کد خبر 1151519
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۲
زمزمه‌ لغو روادید بین ایران و عراق / فایده خدمات سلامت ایران برای بیماران عراقی + جزییات

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان مادران ایرانی با صدور و تحویل نخستین شناسنامه فرزند حاصل ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی، به مرحله اجرا رسید.

به گزارش مشرق، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، درباره آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان مادران ایرانی، اظهار کرد: آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان مادران ایرانی با صدور و تحویل نخستین شناسنامه فرزند حاصل ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی، بعد از دو سال تلاش مستمر و تاکیدات ویژه مبنی بر برطرف کردن مشکلات این بخش از جامعه که سال‌ها با مسائل مختلف برای هویت فرزندان خود درگیر بودند، بالاخره به مرحله اجرا رسید.

بیشتر بخوانید:

قول دولت برای حل مشکلات فرزندان مادران ایرانی

وی افزود: گرچه از این مورد خرسندیم اما باید بدانیم که روند تصویب و اجرای قوانین ضروری و موثر بر زندگی مردم نباید تا این حد طولانی باشد و در روند سیستم بروکراسی رسیدگی به آن خللی وارد شده و موجب تنزل هویت، منزلت و مقام زن ایرانی و فرزندش شود.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیش از این، فرزندان مادر ایرانی فاقد تابعیت ایران بودند که این امر، زندگی آنها را دچار مشکلات عدیده می‌کرد و حالا امید است که تمامی فرزندان مادران ایرانی این سرزمین از همه امتیازات فرزندان دیگر برخوردار شوند.

بیشتر بخوانید:

حبس ۲۵ ساله و جریمه ۱۰۰ میلیونی در انتظار اتباع خارجی غیرمجاز

قاضی‌زاده هاشمی خاطر نشان کرد: سال‌ها بود که این فرزندان تابعیتشان به کلافی سر درگم تبدیل شده بود و به واسطه نداشتن اسناد هویتی از بسیاری از امکات رفاهی مانند آموزش محروم بودند تا اینکه بالاخره بعد از سال‌ها کار کارشناسی، این گره باز شد و این فرزندان حاصل از پدران خارجی و مادران ایرانی می‌توانند با طی مراحل پیش بینی شده در قانون تابعیت ایرانی بگیرند و این مطالبه آنها تحقق یابد.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: طبق آمارهای نیمه رسمی وزارت رفاه بیش از ۴۰ هزار کودک اتباع دارای مادر ایرانی بدون شناسنامه هستند؛ آمارهای غیر رسمی نیز حکایت از این دارد تعداد این کودکان ۱۲۰ هزار نفر است. طبیعتا به دلیل اینکه این کودکان امکان مدرسه رفتن نداشتند و از بیمه سلامت ایرانیان برخوردار نبودند، محرومیت‌های مضاعفی را متحمل شده‌اند.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه هویت مؤلفه‌ای بسیار مهم برای آحاد بشریت است، تصریح کرد: هویت انسانی، مقوله‌ای اجتماعی است که وابسته به عوامل جغرافیایی ـ اقلیمی، عوامل سیاسی و تاریخی، عوامل اقتصادی و معیشتی، عوامل فرهنگی و مؤلفه‌های تربیتی است و این هویت در گروی به رسمیت شناختن تابعیت شخص توسط حاکمیت یک کشور است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    3 0
    بله به ثبات رسید ، قیمت رو به اندازه کافی و حداکثر افزایش دادیم و پرونده مرغ رو بستیم ، حالا بریم سراغ بعدی ... :)
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
    2 0
    ممنون ازتون
  • مرتضی IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    0 4
    این لایحه بسیار خطرناک است و امنیت ملی ما را مخدوش می کند و ما را بی هویت همراه با نابودی بافت جعیتی اصیل ایرانی
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
      0 3
      دقیقا-خدا بهمون رحم کنه
    • جواد IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      4 0
      سلام من مادرم ایرانی هست و پدرم خارجی من حرف شما رو قبول ندارم آدم نباید نژاد پرست باشه چیزی که مهمه انسانیت و مسلمونی هست
    • احمد IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      2 0
      دوست من شما یا از اصالت چیزی نمیدونید یاهم اگه میدونید خودتونو زدید به نفهمی این ملتی که داری ازش حرف میزنی قدمت چند هزار ساله داره و برای اینکه اطلاعات عمومیت بره بالا یکم کتاب بخون و اینم بدونکه تا زمانیکه مرز باز بود امنیت و ارزانی در همه جای کشور جاری بود با اومدن اونا به این خاک هیچ امنیتی بهم نمیخوره مگر اینکه خودمون بهم بزنیم
    • زهرا IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
      2 0
      مگه دخترها عضویی ازاین سرزمین نیستن پس الکی حرف نزن
  • فاطمه IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    1 0
    فاصله ثبت نام تا دریافت شناسنامه چن ماهه؟؟
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
    2 0
    مگه فرزندان حاصل این ازدواج چه گناهی کردن من خودم معدلم ۱۹ بود ولی بخاطر شناسنامه نتونستم برم دانشگاه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس