بالا گرفتن مناقشات بودجه‌ای در اتحادیه اروپا/ درخواست آلمان از مجارستان و لهستان برای پس گرفتن وتو

بعد از وتوی مجارستان و لهستان علیه طرح بودجه اروپا، آلمان از این کشورها خواست که دست از این رویکرد خود بردارند .

به گزارش مشرق، کشورهای لهستان ومجاستان روز گذشته همان طور که قبلا اعلام کرده بودند طرح بودجه اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۷ و بسته کمکی کرونایی نهفته در آن برای احیای اقتصادی کشورهای بحران زده در دوران بحران کرونا را وتو کردند.

برای تصویب این طرح بودجه ای و مالی رای موافق ۲۷ عضو اتحادیه اروپا لازم است. به این ترتیب طرح اضطراری کمک های کرونایی میلیاردی اتحادیه اروپا برای کمک به کشورهای بحران زده کرونایی هم فعلا گرفتار بن بست شد.

با عملی شدن تهدید این دو کشور اروپای شرقی، یک بحران تازه در اتحادیه اروپا ایجاد شده است. کلیات بودجه ویژه اتحادیه اروپا برای احیای اقتصاد و بازارهای کشورهای عضو، ماه ژوئیه و پس از چهار شبانه‌روز رایزنی فشرده تصویب شده بود.

براساس یک مصوبه اتحادیه اروپا، این امکان وجود دارد که دولت‌های ناقض حاکمیت قانون در اروپا از بسته‌های کمک مالی بروکسل محروم شوند.

دولت آلمان حالا از مجارستان و لهستان درخواست کرده که دست از این تحریم بودجه اتحادیه اروپا که جلوی کمک های اقتصادی کرونایی به اعضاء را هم می گیرد بردارند.

"مایکل رات"، معاون وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد: حالا زمان وتو کردن نیست بلکه زمان اقدامات سریع در روح همبستگی است. وی تاکید کرد که با توجه به پیامدهای اقتصادی و اجتماعی کرونا کمک های مالی باید هر چه سریع تر پرداخت شود.

هنوز مشخص نیست که اتحادیه اروپا چگونه می خواهد این بن بست بودجه ای را رفع کند.

مایکل رات اعلام کرد که آلمان به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه اروپا سرسختانه برای حل این مسئله کار می کند.

دولت‌های لهستان و مجارستان از محافظه‌کارترین کشورهای اتحادیه اروپا به شمار می‌روند. وضعیت آزادی بیان، استقلال دستگاه قضایی، و پناهجویان و مهاجران در این دو کشور بارها مورد انتقاد اتحادیه اروپا و سازمان‌های مدافع حقوق بشر قرار گرفته است.

مجارستان و لهستن در اعتراض به رویکرد جدید اتحادیه اروپا درباره اعمال مجازات برای نقض کنندگان حاکمیت قانون در اتحادیه اروپا و محروم کردن آن ها از کمک های مالی اروپا طرح بودجه اروپایی را وتو کردند.

اتحادیه اروپا در طرح بودجه ای دراز مدت خود برای اروپا یک بسته کمکی تا ۷۵۰ میلیارد یورویی را برای کمک به احیای اقتصادی کشورهای بحران زده در دوران کرونا اختصاص داده بود.

در این میان "ین آزلبورن"، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ هم اعلام کرده که اتحادیه اروپا نباید در برابر مجارستان و لهستان کوتاه بیاید.

وی در گفتگویی با یک رسانه آلمانی اعلام کرد که اگر حالا اتحادیه اروپا کوتاه بیاید به ارزش های خود خیانت کرده است. وی گفت: اتحادیه اروپا باید محکم بایستد و ساز و کار حاکمیت قانون را متزلزل نکند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس