کد خبر 115210
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۴

ورود جدی رسایی به دنیای سیاست را باید در سال 74 و با نگارش نخستین کتاب وی با عنوان «روحانیت و سلامت انتخابات» دانست. وی در این کتاب به نقد جریان اصلاحات که در آن روزها حاکمیت سیاسی کشور را در دست داشتند پرداخت و عملا وارد دنیای سیاست شد.

گروه سیاسی مشرق- حمید رسایی اول مرداد ماه سال 1347در تهران متولد شد. وی پس از طی دوران دبستان و راهنمایی وارد هنرستان شد .دوران نوجوانی حمید اما با حضور وی در پایگاه بسیج محله همراه بود.سالهایی که درست مقارن بود با دوران جنگ تحمیلی و همین رفت و آمدها به مسجد محله، مقدمه ای برای حضور در جبهه و آغاز یک تحول بزرگ در زندگی حمید رسایی بود.

از هنرستان به حوزه
حمید رسایی 16 ماه متوالی در جبهه حضور داشت و هم نشینی با رزمندگان دفاع مقدس و آشنایی و هم صحبتی با یک روحانی در جبهه ها وی را به سمت و سوی علوم دینی و درس طلبگی کشید. این بود که دانش آموختن در هنرستان رارها کرد و در مهر ماه سال 65 با لباس طلبگی وارد حوزه علمیه شد.
حضور مستمر در جبهه اما سبب شد تا رسایی طلبگی اش را از سال 67و با فرونشستن آتش جنگ تحمیلی به طور جدی پی بگیرد.وی  دروس مقدماتی حوزه را در مدرسه علمیه کرمانیها و در محضر اساتیدی چون حجج اسلام عالی، موسوی گرگانی و ... آغاز کرد و سپس دروس فقه واصول را در مدرسه علمیه معصومیه ادامه داد.رسایی در دوره سطح ازعلم اساتیدی چون آیت الله استادی، سید احمد خاتمی، موسوی تهرانی، مسعودی خمینی و محمدی خراسانی بهره گرفت.وی با آغاز دوره درس خارج افتخار شاگردی بزرگوارنی مانند آیات عظام مکارم شیرازی، تبریزی، فاضل لنکرانی و علیدوست را داشت. این ایام  فرصت خوبی بود تا با تدریس دروس مقدماتی تجربیاتی در این باره کسب کند.وی همچنین در فرصتهای پیش آمده به تکمیل زبان عربی می پرداخت که همین موضوع این فرصت را دراختیار رسایی قرار داد تا به  دلیل تسلط بر زبان عربی برای تبلیغ و تدریس به مدت دوسال در کشورهای اوگاندا، لبنان، بلغارستان، فلیپین، پاکستان و ... حضور پیدا کند.





ورود به دنیای سیاست با یک کتاب
در سال 71 رسایی به مرکز تحقیقات سپاه راه یافت و در موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با کار علمی در مورد حدیث آشنا شد و در مقطعی مسئولیت یکی از مدیریت های آن را به عهده گرفت. ورود جدی رسایی به دنیای سیاست را باید در سال 74 و با نگارش نخستین کتاب وی با عنوان «روحانیت و سلامت انتخابات» دانست. وی در این کتاب به نقد جریان اصلاحات که در آن روزها حاکمیت سیاسی کشور را در دست داشتند پرداخت و عملا وارد دنیای سیاست شد.

 جریان شناسی تاریخ معاصر
رسایی در سال 1380 اندازی دفتر جریان شناسی تاریخ معاصر را با همراهی جمعی از طلاب انقلابی برای نقد مکتوب جریانات ناسالم سیاسی راه اندازی و سازماندهی کرد.
انتشار بیش از 14 عنوان کتاب در موضوعات مختلف سیاسی روز و آسیب شناسی فرهنگی همزمان با راه اندازی و تاسیس دفتر جریان شناسی تاریخ معاصر، نشان از حضور یک جوان باانگیزه در عرصه فرهنگی –سیاسی کشور داشت. از جمله آثار مهم وی که با استقبال گسترده نیروهای فکری و فرهنگی جامعه مواجه شد، «بازی ترور» و پایان غم انگیزی بود که به موضوع ترور سعید حجاریان و بررسی عملکرد مطبوعات در آن سال ها می پرداخت.
انتشار بیش از 24 عنوان تحقیق در موضوعات مختلف و مهم سیاسی ـ فرهنگی حاصل فعالیتهای این دفتر است. برخی کتاب های منتشر شده ازسوی دفتر جریان شناسی تاریخ معاصر بارها و بارها به چاپ های متعدد با تیراژحدود یک میلیون نسخه رسیده است.

بررسی عملکرد ششمی ها و هفتمی ها
«بررسی عملکرد 4 ساله مجالس ششم و هفتم» یکی از آثار مهم تهیه شده در این دفتراست. رسایی و چند تن از طلاب حوزه طراحی و اجرای این پژوهش بر عهده داشتند. در این پژوهش ، عملکرد نمایندگان مجلس از 10 جهت مورد بررسی قرار گرفت و برای نخستین بار اعلام شد که یک نماینده مجلس چند کلمه نطق پیش از دستور داشته است و چند کلمه آن سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی یا به یکی دیگر از موضوعات اختصاص داشته است. در واقع در پی چنین پژوهشی میزان تلاش نمایندگان در بررسی طرح ها و لوایح، اعلام میزان تاخیر و غیبت نمایندگان، میزان فعالیت نمایندگان در سئوال از وزرا، تذکرات آیین نامه ای و قانون اساسی ،قابل بررسی شد. نتایج این پژوهش ،تحسین آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان را بدنبال داشت تا جایی که ایشان طی نامه ای با تقدیر و تشکر از دفتر جریان شناسی تاریخ معاصر، این تحقیق را اقدامی بزرگ در تقویت دوره های آینده مجلس شورای اسلامی دانست.





ورود به بدنه دولت
رسایی با روی کار آمدن دولت نهم با پذیرفتن مسئولیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد بدنه دولت و به دلیل سوابق فرهنگی اش در جایگاه مشاور وزیر ارشاد منصوب شد.

خداحافظ دولت، سلام مجلس
شاید دیگر وقت آن رسیده بود که حمید رسایی به عنوان یک فعال فرهنگی و سیاسی و مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور جدی تر وارد صحنه های سیاست گذاری در جامعه شود و مجلس شورای اسلامی بهترین فرصت را برای این مهم در اختیار وی می گذاشت.بنابراین رسایی برای انتخابات مجلس هشتم از حوزه انتخابیه تهران ، اسلام شهر ، ری و شمیرانات کاندیدا شد و در توانست در لیست 30نفره جبهه متحد اصولگرایان برای خودش جایی باز کند. وی که برای نخستین بار کاندیدای مجلس می شد با رای مردم توانست به مجلس هشتم راه یابد و به عنوان یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی فعالیت کند.وی همچنین عضو فراکسیون اصولگرایان و فراکسیون انقلاب اسلامی شد. رسایی در مدت تکیه بر کرسی مجلس هشتم 28 لایحه و طرح را امضا کرده است . طرح نظام جامع رسانه های همگانی، طرح احتساب سابقه تدریس معلمان حق التدریس استخدامی در آموزش و پرورش، طرح نظارت مجلس بر امور نمایندگان، طرح معتبر بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دانشگاه آزاد اسلامی، طرح بیمه های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه دار (کد دار) و طرح الزام دانشگاهها، مراکز و موسسات آموزش عالی به پذیرش دانشجویان دختر در محل سکونت آنها از مهم ترین طرح هایی است که همراهی وی را در پی داشته است.

تشخیص انحراف در بدنه دولت
رسایی از کسانی است که با روی کار آمدن دولت دهم در خصوص شکل گیری جریان انحرافی تذکر و در مواضعی رسمی، اسفندیار رحیم مشایی را مورد انتقاد قرار داد. وی حضور مشایی را در کابینه احمدی‌نژاد ، منحرف‌کننده مسیر اصلی دولت نهم و دهم خواند و در خصوص ویژگی‌ها، اهداف و ترفندهای جریان انحرافی در دولت به سرکردگی اسفندیار رحیم مشایی گفت: "مفاسد امروز مشایی برجستگی اعتقادی دارد و امروز با توجه به تحرکات این جریان انحرافی، دستگاه قضایی نباید بی کار بنشیند."

رسایی و  9دی
رسایی پس از ماجرای فتنه 88 و پیروزی شیرین مردمی در 9 دی ماه همان سال ، هفته نامه «9 دی » را راه اندازی کرد.نخستین شماره از این نشریه در سالروز 9 دی در سال 89 منتشر شد.این هفته نامه اما پس از مدت کوتاهی از انتشار در بیست و سوم خردادماه سال 90 به دلیل "انتشار مطالب اقتصادی بدون قید زمینه آن در مجوز نشریه، انتشار کاریکاتوری از سیدمحمد خاتمی با لباس روحانیت و تغییر صاحب ‌امتیاز بدون اطلاع هیأت نظارت " از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات توقیف شد اما با شکایت و پیگیری رسایی 9دی انتشارش را از سر گرفت.به هر رو برخی پشت پرده ای سیاسی برای توقیف نشریه 9 دی قائل بودند به این مفهوم که طرح توقیف نشریه 9 دی به اتهام انتشار مطالب اقتصادی مقارن با افشاگری و حمله جدی به جریان نفوذی در دولت و اقدام به انتشار پرونده‌ای پیرامون خواص مردود در فتنه بود.هفته نامه 9 دی حتی تهدید به افشای اسامی خواص مردود کرده بود.9 دی حاشیه های دیگری را نیز با خود داشت از جمله بازداشت دبیر سیاسی این نشریه به دلیل انتقاد از رئیس مجلس.

جبهه پایداری میزبان کاندیدای مجلس نهم
«حمید رسایی رد صلاحیت شد» این خبری بود که درروزهای ثبت نام و تایید یا رد صلاحیت کلاندیداهای نمایندگی مجلس نهم منتشر شد اما رسایی در مصاحبه ای این موضوع را تکذیب کرد و حضور وی در لیست کاندیداهای تایید شده از سوی شورای نگهبان برکذب بودن چنین خبری مهر تایید زد.رسایی اما با حضور فعال در عرصه سیاسی کشور این بار در لیست جبهه پایداری از حوزه انتخابیه تهران ، اسلام شهر، ری و شمیرانات برای مجلس نهم کاندیدا شد و توانست در از مرحله نخست انتخابات عبور کند.باید دید آیا این روحانی می تواند در دور دوم نیز پیروز انتخابات باشد؟


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس