کد خبر 1149257
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۷
طب سنتی| با ۱۷ خاصیت شگفت‌انگیز "حنا" آشنا شوید

"حنا" خواص شگفت‌انگیز متعددی از جمله خواص ضدقارچی و تنظیم فشار خون دارد که در این مطلب به ۱۷ خاصیت آن اشاره شده است.

به  گزارش مشرق، "حنا" این زاده مناطق گرمسیری با وجود خواص و فواید فراوانی که برای آن برشمرده اند بسیار محجور مانده و بیشتر در عربستان، آفریقا و هند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ایران نیز مردم خطه جنوب کشور که آب و هوای گرمتری را نسبت به سایر نقاط کشورمان دارند از حنا استفاده می کنند. حال آنکه با آگاهی از اثرگذاری این ماده ارزشمند بر بدن به خصوص پوست و مو طبیعتا نیازی به استفاده از انواع و اقسام کرم ها و شامپوها نخواهد بود.

انواع حنا

حنای قهوه‌ای، مشکی و سفید (بی رنگ) از انواع حنا هستند که از نوع طبیعی آن مشتق شده‌اند.

برای تولید حنای سفید ماده رنگی موجود در حنای طبیعی را به نام لاوسون خارج می کنند. پژوهش ها نشان می دهد به هنگام استخراج این ماده رنگی، مواد دیگری نیز ممکن است به مقدار کم و یا به طور کامل از حنا خارج شوند. طبیعی است این نوع حنا خاصیت نوع طبیعی را ندارد با این وجود از آن به عنوان تقویت پوست و مو استفاده می شود.

خواص حنا

برای حنا خواص بسیاری برشمرده‌اند که در ذیل به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد:

۱. خاصیت ضد قارچی حنا؛ پژوهش ها نشان داده است ۵ نوع بیماری قارچی می تواند بدن انسان را درگیر کند. عفونت قارچی بدن، سر، پا، ناحیه میانی پا و ناخن. برای رفع هر کدام از این ها ضمن رعایت بهداشت فردی ، استفاده از حنا بسیار راهبردی است. چرا که ماده لاوسون که سبب رنگی شدن حنا می شود؛ خاصیت ضدقارچی و ضد باکتریایی دارد. بنابراین استفاده از حنای بی رنگ در این بیماری تاثیر چندانی ندارد.

۲. خاصیت ضد آفتابی حنا؛ حنابه عنوان یک محافظ خوب در برای اشعه آفتاب عمل می کند.

۳. نرم کنندگی پوست؛ برای این منظور استفاده از خمیر حنا و روغن آن توصیه شده است.

۴. رفع اگزما و جلوگیری از تعریق دست و پا

۵. ضخیم کردن پوست کف دست و پا

۶. تنظیم قاعدگی در خانمها؛ که می توان از دلایل استفاده بیشتر در گذشته برشمرد. در حقیقت پیش تر، زنان با حنا گذاشتن بر سر دوره قاعدگی خود را بهبود می بخشیدند و در مواردی که خونریزی ماهیانه به تاخیر می افتاد با حنا گذاشتن سر اصطلاحا رحم بسته شده را باز می کردند.

۷. رنگ کنندگی مو؛ یکی از موارد استفاده حنا از دیرباز خاصیت رنگ کنندگی آن است به طوری که موهای سیاه را رنگی نمی کند ولی موهای سفید یا رنگی دیگر را قرمز می کند.

۸. تسکین دهنده دردهای مفصلی؛ یکی از مشتقات حنا، روغن آن است که از مخلوط کردن ۱ تا ۳ میلی لیتر روغن با ۱۰ گرم پودر حنا تهیه می‌شود؛  از روغن حنا به عنوان تسکین دهنده درد های مفصلی، خوشبوکننده، آرامش بخش و از بین برنده استرس و افسردگی، رفع خارش های پوستی، رفع خشکی پوست، نرم کنندگی، افزایش رشد موهای سر، رفع اختلالات خواب با چکاندن چند قطره در رژیم غذایی و ... استفاده می شود.

۹. از بین بردن جوشهای دهان با چرخاندن جوشانده حنا

۱۰. درمان بیماریهای کبدی و یرقان

۱۱. درمان سردرد و میگرن

۱۲. درمان اسهال خونی

۱۳. تنظیم فشار خون

۱۴. درمان گرگرفتگی

۱۵. جلوگیری از پیسی، خوره و جذام؛ چنانکه از حضرت رسول(ص) در حدیثی آمده است: هر کس بر بدن خود حنا بمالد و با آن خضاب کند، خداوند او را تا هنگامی که بار دیگر خضاب کند، از سه چیز در امان می دارد؛ جذام، پیسی و خوره

۱۶. از بین برنده برفک دهان در کودکان

۱۷. از بین برنده بوی بد دهان

گفتنی است موارد ذکر شده تنها بخشی از فواید حنا در پیشگیری و درمان بیماریها است و خواص بسیار دیگری برای این گیاه سبز کوچک برشمرده‌اند.

نکته حائز اهمیت در این جا خطرات ناشی از استفاده نابجا از این گیاه شفابخش است به طور مثال مصرف آن برای مادران باردار بسیار خطرناک و گاهی می‌تواند موجب سقط جنین شود.

میزان مصرف حنا نیز بسیار مهم است و استفاده غیراصولی و با مقدار نامتعارف می‌تواند مشکل‌زا باشد.

بسیار جای تاسف دارد برگ کوچکی با این خواص گسترده از نظر برخی متخصصان و پزشکان دور مانده است و روز به روز به فاصله مردم با این گیاه کوچک پرخاصیت افزوده می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس