دولت روحانی

بدهی به جامانده از دولت دوازدهم بابت فروش اوراق مالی که دولت آینده در سال اول خود موظف به بازپرداخت آن است، ۳۳ برابر بدهی به جامانده از دولت دهم برای دولت روحانی است.

سرویس اقتصاد مشرق- یکی از بدهی‌هایی که دولت‌ها برای دولت‌های آینده به جای می‌گذارند، بازپرداخت اوراق مالی است. دولت دوازدهم در سال‌های اخیر حجم عظیمی از اوراق مالی منتشر و پول آن را خرج کرده که زمان بازپرداخت آنها به سال ۱۴۰۰ به بعد موکول شده است.

دولت دوازدهم حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی منتشر کرده که بازپرداخت اصل و فرع (سود) آنها به عهده دولت بعد افتاده است.

طبق لایحه بودجه، فقط در سال ۱۴۰۰ که اولین سال عملکرد دولت آینده است، ۸۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان باید صرف بازپرداخت اصل اوراق مالی منتشرشده در دولت روحانی شود. این رقم فقط بخشی از بدهی است که از دولت روحانی به دولت آینده به ارث می‌رسد چراکه بخش اعظم بازپرداخت اوراق مالی منتشرشده در دولت روحانی به سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ موکول شده است و دولت بعد در آن سال‌ها هم گریبانگیر این میراث بدهی به جامانده از دولت روحانی خواهد بود.

این در حالی است که دولت دهم در سال ۱۳۹۲ فقط ۲۴۴۶ میلیارد تومان بازپرداخت اصل اوراق مشارکت را برای دولت یازدهم به جای گذاشته بود؛ بنابراین با توجه به اینکه دولت دوازدهم در بودجه سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه بابت بازپرداخت اصل اوراق مالی برای دولت آینده به جای گذاشته، از این لحاظ میراث بدهی دولت روحانی نسبت به دولت احمدی‌نژاد، ۳۳ برابر افزایش یافته است.

بازپرداخت بدهی‌های خارجی روحانی هم بر دوش دولت بعد است

بازپرداخت اصل وام‌های خارجی و تعهدات، میراث بدهی دیگری است که از دولت روحانی برای دولت آینده به ارث گذاشته می‌شود که رشد ۲۳ برابری نسبت به بدهی مشابهی است که از دولت دهم به دولت روحانی رسید.

دولت دهم فقط ۶۹۲ میلیارد تومان بابت بازپرداخت وام‌های خارجی و تعهدات برای دولت روحانی به جا گذاشت اما دولت روحانی برای دولت آینده ۱۵ هزار و ۱۵۴ میلیارد تومان هزینه بازپرداخت اصل وام‌های خارجی و تعهدات به جا گذاشته است، یعنی بدهی به جا مانده از دولت روحانی برای دولت بعد در این بخش، ۲۳ برابر بدهی‌ای است که از دولت دهم برای دولت روحانی به ارث گذاشته شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • . IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    6 2
    هل نکنيد بگذاريد دولتهاي بعدي با حوصله و تانّي بپردازند.
  • DE ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    7 0
    در دولت بعدی اگر وزرا از میان مهندسین و فیزیک دان ها ی خردمند و دلسوز و کاردان انتخاب بشن میتونن در ساختار مالی دولت و تولید ثروت بدست وزارت خانه ها ابتکارات عمل فراوانی داشته باشند و حتی هر وزارت خانه ای بجای مصرف کننده بودجه تبدیل به تولید کننده ثروت بشه. که ثروت تولید کنند و خزانه های هر وزارت خانه پر بشه. امیدواریم چنین روندی دراینده اتفاق بیفته.
  • DE ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    8 0
    دوران کلید یک دوره سراسر نکبت ۸ ساله هست ولی تاثیرش و عقب ماندگی و خرابیهایی که به بار آوردند، تا دهها سال بعد هم باقی می مونه. این گروه به اندازه کل حکومت ننگین قاجار کشور رو به عقب برگردوند.
  • مدیون خمینی IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    4 0
    فقط همین یک خیانت برای محاکمه کل کابینه کفایت میکنه . وای بر مردمی که محمود احمدی نژاد با اون همه خدمت رو کنار گذاشتن و این بزدلان عاشق غرب رو سرکار آوردن . خدایا میدونم عقوبت این رای اشتباه و این عافیت طلبی تر و خشک رو با هم میسوزنه . الهم عجل لولیک الفرج
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      7 0
      این دولت با اقتدار جایگاه شاه سلطان حسین را تصاحب کرد و نامبرده را به زیر کشید..
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
      4 0
      احسسسسسسسسسسسنت
  • SE ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    6 0
    این فقط اقتصاد ایران نیست که دولت آنرا متزلزل تحویل دولت بعد خواهد داد بلکه در مسئله مهم ملی هسته ای نیز همینگونه است. تمام پشتوانه های هسته ای مذاکره با غرب (20 هزار سانتیفیوژ فعال و چندین تن اورانیم غنی شده) را از دولت نهم بجای گذاشته بود را دولت روحانی و یاران اصلاح طلب او در برجام را بباد دادند و یک قرارداد ننگین با تعهدات ابدی بجای گذاشته اند و بعد از خروج امریکا از برجام هم در پی بازسازی پشتوانه های بباد رفته نرفتند و زمان گرانبها را با بازی با اروپای مکار سوزاندند. اینک بدون هیچ پشتوانه و اتکا برای مذاکرات آتی، دولت را تحویل منتخب بعدی خواهند داد و حتی اهرم نیمبندی که مجلس اخیرا تدارک دیده را تا دولت بعدی بتواند با اقتدار در مذاکرات شرکت کند را هم نپسندیدند و یقینا آنرا اجرا نخواهند کرد. خالی کردن دست ملت ایران از پشتوانه های هسته ای اش در مذاکرات احتمالی با غرب قطعا خیانتی ننگین و نابخشودنی است که دولت روحانی و اصلاح طلبان و سایر حامیانش مرتکب شده اند.
  • یامهدی IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    4 0
    اقای جهانگیری در این هفت سال همیشه مطرح میکردند که دولت دهم امورات را به دره ریخته و با جرثقیل هم نمیشود بیرون اورد الان خودشان بگویند کاری که اینها در این هشت سال انجام دادند و مردم و مملکت را گرفتار کردند با چه چیز از دره باید بیرون بیاوریم ؟
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
    0 0
    این کشورنیازبه مدیرانی فداکارمانندحاج قاسم وفخری زاده داردنه اینگونه که کول انقلاب باشندودنبال خزانه پربرای وادادگیهاى خود.
  • پهپاد IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۸
    0 0
    افسوس به کسانی که هنوز بیدار نشده اند. خدا بیدارشان کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس