سید سلمان سامانى سخنگوى وزارت کشور

از ابتدای ابلاغ آیین‌نامه تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، ۱۲ هزار پرونده تکمیل و برای استعلام ارسال شده است.

به گزارش مشرق، سید سلمان سامانی معاون هماهنگی و سخنگوی وزارت کشور با اشاره به اجرای قانون جدید تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی غیر ایرانی اظهار کرد: مادران ایرانی مزدوج با مردان غیر ایرانی و خانواده هایشان همواره نگرانی‌هایی در خصوص تعیین تکلیف تابعیت فرزندان خود و برخورداری آنان از حقوق شهروندی داشتند از این رو به دنبال تصویب قانون مورد نظر بخشی از این نگرانی‌ها مرتفع شد.

وی در ادامه افزود: وزارت کشور به عنوان متولی اصلی اجرای قانون و آیین نامه اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی و با توجه به لزوم پاسخگویی به مطالبه این بخش از جامعه ایرانی اقدامات مناسبی بخصوص در همکاری و هماهنگی دستگاه های ذیربط انجام داده است.

سخنگوی وزارت کشور تصریح کرد: وزارت کشور با تعریف فرایند یکپارچه برای اجرایی کردن قانون و آیین نامه با برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف و نظرخواهی از استانداری‌های سراسر کشور شیوه‌نامه هماهنگی در اجرای آیین‌نامه اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را تصویب و جهت اجرا به دستگاه های ذیربط ابلاغ کرد.

سامانی ادامه داد: به منظور سهولت در ارائه خدمات به فرزندان دارای مادر ایرانی و همچنین رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به دلیل شیوع بیماری کرونا نسبت به راه اندازی فرایند ثبت نام از متقاضیان در وب سایت اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی به آدرس www.bafia.ir برای تشکیل پرونده اقدام شده است.

معاون هماهنگی وزارت کشور یادآور شد: همچنین جهت تسریع و تسهیل در فرایند انجام کار و همچنین پیشگیری از تراکم جمعیت در ادارات کل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری های سراسر کشور و پیشگیری از گسترش بیماری کرونا تشکیل پرونده متقاضیان در استان‌هایی که دارای دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی هستند واگذار شده است و همچنین در استانهای فاقد دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی ترتیبی اتخاذ شده است تا علاوه بر اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی در مرکز استان فرمانداری ها نیز بتوانند نسبت به دریافت مدارک و مستندات درخواست کنندگان و تکمیل و ارسال پرونده به استانداریها اقدام کنند.

سامانی تاکید کرد: با دستگاه‌های اجرایی از جمله مراجع امنیتی و سازمان ثبت احوال به منظور تسریع در انجام فرایند انجام استعلام‌ها و پاسخ دادن به استانداریها تعامل بسیار خوبی برقرار شده است.

سخنگوی وزارت کشور یادآور شد: هرچند تشکیل و تکمیل پرونده ها و انجام استعلام های لازم بر اساس قانون دارای فرایند طولانی می باشد اما الحمدالله تلاش‌های دستگاه‌های ذیربط در راستای اجرایی کردن قانون مذکور و ارج نهادن به جایگاه و حقوق مادران ایرانی مزدوج با مردان غیر ایرانی و حل مشکلات آنان نتایج بسیار خوبی داشته است.

معاون هماهنگی وزارت کشور خاطرنشان کرد: از ابتدای ابلاغ آیین‌نامه تاکنون تعداد حدود ۵۰ هزار نفر از فرزندان مادر ایرانی زیر ۱۸ سال و همچنین ۳۰ هزار نفر از فرزندان مادر ایرانی بالای ۱۸ سال در وب سایت مذکور ثبت نام کرده اند که تاکنون بیش از ۱۲ هزار پرونده تکمیل و برای استعلام ارسال شده است.

سامانی با بیان اینکه فراهم نبودن تمام مدارک و مستندات متقاضیان یکی از مهمترین عوامل کندی تشکیل پرونده ها است، یادآور شد: اجرای قانون مذکور در فرآیندی که توضیح داده شد در سراسر کشور در حال انجام است و افراد مشمول قانون تعیین تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیر ایرانی می توانند طی فرآیند قانونی نسبت به دریافت تابعیت اقدام کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    7 2
    یا خدا
  • رگ راگ IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    13 9
    این طرح از نظر امنیتی به صلاح نمی باشد. رسوب اتباع خارجی در کشور در درازمدت مشکلات عدیده ای در پی خواهد داشت. جریان های سلفی، تکفیری و قاچاقچیان انسان و مواد مخدر از طریق ازدواج با زنان ایرانی باعث نفوذ و ایجاد گروه‌های متعددی خواهند شد که کنترل آنها بسیار هزینه بر خواهد بود. در کل معایب این طرح بسیار زیادتر از محاسنش خواهد بود. امیدوارم پیوست های امنیتی طرح ابلاغ و اجرا گردد.
    • ناشناس IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      0 0
      دوست عزیز دیگه کار از کار گذشته اون موقع که باید سخت گیری میکردند نکردند حلا دیگه نمیتونند جمعش کنند.
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    4 2
    تیرماه ۹۹ آغاز ثبت نام بود که بعد ۴ به ما نوبت دادن و مدارک دادیم ولی تا الان خبری نیست زنگ هم میزنیم میگن یه سال طول میکشه!!!!
    • IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      6 0
      ۴ ماه بعد نوبت دادن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس