نادران در کنار آنکه به عنوان یک اصولگرا شناخته می شود اما از منتقدان دولت در برخی سیاستهای اقتصادی به شمار می رود. او که در سال 86 در حمایت از سیاستهای اقتصادی دولت برای مناظره با 57 اقتصاد دان منتقد رئیس جمهور اعلام آمادگی می کند، هنگام مشاهده خروج احمدی نژاد از پاره ای از اصول مخالف با اصولگرایی در کسوت یک منتقد ظاهر می شود.

به گزارش گروه سیاسی مشرق، الیاس نادران در سال 1334 در شهرستان شاهرود متولد شد. دوران ابتدايی و دبيرستان را در شهرهای علی آباد کتول گرگان و قم به پايان رساند اما قبولی در رشته عمران دانشگاه سیستان و بلوچستان در سال 1350 وی را از محل زندگی خانوادگی اش دور و الیاس نادران را مبدل به یک دانشجوی فعال سیاسی کرد تا جائیکه در همان سال به دلیل شرکت در تظاهرات 16 آذر، الیاس از دانشگاه اخراج شد. این اخراج اما مقدمه ای بود برای جدی تر شدن فعالیتهای سیاسی و انقلابی وی .

تحصیل
الیاس یک بار دیگر با شرکت در کنکور در سال 56 مجوز ورود به دانشگاه تهران را گرفت اما فعالیتهای انقلابی اش از یک طرف  و از طرف دیگر رخداد انقلاب فرهنگی سبب شد تا وی در سال 64 بتواند مدرک کارشناسی اش را اخذ کند. اما در همین رشته در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل داد و توانست به عنوان دانش آموخته ممتاز رشته اقتصاد در دانشگاه تهران برگزیده شود و مقدمات ورود به مراحل بالاتر را فراهم آورد.

 ماجرای جانبازی نادران

سال 1357 درست در شب عاشورا صدای انفجاری به گوش اهالی شهرستان علی آباد کتول رسید. این صدا مربوط به منفجر شدن نارنجکی دست ساز در دستان الیاس بود و سبب شد وی انگشتان دستش را در مسیر مبارزه های انقلابی به یادگار بگذارد.


فعالیتهای علمی

نادران که از سال 60 به عضویت رسمی سپاه درآمده بود در سال 68 به دانشگاه تهران منتقل و به عنوان مدیر امور دانشجویی دانشکده اقتصاد دانشکده تهران مشغول به فعالیت شد.
سال 1369 اما یک مقطع دیگر در زندگی الیاس نادران کلید خورد و آن ادامه تحصیل وی در دانشگاه كلرمون فران فرانسه در رشته دکترای تخصصی اقتصاد عمومی بود .الیاس با بورسیه دانشگاه تهران برای ادامه تحصیل عازم فرانسه شد . 6 سال بعد یعنی در سال 1375 با اخذ مدرک دکترا به عنوان یک کارشناس خبره مسائل اقتصادی به ایران بازگشت و به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به تدریس و فعالیتهای علمی پرداخت .

حضور دوباره در عرصه های سیاسی

انتخابات مجلس هفتم در سال 83 اما مرحله دیگری از حضور سیاسی الیاس نادران را که اکنون در کسوت یک استاد دانشگاه فعالیتهای علمی و آموزشی داشت، رقم زد.نادران به عنوان نماینده تهران ، ری، اسلام شهر و شمیرانات کاندیدای مجلس هفتم شورای اسلامی شد .

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران و فعال سیاسی دوران انقلاب درنخستین حضورش به عنوان کاندیدای مجلس با رای مردم وارد خانه ملت شد تا این بار در کسوت یک نماینده مجلس به مبارزه برای ارتقاء کشورش ادامه دهد.نادران از بدو حضور در مجلس یکی از پرکارترین نمایندگان بود که نه فقط در عرصه اقتصادی بلکه در سایر مسائل و چالش ها نیز حضوری پر رنگ داشته و دارد و شاید همین حضور مقتدرانه سبب شده است تا نادران اقتصاد دان و عضو رسمی کمیسیون اقتصادی به چهره ای سیاسی مشهورتر باشد.

 زیرا رد پای پیگیری سرسختانه وی در بسیاری از جنجالی ترین رخدادهای سیاسی- اقتصادی به شکل مشهودی پیداست . به هر رو وی در انتخابات مجلس هشتم نیز از حوزه انتخابیه تهران ، اسلام شهر ، ری و شمیرانات کاندیدا و بار دیگر برای حضور در مجلس شورای اسلامی از سوی مردم این مناطق برگزیده شد.

یک اصولگرا

نادران در کنار آنکه به عنوان یک اصولگرا شناخته می شود اما از منتقدان دولت در برخی سیاستهای اقتصادی به شمار می رود. او که در سال 86 در حمایت از سیاستهای اقتصادی دولت برای مناظره با 57 اقتصاد دان منتقد رئیس جمهور اعلام آمادگی می کند، هنگام مشاهده خروج احمدی نژاد از پاره ای از اصول مخالف با اصولگرایی در کسوت یک منتقد ظاهر می شود.

محکومیت و تبرئه نادران

ماجرای اعتراض و انتقاد نادران از معاون اول رئیس جمهور را شاید بتوان در امتداد همان دیدگاه اصولگرایی وی بررسی کرد. نادران  در سال 88 سوالاتی را درباره سوابق، عملکرد  و برخی اظهارات معاون پارلمانی رییس‌جمهور مطرح می کند و محمد رضا رحیمی را بابت اعتبار مدرک تحصیلی دکترا و همچنین اظهاراتش درباره ارائه تسهیلات به یکی از استانهایی که بیشترین رای را به احمدی نژاد داده بودند دعوت به ارئه پاسخ کرد.

وی مدتی پس از این موضوع معاون اول رئیس جمهور را رئیس حلقه خیابان فاطمی دانست که در مورد منابع فاسد و توزیع آنها تصمیم‌گیری می‌کرد .

نادران با انتقاد از اینکه کسی را به دلیل مسئولیت اجرایی از اعمال قانون مستثنا کنند را نه عادلانه و نه درست خواند.سر انجام این کشمکش ها موجب شکایت معاون اول رئیس ‌جمهور از نادران شد و حتی شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران در پی شکایت محمدرضا رحیمی از الیاس نادران، این نماینده مجلس را به اتهام افترا مجرم شناخت وبه مجازات محکوم کرد اما این پرونده با اعتراض نادران با طرح ایراد حقوقی و قضایی به دیوان عالی کشور ارسال شد.

دیوان عالی کشور نیز حکم دادگاه کیفری استان تهران مبنی بر محکومیت این نماینده تهران به اتهام افترا به معاون اول رئیس جمهور را تائید نکرد و پرونده را برای رفع نقص به شعبه مذکور بازگرداند. با این وجود این ماجرا به درگیری حامیان دولت با نادران منجر شد.

شبهه در جانبازی نادران


پس از طرح فساد اقتصادی و تردید در مدرک دکترای معاون اول رئیس جمهور، اخباری مبنی بر شبهه در جانباز بودن نادران در برخی از سایتهای حامی دولت منتشر شد که وی را به پاسخگویی در برابراین شبهه واداشت.

نادران در نامه ای در پاسخ به شبهه ای با این عنوان که  «بین تاریخ مجروحیت وی با زمان بستری شدن در بیمارستان ده روز فاصله بوده است»، به مدارک و استنادات موجود در بیمارستان پنج آذر شهرستان گرگان و بیمارستان آریا در تهران و همچنین اسناد موجود در اداره کل بنیاد شهید استان گرگان ارجاع میدهد . حامیان نادران اما معتقدند این موضوع با ماجرای پیش آمده میان وی و رحیمی بی ارتباط نیست.

مخالفت با مرتضوی و استیضاح وزیر

واکنش صریح نادران در برابر ریاست سعید مرتضوی بر تامین اجتماعی نیز از آخرین مواضع وی به شمار می رود .وی از جمله کسانی بود که با قوت گرفتن احتمال حضور مرتضوی در تامین اجتماعی امضای استیضاح وزیر تعاون، کار ، رفاه و تامین اجتماعی را جمع آوری نمود و در کنار احمد توکلی تا پایان بر این موضوع اصرار ورزیدند اما طرح استیضاح با استعفای مرتضوی ناکام ماند .

اگرچه وی در نهایت تحت حمایت رئیس جمهور روی کار ماند نادران هم در آخرین اظهار نظر خود تصریح کرده است «استیضاح شیخ الاسلامی را منتفی نمی داند».

نادرلان همچنین در سال 91 و نخستین روزهای آغاز به کار مجلس با همراهی 15 تن دیگر از نمایندگان مجلس طی نامه ای از احمدی «زاد دعوت کردند تا برای هماهنگی و تبادل نظر درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها به مجلس برود .

کاندیداتوری برای بار سوم

دکتر الیاس نادران درانتخابات مجلس نهم نیز از همان حوزه انتخابیه اسلام شهر ، تهران ، ری و شمیرانات و در لیست جبهه متحد اصولگرایان حضور یافته و جزو کاندیداهایی است که به مرحله دوم راه یافته اند .

وی همچنین سوابق کاری متعددی همچون  معاونت اداری مالی و معاون آموزشی دانشکده اقتصاد، دبیر کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام ،سرپرست مؤسسه توسعه و تحقیقات اقتصادی دانشگاه تهران ،رئیس کمیسیون ویژه اصل 44 که مورد تقدیر مقام معظم رهبری قرار گرفته است ، نائب رئیس کمیسون تلفیق برنامه چهارم توسعه ،نائب رئیس کمیسون تلفیق بودجه سال 1384، عضو کمیسون تلفیق بودجه سال 1391،عضو کمیسون انرژی و کمیسون اقتصادی در مجلس هفتم وعضو کمیسون اقتصادی در مجلس هشتم را بر عهده داشته است. امضای نادران در پای 54 طرح و لایحه حاصل دو دوره حضور وی در مجلس شورای اسلامی بوده است.

نادران در تدوین و تصویب لوایح و طرح های اساسی اقتصادی مانند قانون مالیات بر ارزش افزوده، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون گمرکی نقش اساسی ایفا کرده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    0 1
    مخلص یعنی این ؛ ایشون و احمد توکلی را خیلی تخریب می کنند خدا کمکشان کند
  • افشاری IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    0 0
    آقای نادران موقعی که شما لیسانس گرفتی. هنونموقع داداشم در شرق دجله پایان‌نامه گرفت. اونجا که مدعی هستی انگشت دستت در انقلاب قطع شده ۴سال پيش از آن بنده زير کتک ماموران شاه گردنم خرد شده و سرهنگ دبباچی که‌ بعداز انقلاب رئیس کلانتری شد شاهد است‌ و گزارش‌های محلی هم هست و درگیری محلی که بنده محورش بودم‌ را همه خبر دارد موقعی که شما دنبال مدرک دانشگاه بودی. بنده در خط مقدم جبهه تیر مستقیم به‌ شریان اصلی دستم خورد و در اثر خونریزی شديد بی‌هوش شدم‌ سه روز بعد در بیمارستان اهواز به‌ هوش آمدم و... صورت‌ سانحه هم موجود است... اما نيم درصد هم جانبازی ندارم‌...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس