهریار RU ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    2 4
    کاش این عزیز ی نگاهی ب کتاب ابن ندیم بندازن. خیلی ناراحت میشه آدم ب راحتی تحریف میکنن تاریخ سرزمین‌ها رو.
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    2 1
    ان شاء الله عدو شود سبب خیر.
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    4 0
    عجب نقدی بود دمت گرم
  • علی بهشتی IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    3 2
    بهترین پاسخ به اردوغان وااهام علف خور اینه که به امید حق طرح بازپسگیری سرزمین های عزبزمون مثل بادکوبه یا همون باکو رو زود تصویب کنیم وصمنا پان ترکیست های بی وطن بیشرف رو بفرستیم پیش خر دوغان تا باهم بچرن ما اگرچه خیلی انتقاد از نحوه رژیم داریم اما به جان مادرمون به سر سوزن از تمامیت ایران کوتاه نمی آییم .زنده باد ایران زنده باد آذربایجان زنده باد اردبیل
  • احسان IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    7 7
    خودم یک تنه میام پانترکها رو گوشمالی سنگین میدم مگر شما آدم نیستید کو غیرتتان اگه قرار باشه هر کی واسه خودش جدا بشه الان باید در جهان هشتصدتا کشور باشه .
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      2 0
      محدوده ایران تو شاهنامه کجا بوده اینو هم حتما نگاه کن
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    15 2
    حکیم نظامی گنجوی : همه عالم تن است و ایران دل
  • احمد IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    5 4
    جمهوری خودمختار آذربایجان در جنوب رود آراز نیز تشکیل شده بود که با خیانت قوام شکست خورد ومردم آذربایجان را به قتل عام کردند .
    • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      1 2
      پانترکیسم ملغمه ای است از بیسوادی و بیشعوری ! با تروریست های تجزیه طلب پانترکیسم که روزی سر در آخور جوزف استالین خونخوار داشتند و امروز سر در آخور یهود و اسرائیل و رجب اردوغان باید برخورد قاطع و جدی صورت بگیرد، هر پانترک که عشق به رجب ترکیه دارد می‌تواند عازم ترکیه شود به آقا رجب و مرکز نفرت پراکنی پانترکیسم ملحق شود ..
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      2 2
      مردم آذربایجان را نکشتند، مزدوران روس را کشتند. مردم آذربایجان ، صدها سال در مقابل عثمانی و روس جنگیدند.
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    1 3
    باید قفقاز را به ایراتن برگردانیم ...جاییکهبافریب جنگو اعتشاش نام اذدربایجان گرفت .. همان قفقاز خودمان است .. ارد غان را ازاین حیلهاش پشیمان خواهیم کرد
  • ناشناس IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    7 1
    انسانم آرزوست. برای هر پانی چه ترک و چه فارس
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    4 7
    ارامنه هرچی داد می‌زدند بابا اسرائیل پشت عثمانی ها هستند. کسب باور نکرد خود دولت عثمانی را یهودی ها تاسیس کردند. و بعد هم ۱۰۰ سال پیش آذربایجان شوروی تأسیس شد. اینها نه تاریخ کهن دارند نه فرهنگ کهن نه زبان و نه رسوم. فقط تقلید می‌کنند. مثلاً عید را با مسیحی ها جشن میگیرند. با ادبیات فارسی خودنمایی میکنند. با مد اروپایی نمایش میدهند. با موسیقی عربی می‌رقصند . خلاصه رقصاننده کل ترک های ترکیه و کشور آذربایجان اسرائیل می‌باشد.
  • احمد IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    1 1
    ممنون مشرق
    • محمد IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      0 2
      ملیت گرایی وهویت طلبی باعث می شود افکار این چنینی در مردم ایجاد شود واین گونه خیالات افکار مردم را مشغول نماید این پان فارس ها وپان ترکها را رهاش کنید این ها چماق دست سلطه طلبان هستند۰
  • DE ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    2 2
    هردو اذربایجان جزوه سرزمین ایرانه وبه ایران بزرک تعلق داره ما ملت اذربایجان خواهن جدای از ایران نیستیم وبه ایران وایرانی بودن خود عشق می ورزیم غلط کرده اردوغان وال‌ها خراف اذربایجان یکیه شمالی وجنوب هم نداره هر دو هم جزوه خاک پاک ایرانه فهمیدین یاشاسین ایران متحهد کسی هم حق نداره زر زیادی بزنه من خودم اذریم از شهر مراغه
  • ترابی IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    8 8
    بنده اهل تبریزم...تبریزی که از اول تاریخ با ایران بوده، نیاکانش ماد ها از بنیانگذاران ایران بودن، و زبانشون صرفا در اثر حملات مغولان و پایختی مراغه و نواحی دیگه که باعث تمرکز ترکان مغول شد عوض شد. ۴۰۰ سال پیش تبریز زبانی داشته نزدیک تالشی و در اصل تاتی. ما اینجا ننشستیم یه مشت آدم جاهل ادعا برامون بکنن
    • مهرداد IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
      1 1
      درود به شرفت
  • داود IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
    4 1
    هربلایکه توانستن سره آذربایجان آوردن ولی این آذربایجان آن بیدیس نیست که به این بادها به لرزد
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    1 2
    سلام همه اش سراسر دروغ تاریخیه صفوی اولین حکومت بعد ۹۰۰ سال تو ایرانه اینو کجای دلم بزارم دروغ نگید الکی بیسوادا
  • مهر داد IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    4 7
    زبان تازه وارد ترکی هرگز زبانی نوشتاری در زمان صفویه نبود
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
    2 4
    ایران تا ابد ایران خواهد ماند با تمام اقوامش اذری فارس لر عرب بلوچ و همه پاینده باد ایران و ایرانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس