جهانگیری روحانی خنده

آقای جهانگیری اعتراف کرد که مقصود دولت از طرح گشایش اقتصادی، ایجاد ۱۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد برای خودش بوده است، بنابراین همانطور که منتقدان گفته بودند، هدف از گشایش اقتصادی بهبود معیشت مردم نبود.

سرویس اقتصاد مشرق- با گذشت یک ماه از وعده آقای روحانی رئیس‌جمهور درباره طرح دولت برای ایجاد گشایش اقتصادی، همانطور که در این مدت کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس گفته بودند، اکنون کاملا عیان شده که منظور آقای روحانی، گشایش اقتصادی برای دولت بود، نه مردم.

۱۵ مردادماه رئیس‌جمهور در جلسه هیات‌ دولت، برای اولین بار «گشایش اقتصادی» را وعده داد. آن روز حسن روحانی به اولین جلسه سران قوا اشاره کرد و گفت: «در جلسه دیروز تصمیمات و نتایج مهمی گرفته شد که پس از به نتیجه رسیدن در هفته آینده و موافقت مقام معظم رهبری اعلام می‌شود که گشایش اقتصادی در کشور به وجود می‌آید.»

دولت بعد باید ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سالانه برای بازپرداخت بدهی‌های دولت دوازدهم کنار بگذارد

در طول یک هفته‌ بعد از مطرح شدن وعده آقای روحانی درباره ایجاد گشایش اقتصادی، مردم و فعالان اقتصادی و بازارها واکنش مثبتی به آن داشتند که به علت تصورات اشتباهی بود که درباره این طرح در ذهن مردم شکل گرفته بود. از زمانی که آقای روحانی وعده ایجاد گشایش اقتصادی را   به طور مبهم و سربسته مطرح کرد، این تصور در ذهن مردم ایجاد شد که دولت قرار است طرحی فوریتی برای کمک به مردم خصوصا اقشار متوسط و کم‌درآمد اجرا کند تا شاید یک سوم شدن قدرت خرید آنها در دو سال اخیر، به نحوی جبران شود.

اما وقتی مشخص شد که منظور آقای روحانی از ایجاد گشایش اقتصادی برای کشور، طرح پیش‌فروش نفت به مردم است، تمام آن تصورات خوش مردم نسبت به این طرح فرو ریخت چراکه برخلاف تصورات اولیه مردم که فکر می‌کردند دولت قرار است طرحی برای جبران کاهش شدید قدرت خرید آنها و خالی شدن سفره‌هایشان اجرا کند، فاش شد که دولت به فکر طرحی برای جمع‌آوری پول‌های مردم و فعالان اقتصادی در جهت رفع کسری بودجه خودش است.

قطعا اگر آقای روحانی در همان روز ۱۵ مرداد به جای واژه «گشایش اقتصادی» واقعیت را بیان می‌کرد که دولت طرح پیش‌فروش نفت به مردم را برای رفع کسری بودجه مدنظر قرار دارد، نه وعده و دلگرمی غیرواقعی در مردم ایجاد می‌شد و نه اعتبار وعده‌های دولت پیش مردم، بیش از این خدشه‌دار می‌شد.

مهمترین انتقادی هم که در این مدت به طرح دولت بیان شد، این بود که   با پیش‌فروش نفت به مردم، کسری بودجه دولت دوازدهم به دوش دولت آینده خواهد افتاد. این در حالی است که دولت دوازدهم طی دو سال اخیر با فروش ده‌ها هزار میلیارد تومان اوراق مالی از هم‌اکنون دولت بعد را بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بدهکار کرده است، چراکه سررسید اوراق منتشرشده در دولت فعلی، در دولت سیزدهم خواهد بود و آن دولت باید معادل نصف بودجه عمومی خود را بابت بازپرداخت اوراق منتشرشده در دولت دوازدهم پرداخت کند. اگر طرح پیش‌فروش نفت هم اجرا شود و رقم مدنظر دولت از مردم جمع‌آوری شود، دولت بعد باید ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سالانه برای بازپرداخت بدهی‌های دولت دوازدهم کنار بگذارد.

 اما روز گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت دوازدهم، در جلسه شورای اقتصاد واقعیت ماجرای گشایش را پس از یک ماه بیان کرد و با اشاره به پیشنهاد و طرح فروش اوراق سلف نفتی گفت: متاسفانه این طرح که گفته می‌شد می‌تواند تا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت ایجاد کند، به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها از دستور کار خارج شد اما باید در بودجه سال آینده طرح‌ها و ایده‌های مشابهی که بتواند درآمد لازم را برای دولت ایجاد کند، تدوین شود.

هرچند دفتر جهانگیری در اصلاحیه‌ای اعلام کرد که این طرح از دستور کار دولت خارج نشده و رسانه‌ها به این تایید و تکذیب متمرکز شدند، اما اصل ماجرا این است که آقای جهانگیری اعتراف کرد که مقصود دولت از طرح گشایش اقتصادی، ایجاد ۱۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد برای خودش بوده است، بنابراین همانطور که منتقدان در یک ماه اخیر گفته بودند، هدف از گشایش اقتصادی، بهبود اوضاع مردم نبود، بلکه رفع کسری بودجه دولت بود آن هم در رقم ۱۴۰ هزار میلیارد تومان که معادل یک سوم بودجه عمومی دولت در سال جاری است.

دولت بعدی در سال ۱۴۰۱ دیگر بودجه‌ای نخواهد داشت و کل درآمدش را باید صرف بازپرداخت بدهی‌های دولت آقای روحانی کند

قطعا دولت برای مجاب کردن مردم به خرید اوراق نفتی، سود آن را از نرخ سود سپرده بانکی بالاتر در نظر می‌گرفت که سبب تحمیل هزینه بیشتری به دولت آینده خواهد شد. دولت در سال جاری هم مجوز انتشار ۲۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی و بدهی را گرفته است که در کنار ۱۴۰ هزار میلیارد تومان اوراق نفتی، رقم ۳۷۰ هزار میلیارد تومان می‌شود که سود سالانه ۲۰ درصدی آنها طی دو سال آینده ۱۵۰ هزار میلیارد تومان که با اضافه کردن اصل این مبلغ به رقم ۵۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که تقریبا معادل کل بودجه عمومی دولت یازدهم در سال خواهد بود! یعنی دولت بعدی در سال ۱۴۰۱ دیگر بودجه‌ای نخواهد داشت و کل درآمدش را باید صرف بازپرداخت بدهی‌های دولت آقای روحانی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    56 3
    چهار کار مفید دولت بنفش را نام ببرید؟
    • 118 NL ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
      24 0
      به قول شيخ اصلاحات: چهار تاش پيش كش، دو تاش رو بگو، نه يكيش رو بگو!!!!
    • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      19 0
      1ــ برجام را توی آستین ملت و صنعت هسته ای کشور را تعطیل کرد 2 ــ روابط با کشورهای دوست در آمریکای لاتین را مخدوش و سبب تضعیف و سقوط بعضی از دولت هایشان را فراهم کرد 3 ــ بلایی بر سر گذرنامه ایرانی آورد که برای وزیر امورخاجه و نیز نمایندگی پیشنهادی ایران در سازمان ملل هم صادر نشد 4 ــ اختلاس و فساد مالی اعضاء و منصوبینش را به اسم بدهی معوقه لاپوشانی کرد 5 ــ برای غربی ها راه های مخفی دور زدن تحریم هایشان توسط ایران را فاش کرد 6 ــ تورم و گرانی و رکود اقتصادی با حدنصاب دست نیافتنی برای کشور و ملت به ارمغان آورد! آیا این برای شما کافی نیست!؟
    • احمد IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      9 1
      من یکیش رو میگم. بی آبرو کردن جریان اصلاحات و غربگدایی
    • حجت IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      10 0
      اصلاحطلبها و غربگرا ها که نیازی ندارند تا کسی ابروی انها را ببرد
    • عبا دالله AE ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      1 9
      یک حل اختلاف بزرگ ایران با جهان در باره انرزی هسته ای دوم از بین بردن اجماع جهانی بر علیه ایران سوم بر داشتن قطع نامه هاس سازمان ملل بر علیه ایران بود چهارم رسوا کردن امریکای جنایت کار به ویزه ترامپ احمق در جهان مرگ بر امریکا مرگ بر منافقی که این واقعیت ها را می بیند ولی چون دل درد دارد وارونه نشان می دهد چرا چون همراه ترامپ احمق است مرگ بر امریکا مرگ بر منافق
    • حجت IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      1 0
      خوب به ریش مردم بدبخت می خندند
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    45 0
    ما منتخب مردمیم ، خود مردم هم موظفند پول تو جیبیمان را بدهند. علی برکت الله
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    9 9
    شما و همه شما همدست هستید
    • نیما IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      7 0
      شما هم با اونها همدست هستید ناقلا
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      6 0
      همدست دولت کسانی هستند که با درس نگرفتن از ویرانی های ۴ سال اول دولت بنفش با رای چشم و گوش بسته به رقص و کنسرت و تکرار فتنه‌گران و بی بی سی باعث بقدرت رسیدن واداده ترین و ویرانگرترین دولت بعد از انقلاب شدند
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      0 0
      تو همدستشونی که دوبار رای دادی و براشون کردی ولری و ترکی رقصیدی
  • آرمان IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    16 2
    اصلاحطلبان پول پرست چاهی برای مردم کنده اند که به فضل الهی خودشان در آن گرفتار خواهند شد.
    • فهرجی IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      2 1
      بله واقعا.... چاه کن جاش ته چاهه
  • علیرضا IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    13 0
    اصلاحطلبی= عشق پول = عشق مدیریت با حقوق نجومی= مخرب نیروهای متعهد و انقلابی= عاشق کدخدا
    • IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      4 4
      برادر من الان که دیگه اصلاح طلب و اصولگرا فرقی با هم ندارن.
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    9 1
    چرا محاکمه نمیشن!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • محمدایوب IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    5 0
    لعنت براین دولت دروغگویان که جز نیرنگ وتزویر چیزی بلد نیستند. ازاین بی شرفان برای مردم ابی گرم نمیشه. جزاینکه همین اندک نفسی مونده بگیرن. خدا به حق خون شهدا به زمین گرمشون بزنه
    • zghzgh IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      2 0
      دعای هرروز من همینه!
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    3 0
    دروغگویی توی ذات دولتمردان است.
  • IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    3 0
    گشایش بیشتر برای دولت بوده. ساده س اون آدمی که حرف های قشنگ این دولت رو باور کنه و منتظر و امیدوار باشه تا انجام بده.
  • رحمت عیدی IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    4 0
    #دولتِ ماموریت ماموریتش را انجام می‌دهد اما دولت بعدی تا سالها بايد جور زمین سوخته دولت حسن فریدون خائن را بدهد آنوقت است که‌ باز اين ها دوباره زر زدن را شروع می‌کنند که‌ دیدید اینهم دولتیه ما نیستیم #بصیرت مردم #محاکمه دولت
  • IR ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    7 0
    چه عکس با نمکی فکر کنم داره میگه اسحاق دیدی چه رونق اقتصادی ایجاد کردم همه شگفت زده شدن
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    6 0
    اگر دقت کرده باشید همیشه ی لبخند تمسخر آمیز رو لبش داره. در واقع داره مردم و به خصوص جوانهایی که بهش رای دادند رو مسخره می کنه.
  • علی IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    4 1
    آخ که چه قدر از اینا متنفرم. کلا اصلاح طلبان موجودات فاسدی هستند.
  • پینوکیو IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    7 0
    بالاخره بعد ازاین همه دروغ گفتن ناخواسته یک واقعیت هم از زبانشون در رفت بیچاره ملت مظلوم ایران ،باتصمیم پری مهربون نیم میلیمتر دماغ مبارک ایشون بعداز مدت ها کوتاه میشه
  • GB ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    1 0
    به نظر شما دولت، هر دولتی، درآمد خودش رو باید از کجا تامین کند؟
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    2 0
    اقای روحانی منظر انتقام سخت از ملت باشید شما وبانکها در هم تنیده اید بامید انروز سه صد روز ماتده تا ان زمان خیلی زود است وظلم شما به ملت زیاد .
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    3 1
    منافقين و ليبرال ها يا همون اصلاح طلبان پدر مملكتو در اوردن هر چي تو مملكت اباده توسط نيروي انقلابي و مومن ساخته شده صد رحمت به احمدي نژاد
  • سربدار IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    2 0
    پارسانیا با اشاره به سند ۲۰۳۰ گفت: وقتی این سند مطرح می‌شود، معاون اول رییس‌جمهور جناب جهانگیری نامه‌ای صادر می‌کند و کارگروه‌های مختلفی از جمله در سازمان برنامه و بودجه مأمور می‌شوند تا این سند را اجرایی کنند. این الگو، الگویی است که باید اسناد داخلی از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس آن اجرایی می‌شد، اما این اقدام برای ۲۰۳۰ انجام شد.
  • SE ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    0 1
    روحانی داره صندوق توسعه ملی رو خالی میکنه! کسی اعتراضی نداره نه ؟
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    3 1
    یاد شعار بزن و برقصی های انتخابات افتادم شعار میدادن امدیم تا مشتی باشد بر دهان دلواپسان؟!!! شکر خدا الان گرانی دولت منتخبشون، چنان مشتی بر دهان و مغزها زده که حامیان روحی دچار گیجی ناشی از مشت فریدون شدن و مدتها طول میکشه تا به خودشون بیان و بخوان به دلواپسان مشت بزنن
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    3 1
    مجلس باید جلوی این کار رو بگیرد. این دولت و دولت خاتمی ترفندشون همینه چند ماه قبل چندین هزار معلم با افکار دوم خردادی استخدام کردن تا استخدامها با اسم اصلاحات تداعی شود ولی حقوقش با دولت بعد باشد . این برگه های نفتی هم کامش را اصلاحات می برد مکافاتش می ماند برای دولت بعد
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    7 0
    گرانی-بیکاری-افت شاخص تولید-بی ارزش شدن گذرنامه ایرانی-رشد وحشتناک تورم-سر به فلک کشیدن قیمت مسکن خودرو-طلاو...
    • اشنا IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
      0 0
      اقا به حال مردم فکری بکن
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    0 0
    صرف نظر از احوال کاری های دولت دولت باید درآمد داشته باشد تا بتواند حقوق کارمندان و غیرو را تأمین کند درآمد را که تو جیبشون نمی گذارند
  • سید فروزان CH ۰۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
    0 0
    در هر کشوری ،عقب افتاده یا پیشرفته ، هر دولتی اینجنین خزانه دولت را تا این حد بدهکار ، به دادگاه و محاکمه کشیده خواهد شد و زندانهای بلند مدت وانهم نه زندان vip یا حبس تعزیری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس