اتباع خارجی غیرمجاز

قرار است در مجلس به‌زودی برای طرحی رأی‌گیری شود که درصورت تصویب نهایی آن، حبس ۲۵ ساله و جریمه ۱۰۰ میلیونی برای اتباع خارجی غیرمجاز درنظر گرفته شود.

به گزارش مشرق، مجلس شورای اسلامی اخیرا طرحی با عنوان «ساماندهی اتباع خارجی غیر مجاز» را اعلام وصول کرد که قرار است به زودی برای آن رای گیری شود.

در این طرح اشاره شده است که  هر تبعه خارجی که بدون مجوز وارد ایران شده یا در ایران اقامت یا تردد داشته باشد علاوه بر طرد از کشور به مجازات درجه ۱ محکوم می شود (مجازات درجه ۱ شامل حبس بیش از بیست و پنج سال، جزای نقدی بیش از یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، مصادره کل اموال و انحلال شخص حقوقی. دادگاه در صورتی که اعمال مجازات را به مصلحت نبیند صرفا به طرد از کشور حکم خواهد داد، خواهد بود).

البته این طرح به مجازات افرادی با مراکزی که به اتباع غیرمجاز نیز اسکان دهند نیز اشاره و عنوان کرده است که هر کس با انجام اقداماتی از قبیل تامین محل سکونت با جابجایی اتباع غیر مجاز، اقامت با تردد اتباع را تسهیل کند به مجازات درجه ۵ و ضبط اموال و در آمدهای ناشی از جرم محکوم می شود.

متن طرح ساماندهی اتباع خارجی غیر مجاز به شرح زیر است:

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی 

احتراماً طرح ذیل که به امضای ۳۲ نفر از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم می‌شود.

عنوان طرح:

طرح ساماندهی اتباع خارجی غیر مجاز

۱- هر تبعه خارجی که بدون مجوز وارد ایران شده یا در ایران اقامت یا تردد داشته باشد علاوه بر طرد از کشور به مجازات درجه ۱ محکوم می شود (مجازات درجه ۱ شامل حبس بیش از بیست و پنج سال، جزای نقدی بیش از یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال، مصادره کل اموال و انحلال شخص حقوقی. دادگاه در صورتی که اعمال مجازات را به مصلحت نبیند صرفا به طرد از کشور حکم خواهد داد، خواهد بود).

۲. رسیدگی به کلیه جرایم موضوع این قانون در صلاحیت دادگاه‌های انقلاب است.

٣. دادستان‌ها می‌توانند در صورتی که تشکیل پرونده کیفری را ضروری ندانند راسا دستور طرد اتباع غیر مجاز را به ضابطین و ادارات امور اتباع صادر نمایند.

۴. هر کس با انجام اقداماتی از قبیل تامین محل سکونت با جابجایی اتباع غیر مجاز، اقامت با تردد اتباع را تسهیل کند به مجازات درجه ۵ و ضبط اموال و در آمدهای ناشی از جرم محکوم می شود.

تبصره: وسایل نقلیه مورد استفاده مستقیم یا غیر مستقیم در جابجایی اتباع به تشخیص کمیسیون امور اتباع استانداری‌ها که با حضور قاضی تشکیل می‌شود از یک ماه تا یک سال بنا به وضعیت ارتکاب و تعداد اتباع و نوع وسیله توقیف می‌شود. چنانچه نحوه و دفعات ارتکاب و تغییر در وسیله نقلیه و تبعات جرم به نحوی باشد که کمیسیون مذکور ضبط خودرو را ضروری تشخیص دهد پیشنهاد خود را به دادستان ارائه و با دستور دادستان خورو ضبط می‌شود. این دستور قابل اعتراض در دادگاه انقلاب ایت و تصمیم دادگاه در این خصوص قطعی است. کمیسیون می تواند درخصوص پلمب محل‌های اسکان اتباع نیز به مدت مذکور تصمیم گیری نماید. آیین نامه نحوه اجرای این تبصره با پیشنهاد وزارت کشور و دادستانی کل کشور توسط رئیس قوه قضاییه تدوین و ابلاغ می شود.

۵. اتباع مجازی که مرتکب جرایم عمدی درجه ۶ به بالا شوند در صورت تشخیص کمیسیون فوق از کشور اخراج همسر و فرزندان، یک مرحله قابل اعتراض در دادگاه انقلاب است.

۶. واحدهای کسب و تولید و اشتغال و اصنافی که اتباع غیر مجاز یا اتباع مجاز را در غیر حرفه‌های مجاز از طرف دولت به کارگیری نمایند با تصمیم کمیسیون و بدون نیاز به طرح پرونده در مرجع فضایی به جزای نقدی تا یکصد میلیون ریال و پلمب محکوم می شوند. تصمیم کمیسیون قابل اعتراض در دادگاه انقلاب است.

۷. دادستان‌ها مکلفند مجوز بازرسی از محل های مشکوک تردد و اقامت اتباع و مجوز توقیف و بازرسی خودرو های عبوری مشکوک به حمل اتباع را صادر نمایند. تیراندازی به سمت خودروی حامل اتباع غیر مجاز چنانچه خودرو از ایست و بازرسی پلیس فرار کند و ظن قوی به حمل اتباع باشد با رعایت سایر ضوابط قانون به کارگیری سلاح مجاز است. چنانچه اتباع غیرمجاز وارد ایران شده باشند و پلیس نیز ضوابط را رعایت کرده باشد دیه‌ای پرداخت نخواهد شد.

۸. در پرونده‌های مهم و کلان قاچاق اتباع و پولشویی ناشی از آن وزارت اطلاعات نیز ضابط می باشد و مکلف به اقدام مقابله‌ای است.

۹. در حوادث منتهی به فوت اتباع غیر مجازی که بر اثر واژگونی یا تصادف خودروهای مشمول ماده ۳ رخ می‌دهد. راننده حامل اتباع و سایر ایادی موثر در قاچاق مسئول است و در هر صورت بیمه ها و بیت المال مسئولیتی نخواهند داشت.

۱۰. سرباندها و ایادی اصلی که با برنامه ریزی و هدایت جهت تردد و اقامت اتباع فعالیت می کنند به مجازات درجه ۴ و ضبط اموال ناشی از جرم محکوم خواهند شد.

۱۱. هر گونه تحصیل دارایی و تملک اموال منقول و غیر منقول توسط اتباع غیر مجاز باطل و بی اعتبار است مگر اموال شخصی که تبعه هنگام ورود به کشور همراه خود داشته که هنگام طرد به وی مسترد می شود. سایر اموال، چه به نام وی باشد چه دیگری به پیشنهاد کمیسیون و دستور دادستان ضبط می شود. اعتراض نسبت به این دستور چه از سوی تبعه چه اشخاص ثالث یک بار در دادگاه انقلاب رسیدگی و قطعی خواهد شد. هر ایرانی که در مخفی کردن اموال و دارایی های اتباع خارجی غیر مجاز به هر نحو مساعدت کند به مجازات درجه ۵ و ضبط اموال تحصیل شده محکوم خواهد شد.

تبصره: کلیه اتباع خارجی مجاز که مجوز اقامت می‌گیرند (به غیر از اتباعی که با ویزا وارد کشور می‌شوند) نیز مکلفند به صورت سالانه صورت اموال و دارایی‌های تحصیل شده در ایران را به امور اتباع استانداری‌ها اعلام کنند. تخلف از این تکلیف یا کتمان اموال مستوجب مجازات فوق الذکر است. آیین نامه این ماده با پیشنهاد وزارت کشور و دادستانی کل کشور و توسط رئیس قوه قضاییه تدوین خواهد شد.

۱۲. کمیسیون اتباع استانداری متشکل از مدیر کل امور اتباع و فرمانده انتظامی استان و یک نفر قاضی تشکیل و کلیه تصمیمات کمیسیون اتباع استانداری ها با تایید قاضی عضو کمیسیون لازم الاجر است.

محمدرضا دشتی اردکانی - غلامرضا نوری قزلجه - محمدصالح جوکار - حسینعلی حاجی دلیگانی - بهروز محبی نجم آبادی - سید جواد حسینی کیا - جعفر قادری - سیدجلیل میر محمدی میبدی - حجت اله فیروزی - کمال علیپور خنکداری - رمضانعلی سنگدوینی - جلال رشیدی کوچی - سیدعلی موسوی - حسن شجاعی علی آبادی - مجید انصاری - حسین امامی راد - احمد نادری - فرهاد طهماسبی - سید کاظم دلخوش اباتری - عبدالرضا مصری - موسی غضنفرآبادی - حسن نوروزی - محمدمهدی زاهدی - احمد امیر آبادی فراهانی - روح اله نجابت - بهزاد رحیمی - قاسم ساعدی - علی اکبر کریمی - احمد محرم زاده یخفروزان - پروین صالحی مبارکه - سیدعلی یزدی خواه - انور حبیب زاده بوکانی

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 35
  • علی IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    21 11
    دمتون گرم. بالاخره یک قانون درست و حسابی از این مجلس دیدیم.
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      5 12
      شما توقربت زندگی نه کردی اومیدوارم همچین روزی ببینی کی قربت یعنی چی تو نازونعمت بزرگ شدی
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
      9 3
      اسحنت بر نماینده های عزیز
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
      5 13
      قانون درست و حسابی؟!!!! اولا این قانون نیست طرح است ثانیا این طرح غیر اسلامی و غیر انسانی است. نمونه این قانون را در کشور های مهاجر پذیر پیدا کنید ممنون میشم.
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    17 4
    خخخخ 25 سال حبس دیگه چیه! میونید چقدر هزینه نگهداریشون میشه؟! دستگیرشون کنید، همه اموالشون رو توقیف کنید و بفرستیدشون همون ولایتی که ازش اومدن!
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    16 7
    مرحبا - اتباع بیگانه غیرمجاز در شهرکهای صنعتی اصفهان جولان میدهند واز اشتغال و یارانه و امکانات استفاده کرده و باعث ناامنی نیز میشوند
  • DE ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
    8 0
    مدیران دوتابعیتی را هم جریمه کنید 30 سال زندان .با اجازه چه کسی رفتند تابعیت کشور بیگانه را گرفتند؟؟ یک تعدادیشون هم کل خانواده را فرستادندخارج مقیم شدند وآقازائده شون شرکت زده خارج و بابا مدیر هم از همین جا ساپورتش میکنه پولشویی و سند بازی . وزیر صمت اگر به آن سمت هم نگاه کند بد نیست چون خودش 20 سال خارج شرکت داشته و مقیم بوده میدونه من چی میگم.
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    4 17
    زورت فقط به اتباع میرسه واقن جای تاصب است ما غیر از مشکلات کم دادریم
  • ان الانسان لفی خسر IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    6 14
    در شرایطی که طالبان چند صباح دیگر بر افغانستان مسلط می شود انصاف نیست.. کارگری که نه در افغانستان جا دارد و نه در ام القرای جهان اسلام... کارگری که با حقوق کم کار می کند فقط برای زنده ماندن...کارگری که حقش در غالب زمانها حقش خورده می شود
  • مجتبی موسوی IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    5 10
    راست میگین واقعا از شما چنین چیزی بر میاد چون جهان سومی هستین
    • IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
      5 0
      الان افغانی بودی یا ایرانی؟
    • مجتبی IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
      3 9
      مهم نیست که ایرانیم یا نه مهم اینه که انسانیت داشته باشیم چند صباحی باهمیم مثل برادر باشیم
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      8 1
      مجتبی، مهاجران غیر قانونی خطرناک اند مخصوصا با این شرایط امنیتی افغانستان و طالبان و سلفی تکفیری و ادعای اینکه ایران از افغانستان جدا شده و... ، البته اون خوباتون سر جاش و اینکه جهان سومی هم خودتون هستید که وحدت ندارید
  • GB ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    12 1
    دمتو ن گرم، سختتر هم پیش بینی می کردید، اینجوری بازدارندگی کامل می شد.
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
    7 11
    چند روزی می شود که این طرح در شبکه های مجازی دست به دست می شود، فارغ از صحت و سقم این طرح، چند سؤال در ذهنم رسید که با شما در میان بگذارم 1- آیا این طرح با اصول و مبانی اسلام مطابقت دارد یا در تقابل با آن است؟ 2- در صورت تقابل آیا می تواند در قانون گذاریها مصالح و منافع ملی یک کشور اسلامی بر قواعد مسلم اسلامی ترجیح داشته باشد؟ 3- میان جرم و مجازات رعایت تناسب صورت گرفته است؟ 4- آیا این طرح مخالف صریح قانون اساسی که کرامت، آزادی و حق مالکیت را برسمیت شناخته نیست؟ 5- در این طرح به چه میزان به قوانین حقوق بشری که مورد پذیرش جامعه جهانی است احترام گذاشته شده است؟ لطفا بدور از هرنوع احساسات جواب مستند بیان فرمایید.
  • غلامسخی شریف IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    3 9
    در دنیا تاحالا این قانون نبوده ونه هست ماشاالله به مدافعین حرم
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
      2 5
      در دنیای اسلام بین مسلمانان مرزی وجود ندارد وخداوند متعال می فرماید کمک کنید بر کسانی که نیاز دارند وما خواهینم که همچین طرع ایجاد نگردد چونکه رزق روزی زیادی کسا نا منظم میگرددد
  • GB ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۶
    4 2
    خداوند متعال به ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف تعجیل فرماید تا همه‌ی مظلومان حق زندگی داشته. ان شاءالله آقا ایران عزیز را از تحریمات و تهدیدات کفار و بی پناهان مسلمان را از تهدیدات ایران نجات دهد
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      4 1
      انگلیسی کثافت ایران تهدید نیست فقط میخواد مهاجران غیر قانونی را کنترل کنه
  • طلوع فجر IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    1 5
    این طرح قطعا تصویب نخواهد شد من بعید می دانم بقیه نمایندگان این طرح غیر اسلامی را قبول کنند ما از مجلس انقلابی چنین انتظاری نداریم راه حل، بستن درست مرزهایی است که هموطنان بد بخت ما وارد ایران می شوند راه حل گرفتن مجرمانی است که به بهانه کار و کسب در کشور جمهوری اسلامی مرتکب جنایت می شوند، اینها ست که مستحق آن بلاها و جریمه های سنگین است نه آن کار گران فقیر و مظلوم ما که به جمهوری اسلامی پناه آوردند، مواد این طرح چنان وحشت آفرین است که مو به تن انسان راست می شود، تصویب این طرح یعنی یک روسیاهی تاریخی، به جای فکر کردن در مورد اقتصاد مقاومتی و تلاش در آن مسیر که رهبری عزیز سالهاست تاکید دارند آمدید به فکر تصویب قانون توحش افتادید. طلبه مقیم شهر مقدس قم
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      3 0
      طرح درباره مهاجرای غیرقانونیه
  • احمدی DE ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    6 8
    آدم در این طرح به یاد هیتلر و نازیها می افتد. وقتی تعصب قومی انسان را کور و کر کند ، دستور کشتن انسانی بی پناه را میدهد. کسانی که بویی از انسانیت نبرده اند از این طرح حمایت میکنند.
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      8 1
      و عده ای هم غیر قانونی دارد خانه مردم میشود ماجرای هیرود و آتش زدن پرچم ایران و عکس گرفتن با پرچم طالبان در پارک ملت را یادمان نرفته
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
      3 1
      ترور دیپلمات های ایرانی و تبدیل شدن به منبع تروریسم تکفیری و وهابی رو هم اضافه کنید.
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۷
    2 7
    تجربه 30 سال زندگی توایران به من میگه هردفعه دولت خواست سرمهاجر فشار بیاره یه بلایی نازل میشه وسرگرم خودشون میشن. از ما گفتن این خط /واین هم نشون'
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
      3 1
      البته دیگه ادعاهاتون تمومه
  • عباس DE ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    2 7
    متاسفانه با موقعیتی که منطقه ما دارد و تعدادی از برادران و خواهران افغانی بدلیل سختی زندگی در کشورشان به ایران پناه می‌اورند و از طرفی گرفتن مجوز ورود و اجازه کار در ایران هم بسیار مشکل است، این بندگان خدا در بسیاری از مواقع مجبور به پرداخت مبلغ زیادی به افرادی میشوند که آنها را از مرز به شهرهای ایران برسانند و فقط به امید کار و یک زندگی در حد بسیار پایین. حالا از مسلمانی و انسانیت بدور است که این برادران مسلمان ما اینگونه جریمه و زندانی شوند. انسانیت در بین نمایندگانمان اینگونه کمرنگ شده است؟
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
    1 4
    درکجای دنیا چنین قانونی برای مهاجران گذاشته اند.حتی در آمریکا بیشترین مهاجر رادارد.برای قتل چنین ی رانمی گذارند.
  • ادریس IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
    1 5
    این طرح نمایندگان مجلس در باره اتباع خارجی غیر مجاز واقعا عجولانه به نظر می رسد، بجای چنین کاری باید راه های کسب وکار را بروی اتباع خارجی غیر مجاز بسته نمایند اگر واقعا راست ميگن
    • سحر IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
      0 2
      واقعن که عجولانه هست
  • IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
    3 5
    ای بابا اگه اتباع رونمیخواین به سازمان ملل بگین نمیخواییم یه فکری به حالشون بکنه نه بدبختارورجرکش کنید به خدانه توقرآن اومده نه تواسلام کجارفت پس انسانیت
  • امیر IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    0 3
    با سلام من خیلی متاسفم برای همچین تصمیم که گرفتین واقعا شرم کنین شما به خودتون میگین اسلام واقعا متاسفم که همچین قانونی رو بزارید تو هیچ کشوری همچین قانون نبوده و نخواهد بود اگر هم این قانون اجرا بشه شک نکنید که همه کشور ها بر علیه ایران بلند میشن و ایران نابودتر خاهد شد برید کرونا رو زندونی کنید که اینهمه داره تلفات میگیرع فقر از میان مردم بردارید بابا فکر های احمقانه نکنید ..خاک تو سرتون با قانون تون ..
  • ... IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
    5 2
    برای گزارش اتباع افغان غیرقانونی با چه شماره ای بایدتماس بگیریم
  • مجید IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    1 0
    اطراف تهران مخصوصا کرج پر شده از افغانستانیهای غیره قانونی که همه نوع خلافی مکنند خواهشا رسیدگی کنید
  • بی نام IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    0 0
    والله به ستوه آمدیم به‌ گوش مسئولان برسانید آه ما روزی دامن شان را می‌گیرد چرا اینقدر در مورد این مهاجرت های بی رویه افغان ها بی تفاوت هستند همه این آمار و ارقام ها نادرست هستند با زاد و ولدی که اینها دارند تا چند سال دیگر از جمعیت خودمون بالاتر میزنه اونوقته که پشیمانی هم سودی بحال هیچکسی ندارد
  • محمد IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    1 0
    فقط اعدام . تا حسای کار دست بقیه بیاد که نیان
  • ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    0 0
    خدارا شکر اگر از چندتا افغانی جرمی بشی دیگه نمی‌آیند ایران بنظر من بهترین کار امین هست که بکنه ایران فدای ایران
  • ناشناس ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    0 0
    آفرین این طرح اگه تصویب بشه خییلی عالیه ایران تاکی میخواد جلوی افغانیا کوتاه بیاد تاکی میخوان قانونی برای ورود وخروج افغانیا نداشته باشه همین الانم دیگه دیر شده ومیلیونها افغانی سراسره ایرانو گرفتن اینا خیلیاشون طالبانی وتکفیری هستن باتفکرات وتعصبات قومی ومذهبی همون بلایی که سره افغانستان اوردن سره ایرانم میارن
  • زینب بانو ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    0 0
    هر وقت اين قانون أجرا شد باورمان مى شود و تشكر مى كنيم فعلا كه بدون مدرك ها بيشتر از بامدرك ها هستند و هم چنان از بارانه ملت ايران مصرف مى كنند !!! چرا ايران تعداد پنج ميليون را قبول كرده كه مدرك بدهد با اينكه ملت خودش مشكل بيكارى كمبود مسكن مشكل تورم بالا رفتن سن ازدواج بحران برق آب آلودگى هوا و در تحريم شديد هستند به ملت خودتان برسيد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس