کد خبر 1125341
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی موسسه پژواک خرد معاصر درباره جنگ قره‌باغ نوشت: قره باغ از مناطق شمالی ایران بود که پس از جنگ اول ایران و روسیه تزاری و کشته شدن جوادخان قاجار آخرین حاکم ایرانی آن، در طی عهدنامه گلستان، از خاک ایران جدا شد. پس از فروپاشی حکومت تزاری در روسیه، آذربایجان و ارمنستان تا حدودی مستقل شدند اما با قدرت گیری اتحاد جماهیر شوروی مجددا تحت حاکمیت این نظام سیاسی قرار گرفتند.

  هنگامه فترت و احتضار اتحاد جماهیر شوروی ، در سال ۱۹۸۸ ارمنیان خواستار استقلال شدند که توسط ارتش جمهوری آذربایجان طی ۳ سال به شدت سرکوب و قتل عام گردیدند.

در واکنش به قتل عام مورد اشاره ، نظامیان ارمنستان برای دفاع از ارمنیان وارد عمل شده و در طی یک جنگ ۳ ساله (۱۹۹۱ - ۱۹۹۴) مناطق قره باغ (که عمدتا ارمنی نشین اند) را به تصرف در آوردند و جمهوری"آرتساخ" (وابسته به ارمنستان) از دل آن جنگ متولد شد.

اکنون کینه های قدیمی و معضلات داخلی الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان باهم ترکیب شده و او را برآن داشته تا با بهره گیری از تفکرات نو عثمانی گری اردوغان و کمکهای وی قره باغ را بازپس گیرد.

در این خصوص ذکر چند نکته ضروری ست:

 جمهوری آذربایجان متحد غرب و رژیم صهیونیستی بوده و حتی خاکش را در اختیار نیروهای اسرائیلی قرار داده و ادعاهای ارضی نسبت به خاک آذربایجان ایران دارد و مناطق قره باغ به نوعی حائل بین جمهوری آذربایجان و ایران است که اگر به تصرف نیروهای علی اف و تروریست های اعزامی اردوغان درآید ، خطر جدی در بُعد امنیت ملی و تمامیت ارضی برای ایران ایجاد خواهد شد.

از این جهت که گام بعدی اردوغان و علی اف اتصال زمینی نخجوان به جمهوری آذربایجان خواهد بود و دست ترکیه را برای رسیدن به قفقاز و دریای خزر و استفاده از منابع آن بازخواهد کرد.

 ارمنستان متحد روسیه ، ایران و سایر کشورهای مخالف ایالات متحده بوده و اخیرا نیز در رزمایش قفقاز ۲۰۲۰ با کشورهای شرقی به تمرین نظامی در سطح منطقه ای پرداخت‌. درواقع میتوان گفت نزاع بین آذربایجان و ارمنستان از سطح ۲ دولت فراتر رفته و رنگ بوی زورآزمایی قدرت های منطقه ای به خود گرفته.

 حدود ۴۰۰۰ تروریست تکفیری طی روزهای گذشته از شمال سوریه به مناطق درگیر اعزام شده اند. حضور این افراد که کینه تاریخی از جمهوری اسلامی به علت نبرد با تروریسم در سوریه دارند، در مجاورت مرزهای ایران تهدیدی آشکار بوده و به نظر می رسد دستگاه دیپلماسی باید موضعی قاطع در خصوص آن اتخاذ نماید و نهادهای نظامی ایران نیز نباید در این جنگ موضع بی طرفانه داشته باشند چرا که مسئولان رسمی ترکیه و آذربایجان علنا بر جدا سازی استان های آذری زبان از ایران تاکید می ورزند.

 در نهایت باید گفت اعتقادات و رویکردهای سران جمهوری لائیک آذربایجان ‌، هیچ نسبتی با آذری زبان ها در آن کشور و ایران ندارد و حتی اکثریت شهروندان شیعه جمهوری باکو نیز توسط دولت الهام علی اف به علت اعتقادات مذهبی شان به شدت سرکوب شده و منکوب می گردند و این گمان که دفاع از آذربایجان در این نبرد حمایت از مسلمان و دارالسلام در برابر غیر مسلمان و دارالکفر است ، گمانی باطل و انگاره ای ناقص خواهد بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 71
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 192
  • CH ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    93 61
    این درگیریها ربطی به اسلام ندارد. دو گروه نژاد پرست ترک و ارمنی با هم دارند می جنگند.
    • رامین IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      38 34
      اگه نزاد پرست هستند نباید از یکیشون به نفه او نیکی حمایت کنیم... ولی یه چیزو خوب میدونم که همه کشورهای مسیحی تو حمایت از هم دین خود بدجور از هم سبقت میگیرن ولی مسلمونا دارن زیر اب همو میزنن
    • IR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      40 9
      فقط منافع ملی! اصلا مهم نیست که کدامیک چه دین و مذهبی دارند.
    • به رامین IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      1 5
      اگر تو اثری از اسلام در آذربایجان و پادشاهی علی اف دیدی ما را هم خبر کن.
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    58 52
    قره باغ حائل بین جمهوری آذربایجان و ایران نیست . سری به نقشه بزنید و بعد افاضات بفرمایید .
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      منظور حایل سیاسی است نه جغرافیایی. قره باغ که آزاد شود چنان غروری علی اف را می گیرد که به فکر تصرف تبریز می افتد.
  • مهدی IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    65 47
    متن بسیار عالی و رفع کننده ابهامات بود ممنون
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    زنده باد ارمنستان
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      83 58
      زنده باد آذری و ارمنی دو قوم بزرگ ایران زمین ! لعنت بر ترکیه عثمانی که با قتل عام ارامنه باعث کدورت بین ارمنی و آذری شد
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      3 7
      «مارشیمون بنیامین»
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    76 57
    حمایت از ارمنستان به نفع مصالح ملی ایران و مردم آذربایجان خواهد بود، پیروزی ارمنستان اگر باعث سرنگونی دولت علی اف بشه قطعا ارزشش را دارد
  • رسول IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    70 36
    امارات با به رسمیت شناختن اسرائیل داره جای پای اسرائیلیها رو در جنوب ایران محکم میکنه و اذربایجان هم میخواد در شمال ایران مواضع اسرائیل رو تثبیت کنه یعنی عملا ایران رو در محاصره اسرائیل قرار میدن . حداقل کاری که میشه کرد اینه که از اذربایجان نباید حمایت کنیم .
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    45 70
    ایران باید رسمی و غیر رسمی اعلام کنه که در صورت ایجاد ناامنی مرزی با گروهکها نمیجنگه بلکه با کشورهایی که اونها را ساپورت میکنن میجنگه.البته زمان اعلامش باید به وقتش باشه. فقط باید نیروهای شیعه جمع کرد مثل افغانها.ی پیشنهاد اینکه سپاه قدس باید ترکیب بشه از تیپ ها و لشکرهای مجاهدان خارجی بصورت رسمی.اذربایجان اگر قرار باشه تهدیدی برای ما باشه لازم نیست توی مرز باهاش درگیر شد بلکه باید داخل خود اذربایجان نیرو تربیت کرد و بیدارشون کرد و حکومتشون را متلاشی کرد. کردها اقوام اصبل ایرانی هستند که باید توی اب نمک خوابوندشون تا موقع فشار بر ترکیه ازشون استفاده کرد. اما اصل موضوع یمنه که ما اگه بسازیمشون کولاکند.
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      27 24
      از کجا به کجا پریدی یمن چه ربطی به جنگ ارامنه و ازربایجان داره خیلی از مرحله پرتی
    • رضا IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      46 22
      انگار نه انگار داری در مورد یک قوم و فرهنگ و یک انسان صحبت می کنی ! انسان که وسیله آزمایش افکار کوته بینانه شما نیست ! کرامت انسان و قوم و فرهنگ رو باید نگه داشت.
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      16 0
      نوزده پانزده دقیقه بابا توهمات ادم های مانند تو کشورو دارد نابود میکند . خرد رو گم‌کردید
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    40 36
    کشور بزرگ باید کار ترکیه رو برای همیشه یکسره کند وگرنه اتشی خواهد برای خودش و همسایه هایش
  • یاس IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    31 22
    عالی بود
  • حجت KR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    33 40
    فقط اسلام در ایران دیده می شود ایران الگوی تمام کشورها باید قرار بگیرد چه از نظر اقتصادی دین داری و حقوق بشر ....‌. بقیه کشورها خواه یا ناخواه شیفته ی حکومت داری ایران هستند
    • قره داغی IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      26 14
      آره بابا راست میگی آمریکا باید بره خودشو جمع کنه
  • FR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    31 26
    درود بر تو با این مقالت. مشرق دمت گرم
  • Ahmad IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    50 45
    مرگ بر اردوغان ،زنده باد ارمنستان
  • TR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    31 43
    یاشاسین ارمنستان
    • محمد US ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      37 28
      هنوز پیراهن مشکی امام حسین را از تنتان بیرون نیاورده به شیعیانش خیانت میکنید و نشان دادید که به خاطر منافع خودتان از دین و شرفتان دست میکشید
    • شهروز IR ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      2 1
      خیلی بیشعور هستی
    • IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      0 5
      اگر علی اف شیعه است پس صهیونیست کیست؟
    • آذرآبادگان، IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
      1 0
      من کاری به آذربایجان،و ارمنستان ندارم،فقط اینو می دونم که تمامیت ارضی هر کشوری باید حفظ بشه، چون ازهرقومی توهرکشوری زندگی میکنن،اگه قرار باشه تومشهدافغانی زیادی زندگی بکنندوافغانستان حمله بکنه مشهدوبگیره دیگه بقیه شو خودت حساب کن عزیزمن،یاعلی.
  • جمشید صارمی IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    31 42
    زنده باد ارمنستان
  • هاشم IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    23 29
    بسیار تحلیل عالی و دقیقی نوشتی... دمت گرم روشمنون کردی
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    45 41
    لعنت بهت ترکیه همیشه در این منطقه در حال آتیش به پا کردنی اول سوریه و عراق الانم آذربایجان و ارمنستان لابد بعدا هم ایران البته 20 سال قبل یک غلطی در مرز ما کردی که آذری های غیور ایرانی همون وقت دهنت رو خرد کردند
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      7 3
      میتونم بپرسم به چه چیزی اشاره کردی
  • xavi FR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    37 34
    خیلی خطرناک شده این اردوغان باید جلوشو بگیرند. ایران به فکر کشور گشاییی نیست در اصل اما این اردوغان فکر های پلید داره
    • AT ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      25 17
      این اردوغان هنوز سرش به سنگ نخورده همونطور که صدام در کویت فهمید در چه مخمصه ای افتاده یا ایران در عراق فهمید که نه راه پس داره و نه راه پیش کشور گشایی هزینه داره اونهم بسیار سنگین هزینه اش سقوط صدام بود و نابودی و سقوط اقتصادی ایران حالا برای ترکیه چی باشه خدا می دونه
  • TR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    40 5
    مرک بر اشغالگران
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    31 10
    مرگ بر اسراییل و صهیونیسم
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    36 32
    با اینکه با مردم آذربایجان به دلایل تاریخی و مذهبی احساس قرابت و نزدیکی زیادی می کنم درست مثل احساسی که به آذری های ایران عزیز دارم اما اصلا از آذربایجان دل خوشی ندارم اول بخاطر سرقت مشاهیر و فرهنگ ایرانی و ثبت اونها به نام خود در مجامع بین المللی دوم بخاطر شرایط سخت دوست داران اهل بیت در اونجا برای برگزاری سنت های مذهبی به ویژه عزاداری در محرم و صفر سوم بخاطر همراهی و نزدیکی شدید با اسراییل چهارم بخاطر پهپاد جاسوسی اسراییل که از آسمان آذربایجان وارد آسمان ایران شد پنجم به خاطر چراغ سبز به بازمانده های قوم لوط با اشاره اسراییل ششم بخاطر اهانت و بی احترامی به کامیون داران ایرانی در مرز هفتم بخاطر چشم طمعی که به خاک ایران داره هشتم بخاطر شهدای مظلومی از ایران که در دفاع از جمهوری آذربایجان در همین سال های اخیر در خاک غلتیدند اما آذربایجان با ما رویه ی دوستانه ای در پیش نگرفت در صورتی که می بایست ممنون ما باشه اما قدرنشناسی در پیش گرفت
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      23 7
      البته نقاط مثبتی هم آذربایجان داره اولا شیعیانش به زیارت بسیار به قم و مشهد میروند و در راه کربلا از ایران رد میشوند و موجب رونق اقتصاد ایران میشوند دوما بخاطر امدن اهالی آذربایجان برای استفاده از امکانات پزشکی ایران سوما بخاطر مرزهای امنی که بخاطر کنترلشون بر مرزها با ایران دارند که جلوی ورود قاچاق و تروریست گرفته شده چهارما بخاطر همراهی نکردن با تحریمهای امریکا بر ضد ایران پنجما بخاطر روابط اقتصادی زیاد با ایران ششما بخاطر همراهی نکردن با دشمنان ایران مثل عربستان امارات بحرین هفتما بخاطر کمک به زلزله زدگان اردبیل سراب میانه ورزقان هشتما بخاطر آرای آذربایجان در سازمان ملل به نفع ایران نهما بخاطر دین مشترک دو کشور دهما بخاطر تاریخ مشترک دو کشور یازدهما بخاطر قیام اهالی فعلی آذربایجان بر ضد روسها در زمان قاجار دوازدهما بخاطر فشار زیاد آذربایجان شوروی به دولت شوروی برای ندادن سلاح به عراق سیزدهما بخاطر ندادن پایگاه نظامی بزرگ به امریکا مانند پایگاههای عراق عربستان قطر افغانستان و....
  • کرمی IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    46 35
    تحلیل وبررسی مغرضانه وجهت دار وبدون اطلاع از اوضاع اجتماعی وسیاسی منطقه بود ارمنستان با کمک روسیه و امریکا حدود بیست درصد خاک اذربایجان را غصب واشغال کرده وجنایات در خوجالی و عسگران واقدام و کلبجر مرتکب شده ارتباط با رژیم صهیونیستی اشتباه اساسی اذربابجان بود اما نباید انان را طرد کنیم کلا بعد از فروپاشی شوروی مردم ومسئولین شوروی سابق در تمام جمهوری های ان حیران وناشی بودند و کارهای اشتباه زیادی انجام دادند لذا همانطور که اشغال خرمشهر و جولان و قدس ناپسند بود وهست غصب قره باغ توسط ارمنستان هم زشت است البته قفقاز زخم خورده تزارها وکمونیستها میباشد وابستن درگیری امید این موجز مفید باشد باید اگاهانه سخن گفت
  • اوکال IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    35 40
    کاملا درسته ما باید از ارمنستان حمایت کنیم تا با شکست ترکیه روحیه اونا تضعیف بشه زنده باد ایران متحد
  • حسین IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    23 37
    ارمنستان پیروز است
  • نیشابوری IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    43 25
    هدف ایرانه ، رژیم صهیونیستی ، ترکیه ، جمهوری باکو ، مطمئن باشین ناامن کردن مناطق آذری نشین و فعال کردن گروههای جدایی طلب پانترک ، نو عثمانیها و یهود نقشه های پلیدی دارند
    • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      17 15
      مقاله منطقی و مستدل است . آتش بیار معرکه اردوغان است . اولا می خواهد به خزر برسد و ایران را تحت فشار بگذارد ناامن کند و ثانیا می خواهد به اروپا و روسیه فشار وارد کند تا در تسلط بر لیبی و شرق مدیترانه و اختلاف با یونان دست اردوغان را باز بگذارند ومخالف نکنند . در این جنجالی که اردوغان بپا کرده ایران بیشتر ل همه ضرر میکنه . اردوغان بی وجدان حالا که دیده ایران در محاصره اقتصادیه میخواد باج بگیره .
  • فرهاد DE ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    13 16
    این مقاله بصورت کاملا جامع و مانع استدلال دقیق و درستی دارد که حق مطلب را بیان کرده که حرفی برای گفتن نگذاشته. بقول شهید همت نقل به مضمون ؛وقتی جبهه خودی را گم کردیم باید ببینیم دشمن آتشش به کدام سمت است،همانجا جبهه ماست.
  • ardelan IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    11 8
    زنده باشی
    • حسن IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
      25 20
      یک مقاله کاملا غلط است مقام معظم رهبری فرمودند قره باغ خاک اسلام است پس برای آزادی آن تلاش کنید نه اینکه تلاش های دیگران کم رنگ کنید شما اگرقرداد گلستان را بخوانید ایروان از خاک آذربایجان است
    • IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      0 3
      کلش خاک ایران است.اما این مناطق ارمنی ها پراکنده زندگی می کردند مثل همین قره باغ که به محال 5 گانه ارامنه در زمان صفوی شناخته می شد. اما استالین در راستای ایجاد اختلاف قومیتی بین جمهوریها مناطق ارمنی را به آذربایجان داد و مناطق تاجیک را به ازبکستان وروش را به اوکراین و... تا جمهوریهای شوروی همیشه از ترس اختلافات داخلی به مسکو پناه ببرند.
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    28 14
    شماره 19.20. چیزی را نوشت که بسیار زیرکانه بود. احسنت بر شما. خوانندگان محترم. علی اف بارها کمک ایران را رد کرد و از ترکیه کمک خواست. چرا؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟ چون هدف تشکیل امپراطوری ترک با مرکزیت ترکیه فعلی است. خواهشا ساده نباشید.
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      6 7
      بابا پیجیده
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    25 18
    کلا غرض ورزی نوشته شده...قره باغ خاک آذربایجان هست
  • مهران IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    25 22
    منافع ملی ما در این است از ارمنستان حمایت کنیم تاریخ نشان داده ارمنستان دوست مطمئن و بهتری هستش ارمنستان و مردم ارمنی دارای قدمت بسیار زیادی هستند
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      11 11
      کدوم تاریخ دقیقا؟؟
    • IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      0 2
      سه دقیقه. ارمنستان و گرجستان و آذربایجان هر سه مال ایران بودن.
  • حسن۵ IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    23 21
    عزیزی به پیروزی ارمنستان دلخوشی تا الان نزدیک ۳۰۰۰کشته دادید
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      1 0
      این جنگ اصلا مذهبی نیست.
    • IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      0 1
      ای نادون. چرا اسمت رو حسن میگذاری؟؟؟ ؟؟ خودتم میدونی مردم فحش بارونت میکنی. تو هدفت چیز دیگست. حالت از نظر روانی خرابه.
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
      0 0
      درست گفتی دوست عزیز ولی آمار رو بروز کن 6000 نفر را گذرانده
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    24 15
    تفکرات شما غلط است مردم آذربایجان نود هشت درصدشان شیعه هستند چرا به انها فکر نمیکند ارمنستان یک اشغالگراست آیا اتحاد با یک کشور شیعه و دفاع از سرزمین اشغالی آن برای شما و دولت ایران مهم نیست
    • IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
      0 0
      طبق نظر سنجی گالوب 70 درصد مردم آذربایجان اعتقادی به اهمیت دین در زندگی ندارند. کمترین اعتقاد به تاثیر دین در تمام جمهوزیهای شوروی سابق.
  • محمد IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    26 13
    فره باغ ماله ایرانه باید ب ایران برسه
  • اذری ایرانی IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    3 0
    ادری ها از لحاظ فرهنگی تاریخی نزادی زبانی با ایرانی ها اشتراکات فراوان دارند .
  • GB ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    3 3
    پانترکها زمانی که عثمانی بودن و نصف اروپا رو گرفته بودند جلوی پادشاهی آذری ایرانی صفوی فلج شدند. حالا عردوغان خدا زده رو جو نو عثمانی گری برداشته هوس خاک ایران کردش؟
  • صابر IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    1 5
    حق با ارمنستان هست همیشه ارمنستان بود پست ایران ایستاده
  • حمید IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    6 0
    ارمنستان همه قطعنامه های سازمان ملل را نادیده گرفته. حق وحقوقی در قره باغ ندارد
  • US ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    2 0
    اراجیف خوبی بودن
  • اصلان ماسخادوف IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    0 2
    تموم سرزمین قفقاز جنوبی و قسمت زیادی از مناطق قفقاز شمالی جزو همیشگی خاک ایران بود که متاسفانه در جنگ های ایران و روسیه تزاری ، در اوایل قرن نوزدهم میلادی از سرزمین مادر جدا شدن. نظم و قوانین بین المللی هر چه میخواهد باشد، ایران اگه درست و بجا عمل کنه ، میتونه تمومی قفقاز رو به خودش ملحق کنه قفقاز زیبا خاک ماست و بالاخره به دستش میآریم
  • سینا IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    0 1
    باسلام.تحلیلی درستی بود.حکومت و رژیم اذربایجان بدجور داره به ضرر ایران و کلا جهان اسلام کار انجام میده.من ارمنستان نیز کارهای بدی داشته و داره .. اما این کارها وحشتناک اذربایجان بسیار در چشم هست.باید برخورد صورت بگیره! اگر قرار برخوردی به امارات و عربستان و .. صورت بگیره! باید با این گروه لائیک و بشدت ضد دین حاکم با اذربایجان هم صورت بگیره! ..
  • علی خدایی IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
    3 4
    بیشرف نو عثمانی عردوغان بر همه جا دخالت و گساخی میکند نباید پای عثمانی بر حیات خلوت ایران و منطقه باز بشود چرا که هوس نو عثمانی در سر دارند عدوغان کلا شخص گستاخ و دهن کجی است که همیشه پر رو میشود اگر جواب قاطعی داده نشود به یاوه گویی هاش گول نخوریم مثل موش است عردوغان طرف مقابلش را میسنجد اگر طرف مقابلش جوابش را نداد پر رو و گستاخ نر میشود اگر جواب دندان شکنی گرفت مینشیند در جاش. و کلا ترکیه همین طوری است عادت شان سو استفلاده میکنند
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
    1 1
    دوستان و سیاستمداران ایرانی قره باغ بهانه است اردوغان با نبود حاج قاسم به عملیات وجنگ در شمال سوریه پرداخت به نتیجه ای هم نرسیدحالا نوبت آذربایجان و آذری ها ست بدانید و مطمن باشید هدف ایران است ایران این اردوغان زمان ها قبل شروع به انتقام از ایران گرفته از استادیومی در تبریز باید اردوغان را سر جای اصلی نشاند تا بداند
  • US ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۸
    2 0
    چی دارید می‌نویسید دیگه کار قره باغ تموم شد. آذربایجان تصرفش کرد.
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    1 0
    لطفا تابع حقیقت باشید قره باغ متعلق به جمهوری اذربایجان است نه ارمنستان در ثانی در قضاوت علمی برخورد نمایید نه با تعصب شما فارس زبانان همیشه به ترک زبانها کم لطف بوده اید ثالثا وظیفه شرعی شما دفاع از شیعه باید باشد نه مسیحی
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس