کد خبر 1130163
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۸

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات پژواک خرد معاصر درباره نگرانی‌های اروپا در رابطه با چین نوشت:

اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی در یادداشتی به ارزیابی روابط چین با کشورهای قاره سبز پرداخته است. نویسنده معتقد است بحران کرونا، نقطه عطفی در سیاست خارجی اروپا نسبت به چین به وجود آورده و برخی دولت‌ها را نسبت به تسلط چین بر اراده اروپا برای حفظ ارزش‌هایش نگران کرده است.

 در این گزارش آمده است دیپلماسی کرونایی چین سبب افزایش تجارت و روابط مالی پکن و اتحادیه اروپا شد. همین امر نگرانی‌هایی را درباره وابستگی اقتصادی کشورهای ضعیف‌تر این قاره به چین، به ‌ویژه در تأمین کالاهای اساسی، به وجود آورده است. به باور نویسنده این مسأله می‌تواند اراده اتحادیه اروپا در دفاع از ارزش‌های لیبرال مانند حقوق‌ بشر و دموکراسی را در مناطق مورد مجادله مانند سین‌کیانگ و هنک‌ کنگ تضعیف کند.

 این اندیشکده در مصاحبه با مقام‌های دولتی و پارلمانی کشورهای فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، لهستان و بلغارستان، نظر آن‌ها را درباره تعارض میان منافع کوتاه‌ مدت اقتصادی در رابطه با چین و مطلوبیت‌های بلندمدت سیاسی و امنیتی جویا شده و نظرات زیر را به دست آورده است:

۱_ اتحادیه اروپا باید قاطعانه در برابر افزایش وابستگی شرکت‌های خصوصی به چین و تعمیق سرمایه‌گذاری این کشور در دولت‌های عضو اتحادیه بایستد.

۲_ این اتحادیه با اتخاذ سیاستی واحد و هماهنگ باید هرگونه نقض حقوق‌بشر در چین را محکوم نموده و فراتر از محکومیت لفظی، اقدام‌های روشنی برای تغییر رفتار چین انجام دهد.

۳_اتحادیه اروپا با تقویت روابط تجاری و به‌خصوص انعقاد توافق‌های تجارت آزاد با دیگر دولت‌ها به‌ویژه در آسیا می‌تواند به تعدیل وابستگی اقتصادی به چین بپردازد.

۴_ این اتحادیه باید با ایجاد واحدی منسجم به مقابله با فعالیت‌های تبلیغاتی و ضداطلاعاتی چین در قاره اروپا بپردازد و اتاق فکری برای بررسی و حل چالش‌های دولت‌های عضو با چین تشکیل دهد.

به نظر می‌رسد هشدار سرویس‌های امنیتی و نهادهای نظامی آمریکا نسبت به توسعه‌طلبی چین در گستره جهانی و فراتر از ژئوپلتیک اقیانوسیه، نگرانی‌هایی را در میان مقام‌ها و تصمیم‌ سازان اروپایی نیز پدید آورده است. توجه به این نکته ضروری است که اتحادیه اروپا بدون همراهی آمریکا بعید است از اثرگذاری کافی بر رفتار چین برخوردار باشد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • FR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    5 1
    اروپا باغچه خودش را هم نمیتونه بیل بزنه !
  • عباس IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    9 0
    آمریکا و اروپا از تجارت آزاد وقت تا وقتی دفاع میکنند که به نفع شان باشد اگر خلاف این اتفاق افتاد به مقابله همه جانبه برمی خیزند . این طبیعت استکبار و شیطان بزرگ و نوچه هایش است.
  • احمد IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
    4 0
    چین بلحاظ اقتصادی بسیار قوی تر از اتحادیه اروپا و آمریکا ست و این موضوعی نیست که اآمریکا و اروپا بتوانند چین را تضعیف کنند.
  • avdt IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
    2 0
    نگران باشید و از این نگرانی بمیرید!.نگرانی شما بخاطر اینه که دست شما از تحریم دیگر کشور ها کوتاه میشه!.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس